فروهری و قدس انگاری 

 

از آلاینده های دیگری که مانع حضور مشارکتی مردم در عرصه اجتماع و صحنه  سیاست می شود، نگاه فروهری به حاکمان و قدس انگاری حکومت است. از این روست که امام علی بن ابی طالب(ع) چنین نگاه و نظری را نقد و نفی کرده ، می فرماید:

« زمامداران و کارگزاران نیز بشر هستند و نه بیشتر...»

(نهج البلاغه،نامه 53)

و به همین دلیل ثناخوانی و ستایش گویی و سپاسگزاری مبالغه آمیز سربازان را برنتافته(نهج البلاغه صبحی صالح،خطبه 217،فیض الاسلام،خطبه 207)و استقبال شهروندان شهر انبار را ناروا دانسته(نهج البلاغه،حکمت 37) و حتی همراهی تشریفاتی مردی از اهالی کوفه را هم نفی کرده و در واکنش به چنین رفتاری فرموده است:

« اِرجِع ! فَاِنَّ مَشی مِثلِکَ مَعَ مِثلی فِتنَه لِلوالی وَ مَذلَّه لِلمُومِن »

برگرد ! زیرا همراهی چون تویی نسبت به کسی چون من ،کارگزار را دچار غرور می کند و مومن را به زبونی اندازد».( نهج البلاغه،حکمت 322)

بینش انسان باور و منش انسان مدار و روش مردم سالار امام علی(ع) موجب شده است که از زمامداران و کارگزاران بخواهد که خود را در معرض نقد و نظارت و ارزیابی شهروندان قرار داده و پاسخگو بدانند.

ایشان شرط « اصلاح زمامداران» را ایستادگی و استقامت شهروندان می داند:

« وَ لاتصلح الرَّعیه اِلّا بِصِلاحِ الوُلاه وَ لاتصلح الوُلاه اِلّا بِاستِقامَتِ الرَّعیَّه...»

(نهج البلاغه صبحی صالح،خطبه 216،فیض الاسلام،خطبه 7)

نیز می فرماید:

« وَ لاتصحّ نَصیحَتَهُم اِلّا بِحیطتَهُم عَلی وُلاه اُمورِهِم »

«سوزمندی و خیراندیشی مردم صورت نمی گیرد و استقامت آنان کارگر واقع نمی شود مگر این که شهریاران و مدیران در معرض نقد و نظارت قرار گیرند.» 

( نهج البلاغه،نامه 53)

روی همین اصل و اساس است که آن حضرت به ویژه در دوره زعامت خود می کوشید تا رابطه رهبر و رهرو،امام و امّت، دولت و ملّت را از رابطه حاکم و محکوم و نیز رابطه مراد و مرید ، به « رابطه اتّحاد و انتقاد » تبدیل نموده و بر پایه های عقلانیت ،عدالت و معنویت بار و استوار سازد.

( اسلامی ،احمد ، سپهر اندیشه علوی در نهج البلاغه،صص129- 136،شهر هنر،1395،تهران)

 ------------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،صص38 و 39

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : سه شنبه 2 آبان 1396 | 9:31 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد744

 

«شراب شرور» و «سراب سُرور»

 

شیوه همه «جبّاران زمان» و «خودکامگان زمین» این است 

که هر چه در «منجلاب رسوایی» و «مُرداب تنهایی» 

«ژرف تر» و «شگرف تر»فرومی روند، 

بيشتر از «صداقت» مي كاهند و بر «حماقت» مي افزایند.

 خودکامگی، «شراب شرور» است و «سراب سُرور». 

بنابراین او هر چه بیشتر «می نوشد»،کمتر«می نیوشد»!

زیرا «مستی می» کجا و «سرمستی وی»کجا؟!

«مستی قدرت» و «سرمستی قساوت» 

نه تنها او را «مدهوش»،که خطرناک تر از «وحوش» می کند!

در «توهُّمِ خودکامه» ، «مردمِ عامّه» دو گروه اند: 

 او «دشمنان را زار» می بیند «دوستان را ابزار»!

او با «جامی ریخته» و «لجامی گسیخته» همچنان «پیش می تازد»

تا سرانجام ،خود و «خلقِ ستم پذیر» 

و «مردم سربه زیر» را به دره نابودی «درمی اندازد»!

