کدام کشورها برای مادر بودن بهترند؟
ایران هشتاد و چهارم است
گزارش یک بنیاد فعال در زمینه مسائل کودکان نشان میدهد که نروژ بهترین کشور برای مادر بودن و سومالی بدترین کشور است.
بر اساس گزارش بنیاد نجات کودک که وضعیت مادران و کودکان را در ۱۷۹ کشور بررسی کرده است ایران در رتبه هشتاد و چهارم این فهرست قرار دارد.
کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر، مالزی و ونزوئلا وضع بهتری دارند و در جایگاه بالاتری ایستادهاند.
افغانستان پله ۱۵۲ است و تاجیکستان در پله ۱۲۷ قرار گرفته است.
این گزارش که همزمان با روز مادر در ایالات متحده منتشر شده میگوید:
مادر بودن در کشورهای اسکاندیناوی از جمله نروژ، فنلاند و ایسلند بهتر از سایر کشورها است.
از میان ۱۷۹ کشوری که در این بررسی آمدهاند، مادران در کشورهای سومالی، جمهوری کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی از همه کشورهای دیگر شرایط دشوارتری را تجربه میکنند.
تقریبا همه کشورهایی که در پایین این جدول قرار دارند کشورهایی هستند که درگیر جنگ داخلی و مشکلات سیاسی هستند.
نویسندگان این گزارش برای بررسی وضع مادران بر پنج موضوع تمرکز کردهاند: بهداشت بارداری و زایمان، سلامت کودکان، وضعیت اقتصادی کشور و مشارکت زنان در سیاست ملی و توانایی برای تاثیر در تدوین و تغییر سیاستها.
یکی دیگر از عوامل بررسی شده در این گزارش میانگین سالهایی است که دختران امکان دسترسی به مدرسه و تحصیلات رسمی را دارند.
جایگاه کشورها در زمینه وضعیت مادران ۲۰۱۳ | ||||
---|---|---|---|---|
ردهبندی | کشورها | نسبت خطر مرگ و میر در بارداری و زایمان | نسبت مرگ کودکان زیر ۵ سال از هزار کودک | میانگین زمان دسترسی به تحصیلات رسمی |
۱ | نروژ | ۱۴۹۰۰ | ۲.۸ | ۱۷.۵ |
۱۸ | اسرائیل | ۱۷۴۰۰ | ۴ | ۱۶ |
۲۴ | بریتانیا | ۶۹۰۰ | ۴.۶ | ۱۶.۲ |
۶۵ | ترکیه | ۲۳۰۰ | ۱۹.۲ | ۱۴.۵ |
۸۴ | ایران | ۲۰۰۰ | ۱۶ | ۱۵.۱ |
۹۰ | آذربایجان | ۱۸۰۰ | ۳۴.۲ | ۱۱.۹ |
۱۰۰ | عراق | ۳۴۰ | ۳۴ | ۱۰.۱ |
۱۲۷ | تاجیکستان | ۴۳۰ | ۴۷ | ۱۱.۲ |
۱۵۲ | افغانستان | ۴۹ | ۹۷ | ۹.۷ |
۱۷۹ | سومالی | ۱۸ | ۱۴۵.۶ | ۲.۲ |
مرگ و میر در زایمان
این گزارش میگوید میزان نسبت مرگ و میر زنان ایرانی در جریان زایمان در سال ۲۰۱۳ یک به دو هزار بوده است. یعنی از هر دو هزار زن باردار ایرانی یک نفر در حین زایمان میمیرد.
این رقم در نروژ که بالای این فهرست قرار دارد ۱۴ هزار و ۹۰۰ است؛ یعنی از هر ۱۴ هزار و ۹۰۰ زن یک نفر در اثر زایمان میمیرد.
در سومالی که در ته این فهرست قرار دارد، از هر ۱۸ زن یک نفر بر اثر زایمان میمیرد.
تحصیل زنان
در بسیاری از نقاط جهان دختران به خاطر ازدواج زودرس و زایمان زودتر از پسرها تحصیل را رها می کنند.
