#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 705)
«شکستن سنگ»یا «وارستن از فرهنگ»؟!
من «قشریگران» و «سطحی نگران» را دیدم
که «مسجد را مسجود» قرار دادند و «معبد را معبود».
اینان بت ها را «شکستند» ،اما از فرهنگ بت پرستی «نَرَستند».
بنابراین به پای بت واره ها «افتادند»
و زمام اختیار خود را به دست آنان «دادند».
از «ننگِ طاعتِ بت، جان به دربُردند»؛
اما به «فرهنگِ اطاعت از بُتواره سرسپُردند»!
آزادی انسان آن گاه «از رویا به روایت» می رسد،
که او «در دنیا به درایت» برسد.
«تندیس های سنگی»،«قِدّیس های فرهنگی» هستند.
نه تنها «تدلیس تندیس»،که باید «تقدیس قِدّیس» را شکست!
نفی بت پرستی نه تنها به «شکستن سنگ»،
که «وارستن از فرهنگ» است.
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
قشریگران: کسانی که به ظواهر احکام دین توجه دارند
درایت: درک و فهم عمیق از دین،دریافتن
تدلیس: پنهان کردن و پوشانیدن عیب چیزی
تندیس: مجسمه،پیکره،کالبد،تمثال
تقدیس: به پاکی ستودن،پاک و منزّه دانستن
قِدّیس: پاک و منزّه،بسیار پارسا و مومن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
-----------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد703 )
«خواندن» یا «ماندن»؟!
«شادی پاینده» و «آزادی از آینده»
در گروی «رهایی از گذشته» و «جدایی از پَلَشته» است.
«آگاهي ژرف» در «رهايي شگرف»است.
آن که در «خاطرات دیروز می ماند» ،
در «خطرات هر روز درمی ماند».
گذشته را باید «گذاشت» و «گذشت».
سیمای فردا را باید در آیینه دیروز «نگریست»
و با تجارب اندوخته دیروز باید در فردا «زیست» .
گذشته، «فروغ ماه پاینده» است و «چراغ راه آینده».
کتاب گذشته را «باید خواند»،امّا «نباید در آن ماند».
#شفیعی_مطهر
------------------------
پَلَشت(پَلَشته): پلید،آلوده،چرکین
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد704 )
«نیک اندیشان نَیِّر» و «سبزکیشان خَیِّر»
جاودانگی نه در «وابستگي به ثَروت»، كه در «وارستگي از اسارت» است.
حیات جاویدان ،نه به «امنیّت» نیاز دارد و نه به «ثَروت» .
همه انسان ها در «پگاهی می آیند» و در «شامگاهی می روند».
در این «بازه زمانی» و «سازه مکانی»
چند روزی «رام می پایند» و «آرام می آسایند».
در این «دنیای دون» و «سرای سجون»،
انسان هایی هماره «می پایند» و جاودانگی را «می شایند»
که برای دیگر انسان ها «مایه امید»اند
و برای انسانیّت،«سرمایه مفید».
«نیک اندیشان نَیِّر» و «سبزکیشان خَیِّر»،
نه «قصر می شناسند» و نه از «حصر می هراسند».
اینان «در شهر یگانه» اند و «در دهر،جاودانه»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------------
رام: آرام،خوگرفته،الفت گرفته،فرمانبردار
دون: پست، سفله، فرومایه
سجون: زندان ها(جمع سجن)
می شایند: شایسته هستند
نَیِّر: نوردهنده، بسیار درخشان،روشنایی بخش
دهر: روزگار بی پایان، زمان دراز،عصر و زمان،زمانه
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
نماز و حج
قطعه ای به بهانه عید سعید قربان
كعبه آن سنگ نشاني است كه ره گم نشود
حاجی احـــرام دگر بند، ببین یار کجــــاست؟
حج واقعی چیست؟ و حاجی حقیقی کیست؟
آنان که زلال سپیده را در جام سحر می نوشند، زمزمه خلوت يار را از زمزم ساغر مي نيوشند.
با حبيب عارفانه راز مي گويند و عاشقانه نياز مي جويند.
به آب توبه از زمزم وضو كن
به چشم دل به صاحب خانه رو كن
مواظب باش اينجا كوي يار است
ز شوقش جان و دلها بي قرار است
چو پروانه به گرد شمع جانان
به گاه طوف بگذر از سر و جان
بخواه از قاضي الحاجات حاجات
برون آور ز دل دست مناجات
بر آستان آفتاب و آستانه محراب سبد سبد ستاره شوق مي بارند و سبو سبو باده عشق مي گسارند.
شام را با قيام به بام مي رسانند و بام را با صيام به شام . شام را با شعف مي آغازند و بام را با هدف .