 

#شفیعی_مطهر

 ----------------------------

شگرف: عجیب،طُرفه 

شُرور: جمع شر،بدی ها

نیوشیدن: شنیدن، گوش فرادادن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 2 آبان 1396 | 6:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 

 ستمگری و فقرآفرینی 

 

امام علی(ع):

«  داد را برپادار! زورگیری ،زورگویی و ستمگری بر مردم را روامدار! چه آن که عبور از داد به بیداد ،آوارگی آرد و عدول از حق و عدل و فطرت،انفجار زاید».

« استعمل العدل و احذر العف و الحیف،فانّ العسف یعود الی الجلاء و الحیف یدعو الی السیف ».

(نهج البلاغه،حکمت 476)

از این رو به عنوان نمونه چنین دستور و هشدار می دهد:

« مالک! باید بیش و پیش از جمع آوری مالیات و اندوخته سازی نقدینگی به آبادسازی زمین و رشد تولید بیندیشی و بپردازی! چه ،آن که رشد نقدینگی در پرتو رشد تولید ناخالص ملی ممکن شود و صورت پذیرد و حکومت اگر بدون آبادسازی زمین و زمینه سازی رشد ناخالص ملی، به جمع آوری مالیات بپردازد و اقدام به ذخیره سازی نقدینگی کند، شهرستان ها به ویرانی  و شهروندان را به ویلانی کشاند و البته چنین سیستم و نظامی پایدار نمی ماند...

بی تردید ویرانی هر مرز و بومی، فرایند فقر و تنگدستی ساکنان آن است و ناداری  و ناتوانی مردم هم ناشی از دلبستگی و رویکرد آزمندانه زمامداران و شهریاران به انباشت ثروت است...»

« ولیکن نظرک فی عماره الارض ابلغ من نظرک فی استجلاب الخراج . لانّ ذلک لایدرک الّا بالعماره، و من طلب الخراج بغیر عماره  اخرب البلاد  و اهلک العباد و لم یستقم امره الّا قلیلا ...فانّ العمران محتمل ماحملته . و انّما یوتی خراب الارض من اعواز اهلها  و انبما یعوز اهلها لاشراف انفس الولاه علی الجمع ...»

( نهج البلاغه،نامه 53)

--------------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،صص37 و 38

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1396 | 11:39 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد743

 

«شنیدن ناگفته ها» و «فهمیدن نهفته ها» 

 Image result for ‫چارلی چاپلین و انیشتین‬‎

 من دو مرد را دیدم: یکی «هنرپیشه» و دیگری «اهل اندیشه».

اولی سخن «نمی گُفت»،امّا مخاطب آن را «می شنُفت». 

مخاطب «ناگُفته ها را می شنید» و «نهفته ها را می فهمید»!

ولی دومی هر چه «می گُفت»،مخاطب «می شنُفت»،

امّا تنها «می شنید»،ولی چیزی «نمی فهمید»!

 اولی «چارلی چاپلین»،«هنرپیشه هنرور» بود

و دومی «آلبرت انیشتین»،«اندیشمند پژوهشگر» .

او «ناگفته ها را به تصویر» می کشید و این «گفته ها را به تحریر»!

هنر،«شنیدن ناگفته ها» است و «فهمیدن نهفته ها».

ولی در «عرصه اندیشه»، لازمه درکِ سخنِ «خردپیشه»،

«ترکِ وَهم» است و «درک و فهم».

باید «آژوی تفکُّر» و «ترازوی تدبُّر» را 

از «حالتِ انفعال» به «حالِ فعّال» درآورد

و نه تنها «گوش»، که از سر تا پای باید «هوش» شد.

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------------

تحریر:نوشتن،خوب نوشتن

 وَهم: گمان، خیال،پندار

آژو:(اوستایی) کوشش،همّت و غیرت

تدبُّر: اندیشیدن،در عاقبت کار اندیشیدن،ژرف اندیشی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1396 | 6:17 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد742

 

«کال» یا «در حالِ کمال»؟!


من شب پره را ديدم كه روزها «نهان» است و شب ها، «عیان» . 

او خود را «هاله نور» و «نواله نار» می پنداشت،

 بنابراین روزها «می خوابید» و شب ها «می تابید»!

 چون مي ترسيد مردم «شيفته زيبايي» و «فریفته فریبایی» او شوند! 