زنان ایرانی دستکم به طور میانگین ۱۵ سال به تحصیلات رسمی دسترسی دارند.
این رقم در تاجیکستان ۱۱ سال و در افغانستان ۹ سال است.
در نروژ که بهترین کشور برای مادر بودن است، این رقم ۱۷ سال و در سومالی کمی بیش از دو سال است.
مرگ و میر کودکان
میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال هم یکی از معیارهایی است که در این گزارش برای ردهبندی کشورها از نظر مناسب بودن برای مادری در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش از هر هزار کودک ایرانی ۱۶ کودک پیش از ۵ سالگی میمیرند.
این رقم در افغانستان ۹۷ مورد و در تاجیکستان ۴۷ مورد است.
در نروژ این رقم کمی کمتر از ۳ مورد و در سومالی ۱۴۵ مورد است.
مشارکت در سیاست
میزان مشارکت زنان در تصمیمگیریهای جامعه یکی دیگر از معیارهایی است که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.
علی رغم تصور عمومی وضعیت کشورهای پیشرفته در زمینه سهم زنان در سیاست به خوبی سایر بخشها نیست.
کشورهایی مثل رواندا، بولیوی و کوبا در زمینه قرار دادن فرصت های برابر در سیاست برای زنان و مردان بهتر از برخی کشورهای غربی مانند ایالات متحده، ایرلند و ژاپن عمل کرده اند.
در نروژ که بر اساس این گزارش، بهترین کشور جهان برای مادر بودن است سهم زنان در تصمیمگیریهای سیاسی ۳۹ درصد است.
در کشور سومالی که بنا بر گزارشهای مختلف یکی از بدترین کشورهای جهان برای زن بودن به حساب می آید، میزان مشارکت زنان در سیاست به نسبت بالا و بیش از ۱۳ درصد است.
در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ فوزیه یوسف عدن نخست وزیر این کشور بوده است.
گزارش بنیاد نجات کودکان میگوید: میزان مشارکت زنان در سیاست در افغانستان ۲۴ درصد، در تاجیکستان ۱۵ درصد و در ایران ۳ درصد است.
مشارکت زنان در سیاست از آن جهت در میان شاخص های این گزارش قرار گرفته که در صورت حضور جدیتر زنان در سیاست احتمال بیشتری وجود دارد که مسائل مربوط به زنان و کودکان در برنامه های ملی قرار بگیرد.
گزارش بنیاد نجات کودکان میگوید برای رفع نابرابری ها نیاز به منابع بیشتری وجود دارد.
بنا به این گزارش میزان مرگ و میر کودکان در مناطق فقیرنشین شهرها بیشتر است. کودکانی که در فقر به دنیا می آیند، احتمال مرگ و میرشان سه تا پنج برابر بیشتر از کودکانی است که والدین شان وضع اقتصادی خوبی دارند.
موضوعات مرتبط: مقالات
بهارآفرین
معلم نه تنها خود بهار ،که بنانش بهارآفرين است و شميم بیانش ، عطرآگين.
در طول زمان و عرض زمین ،این گام هاي استوار معلم هاي فكور و انديشمند است كه قلل رفيع دانش ها را درنورديده و گل ستاره را از گلزار كهكشان چيده اند.
معلم و استاد فرمانرواي ملك علم و حكمت، و امير ولايت فرزانگي و فضيلت است.
معلم با كوله باري از شكوفه هاي شعور و انباني انباشته از نواله هاي نور، شادمانه در ارگ اردیبهشت و بر اريكه سرشت تكيه زده، از گام هايش جوانه هاي علم مي رويد و از شاخسار نگاهش شكوفه هاي حلم مي شكفد.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
شكوفايي دانش و پويايي كاوش
خورشيد، گل زردي است كه بر سينه معلم آويخته اند
و ستارگان، دانه هاي گوهري است كه در دامانش ريختهاند.
