سخن آغازین/1

 

کتاب « دل دیدنی های شهر سرب و سراب» ،جلد نخست



پیامبر اکرم(ص) :« ان من البیان لسحرا و ان من الشعر لحکمه»

 
آن گاه که دردی بر دل چنگ اندازد و درون را تنگ سازد، راهي مي پويد و روزني مي جويد تا از چشمه درون بجوشد و بر بستر برون بخروشد.

  براي دل، زبان پنجره اي است و قلم، حنجره اي. تا كبوتر كلام را آزاد و واژه هاي پيام را فرياد كند.
 
 انديشمندان مي گويند:« البيان بيانان : بيان اللسان و بيان البنان.»

 بيان بر دو گونه است: بيان زبان و بيان قلم.

   اما چون عرصه زبان تنگ و پاي قلم لنگ آيد، درد، نهفته مي ماند و راز، نگفته. اين جاست كه دل مي پژمُرد و جان مي افسُرد.

  آنان كه زباني زلال دارند و قلمي به كمال ، نوش رازهاي نهفته را از لب هاي شكفته مي نيوشند . آن گاه عطر سخن را در صحيفه زمان ها مي پراكنند و صفحه جان ها را با آن مي آگنند.

  زلال سخن از چشمه دل مي جوشد و راهي مي جويد تا بر جويبار زبان بخروشد.

  گفتن چون شكفتن است ؛ اين عطرآگين است و آن ، شيرين.

  دل تنگ غنچه با شكفتن گشوده مي شود و دل تنگ آدمي با گفتن.
 
انسان چون در راه زبان آموزي با خود عهد بندد و بر اين پيمان جهد نمايد، واژه هاي سخت چون موم و سخن هاي پراكنده و پريشان ، منظوم مي گردد.
 
 « نیک نوشتن» سهل است و ناتوانی در آن از جهل. کمی همت می خواهد و دمی حمیت. مهر مادری بنیادین است و زبان مادری، ُ شیرین.
 
پارسی بوستانی است پر از شکوفه های ریاحین و گل های عطرآگین . کوچه باغ هایش آگنده از نسیم مشکبیز است و شمیم شوق انگیز.

   در جویبارانش به جای آبُ، گلاب روان است و در نهرهایش ،مروارید مُذاب. هیچ رهگذری در آن غریب و از برگ و بارش بی نصیب نیست.
 
  در سایه سار درختانش چه بسیار دل های رمیده که آرمیده و چه بسیار جان های رنجیده که به آرامش رسیده.
 
 امواج معانی در سینه دریای ادب، جاودانه می تَپَد و مستانه می رَمَد . هر موج معنی بر لب به جای کف ، صدف دارد و در هر صدف ، گوهر شرف.
 
 آرایه های ادبی سیمای سخن را با زیور ادب می آرایند و آن را مطبوع طبع می نمایند.

  سخن، نسیم بهار است و آرایه ها، شمیم مشکبار.
 
آرایه، سخن را مايه زيب است ، نه سايه فريب .

 درخت سخن را چون به آرايه بيارايند ، جان هاي خسته در سايه هايش مي آسايند.
 
 سرو سخن بر كنار جويباران ذهن مي رويد و دل ها در سايه سار آن مي آرامد.
 

ادامه دارد...

*************************

کتاب « دل دیدنی های شهر سرب و سراب » (جلد نخست )به زودی منتشر می شود


موضوعات مرتبط: مقالاتمعرفي تاليفات

تاريخ : جمعه 8 بهمن 1395 | 10:16 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد510)

 

« هِبَتی بُنیادی » یا « موهبتی انفرادی »؟!


 

 Related image

 

من كساني را ديدم كه بسیار « گزه سختی را دیدند »؛ 

اما هرگز « مزه خوشبختي را نچشيدند»؛ 

زيرا « خوشي » خود را در « ناخوشی » دیگران 

و « گنج » خود را در « رنج »ديگران مي ديدند.

آن گاه که خوشبختی چون « مِهر » بر سینه « سپهر » «می درخشد»،

 همه هستی را « نور » و « سُرور » « می بخشد»!

در یک « جامعه دردمند» با « مردمی نَژَند» 

هیچ شهروندی نمی تواند احساس خوشبختی کند. 

در « شب تاریک » همه خانه های « دور و نزدیک » 

در « کامِ ظلمت » اند و در « کُنامِ قَسوَت ».