او در «تنهایی دون» و «تنگنایی درون»،

خود را «هاله هیولایی» و «الهه اهورایی» می پنداشت.

من چه «پیوندی تام» و «همانندی تمام» یافتم

بین «شب پره شیفته» و «انسان خودفریفته».

انسان خودشیفته ،خویش را «تافته ای بهتر» و «بافته ای برتر» می بیند؛

در حالی که همه انسان ها «آمیزه ای از ضعف و قوّت»اند 

با «انگیزه ای از طینت و طبیعت».

هیچ انسانی نه «کاملاً خوب» است و نه «مطلقاً معیوب» است .

بلکه همه «در حال،کال اند»، ولی «در حالِ کمال اند». 

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------------------ 

کال: میوه نارس،میوه ای که هنوز نرسیده و قابل خوردن نیست

هاله: خرمن ماه،دایره روشن که گاهی گرداگرد ماه ظاهر می شود

نواله: گلوله خمیر،لقمه،،توشه

تافته: نوعی پارچه ابریشمی

طینت: خلقت، سرشت،خوی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 30 مهر 1396 | 7:12 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 

مداربستگی و تک صدایی  

 

امام علی(ع):

« مالک ! - و تو ای کارگزار! - هرگز چنین نکن و نگو که من چون به عنوان مامور از ناحیه زبردست و مقام مافوق دستور دارم، به زیردستان و افراد مادون ابلاغ کرده و فرمان می رانم و آنان نیز باید بی هر گونه چون و چرایی موضوع فرمان را اجرا کرده و انجام دهند. چرا که  چنین مشی و مرامی در حوزه قدرت و سیاست ،قلب را میرانده ، دین را تباه ساخته و نظام را فرومی ریزد ».

(نهج البلاغه،خطبه 216 و نامه 53، نیز نهج البلاغه  صبحی صالح،خطبه 216،فیض الاسلام،خطبه 207)

از این رو آن حضرت در بحران جنگ هم شهروندان را به نقد و ارزیابی فرامی خواند.

----------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص37

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : شنبه 29 مهر 1396 | 11:3 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد741

 

«حسرت جاودانه» و «ندامت بی کرانه»!


 

من «کرم خاک خوار» و «مرغ بوتیمار» را دیدم، 

که هر دو «اندوهناک می لرزند» و «امساک می ورزند»؛

 آن در «خوردن خاک و رِمال» و این در «نوشیدن آب زلال»!

 کرم خاکی خوراکش «خاک»، ولی شیوه اش «امساک» است

و بوتیمار نیز «روز و شب»،«تشنه لب»

«با ناز و کرشمه» در «کنار چشمه» می نشیند،

حتّی با «تنِ بی تاب»، «لب به آب» نمی زند! 

زیرا اینان حقیقت را «نمی شناسند» و از تمام شدن آب و خاک «می هراسند»!

«افراد «بخیل و خسیس» و «اهل تدلیس» نیز چون بوتیمار و کرم خاکی

عمری با «ذلّت می لرزند» و «خسّت می ورزند»

«نه خود می خورند و می نوشند» و «نه در بهبود وضع جامعه می کوشند».

سرانجام با «هلاک و ثبور» روانه «خاک گور» می شوند

و تنها«پشیزی که می خرند» و تنها «چیزی که با خود می برند» ،

یک دنیا «حسرت جاودانه» است و «ندامت بی کرانه»! 

 

#شفیعی_مطهر 

---------------------------- 

بوتیمار: مرغی ماهی خوار که با وجود تشنگی شدید آب نمی خورد،مبادا آب کم شود!

امساک: بخل و خسّت،خودداری از خوردن غذا

رِمال:(جمع رَمل):ریگ،ریگ نرم،شن،ماسه

تدلیس: فریب دادن،عوام فریبی،ریاکاری،تظاهر

خسّت: خسیس بودن،فرومایگی،پستی

ثبور: هلاک شدن،هلاک،وای

پشیز: فلس،پول خُرد و فلزی کم ارزش،پول سیاه،سکه مسین کم ارزش

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 29 مهر 1396 | 7:28 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد740

 

«گریستن» یا «شادزیستن»؟! 

 

 بسیاری از مردم نه به «لطیفه های تکراری» می خندند 

و نه به «سخیفه های استمراری»، 

ولي براي «غم های استمراری» و «غُصّه هاي تكراري»

  «بارها» چون «بی قرارها» مي گريند!! 