زیرا معلم اندیشیدن را می آموزد .
...و انديشه ، سرمايه و درونمايه هر گونه كاوش و پژوهش است .
شكوفايي دانش، ريشه در پويايي كاوش دارد.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
فرشته فروزان تعلیم و تربیت
من معلم را فرشته فروزان تعلیم و تربیت در ميان هاله اي از فكر و فضيلت دیدم
که بر سریر سبز اردیبهشت نشسته،
از قيد من و ما رسته،
در دستي جوانه هاي سبز آزادي دارد
و در دست ديگر شكوفه هاي شور و شادي.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
اندیشه یا اندیشیدن؟!
بار دیگر موکب زرین اردیبهشت بر سینه سپید سرنوشت نمایان شد.
من معلم را مهر فرازنده فرهنگ ،فروزنده بر سپهر آذرنگ دیدم.
او با خوشه های زرین حکمت، آبی بلند آسمان معرفت را آراست.
انديشه، نوري تابان است و انسان بدون آن كوري ناتوان است.
...و معلم اندیشیدن را می آموزد نه اندیشه را.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
قواعد آزادی
امام علی(ع) : « من قصر عن احکام الحریه اعید ال الرق».
« هر کس از قواعد آزادی پیروی نکند، او را به بردگی خواهند کشید.»
فرخنده زاد امیر بیان و الگوی آزادمردان امام علی(ع) و روز پدر مبارک باد!
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
علی را بنگر !!
صدف کعبه لب گشود و اسوه یگانه ، دردانه جاودانه و حقیقت ولایت را به جهان هستی تقدیم کرد .
ای رهرو راستین !
اگر می خواهی سرو حقیقت را در بالنده ترین قامت تماشا کنی ،
اگر دوست داری که خورشید فروزان ولایت را در درخشان ترین فروزش به نظاره بنشینی ،
اگر می خواهی که آسمان فضیلت را در زیباترین تجلی بنگری ،
اگر مشتاقی که کوه استقامت ر ا در استوارترین سیمایش تماشاگر باشی ،
اگر آرزو داری جرعه ای از زلال ناب ترین چشمه ساران عرفان " کوثر " بنوشی ،
اگر طالب تماشای تندیس قدسی و والاترین عروج انسی در رساترین صورت هستی ،
اگر می خواهی به حقیقت یاور غمدیدگان و مددکار ستمدیدگان باشی ،
...و اگرمی خواهی معنی عدالت ، مفهوم حریت ، تبلور فتوت ، تجسم مروت ، عصاره فضیلت و مقام والای خلیفه اللهی را یکجا و همه و همه را در بلندای قامت یک انسان بنگری :
علی را بنگر !!
زادروز فرخنده امیر مومنان علی علیه السلام و روز پدر بر همه حق اندیشان و سبزکیشان مبارک باد.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
هر انسانی رسالتی دارد
من هیچ گاه آرزو نکردم که «ای کاش جای کس دیگری بودم!»؛
زیرا هیچ وقت نتوانستم خود را نبینم و توانمندی ها و ناتوانی های خویش را در انجام رسالت خویش نادیده بگیرم.
بنابراین هر انسانی« رسولی» است و برای رسالت خود« اصولی» دارد.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
باادراک ترین جلوه جان
من ذهن انسان را هراسناک ترین جای جهان و باادراک ترین جلوه جان دیدم؛
زیرا همه شناخت های موهوم و توهمات شوم در اینجا شکل می گیرند و شمایل می پذیرند.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
من چرا باید ماندگار شوم؟!
من در برابر ذهن خود پرسشی جانگزاتر و دغدغه ای دلرباتر از این ندیدم که:
«چرا پس از تو باید از تو یاد کنند؟»
برای زنده ماندن نام در بین انام چه گامی برداشتی و برای رفاه و رستگاری بشریت چه بذری کاشتی؟!
