#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد676 )
«تنها زیستن» و در «خفاگریستن»!
انسان آن گاه خود را در «تیهِ تنهایی» و «چاهِ چرایی» می آزارد،
که هر کس را «ناکس»، و هر دیوار را «قفس» پندارد.
«راه رهایی» از «بلای بینوایی» برای انسان،
این است که در جامعه در «روش رفتار» و «گویش و گفتار»
به جای «تقابُلِ تازَنده» ،«تعامُلِ سازنده» را پیش گیرد.
کسی که عمری همه انسان ها را با «نگرش تیره بنگرد»
و انسانیت را با «نگارش خیره بنگارد»،
محکوم به «تنها زیستن» است و در «خفاگریستن»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
تیه :گمراهی،سرگردانی،بیابانی که رونده در آن گمراه شود
تازَنده: حمله کننده
خیره:گستاخ،سرکش،لجباز،بی شرم
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد675 )
«رفتارِ مخلصانه» یا «گفتارِ بی پشتوانه»؟!
من «درختانی بالنده» را با «زبان حالی نالنده»دیدم .
آن ها را «بی رحمانه می بریدند» و «بی بهانه می خراشیدند»
و با چوب آن «کاغذ می سرشتند» و روی «کاغذها می نوشتند»:
«درختان را قطع نکنید»!
پیام های تربیتی آن گاه در «وجدان می درخشد» و بر «انسان اثرمی بخشد»
که نه تنها در «گفتار» ،که در «رفتار» تبلور یابد.
پیام های تبلیغی باید در «رفتارهای مخلصانه» تبلور یابد،
نه تنها در «گفتارهای بی پشتوانه»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
سرشتن: خمیرکردن،مخلوط کردن،خلق کردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد673 )
«جهل واهی» و «اهل آگاهی»
من چون «گنجینه فرهنگ» را در «آيينه درنگ» دیدم ،
--------------------------------
درنگ: ثبات و آرام،(یعنی با تامّل و دقت فرهنگ را بررسی کردم)
آهنگ: قصد،اراده،عزم،روش
واهی: سست،بی بنیان،کهنه و پوسیده
انبساط: گشاده رویی،شادی
افراط: زیاده روی،از حد و اندازه گذشتن
انحطاط: پست شدن،به پستی گراییدن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد671 )
«می سازیم» یا «می بازیم»؟!
من جهان را دو «رنگ» و به دو «انگ»دیدم؛
هم به «سرخی سیب» و هم به «سیاهی فریب»!
جهان هم می تواند به «روان ها، رامش» بخشد و به «انسان ها، آرامش»
و هم می تواند برای بشریت«سراب اضطراب» باشد و «مُرداب عذاب»!
دنیا «آیینه ای شفّاف» است و «سینه ای صاف» دارد.
هر چه را «عیان می نگرد»،«عُریان می نگارد»!
دنیا با «سایش»،«فرسایش» می بیند
و در برابر هر «کُنش»،«واکُنش» نشان می دهد.
لذا این انسان ها هستند که می توانند
از دنیا «بهشتی برای زیستن» و «گُلگشتی برای نگریستن» بیافرینند
و در عین حال می توانند «عالَمی پریشان» و «جهنّمی سوزان» بسازند!
---------------------------------
اَنگ: نشانی و علامتی که روی کالاها می زنند
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد670 )
«یکّه و تنها» در برابر «خطِّ خطا»
من تک درختی را دیدم «شایق»،
ایستاده در دشتی پوشیده از «شقایق».
نه «گرمای تموز» از پایش می اندازد و نه «سرمای جانسوز».
با «جان سختی» و «شوربختی»،
ریشه ها را در «ژرفای خاک» و «تنگنای مغاک» فرومی بَرَد
و «قَطره های آب» را از «سَطره های تُراب» می مکَد .
چه «شیرین» و در عین حال چه «سنگین» است
«یکّه و تنها» در برابر هرگونه «خطِّ خطا» پایدارایستادن!
خستگان را «سایه سار»، و تشنگان را «برگ و بار» بخشیدن!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
شایق:مشتاق،آرزومند،راغب
تموز: ماه دهم از ماه های رومی برابر با مردادماه،
سطره(سطر): خط،رشته،صف
تُراب: خاک،زمین
مغاک: گودال،جای گود
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد669 )
«زایش سُوال» و «افزایش سِگال»
همه پیشرفت های بشریت «مرهون نهال پرسش ها»
و «مدیون بذر کاوش ها» است.
«پویش سوال»،«رویش نهال» است
در «بستر ذهن جوان» و «خاکستر خاطر انسان».
بنابراین در عرصه «شکوفایی دانش» و «پویایی پژوهش»
«نخستین گام» و «اولین اقدام»،
«زایش سُوال» و «افزایش سِگال» است.
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
سِگال: اندیشه،فکر
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد668 )
«فرهنگ» و «تفنگ»!
من فرمانروایی را دیدم که با «منطق پلنگی»، «منطوق فرهنگی» «مي نگاشت» ؛
در نتيجه «باد می کاشت» و «طوفان برمی داشت».
«پلنگ از تبار دیو و دَد» است و «فرهنگ از انوار عقل و خرد».
منطق پلنگی،«خشونت کور» است و «رعونت غرور»!
ولی منطق فرهنگی ،«خیزش از ریشه» است و «انگیزش اندیشه».
«نهال حقایق فرهنگی» با «سراب سلایق سرهنگی» نمی روید!
در نتیجه نه «سایه سار می آفریند» و نه «به برگ و بار می نشیند».
کار فرهنگی نه با «زبان زور»،که با «میزان شعور» به سامان می رسد.
«فرهنگ،عیار داد» است و «تفنگ، ابزار بیداد»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
منطق :سخن گفتن،گفتار،سخن،میزان سخن و استدلال
منطوق: سخن گفته شده،ظاهر سخن،خلاف مفهوم
رعونت: سست شدن، احمق شدن، نادانی، کم عقلی، یاوه سرایی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد667 )
«اصل تغییر» و «فصل تنویر»
در مدیریت «هیچ اصلی پایدارتر از اصل تغییر»
و «هیچ فصلی ماندگارتر از فصل تنویر» نیست.
بنابراین اگر "تغيير " از " من " آغاز نشود ،
قطعاً بر " من " تحميل خواهد شد.
در «بیان بینش» و «جهان آفرینش»
تنها «اصل پایدار» و «فصل ماندگار»
«اصل تغییر» و «فصل تنویر» است.
#شفیعی_مطهر
----------------------------
تنویر:روشن کردن،درخشان کردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد666 )
«نگریستن نژند» و «گریستن با لبخند»!
من نویسنده ای «طنزنویس» را دیدم با قلمی «سلیس»،
که غم های بشری را عدم «می انگاشت»
و دردها را با قلم طنز «می نگاشت»،
تا بتواند به دنیا «بخندد» و به آن «دل نبندد».
من طنز را «زبانی ملیح» و «بیانی فصیح» دیدم،
که می کوشد «دردی جانسوز» را با «شگردی پندآموز» درمان کند!
طنز،«نگریستن نژند» است و «گریستن با لبخند»!
هر رنج و اَلَم که هست،انگار که نیست!
هر غُصّه و غم که هست،انگار که نیست!
خوبیّ و خوشی که نیست،انگار که هست!
تبعیض و ستم که هست،انگار که نیست!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
سَلیس: روان،نرم،رام،آسان
ملیح: نمکین،نمک دار،خوش نمک
فصیح: زبان آور،خوش زبان
شگرد: روش،طریقه،فن و طرز عمل
نژند: اندوهگین،افسرده،پژمُرده
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.