#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 502)
« مانایی نام » و « پایایی پیام »
من « بزرگی شخصیت » و « گستردگي هویت » هر كس را
به اندازه « وُسعتِ تفكّر » و « رفعتِ تدبُّر » او ديدم.
بزرگی انسان نه به « سازه تن » و « اندازه بدن »،
که به « ژرفایی ریشه » و « شکوفایی اندیشه » است.
برای هر انسان « مانایی نام » و « پایایی پیام »،
نه به « بلندی قامت »،که به « شکوهمندی استقامت » است.
باید از « ریشه رویید » و « گُل اندیشه را بویید »!
#شفیعی_مطهر
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 501)
« لحظه آزادي » و « بُرهه شادی »
من « لحظه آزادي » و « بُرهه شادی » را
در آن « زمان » در وجود هر « انسان » ديدم
كه « بَر و بارِ »خود را « باور »
و « باورِ » خود را « بارور » می کند.
همه انسان ها بالقوّه « توانمند » اند و « ورجاوند »،
مگر آنان که خود را « ناتوان » و هستی را « پریشان » می دانند!
در جهان بشری هیچ « نوزاد » بدون « استعداد »
پای به « تنگنای هستی » و « سرای اَلَستی » نمی گذارد.
این رسالت مربّی است که « توانمندی ها را شناسایی »کند
و « اَفرَندی ها را به شکوفایی » برساند.
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
بُرهه: روزگار،قسمتی از وقت و زمان
بَر و بار : میوه،ثمر
ورجاوند :بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند
اَفرَند: فرّ و شکوه،زیب و زیبایی،جوهر و برق شمشیر
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد500)
« تولید فکر » و « تقلید ذکر »!
در جامعه اي كه همه « گوناگون می بینند »،امّا « همگون مي انديشند»،
همه « پریش اند »،ولی « زیاد نمی اندیشند»!
زیرا در چُنین جوامع یک نفر « فکر » را تولید می کند و دیگران « ذکر » را!!
« تولید فکر در حصار انحصار» است ،
ولی « تمجیدِ ذکر، شعر و شعار »است!
فکر را « شهریاران تولید » می کنند و « شهروندان، تقلید »!
اندیشه را یکی « صرف » می کند و دیگران،« مصرف »!
بدین گونه در « صحن و سرای این دیار» و « روی ریای این روزگار »،
گویی نه « آوارِ تگرگ »،که « غُبارِ مرگ » پاشیده اند!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
پریش: پریشان،پریشیده،پراکنده،متفرّق
تمجید: بزرگ شمردن، کسی را به بزرگی نسبت دادن
صرف :گردانیدن،گردش
آوار: گردو خاک،غبار،دیوار یا سقف خانه که خراب شود و فروریزد
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 499)
« زيباترين نام » و « فریباترین فرنام »
نام هر کس برای خودش « زیباترین ترانه » و « بهترین نشانه » است!
بنابراين باید هر كس را با « زيباترين نام » و « فریباترین فرنام » نامید.
برای « تسخیر دل ها » و « تنویر محفل ها »،
باید هر « کریم » را « تکریم » کرد و هر « عظیم » را « تعظیم »!
...و در « کارگاه آفرینش » و « بارگاه بینش »،
هر « جان، عظیم » است و هر « انسان،کریم»!
پس مبادا هیچ « شهروندی را حقیر »
و هیچ « ورجاوندی را تحقیر » کنیم!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
فرنام : عنوان،لقب
تنویر : روشن کردن ،درخشان کردن
تعظیم : بزرگ داشتن، بزرگ کردن، احترام کردن ،کُرنش کردن
ورجاوند :بلندپایه، ارجمند، برازنده،نیرومند
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 984)
« نگرش ناب » و « بینش صواب »
من کوشیدم هر کس را همان گونه که هست، ببینم ،
نه آن گونه كه خود مي خواهم؛
زيرا هر كس از ديد خود بهترين است.
در جامعه راه درستِ « محبوب زیستن »،« خوب نگریستن » است!
« بینش صواب » مبتنی بر « نگرش ناب » است.
انسان ها را آن گونه که هستند« باید پذیرُفت »
و حرف دلشان را « باید شنُفت »!
هر انسان « موجودی آزاد » و « وجودی بااستعداد » است!
باید « کرامتش را پاس داشت »
و « شخصیّتش را سپاس گزاشت ».
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
صواب : راست و درست،حق،لایق،سزاوار،ضد خطا
ناب : صاف و پاک، خالص، بی غش
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 974)
« بینش ژرف » یا « بینایی شگرف »؟!
من داشتن « بینش بهتر » و « گزینش برتر » را
بسی مهم تر و ارزشمندتر از « دیده بینا » و « بینایی پایا » دیدم.
فَقْدُ البَصَرِ أهْوَنُ مِنْ فِقْدانِ البَصِیرَةِ.
(امام علی علیه السّلام)
آن چه بر « تارَک تاریک دل » و « بر فراز همه فضایل » « می درخشد»
و زندگی را نور و نوا « می بخشد»،
« بینش ژرف » است،نه « بینایی شگرف »!