برای انسان ها چه دردی را درمان و چه مشکلی را آسان کردی؟
اثري نيک ببايد به جهان ورنه چه سود
به جهان آمدن و رفتن و از ياد شدن
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
انسان ؛مسکین خاک یا فرنشین افلاک؟
من انسان را موجودی تنوع طلب و جویای عیش و طرب دیدم،
او دوست دارد چون پرندگان در اوج سپهر به پرواز درآید و بر سینه صحرا تاخت و تاز کند ؛
در دل زمین چون خزندگان لانه بسازد و بر بلندای درختان چون پرندگان آشیانه برافرازد....
اما نه پرواز بر اوج و نه شنا بر میانه موج ،هیچ کدام نمی تواند روح پژوهنده و روان توفنده او را رام کند و آرام سازد؛
زیرا روح و روان تشنه او تنها در بهشت کمال و در جوار جمال ابدیت می آرامد و در سایه سار رضون الهی می آساید.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
فانوس کور یا اقیانوس نور؟!
من فانوسی کور که نه،بل اقیانوسی نور را دیدم؛
فانوسی که پس از عمری جانسوزی و نور افروزی ،دامن مهر گسترده و دل به سینه سپهر سپرده ،
عمری در دل تاریکی ها درخشیده و اینک جوجکان بی پناه را پناه بخشیده است!
من همه کتاب زندگی را در سیمای زنگارگون و آرامش و سکون او خواندم!
....و به او می گفتند: « معلم »!
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
نفی آزادی انسان، نفی انسانیت اوست
من قرنی را دیدم که کرامت انسان به عنوان آخرین و پیشرفته ترین پیام انسانی می رفت تا پایان تاریخ تلخ بشریت را رقم زند.
زیرا انسانیت انسان به کرامت اوست و کرامت انسان آن گاه تبلور می یابد که انسان بتواند آزاد بیندیشد و آزاد اندیشه هایش را بیان کند.
بنابراین نفی آزادی انسان به مثابه نفی انسانیت اوست!
..و من در این قرن دیدم که کاهنان مزدور با سلاح زور،
به نام کار ارشادی، فرشته آزادی را
در پیش پای انگاره های زمین و بتواره های زمان قربانی می کنند!!
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
انسان های سبزکیش و نیک اندیش
من انسان های سبزکیش و نیک اندیش را چون گل های قالی همیشه شاداب و هماره در حال شباب دیدم؛
اینان نه از چیده شدن می هراسند و نه از بریده شدن!
نه از دشنام دگم اندیشان می پژمرند و نه از آلاام ابلهان می افسرند!
زیرا هماره بی نیاز از آب تملق اند و آفتاب تعلق!
خود چشمه آب مهر اند و سرچشمه آفتاب سپهر.
بی دریغ می تابند و بی تبلیغ می شتابند.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
ثروتمندان فقیر!!
من بسیاری از ثروتمندان مغرور و سرمایه داران منفور را این چنین حقیر آن چنان فقیر دیدم
که تنها دارایی شان ،پول بود و تنها آبرویشان،تیول.
به آن می نازیدند و با آن می تازیدند.
(تیول = ملک و آب و زمینی که در قدیم از طرف پادشاه به کسی واگذار می شد که از درآمد آن زندگانی کند.)
(شفیعی مطهر)
تخریب بنای دیرین برای بنای شخصیت نوین
من در زندگی خود بسا دوستانی را دیدم که بنای شخصیتم را فروریختند
و پیمان ها و پیوندهای خود را از هم گسیختند.
از این شکست ها آموختم که برای بنای شخصیتی نوین باید بنای دیرین را درهم کوبید.
هر بنای کهنه کآبادان کنند
نه که اول کهنه را ویران کنند؟ (مولانا)
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
از ریشه تا اندیشه
من نیمکت های چوبین را پربارتر از درختان سنگین دیدم؛
درختان از ریشه می نوشند و نیمکت ها از اندیشه.
آن ها ریشه در خاطر خاک دارند و اینان اندیشه در افلاک؛
درختان از سیال انهار طراوت می گیرند واینان از زلال آموزگار.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.