و چون مهر « سَرزَنَد »، همه خانه ها را « دَر زَنَد»! 

خوشبختی « هِبَتی بُنیادی » است،نه « موهبتی انفرادی »!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------------

گزه : گَزیدن،گزش

نژند:پژمرده،غمگین 

کُنام: چراگاه دد و دام

قَسوَت : سختدلی،سنگدلی 

هِبَت : هبه،بخشیدن، دادن چیزی به کسی بدون عوض

موهبت : بخشش،دهش

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 8 بهمن 1395 | 5:28 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد510)

 

« هِبَتی بُنیادی » یا « موهبتی انفرادی »؟!


 

 Related image

 

من كساني را ديدم كه بسیار « گزه سختی را دیدند »؛ 

اما هرگز « مزه خوشبختي را نچشيدند»؛ 

زيرا « خوشي » خود را در « ناخوشی » دیگران 

و « گنج » خود را در « رنج »ديگران مي ديدند.

آن گاه که خوشبختی چون « مِهر » بر سینه « سپهر » «می درخشد»،

 همه هستی را « نور » و « سُرور » « می بخشد»!

در یک « جامعه دردمند» با « مردمی نَژَند» 

هیچ شهروندی نمی تواند احساس خوشبختی کند. 

در « شب تاریک » همه خانه های « دور و نزدیک » 

در « کامِ ظلمت » اند و در « کُنامِ قَسوَت ».

و چون مهر « سَرزَنَد »، همه خانه ها را « دَر زَنَد»! 

خوشبختی « هِبَتی بُنیادی » است،نه « موهبتی انفرادی »!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------------

گزه : گَزیدن،گزش

نژند:پژمرده،غمگین 

کُنام: چراگاه دد و دام

قَسوَت : سختدلی،سنگدلی 

هِبَت : هبه،بخشیدن، دادن چیزی به کسی بدون عوض

موهبت : بخشش،دهش

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 8 بهمن 1395 | 5:28 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 509

 

« سختی اندیشه » یا « بدبختی همیشه » 

 

 

برای انسان کاری آسان تر از « دیدن » و سخت تر از « اندیشیدن » نیست!

انسان می تواند با « یک نمود ببیند »،اما باید با « همه وجود بیندیشد»!

آنان که می اندیشند ،« راز جهان را می دانند » 

و « بر همگان فرمان می رانند»!

و آنان که نمی اندیشند،ناگزیر باید « خاموش، فرمان برند » 

و « به دوش، بار گران کشند »!

آدمیان دو گونه می زیَند : یا « بار بر دوش » یا « کار با هوش »!

انسان ها ناگزیر باید بپذیرند یا « سختی اندیشه » را ، 

و یا « بدبختی همیشه » را !

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------------

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: قصه هاي شهر هرت

تاريخ : پنج شنبه 7 بهمن 1395 | 3:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد508)  

 

« وجیه »یا « قابل توجیه »؟!

 

 اشتباهات هر انسان در آغاز چون « رهگذری نَوَند » 

و « باوری ناخوشایند » است ؛ 

ولی سپس به صورت « مهمانی مانا » با « زبانی گویا » درمی آید 

و سرانجام اقامت در این « آشیانه را می پذیرد »

و جاي « صاحب خانه را می گیرد ».

 « اشتباه » نخستین نه « وجیه »، که « قابل توجیه » است، 

اما تکرار آن « مایه خجالت » است و « نمایه جهالت »! 

انجام « اشتباه »،« جانکاه » است؛

 ولی تکرار آن نه « اشتباه » ،که عین « گناه » است!

زیرا اشتباه دوم نه « صواب »،که یک « انتخاب » است!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------------

نَوَند: تند و تیز،پیک یا سوار تندرو

وَجیه : نیکو،زیبا 

صواب: راست و درست،حق،لایق،سزاوار،ضدّ خطا

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 6 بهمن 1395 | 7:1 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 507) 

 

« بایستگان یاد » و « شایستگان اعتماد »

 

 

 

 « فراموش شدگان » هر چه را « فراموش کنند »،

هرگز نام و یاد « فراموش کنندگان » خود را « فراموش نمی کنند»! 

« بایستگان یاد » و « شایستگان اعتماد »

هر « کنش بشر » را با « واکنش بهتر » پاسخ می دهند.

