سخن آغازین/1
کتاب « دل دیدنی های شهر سرب و سراب» ،جلد نخست
پیامبر اکرم(ص) :« ان من البیان لسحرا و ان من الشعر لحکمه»
آن گاه که دردی بر دل چنگ اندازد و درون را تنگ سازد، راهي مي پويد و روزني مي جويد تا از چشمه درون بجوشد و بر بستر برون بخروشد.
براي دل، زبان پنجره اي است و قلم، حنجره اي. تا كبوتر كلام را آزاد و واژه هاي پيام را فرياد كند.
انديشمندان مي گويند:« البيان بيانان : بيان اللسان و بيان البنان.»
بيان بر دو گونه است: بيان زبان و بيان قلم.
اما چون عرصه زبان تنگ و پاي قلم لنگ آيد، درد، نهفته مي ماند و راز، نگفته. اين جاست كه دل مي پژمُرد و جان مي افسُرد.
آنان كه زباني زلال دارند و قلمي به كمال ، نوش رازهاي نهفته را از لب هاي شكفته مي نيوشند . آن گاه عطر سخن را در صحيفه زمان ها مي پراكنند و صفحه جان ها را با آن مي آگنند.
زلال سخن از چشمه دل مي جوشد و راهي مي جويد تا بر جويبار زبان بخروشد.
گفتن چون شكفتن است ؛ اين عطرآگين است و آن ، شيرين.
دل تنگ غنچه با شكفتن گشوده مي شود و دل تنگ آدمي با گفتن.
انسان چون در راه زبان آموزي با خود عهد بندد و بر اين پيمان جهد نمايد، واژه هاي سخت چون موم و سخن هاي پراكنده و پريشان ، منظوم مي گردد.
« نیک نوشتن» سهل است و ناتوانی در آن از جهل. کمی همت می خواهد و دمی حمیت. مهر مادری بنیادین است و زبان مادری، ُ شیرین.
پارسی بوستانی است پر از شکوفه های ریاحین و گل های عطرآگین . کوچه باغ هایش آگنده از نسیم مشکبیز است و شمیم شوق انگیز.
در جویبارانش به جای آبُ، گلاب روان است و در نهرهایش ،مروارید مُذاب. هیچ رهگذری در آن غریب و از برگ و بارش بی نصیب نیست.
در سایه سار درختانش چه بسیار دل های رمیده که آرمیده و چه بسیار جان های رنجیده که به آرامش رسیده.
امواج معانی در سینه دریای ادب، جاودانه می تَپَد و مستانه می رَمَد . هر موج معنی بر لب به جای کف ، صدف دارد و در هر صدف ، گوهر شرف.
آرایه های ادبی سیمای سخن را با زیور ادب می آرایند و آن را مطبوع طبع می نمایند.
سخن، نسیم بهار است و آرایه ها، شمیم مشکبار.
آرایه، سخن را مايه زيب است ، نه سايه فريب .
درخت سخن را چون به آرايه بيارايند ، جان هاي خسته در سايه هايش مي آسايند.
سرو سخن بر كنار جويباران ذهن مي رويد و دل ها در سايه سار آن مي آرامد.
ادامه دارد...
*************************
کتاب « دل دیدنی های شهر سرب و سراب » (جلد نخست )به زودی منتشر می شود
موضوعات مرتبط: مقالاتمعرفي تاليفات
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد510)
« هِبَتی بُنیادی » یا « موهبتی انفرادی »؟!
من كساني را ديدم كه بسیار « گزه سختی را دیدند »؛
اما هرگز « مزه خوشبختي را نچشيدند»؛
زيرا « خوشي » خود را در « ناخوشی » دیگران
و « گنج » خود را در « رنج »ديگران مي ديدند.
آن گاه که خوشبختی چون « مِهر » بر سینه « سپهر » «می درخشد»،
همه هستی را « نور » و « سُرور » « می بخشد»!
در یک « جامعه دردمند» با « مردمی نَژَند»
هیچ شهروندی نمی تواند احساس خوشبختی کند.
