فروهری و قدس انگاری
از آلاینده های دیگری که مانع حضور مشارکتی مردم در عرصه اجتماع و صحنه سیاست می شود، نگاه فروهری به حاکمان و قدس انگاری حکومت است. از این روست که امام علی بن ابی طالب(ع) چنین نگاه و نظری را نقد و نفی کرده ، می فرماید:
« زمامداران و کارگزاران نیز بشر هستند و نه بیشتر...»
(نهج البلاغه،نامه 53)
و به همین دلیل ثناخوانی و ستایش گویی و سپاسگزاری مبالغه آمیز سربازان را برنتافته(نهج البلاغه صبحی صالح،خطبه 217،فیض الاسلام،خطبه 207)و استقبال شهروندان شهر انبار را ناروا دانسته(نهج البلاغه،حکمت 37) و حتی همراهی تشریفاتی مردی از اهالی کوفه را هم نفی کرده و در واکنش به چنین رفتاری فرموده است:
« اِرجِع ! فَاِنَّ مَشی مِثلِکَ مَعَ مِثلی فِتنَه لِلوالی وَ مَذلَّه لِلمُومِن »
برگرد ! زیرا همراهی چون تویی نسبت به کسی چون من ،کارگزار را دچار غرور می کند و مومن را به زبونی اندازد».( نهج البلاغه،حکمت 322)
بینش انسان باور و منش انسان مدار و روش مردم سالار امام علی(ع) موجب شده است که از زمامداران و کارگزاران بخواهد که خود را در معرض نقد و نظارت و ارزیابی شهروندان قرار داده و پاسخگو بدانند.
ایشان شرط « اصلاح زمامداران» را ایستادگی و استقامت شهروندان می داند:
« وَ لاتصلح الرَّعیه اِلّا بِصِلاحِ الوُلاه وَ لاتصلح الوُلاه اِلّا بِاستِقامَتِ الرَّعیَّه...»
(نهج البلاغه صبحی صالح،خطبه 216،فیض الاسلام،خطبه 7)
نیز می فرماید:
« وَ لاتصحّ نَصیحَتَهُم اِلّا بِحیطتَهُم عَلی وُلاه اُمورِهِم »
«سوزمندی و خیراندیشی مردم صورت نمی گیرد و استقامت آنان کارگر واقع نمی شود مگر این که شهریاران و مدیران در معرض نقد و نظارت قرار گیرند.»
( نهج البلاغه،نامه 53)
روی همین اصل و اساس است که آن حضرت به ویژه در دوره زعامت خود می کوشید تا رابطه رهبر و رهرو،امام و امّت، دولت و ملّت را از رابطه حاکم و محکوم و نیز رابطه مراد و مرید ، به « رابطه اتّحاد و انتقاد » تبدیل نموده و بر پایه های عقلانیت ،عدالت و معنویت بار و استوار سازد.
( اسلامی ،احمد ، سپهر اندیشه علوی در نهج البلاغه،صص129- 136،شهر هنر،1395،تهران)
------------------------------------
نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،صص38 و 39
این کتاب اخیرا منتشر شد
مراکز پخش:
تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: روزنوشت
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد744 )
«شراب شرور» و «سراب سُرور»
شیوه همه «جبّاران زمان» و «خودکامگان زمین» این است
که هر چه در «منجلاب رسوایی» و «مُرداب تنهایی»
«ژرف تر» و «شگرف تر»فرومی روند،
بيشتر از «صداقت» مي كاهند و بر «حماقت» مي افزایند.
خودکامگی، «شراب شرور» است و «سراب سُرور».
بنابراین او هر چه بیشتر «می نوشد»،کمتر«می نیوشد»!
زیرا «مستی می» کجا و «سرمستی وی»کجا؟!
«مستی قدرت» و «سرمستی قساوت»
نه تنها او را «مدهوش»،که خطرناک تر از «وحوش» می کند!
در «توهُّمِ خودکامه» ، «مردمِ عامّه» دو گروه اند:
او «دشمنان را زار» می بیند «دوستان را ابزار»!