بادا نیک اندیشان را هماره « فرایاد آریم »

و نام و یاد نیکشان را « به باد نسپاریم»!

 

#شفیعی_مطهر

 

 

کانال رسم تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 5 بهمن 1395 | 7:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد506) 

 

« پندار فریفتگان » و « شعارِ خودشیفتگان »!

من هرگاه کسی را « بایسته بُهتان دیدم » 

و با انگشت اشاره او را « نشان دادم » ، 

سه انگشت خود را ديدم كه به سوي خودم نشانه رفته بود!

بنابراین دریافتم که هر « انسانِ دادوری » در « دیوان داوری » 

پیش از این که با « سِیلِ اتّهام » و « خِیلِ دشنام » دیگران را « بنوازد»،

باید با « کمی انصاف » و « دمی اعتراف » بر خود « بتازد »!

این « پندار فریفتگان » و « شعارِ خودشیفتگان » است ،

که در هر « تیه »،خود را « تنزیه » می کنند

و دیگران را « گمراه » و راهشان را « اشتباه » می دانند! 

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

تیه : گمراهی،سرگردانی،خودپسندی،بیابان گمراهی

تنزیه : کسی را از عیب و آلایش پاک دانستن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 4 بهمن 1395 | 7:23 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 505

 

« اراده پولادین » یا « باده رنگین »؟! 

 Related image

من هم اراده هاي « سُست و ضعيف » را ديدم                        

و هم اراده هاي « قوي و حنیف » را .

 آن ها در « محلِّ حرف »تجلّي مي يابد

و این ها در « عملِ شگرف ».  

اراده ای که در « اَمَل تصوُّر یابد » ،ولی در « عَمَل تبلوُر نیابد »،

نه « اراده کمال »،که « زاده خیال » است.

آن چه ما را به « چکاد پیروزی » و « بنیاد بهروزی » می رساند،

« اراده پولادین » است،نه « باده رنگین »!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

حنیف : راست،مستقیم،ثابت و پایدار

 شگرف: عجیب ،کمیاب و بی نظیر در خوبی ،نیکو و خوش آیند،

اَمَل: امید ،آرزو ،آرمان

چکاد: سرِکوه،قلّه

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 3 بهمن 1395 | 8:11 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد504) 

 

« امیر فهم» یا « اسیر وهم »؟!

 

من در این شهر هم « دانایان دل آگاه » را دیدم و هم « نادان های دُژآگاه  » را .

آنان را « دردمندانی روشنگر » یافتم و اینان را « بی دردهایی تنگ نظر » . 

آنان خود « در رنج اند » و اینان،دیگران را « به رنج می افکنند»!

درد آنان « ناشی از فَهم » است و بی دردی اینان « پرخاشی از وَهم »! 

 آنان « امیر فهم» اند و اینان « اسیر وهم »! 

در این شهر آنان « رنج » می برند و اینان ،« گنج ».

اینجا نه « درک »،که « مدرک » معیار ارزش است!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

دل آگاه :  دانا و هوشیار،عاقل و دوراندیش

دُژآگاه : بداندیش،بددل،بدخو،تندخو،نادان و بی تربیت

پرخاش: جنگ و جدال،درشتی و تندی از روی خشم،کارزار

وَهم : خیال، پندار، تصور،گمان 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 



موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 1 بهمن 1395 | 4:43 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 502) 

 

« قانون زندگی » و « آزمون ارزندگی »

 Related image

من تجربه را « گامی پرتکاپو »،ولی« نامی نيكو » ديدم 

كه همه بر روي اشتباهات خود مي گذارند....و خيلي هم بي جا نيست! 

خرد،حق دارد هر پدیده را نخست « به باریکی بیازماید» ، 

سپس « به نیکی بستاید ».

ولی خردمندترین انسان کسی است که با « کمترین هزینه »،

« بیشترین گنجینه » را به دست آورد. 

تجربه،« قانون زندگی » و « آزمون ارزندگی » است.

در مکتب تجربه هر « شکست » به معنی « بن بست » نیست!

بلکه هر شکست می تواند « مُهلتی برای پیروزی »

و هر تهدید، « فُرصتی برای بهروزی » باشد.

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

باریکی: نازکی،دقت

 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar
 

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 30 دی 1395 | 8:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 91 92 93 94 95 ... 241 صفحه بعد