در « شب تاریک » همه خانه های « دور و نزدیک »
در « کامِ ظلمت » اند و در « کُنامِ قَسوَت ».
و چون مهر « سَرزَنَد »، همه خانه ها را « دَر زَنَد»!
خوشبختی « هِبَتی بُنیادی » است،نه « موهبتی انفرادی »!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
گزه : گَزیدن،گزش
نژند:پژمرده،غمگین
کُنام: چراگاه دد و دام
قَسوَت : سختدلی،سنگدلی
هِبَت : هبه،بخشیدن، دادن چیزی به کسی بدون عوض
موهبت : بخشش،دهش
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد510)
« هِبَتی بُنیادی » یا « موهبتی انفرادی »؟!
من كساني را ديدم كه بسیار « گزه سختی را دیدند »؛
اما هرگز « مزه خوشبختي را نچشيدند»؛
زيرا « خوشي » خود را در « ناخوشی » دیگران
و « گنج » خود را در « رنج »ديگران مي ديدند.
آن گاه که خوشبختی چون « مِهر » بر سینه « سپهر » «می درخشد»،
همه هستی را « نور » و « سُرور » « می بخشد»!
در یک « جامعه دردمند» با « مردمی نَژَند»
هیچ شهروندی نمی تواند احساس خوشبختی کند.
در « شب تاریک » همه خانه های « دور و نزدیک »
در « کامِ ظلمت » اند و در « کُنامِ قَسوَت ».
و چون مهر « سَرزَنَد »، همه خانه ها را « دَر زَنَد»!
خوشبختی « هِبَتی بُنیادی » است،نه « موهبتی انفرادی »!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
گزه : گَزیدن،گزش
نژند:پژمرده،غمگین
کُنام: چراگاه دد و دام
قَسوَت : سختدلی،سنگدلی
هِبَت : هبه،بخشیدن، دادن چیزی به کسی بدون عوض
موهبت : بخشش،دهش
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 509)
« سختی اندیشه » یا « بدبختی همیشه »
برای انسان کاری آسان تر از « دیدن » و سخت تر از « اندیشیدن » نیست!
انسان می تواند با « یک نمود ببیند »،اما باید با « همه وجود بیندیشد»!
آنان که می اندیشند ،« راز جهان را می دانند »
و « بر همگان فرمان می رانند»!
و آنان که نمی اندیشند،ناگزیر باید « خاموش، فرمان برند »
و « به دوش، بار گران کشند »!
آدمیان دو گونه می زیَند : یا « بار بر دوش » یا « کار با هوش »!
انسان ها ناگزیر باید بپذیرند یا « سختی اندیشه » را ،
و یا « بدبختی همیشه » را !
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: قصه هاي شهر هرت
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد508)
« وجیه »یا « قابل توجیه »؟!
اشتباهات هر انسان در آغاز چون « رهگذری نَوَند »
و « باوری ناخوشایند » است ؛
ولی سپس به صورت « مهمانی مانا » با « زبانی گویا » درمی آید
و سرانجام اقامت در این « آشیانه را می پذیرد »
و جاي « صاحب خانه را می گیرد ».
« اشتباه » نخستین نه « وجیه »، که « قابل توجیه » است،
اما تکرار آن « مایه خجالت » است و « نمایه جهالت »!
انجام « اشتباه »،« جانکاه » است؛
ولی تکرار آن نه « اشتباه » ،که عین « گناه » است!
زیرا اشتباه دوم نه « صواب »،که یک « انتخاب » است!
#شفیعی_مطهر
------------------------------------
نَوَند: تند و تیز،پیک یا سوار تندرو
وَجیه : نیکو،زیبا
صواب: راست و درست،حق،لایق،سزاوار،ضدّ خطا
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 507)
« بایستگان یاد » و « شایستگان اعتماد »
« فراموش شدگان » هر چه را « فراموش کنند »،
هرگز نام و یاد « فراموش کنندگان » خود را « فراموش نمی کنند»!
« بایستگان یاد » و « شایستگان اعتماد »
هر « کنش بشر » را با « واکنش بهتر » پاسخ می دهند.