به گاه ملال با دل رام و ضمير آرام در پرنيان آرامش مي آرامند و در هنگام اشتغال براي تلاش معاش مي خرامند.
شبانگاهان در چشمه سار مهتاب تن مي شويند و از نهال نماز ، ياسمن مي بويند.
در ميقات اخلاص ، لباس وابستگي را از بر ، مي كَنَند و احرام وارستگي را به بر مي كُنَند.
در زلال زمزم شوق وضو مي سازند و در آذر آرزو مي گدازند.
تا نگردي آشنا زين پرده رازی نشنوي
گوش نامحرم نباشد جاي پيغام و سروش
اگر اعتكاف در كعبه حجاز را نمي توانند ، طواف كعبه راز را مي دانند.
كعبه حجاز را از سنگ و گِل مي دانند و كعبه راز را از جان و دل.
آن كعبه، ساخته ابراهيم خليل است و اين پرداخته رب جليل.
مروه معرفت را با سعي و همت از جفاي جان مي پيرايند و به صفاي جانان مي آرايند.
از قصور خويش ناخرسندند و به تقصير ، پاي بند. اين گونه اند كه سعي شان مشكور است و ذنب شان ، مغفور.
آن كه با ما سر سودا سپرد
نيست لايق كه دگر جا نگرد
هست آيين دوبيني زهوس
قبلة عشق يكي باشد و بس
در وقوف ، واقف مي شوند و در عرفات ، عارف . در مشعر ، شعور را تكريم مي كنند و شعائر را تعظيم. «ذلِكَ وَ مَن يُعَظِّم شَعائِرَالله فَاِنَّها مِن تَقوَي القُلوب » (قرآن کریم)
در مناي يار ، دل را از موناي اغيار مي زدايند و به ميناي دلدار ميآرايند .
از زاري و ذلت در برابر طاغوت ها ننگ دارند و بر اهريمنان زور و زر و تزوير سنگ مي بارند . شيطان را رجيم مي دانند و يزدان را رحيم.
در قربانگاه نياز ، حرص و آز را سَر مي بُرند و كركس نفس هوسباز را ، پَر.
با قرباني اين شاهين از غربت زمين مي رهند و به قربت ربّ العالمين مي رسند.
ز منجلاب هوسگر برون نهي قدمي
نزول در حرم كبريا تواني كرد
اگر به آب رياضت برآوري غسلي
همه كدورت دل را صفا تواني كرد
اگر ز هستي خود بگذري يقين ميدان
كه عرش و فرش و فلك زير پا تواني كرد
در عرصه ملكوت پر و بال مي افشانند و در حريم لاهوت ، بال را هم وبال مي دانند. طعم زندگي را از ملاحت فكر مي گيرند و طعام را از حلاوت ذكر.
قرب ني بالا و پستي جستن است
قرب حق از قيد هستي رستن است
با اين عشق را درمي يابند و با آن به سوي معشوق مي شتابند.
عروس فكرشان برخاسته از باور بكر است و آراسته به زيور ذكر.
هستي را با نگاه نماز مي نگرند و با قلم راز مي نگارند.
در نگاهشان نماز ، سرور سپيده است و نور ديده.
« اَلصَّلوهُ قُرَّهُ عَینی » «پیامبر اکرم (ص) »
با نماز مي زايند و با نماز مي زيند.
با نماز جان مي گيرند و با نماز مي ميرند.
قُل اِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحيايَ وَ مَماتي لِلّهِ رَبِّ العالَمين (قرآن کریم)
در نماز از غربت دنيا مي نالند و براي « قُربَهً اِلَی الله » می بالند.
از نماز پر و بال می گیرند و شور و حال .
این بال و حال ، پروانه خروج از فرش است و عروج به عرش.
« اَلصَّلوهُ مِعراجُ المُومِن » پیامبر اکرم(ص)
عشق آمد و شد چو خونم اندر رگ و پوست
تا کرد مرا تهی و پر کرد ز دوست
اجزای وجودم همگی دوست گرفت
نامی است ز من بر من و باقی همه دوست
فرا رسيدن عيد سعيد قربان بر همه تقرّب جويان اله و پويندگان پيمانه پگاه مبارك باد !
همــــــواره هوادار ره حـق باشيد
در كسب رضاي حق موفق باشيد
#شفيعي_مطهر
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد702 )
«برده زار» و «بنده نزار»
متعصّب کسی است که «در عرصه بینش می پریشد»،
و «درباره آفرینش نمی اندیشد»؛
ولی احمق کسی است که نه «شگرف دیدن را می داند»
و نه «ژرف اندیشیدن را می تواند».