او با «جامی ریخته» و «لجامی گسیخته» همچنان «پیش می تازد»
تا سرانجام ،خود و «خلقِ ستم پذیر»
و «مردم سربه زیر» را به دره نابودی «درمی اندازد»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
شگرف: عجیب،طُرفه
شُرور: جمع شر،بدی ها
نیوشیدن: شنیدن، گوش فرادادن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
ستمگری و فقرآفرینی
امام علی(ع):
« داد را برپادار! زورگیری ،زورگویی و ستمگری بر مردم را روامدار! چه آن که عبور از داد به بیداد ،آوارگی آرد و عدول از حق و عدل و فطرت،انفجار زاید».
« استعمل العدل و احذر العف و الحیف،فانّ العسف یعود الی الجلاء و الحیف یدعو الی السیف ».
(نهج البلاغه،حکمت 476)
از این رو به عنوان نمونه چنین دستور و هشدار می دهد:
« مالک! باید بیش و پیش از جمع آوری مالیات و اندوخته سازی نقدینگی به آبادسازی زمین و رشد تولید بیندیشی و بپردازی! چه ،آن که رشد نقدینگی در پرتو رشد تولید ناخالص ملی ممکن شود و صورت پذیرد و حکومت اگر بدون آبادسازی زمین و زمینه سازی رشد ناخالص ملی، به جمع آوری مالیات بپردازد و اقدام به ذخیره سازی نقدینگی کند، شهرستان ها به ویرانی و شهروندان را به ویلانی کشاند و البته چنین سیستم و نظامی پایدار نمی ماند...
بی تردید ویرانی هر مرز و بومی، فرایند فقر و تنگدستی ساکنان آن است و ناداری و ناتوانی مردم هم ناشی از دلبستگی و رویکرد آزمندانه زمامداران و شهریاران به انباشت ثروت است...»
« ولیکن نظرک فی عماره الارض ابلغ من نظرک فی استجلاب الخراج . لانّ ذلک لایدرک الّا بالعماره، و من طلب الخراج بغیر عماره اخرب البلاد و اهلک العباد و لم یستقم امره الّا قلیلا ...فانّ العمران محتمل ماحملته . و انّما یوتی خراب الارض من اعواز اهلها و انبما یعوز اهلها لاشراف انفس الولاه علی الجمع ...»
( نهج البلاغه،نامه 53)
--------------------------------------
نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،صص37 و 38
این کتاب اخیرا منتشر شد
مراکز پخش:
تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: روزنوشت
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد743 )
«شنیدن ناگفته ها» و «فهمیدن نهفته ها»
من دو مرد را دیدم: یکی «هنرپیشه» و دیگری «اهل اندیشه».
اولی سخن «نمی گُفت»،امّا مخاطب آن را «می شنُفت».
مخاطب «ناگُفته ها را می شنید» و «نهفته ها را می فهمید»!
ولی دومی هر چه «می گُفت»،مخاطب «می شنُفت»،
امّا تنها «می شنید»،ولی چیزی «نمی فهمید»!
اولی «چارلی چاپلین»،«هنرپیشه هنرور» بود
و دومی «آلبرت انیشتین»،«اندیشمند پژوهشگر» .
او «ناگفته ها را به تصویر» می کشید و این «گفته ها را به تحریر»!
هنر،«شنیدن ناگفته ها» است و «فهمیدن نهفته ها».
ولی در «عرصه اندیشه»، لازمه درکِ سخنِ «خردپیشه»،
«ترکِ وَهم» است و «درک و فهم».
باید «آژوی تفکُّر» و «ترازوی تدبُّر» را
از «حالتِ انفعال» به «حالِ فعّال» درآورد
و نه تنها «گوش»، که از سر تا پای باید «هوش» شد.
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
تحریر:نوشتن،خوب نوشتن
وَهم: گمان، خیال،پندار
آژو:(اوستایی) کوشش،همّت و غیرت
تدبُّر: اندیشیدن،در عاقبت کار اندیشیدن،ژرف اندیشی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد742 )
«کال» یا «در حالِ کمال»؟!
من شب پره را ديدم كه روزها «نهان» است و شب ها، «عیان» .
او خود را «هاله نور» و «نواله نار» می پنداشت،
بنابراین روزها «می خوابید» و شب ها «می تابید»!
چون مي ترسيد مردم «شيفته زيبايي» و «فریفته فریبایی» او شوند!