گویی در «رنگ دهر» و «فرهنگ شهر»،

آن چه «دلالت دارد» و آن را «اصالت می شمارد»،

«اندوه غمبادی» است،نه «شکوه شادی»!

گویی «گریستن ثواب» دارد و «شادزیستن،عِقاب».

حتّی «چندیدن، مُجاز» است و «خندیدن، بدون جواز»!

بیاییم نه «به هم»،که همه «با هم» بخندیم!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

سخیف: سست، سبک ،ضعیف، ناقص

غمباد: ورم زیر گلو و گردن

عِقاب: سزای گناه و کار بد،شکنجه کردن،عذاب،شکنجه

چندیدن:حالت اشمئزار از دیدن چیزی ناپسند(چَندش: حرکت اعصاب توام با نفرت از چیزی)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 28 مهر 1396 | 5:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد739

 

«شکوفه لبخند» بر «لب های نژند»

 

 در «بازار بزرگ زندگی» و در «مدار سترگ ارزندگی»، 

«ارزان ترین کالا» و «زیباترین غنچه شکوفا»،

«شکوفه لبخند» حتّی بر «لب های نژند» است.

 لبخند می تواند از «نیش زهرآگین»،«نوش شیرین» بسازد

و از «ضَلالِ نفرین»،«زُلالِ آفرین»! 

چه بسیار «بینوای دردمند» که با یک «اکسیر لبخند» «درمان»،

و چه بی شمار «خارِ خلنده» که با یک «گلنارِ خنده» «گلستان» می شود.

یک «کوفه دردمند» را با یک «شکوفه لبخند» می توان شاد کرد.

لبخند برای «اَخم»ها «همدم»است و برای «زخم»ها،«مرهم»!

با سرانگشت لبخند چه «گره های کور را که می توان گشود»

و چه «گریوه های دور را که می توان پیمود»!

بیاییم «آفتِ نژند» را با «لطافتِ لبخند» «بزداییم» 

و دروازه های «شادی» را به روی این «دُژآبادی» «بگشاییم»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------- 

مدار: جای دورزدن و گردش ،آنچه که چیزی به دور آن می گردد

نژند: اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته

ضَلال: گمراهی،گم شدن

اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسمی را تغییر دهد،مثلا مس را طلا کند

خلنده: فرورونده،فرورونده چیزی نوک تیز مانند خار یا سوزن در بدن یا چیز دیگر

اَخم: چین پیشانی و ابرو،ترشرویی 

گریوه: پشته ،تپه،گردنه کوه

دُژآباد: خشم آلود،بدخو،زشتخو،سهمگین

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 27 مهر 1396 | 6:36 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 

دیوانسالاری و بوروکراسی 

 

امام علی(ع): 

« هر بامداد و واپسین با مردم بنشین ،پرسشگران را پاسخ گوی،نادانان را بیاموز و با دانایان بیامیز. نکند که در برخورد با مردم جز زبانت ،نماینده و سخنگویی و جز چهره ات ،دربانی باشد. از پذیرش مستقیم نیازمندان و گفتگوی بی واسطه با آنان دریغ مکن.»

« ...وَ اجلِس لَهُم العصرین،فَافت المستفتی و علّم الجاهل و ذاکرالعالم. ولا یکن لک الی النّاس سفیر الّا لسانک و لاحاجب الّا وجهک و لا تحجبنّ ذا حاجه عن لقائک بها...»

(نهج البلاغه،نامه 67)

و نیز : « نکند پنهانی تو از مردم به درازا کشیده و دیدارت دیر به دیر صورت گیرد،چرا که چنین مشی و مَنِشی،خود نوعی تنگ بینی و تنگ خویی است و ناآگاهی و بدفهمی از رویدادها و اتّفاقات و اطّلاعات را به بار می آورد.»

« فلاتطولّنّ احتجابک عن رعیّتک ، فانّ احتجاب الولاه عن الرّعیه شعبه من الضّیق و قلّه علم بالامور و الاحتجاب منهم یقطع عنهم علم مااحتجبوا دونه...»

(نهج البلاغه،نامه 53)

--------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص36

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : چهار شنبه 26 مهر 1396 | 11:54 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 67 68 69 70 71 ... 241 صفحه بعد