«شگرف دیدن،جرات» می خواهد و «ژرف اندیشیدن،جسارت».
آن که این جرات و جسارت را ندارد ،«برده ای زار» است و «بنده ای نزار».
ژرف اندیشی «وسیله خودیابی» است و «طریقه خدایابی».
آن که این را «می یابد»،عاشقانه به سوی آن «می شتابد».
انسان بی خرد «چشمش نور» دارد،ولی «دلش کور»است.
دیده دارد،بینش ندارد! گوش دارد،هوش ندارد!
انسان اندیشمند «خیرش ثواب» دارد و «شرّش،عِقاب»؛
اما انسان اسیر و مجبور «نه فضایلش افتخار» دارد
و نه «رذایلش،ننگ و عار»!
انسان «بی ریشه » و «فاقد اندیشه»
نه «رنگ» دارد و نه «فرهنگ»،
«بنده مال» است و «برده خیال»،
«به هر مال،مایل» می شود و «به هر قال،قائل»
#شفیعی_مطهر
----------------------------
می پریشد:پریشان می شود،آشفته می شود
عِقاب :سزای گناه،عذاب،شکنجه
قال: گفتن،سخن گفتن،گفتار
قائل: گوینده
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
-----------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد701 )
«زاینده نور» و «افزاینده شعور»
«تحقيق و پژوهش» و «تعمیق و کاوش»
ديدن چيزي نیست كه ديگران هم آن را «آشکار مي بينند»
و درباره آن «پندار می آفرینند»؛
بل كه کاوش و پژوهش، انديشيدن به آن چيزي است
كه ديگران هم «ديده اند»، ولي بدان «نينديشيده اند».
بنابراین تحقیق نه تنها «یافتن مجهول»،که «شکافتن سلّول» است.
آن چه «گره جهالت را می گشاید» و «زره ضلالت را می زداید»،
نه تنها «دیدن شگرف»،که «اندیشیدن ژرف» است.
«رَوال ریشه» و «نِهال اندیشه»
آن گاه انسان را «کفایت» می کند که با زلال دانش «سقایت»شود.
انسان با تحقیق به «بینش» می رسد و با تقلید به «لغزش» می افتد.
اندیشه «مایه ای» دارد و «سایه ای»؛
مایه اندیشه «معرفت» است و سایه آن،«حکمت».
سرشت انسان بدون نوشیدن زلال اندیشه نه «اقناع» می شود و نه «اشباع».
چشمه اندیشه «زاینده نور» است و «افزاینده شعور».
انسان بدون تفکُّر «کور» است و «فاقد شعور».
چنین انسانی «با وزیدن نسیمی می لرزد» و «با دیدن وَسیمی می لغزد».
اندیشه از «مِس»،«زر» می سازد و از «شر»،«بشر»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
تعمیق: دوراندیشی ،غورکردن،ژرف اندیشی
سلّول: یاخته،موجود زنده و حسّاس و متحرّک که عنصر اصلی بدن موجودات زنده است
شگرف: عجیب ،نیکو و خوش آیند،بی نظیر
سقایت: آب دادن
اقناع: قانع ساختن،راضی کردن
اشباع: سیرکردن
وَسیم: نیکوروی،خوب رو،زیبا
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
-----------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد699 )
«چشمه زاینده» و «آیینه آینده»
«خواندن بدون تفكّر و كاوش» چون «خوردن بدون هضم و گوارش» است.
آن، «مِعده را مي انبارد» و اين «مغز را مي آزارد».
غذا،«تن را توان» می بخشد و تفکّر،«خِرد را جان».
اندیشه ،پرنده ای «خوش آواز» است و «تیزپرواز».
دریغ از «قفس» و همنشینی با «خار و خس».
اندیشه،شاهینی است که انسان را از «بَرَهوت خاک می رهاند»
و به «ملکوت افلاک می رساند».
اندیشه،«پَرِ پرواز» است و «دَرِ کعبه راز».
انسان در پرتو اندیشه بر کائنات «امیر» می شود و بی آن،«اسیر».
اندیشه،«نور» است و انسان بدون آن،«کور»!
اندیشه «بزرگ ترین داور» است و «سترگ ترین یاور»؛
«نکته های باریک را ارزیابی» و «نقطه های تاریک را آفتابی» می کند.
اندیشه،«چَشمه زاینده» است و «آیینه آینده».
سرآغاز هر «تحوُّل»،«تعقُّل» است
و بی آن هر «دگرگونی»،«سرنگونی» است.
هر چه «تعقُّل،دقیق تر»،«تحوُّل،عمیق تر»!
هدف نهضت پیامبران،«انقلاب در تفکُّر» است و «انتخاب با تدبُّر».