او در «تنهایی دون» و «تنگنایی درون»،
خود را «هاله هیولایی» و «الهه اهورایی» می پنداشت.
من چه «پیوندی تام» و «همانندی تمام» یافتم
بین «شب پره شیفته» و «انسان خودفریفته».
انسان خودشیفته ،خویش را «تافته ای بهتر» و «بافته ای برتر» می بیند؛
در حالی که همه انسان ها «آمیزه ای از ضعف و قوّت»اند
با «انگیزه ای از طینت و طبیعت».
هیچ انسانی نه «کاملاً خوب» است و نه «مطلقاً معیوب» است .
بلکه همه «در حال،کال اند»، ولی «در حالِ کمال اند».
#شفیعی_مطهر
------------------------------------------
کال: میوه نارس،میوه ای که هنوز نرسیده و قابل خوردن نیست
هاله: خرمن ماه،دایره روشن که گاهی گرداگرد ماه ظاهر می شود
نواله: گلوله خمیر،لقمه،،توشه
تافته: نوعی پارچه ابریشمی
طینت: خلقت، سرشت،خوی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
مداربستگی و تک صدایی
امام علی(ع):
« مالک ! - و تو ای کارگزار! - هرگز چنین نکن و نگو که من چون به عنوان مامور از ناحیه زبردست و مقام مافوق دستور دارم، به زیردستان و افراد مادون ابلاغ کرده و فرمان می رانم و آنان نیز باید بی هر گونه چون و چرایی موضوع فرمان را اجرا کرده و انجام دهند. چرا که چنین مشی و مرامی در حوزه قدرت و سیاست ،قلب را میرانده ، دین را تباه ساخته و نظام را فرومی ریزد ».
(نهج البلاغه،خطبه 216 و نامه 53، نیز نهج البلاغه صبحی صالح،خطبه 216،فیض الاسلام،خطبه 207)
از این رو آن حضرت در بحران جنگ هم شهروندان را به نقد و ارزیابی فرامی خواند.
----------------------------------
نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص37
این کتاب اخیرا منتشر شد
مراکز پخش:
تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: روزنوشت
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد741 )
«حسرت جاودانه» و «ندامت بی کرانه»!
من «کرم خاک خوار» و «مرغ بوتیمار» را دیدم،
که هر دو «اندوهناک می لرزند» و «امساک می ورزند»؛
آن در «خوردن خاک و رِمال» و این در «نوشیدن آب زلال»!
کرم خاکی خوراکش «خاک»، ولی شیوه اش «امساک» است!
و بوتیمار نیز «روز و شب»،«تشنه لب»
«با ناز و کرشمه» در «کنار چشمه» می نشیند،
حتّی با «تنِ بی تاب»، «لب به آب» نمی زند!
زیرا اینان حقیقت را «نمی شناسند» و از تمام شدن آب و خاک «می هراسند»!
«افراد «بخیل و خسیس» و «اهل تدلیس» نیز چون بوتیمار و کرم خاکی
عمری با «ذلّت می لرزند» و «خسّت می ورزند»
«نه خود می خورند و می نوشند» و «نه در بهبود وضع جامعه می کوشند».
سرانجام با «هلاک و ثبور» روانه «خاک گور» می شوند
و تنها«پشیزی که می خرند» و تنها «چیزی که با خود می برند» ،
یک دنیا «حسرت جاودانه» است و «ندامت بی کرانه»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
بوتیمار: مرغی ماهی خوار که با وجود تشنگی شدید آب نمی خورد،مبادا آب کم شود!
امساک: بخل و خسّت،خودداری از خوردن غذا
رِمال:(جمع رَمل):ریگ،ریگ نرم،شن،ماسه
تدلیس: فریب دادن،عوام فریبی،ریاکاری،تظاهر
خسّت: خسیس بودن،فرومایگی،پستی
ثبور: هلاک شدن،هلاک،وای
پشیز: فلس،پول خُرد و فلزی کم ارزش،پول سیاه،سکه مسین کم ارزش
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد740 )
«گریستن» یا «شادزیستن»؟!
بسیاری از مردم نه به «لطیفه های تکراری» می خندند
و نه به «سخیفه های استمراری»،
ولي براي «غم های استمراری» و «غُصّه هاي تكراري»
«بارها» چون «بی قرارها» مي گريند!!