#شفیعی_مطهر
--------------------
تارَک : سر،فرق سر،میان سر
ژرف : گود، عمیق
شگرف :عجیب،طُرفه،نیکو و خوش آیند،کمیاب و کم نظیر
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 964)
« ورزشی حیاتی » یا « لغزشی خرافاتی »؟!
من ملّت هایی را دیدم که نه « فکرِ فعّال » را که « ذکرِ فوتبال » را
« مایه مُباهات » و « باطلُ السِّحر همه مشکلات » کرده بودند.
فوتبال آن گاه می تواند یک « ارزش انسانی »باشد ،
که یک « ورزش جسمانی »ارزیابی شود.
اما آن گاه که چونان « مخدّری خردستیز » و « موثّری دانش گریز »
همه « مشکلات و آمال » را زیر « حرکات فوتبال »پنهان سازند
و از آن با « بی شرمی » تنها برای « سرگرمی »سود جویند،
این « ورزش حیاتی » به « لغزشی خرافاتی » تبدیل می شود!
#شفیعی_مطهر
------------------------------
باطلُ السِّحر :دعاها و افسون هایی که با آن سِحر را باطل می کنند
مخدّر : سست کننده،آنچه اعصاب را سست و بی حس کند
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
فرایند توسعه را از کجا بیاغازیم؟
#شفیعی_مطهر
اگر در جهان بشریت،عفریت فقر و تهیدستی،گلوی محرومان و گرسنگان را می فشارد،
اگر اهریمن بیماری و بی سوادی،جان و روان انسان ها را می آزارد،
اگر هیولای استعمار و استثمار با توده های زحمتکش جهان می ستیزد و خون ستمدیدگان را بر زمین می ریزد،
اگر خلق های پابرهنه متفرّق اند و دشمنان مردم،متّفق،
اگر حاکمیت استبداد و حکومت بیداد مردم جهان را از پیشرفت و رشد بازمی دارد،
همه به علت بلای توسعه نیافتگی ملت هاست.
توسعه، روندي است فراگير در جهت افزايش توانايي هاي انساني- اجتماعي براي پاسخ گويي به نيازهاي انساني- اجتماعي، ضمن آن كه نيازها پيوسته در پرتو ارزش هاي فرهنگي جامعه و بينش هاي پايداري جهان پالايش يابند.
اين گونه توسعه، نيازهاي كنوني را بدون كاهش توانايي نسل هاي آتي دربرآوردن نيازهايشان، برآورده مي كند و توسعه اي پايدار است.
پدیده توسعه را در آیینه نگاه چند صاحب نظر توسعه به تماشا می نشینیم:
پروفسور هگن (صاحب نظر توسعه) :
شخصیت فرهنگی انسان اصلی ترین عامل ایجادکننده توسعه است.
پروفسور تئودور شولتز (برنده جایزه نوبل) :
کلید توسعه در دست انسان آموزش دیده است ، نه در منابع فيزيكي و مادي.
آدام اسميت ( پدر علم اقتصاد ) :
مهارت نيروي كار ، مهم ترين عامل توسعه است و منابع انساني پايه اصلي ثروت ملت ها به شمار مي رود و سرمايه هاي مادي و طبيعي عامل تبعي اند، نه عامل اصلي.
رابرت مالتوس :
آموزش و پرورش باعث پيدايش نظم ، تدبير و اخلاق مي شود و موجب آزادي فردي و تقويت دورانديشي جامعه است.
مايكل تودارو :
از نظر اقتصاددانان آنچه در نهايت خصوصيات و روند توسعه اقتصادي و اجتماعي يك كشور را تعيين مي كند ، منابع انساني آن كشور است.
جان كنت گالبرايت :
اين آموزش و پرورش است كه توده مردم را مستعد قبول راه ها و روش هاي جديد براي تحقق توسعه مي سازد . اعتلاي يك ملت به آموزش و پرورش آن ملت بستگي دارد.
كنفوسيوس حكيم چيني در ۴۰۰۰ سال پيش اعلام كرد:
كشوري كه روي آموزش و پرورش خود سرمايه گذاري مي كند ، هيچ گاه ورشكسته نمي شود.
بر پايه رهنمودهاي فوق مي توان آموزش و پرورش را چنين تعريف كرد:
هدف از آموزش و پرورش ، پرورش عقل سليم در آحاد جامعه است تا از طريق آن بتوان رفتار ، كردار و قضاوت هاي صحيح را براي مردم شكل داد . براي ساختن فرد ، خانواده و جامعه و براي دست يابي به ارزش هايي همچون خوبي ها ، آزادي ها ، زيبايي ها ، حقيقت ها و رشد و كمال.
در اين فرايند، آموزش و پرورش هم ابزار و بستر توسعه است ، هم يكي از عوامل و ايزارهاي توسعه و هم يكي از اهداف مهم توسعه.