بادا نیک اندیشان را هماره « فرایاد آریم »
و نام و یاد نیکشان را « به باد نسپاریم»!
#شفیعی_مطهر
کانال رسم تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد506)
« پندار فریفتگان » و « شعارِ خودشیفتگان »!
من هرگاه کسی را « بایسته بُهتان دیدم »
و با انگشت اشاره او را « نشان دادم » ،
سه انگشت خود را ديدم كه به سوي خودم نشانه رفته بود!
بنابراین دریافتم که هر « انسانِ دادوری » در « دیوان داوری »
پیش از این که با « سِیلِ اتّهام » و « خِیلِ دشنام » دیگران را « بنوازد»،
باید با « کمی انصاف » و « دمی اعتراف » بر خود « بتازد »!
این « پندار فریفتگان » و « شعارِ خودشیفتگان » است ،
که در هر « تیه »،خود را « تنزیه » می کنند
و دیگران را « گمراه » و راهشان را « اشتباه » می دانند!
#شفیعی_مطهر
------------------------------
تیه : گمراهی،سرگردانی،خودپسندی،بیابان گمراهی
تنزیه : کسی را از عیب و آلایش پاک دانستن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 505)
« اراده پولادین » یا « باده رنگین »؟!
من هم اراده هاي « سُست و ضعيف » را ديدم
و هم اراده هاي « قوي و حنیف » را .
آن ها در « محلِّ حرف »تجلّي مي يابد
و این ها در « عملِ شگرف ».
اراده ای که در « اَمَل تصوُّر یابد » ،ولی در « عَمَل تبلوُر نیابد »،
نه « اراده کمال »،که « زاده خیال » است.
آن چه ما را به « چکاد پیروزی » و « بنیاد بهروزی » می رساند،
« اراده پولادین » است،نه « باده رنگین »!
#شفیعی_مطهر
------------------------
حنیف : راست،مستقیم،ثابت و پایدار
شگرف: عجیب ،کمیاب و بی نظیر در خوبی ،نیکو و خوش آیند،
اَمَل: امید ،آرزو ،آرمان
چکاد: سرِکوه،قلّه
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد504)
« امیر فهم» یا « اسیر وهم »؟!
من در این شهر هم « دانایان دل آگاه » را دیدم و هم « نادان های دُژآگاه » را .
آنان را « دردمندانی روشنگر » یافتم و اینان را « بی دردهایی تنگ نظر » .
آنان خود « در رنج اند » و اینان،دیگران را « به رنج می افکنند»!
درد آنان « ناشی از فَهم » است و بی دردی اینان « پرخاشی از وَهم »!
آنان « امیر فهم» اند و اینان « اسیر وهم »!
در این شهر آنان « رنج » می برند و اینان ،« گنج ».
اینجا نه « درک »،که « مدرک » معیار ارزش است!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
دل آگاه : دانا و هوشیار،عاقل و دوراندیش
دُژآگاه : بداندیش،بددل،بدخو،تندخو،نادان و بی تربیت
پرخاش: جنگ و جدال،درشتی و تندی از روی خشم،کارزار
وَهم : خیال، پندار، تصور،گمان
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 502)
« قانون زندگی » و « آزمون ارزندگی »
من تجربه را « گامی پرتکاپو »،ولی« نامی نيكو » ديدم
كه همه بر روي اشتباهات خود مي گذارند....و خيلي هم بي جا نيست!
خرد،حق دارد هر پدیده را نخست « به باریکی بیازماید» ،
سپس « به نیکی بستاید ».
ولی خردمندترین انسان کسی است که با « کمترین هزینه »،
« بیشترین گنجینه » را به دست آورد.
تجربه،« قانون زندگی » و « آزمون ارزندگی » است.
در مکتب تجربه هر « شکست » به معنی « بن بست » نیست!
بلکه هر شکست می تواند « مُهلتی برای پیروزی »
و هر تهدید، « فُرصتی برای بهروزی » باشد.
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
باریکی: نازکی،دقت
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.