گویی در «رنگ دهر» و «فرهنگ شهر»،
آن چه «دلالت دارد» و آن را «اصالت می شمارد»،
«اندوه غمبادی» است،نه «شکوه شادی»!
گویی «گریستن ثواب» دارد و «شادزیستن،عِقاب».
حتّی «چندیدن، مُجاز» است و «خندیدن، بدون جواز»!
بیاییم نه «به هم»،که همه «با هم» بخندیم!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
سخیف: سست، سبک ،ضعیف، ناقص
غمباد: ورم زیر گلو و گردن
عِقاب: سزای گناه و کار بد،شکنجه کردن،عذاب،شکنجه
چندیدن:حالت اشمئزار از دیدن چیزی ناپسند(چَندش: حرکت اعصاب توام با نفرت از چیزی)
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد739 )
«شکوفه لبخند» بر «لب های نژند»
در «بازار بزرگ زندگی» و در «مدار سترگ ارزندگی»،
«ارزان ترین کالا» و «زیباترین غنچه شکوفا»،
«شکوفه لبخند» حتّی بر «لب های نژند» است.
لبخند می تواند از «نیش زهرآگین»،«نوش شیرین» بسازد
و از «ضَلالِ نفرین»،«زُلالِ آفرین»!
چه بسیار «بینوای دردمند» که با یک «اکسیر لبخند» «درمان»،
و چه بی شمار «خارِ خلنده» که با یک «گلنارِ خنده» «گلستان» می شود.
یک «کوفه دردمند» را با یک «شکوفه لبخند» می توان شاد کرد.
لبخند برای «اَخم»ها «همدم»است و برای «زخم»ها،«مرهم»!
با سرانگشت لبخند چه «گره های کور را که می توان گشود»
و چه «گریوه های دور را که می توان پیمود»!
بیاییم «آفتِ نژند» را با «لطافتِ لبخند» «بزداییم»
و دروازه های «شادی» را به روی این «دُژآبادی» «بگشاییم»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------------
مدار: جای دورزدن و گردش ،آنچه که چیزی به دور آن می گردد
نژند: اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته
ضَلال: گمراهی،گم شدن
اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسمی را تغییر دهد،مثلا مس را طلا کند
خلنده: فرورونده،فرورونده چیزی نوک تیز مانند خار یا سوزن در بدن یا چیز دیگر
اَخم: چین پیشانی و ابرو،ترشرویی
گریوه: پشته ،تپه،گردنه کوه
دُژآباد: خشم آلود،بدخو،زشتخو،سهمگین
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
دیوانسالاری و بوروکراسی
امام علی(ع):
« هر بامداد و واپسین با مردم بنشین ،پرسشگران را پاسخ گوی،نادانان را بیاموز و با دانایان بیامیز. نکند که در برخورد با مردم جز زبانت ،نماینده و سخنگویی و جز چهره ات ،دربانی باشد. از پذیرش مستقیم نیازمندان و گفتگوی بی واسطه با آنان دریغ مکن.»
« ...وَ اجلِس لَهُم العصرین،فَافت المستفتی و علّم الجاهل و ذاکرالعالم. ولا یکن لک الی النّاس سفیر الّا لسانک و لاحاجب الّا وجهک و لا تحجبنّ ذا حاجه عن لقائک بها...»
(نهج البلاغه،نامه 67)
و نیز : « نکند پنهانی تو از مردم به درازا کشیده و دیدارت دیر به دیر صورت گیرد،چرا که چنین مشی و مَنِشی،خود نوعی تنگ بینی و تنگ خویی است و ناآگاهی و بدفهمی از رویدادها و اتّفاقات و اطّلاعات را به بار می آورد.»
« فلاتطولّنّ احتجابک عن رعیّتک ، فانّ احتجاب الولاه عن الرّعیه شعبه من الضّیق و قلّه علم بالامور و الاحتجاب منهم یقطع عنهم علم مااحتجبوا دونه...»
(نهج البلاغه،نامه 53)
--------------------------------
نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص36
این کتاب اخیرا منتشر شد
مراکز پخش:
تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: روزنوشت
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.