انسان محور توسعه است ، آن هم انسان آموزش ديده كه با عقلانيت ، تدبير ، آزادي ، عدالت و رشد، سامان زندگي خود و ديگران را پي ريزي كند و آن هم در جهت رسيدن به خوبي ها ، عدالت ، آزادي ، زيبايي ، حقيقت و رشد . نقش آموزش در اين گونه حركت ها ، مستمر ، پايدار و تاريخي است. آموزش در اين بستر همزاد انسان مي شود و تا پايان مسير با اوست.
بي شك توسعه ، انساني را سرباز و محور و راهبر خود مي داند كه داراي ويژگي هاي پيش برنده باشد.
اين ويژگي ها عبارتند از :
دارا بودن روحيه عقل گرايي ، خردگرايي ، جهان گرايي ، جمع گرايي ، آينده نگري ، انسان گرايي ، جهان بيني باز ، باورهاي آگاهي بخش ، فرهنگ پذيري ، محاسبه پذيري ، وقت شناسي ، آينده شناسي ، خستگي ناپذيري ، خيرخواهي ، آزادي خواهي ، ميهن پرستي ، صلح خواهي ، آرامش طلبي ، تغييرپذيري ، آزادانديشي ، آزادگفتن ، آزادكوشيدن ، تعصب آگاهانه توام با خرد ، روحيه وحدت خواهي ، توان هزينه فايده كردن فعاليت ها ، توان مرتبه بندي كردن اولويت ها ، هدف داشتن ، مشاركت جويي و...
(منبع: ماهنامه آيين ،ش۳۲ و ۳۳ ، مقاله آقاي محمد ستاري فر)
ما بايد توسعه آموزش آموزش و پرورش را در راس همه برنامه ها و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را در صدر برنامه هاي مهم آموزش و پرورش قرار دهيم و آن را به عنوان يك برنامه زير ساختي ارزيابي كنيم. در برنامه هاي توسعه فرهنگي و اصلاحات آموزشي مي توانيم با بهره گيري از نيروي عظيم مغز افزار مديران واحدهاي آموزشي گام هاي بلندي برداريم. در اين صورت مديران قادر مي شوند تا با بهره گيري از اطلاعات پردازش شده در دسترس، نيازهاي گوناگون واحدهاي آموزشي خود را مانند: برنامه ريزي، كنترل، تأمين منابع، كيفيت بخشي و … پاسخ داده، روش هاي كاري، اداري و آموزشي را بهينه سازند.
آموزش مديران مي تواند نخستين گام در توسعه صنعت «آي سي تي» تلقي شود. اين آموزش مي تواند شيوه مديريت آنان را متحوّل ساخته، با استفاده از روش هاي صحيح علمي انجام وظايف اداري و آموزشي خود عمق بخشند. با اميد به فردايي روشن تر.
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 954)
« پهلوان پولادین » و « قهرمان راستین »
من « یلان نستوه » و « پهلوانان بشکوه » را دیدم
که تن و جان را « می خَستند »
و اراده صخره سنگ های خارا را « در هم می شکستند» ،
اما با شنيدن « سخني نابهنجار » از « دشمنی غدّار »
« به شدّت برمي آشفتند » و « با حِدّت پاسخ می گفتند ».
ظرفیّت نه به « تنومندی اندام » است و نه به « توانمندی مقام »!
باید « دلی بزرگ » و « روحی سترگ »داشت!
« دریادلی » را نه از « دلِ جوی »، که از « دلِ دریا »« بجوی »!
« پهلوان پولادین » و « قهرمان راستین »
کسی است که بتواند « خدیو خشم را مهار کند»
و « بر دیو شهوت افسار نهد »!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
خَستن : آزردن،آزرده کردن،زخم زدن،زخمی کردن
حِدّت : تیزی،تندی،برندگی،خشم،غضب
خدیو: پادشاه،امیر
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 944)
« سایه » و « همسایه »!
من سايه را برای خورشید « صادق ترين عاشق » و « لایق ترین شایق » ديدم ،
چون با دیدنش ،« جان مي بازد» و همه هستي اش را « مي پردازد».
سایه چون طلعت خورشید بدید
نكند سجده، نجنبد، چه كند؟!
برای آفتاب، « سایه » بهترین « همسایه » است.
همه جا به « دنبال » اوست ،نه مشتاق « وصال » او.
سایه از آفتاب « می گریزد »؛امّا هرگز با آن « نمی ستیزد ».
آفتاب نیز همه جا « می تابد»؛امّا سایه را « درنمی یابد »!
« آفتاب تابان » و « سایه نگران »
هم« همزاد » اند و هم از « اضداد»!
این دو « یار فرّار » و دو « نگار همجوار »،
نه « هم منزل » ،که « مکمّل » یکدیگرند!
بنابراین دریافتم که « اصل تضادّ » و « فصل اضداد »
نه « مایه تقابُل » ،که « سرمایه تکامُل » است!
#شفیعی_مطهر
----------------------
شایق: مشتاق ،آرزومند،راغب
تقابُل : روبه روشدن،رو در روشدن
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.