آفتاب اندیشه آن گاه می تواند «آزاد بدرخشد» و «بیداد را داد بخشد»
که آزاد از هر «آفت درونی» باشد و رها از هر گونه «اسارت بیرونی».
اندیشه «سمندی تیزپا» است و از هر «قید و بندی،رها».
هرگز «سمند تیزپا»،«کمند جفا» را برنمی تابد.
#شفیعی_مطهر
------------------------------
بَرَهوت: بیابان گرم و بی آب و علف
ملکوت: بزرگی و چیرگی و قدرت و سلطه آسمانی،عالم فرشتگان
تدبُّر: اندیشیدن،در عاقبت کاری اندیشیدن،چاره اندیشی
سمند: اسب زردرنگ
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
-----------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد698 )
«ناقدان متفکّر» یا «مقلّدان متحجّر»؟!
هر «نوشتار نغز» و «گفتار پُرمغز»
باید به گونه ای «نگاشته» و «انگاشته» شود
که مخاطب را «فکور انگارد» و او را «به تفکُّر وادارد»!
گوینده و نویسنده ای که به جای مخاطب می اندیشد
او را نه «وارسته آزاده»،که «شایسته قلّاده» می پرورد.
آنان که جوامع انسانی را «به پیش می رانند» و «از تشویش می رهانند»،
«ناقدان متفکّر» اند،نه «مقلّدان متحجّر»!
هر انسان یک «شهروند فکور» است و یک «ورجاوند ذیشعور».
باید «اعتقادش را پاس داشت»
و «اعتمادش را سپاس گزاشت».
او حق دارد «باور»هایش را «باروَر»
و «نظر»هایش را «باور»کند!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
نغز: خوب،نیکو،لطیف،بدیع
انگاشتن: پنداشتن،گمان کردن،تصورکردن
وارسته: آزاد،رها،آسوده،رهایی یافته
قلّاده: گردن بند،مهار،افسار
ورجاوند: ارجمند،بلندپایه،برازنده،نیرومند
نظر: نگاه،نظریه
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد697 )
خودکامگان «امیر»اند یا «اسیر»؟!
انسان های شریف ،«تصویر شخصیّت» و «تقریر هویّت» خود را
نه در «نقاب ندامت»،که در «قاب کرامت» می نگرند.
اینان هیچ گاه خود را «بزرگ تر» و «سترگ تر» از آن نمی یابند
که «می اندیشند» ،در حالی که از دیگران «پیش اند»!
آنان که خود را هماره «بیش» و همه جا «پیش» از دیگران می دانند،
در «قفسی تنگ» و «محبسی پُرآژنگ» به نام عقده حقارت
«اسیر»اند و در «تنگنای تحقیر»!
خودکامگان نه «امیر»،که «اسیر»اند؛
«اسارت» در بند «حقارت»!
چه زیبا «فرمود» پیام آور «جود و سجود» محمد(ص):
«ما مِن رَجُلٍ تَکَبّرَ اَو تَجَبَّرَ اِلّا لِذِلَّهٍ وَجَدها فی نَفسِهِ»
هیچ انسانی تکبُّر نمی ورزد و ستم نمی کند
مگر به خاطر ذلّتی که در درون خود می یابد!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
تقریر: بیان کردن،اقرارکردن،قراردادن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد696 )
«پرچمِ هستي» و «عَلَمِ اَلَستی»
هر «جوان وَرجاوَند» و هر «انسان اندیشمند»
می کوشد تا «پرچمِ هستي» و «عَلَمِ اَلَستی» خود را
بر بلندای چکاد اندیشه های خود «برافرازد»
و با افکارش، دنيايش را «بسازد».
آنان که «مغز دارند» و «نغز می نگارند»،
خود اندیشمندانه «سرشت را می نگرند» و «سرنوشت را می نگارند»؛
اما کسانی که مغز دارند،ولی «روان پریش اند»،«اصلاً نمی اندیشند» .
اینان «محکوم به بردگی» و «محروم از آزادگی» هستند!
آنان که «می اندیشند»،همیشه و همه جا «پیش اند»،
اما آنان که «نمی اندیشند»،هماره در «تشویش اند»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
وَرجاوَند: ارجمند،بلندپایه،برازنده،نیرومند
عَلَم: رایت،پرچم،بیرق،نشان،نشانه
اَلَستی: روز اَلَست:روز آغاز آفرینش
چکاد: قُلّه،بالای کوه
نغز:خوب،نیکو،لطیف،بدیع،هر چیز نو و خوش
پریش: پریشان،پراکنده
تشویش:آشفتگی و بی آرامی
-------------------------------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
--------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.