هاله نور یا حیله مستور؟!!
من دولتمردی را دیدم که در دیار دور،هاله نور را می دید؛اما در کنارش دزدی های کلان و اختلاس های عیان را نمی دید!
پخمگان،هاله نور می دیدند و نخبگان، حیله مستور!
چه فرصت هایی استثنایی را در چه سال هایی طلایی به باد فنا داد و حرث و نسل را به فساد کشید.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
روز سبز خدا
به بهانه روز ملي درخت كاري
درخت فرياد سبز خاك است در فضاي بي كران آبي افلاك.
درخت دست هايي خيرآفرين و پرانگبين است كه عصاره حيات و عصيره نبات را از ژرفاي زمين برمي كشد و به عنوان ميوه هايي شيرين در دامان بندگان خدا مي افكند.
درخت يار مهرباني است كه از دست بشر سنگ مي خورد ، اما به او ميوه هاي رنگارنگ مي خوراند. سايه سار بلندش را بي دريغ مي گسترد و بر سر هر رهگذري
سايه مي افكند.
وفا و دلــــنوازي را عـــزيزم از درخت آمـــــوز
كه سايه از سر هيزم شكن هم برنمي دارد
آفرينشگر حكيم چون رداي همايون خلافت « انی جاعل فی الارض خلیفةً »(بقره،۳۰) را بر اندام موزون انسان وارسته پوشانید، تار و پود استبرق جانشینی را، معرفت اسمای حسنای الهی « وعلم آدم الأسماء »(بقره،۳۱) و مرمت قلمرو خلافت، و آباد و آزاد سازی منطقه جانشینی از نفوذ تخریبی اهریمنان قرار داد :
« هو أنشأکم من الأرض واستعمرکم فیها فاستغفروه ثم توبوا الیه ان ربی قریب مجیب ».(هود،۶۱) ...
بدین گونه انسان، به عنوان جانشين خدا در زمين، رسالت عمران و آبادي زمين را بر عهده گرفت.
سیره پیشوایان معصوم (ع)درباره درخت کاری
در منابع اصیل روائی اسلام آمده است که انبیای الهی به کشاورزی و درخت کاری ارج می نهادند و خود پیوسته به آن اشتغال داشتند.
به طور کلی، همه انبیای الهی به گونه ای در عصر خویش، در ایجاد سرسبزی و حفظ آن کوشا بوده اند ؛ چنان که امام صادق(ع) فرمود: «ما بعث اللّه نبیّاً، الا زرّاعاً»؛5 خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر این که به زراعت می پرداخت.
در روایت دیگری آن حضرت فرمود:
«همه پیامبران خدا، جز «ادریس(ع)» کشاورز بوده اند.»
بر اساس روایات، هنگامی که آدم ابوالبشر پا به عرصه زمین نهاد، احساس گرسنگی کرد، جبرئیل امین از آسمان فرود آمد و کشاورزی و درخت کاری را به او آموخت.
این روش را پیامبران بعد از وی حضرت آدم (ع) یکی پس از دیگری برگزیدند و بدین سان بود که بسیاری از انسان ها، به ویژه مؤمنان، در طول تاریخ بشریت، به این شغل پاکیزه و شریف روی آوردند.
در روایات اسلامی آمده است که پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) با هم درخت می کاشتند. امام صادق (ع) در این باره فرمود:
«کان امیرالمؤمنین یضرب بالمر و یستخرج الارضین، و کان رسول اللّه (ص) یمص النوی بفیه و یغرسه فیطلع من ساعته...»
امیرالمؤمنین علی (ع)، با بیل زمین را آماده می ساخت و پیامبر (ص) هسته خرما را مرطوب می کرد و می کاشت... .
پيامبرگرامي اسلام(ص) درمورد درخت فرمودند:
چه نيكو مالي است نخل،كه درگل محكم است.
آثار و بركات وجود درخت بسيار زياد است.آثاري چون تصفيه هوا،جذب باران،جلوگيري از بروز سيل،جلوگيري از حركت شن زار ها،حفظ و دوام خاك و همچنين بهره هاي اقتصادي بسياري مانند استفاده از چوب درخت در صنايع مختلف،ميوه درختان و… كه نشان از اهميت درخت و درخت كاري دارد.پيامبر اكرم(ص) نيز فرمودند:
اگررستاخيز به پاشد و نهالي در دست يكي از شماست، اگر مي تواند آن را بكارد، بايد بكارد.
كاشت درخت و نگه داري آن،جداي از بركات اقتصادي،آثار معنوي نيز دارد. پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند:
هركه درختي بنشاند، خدا به اندازه ميوه اي كه ازآن درخت چيده مي شود،پاداش براي وي ثبت مي كند.
هركه درختي بكارد، هربار كه انساني يا يكي از مخلوقات خدا از آن بخورد، براي او صدقه محسوب شود.
اما متاسفانه علي رغم تاكيدات بسيار و سفارش هايي كه در اسلام بر ضرورت حفظ ونگه داري از درختان شده است، اين امر مورد بي مهري برخي از مردم قرار گرفته وباعث از بين رفتن جنگل ها،باغ ها و درختان شده است. قطع درختان به بهانه ساختن برج ها،راه ها،و حذف جنگل ها براي استفاده بي رويه از چوب آن باعث ،واردشدن خسارت هاي بسيار زيادي به منابع طبيعي مي شود كه اين مسئله با سنت و آداب اسلامي مغايرت دارد.
حیوانات، گیاهان و دیگر ارگانیزم های حیات تقریبا در همه جای سطح زمین وجود دارند. آن ها می توانند در روی زمین به حیات ادامه دهند؛ چرا که این سیاره در فاصله مناسبی نسبت به خورشید قرار گرفته است. بیشتر گونه های حیات به گرما و نور خورشید برای ادامه زندگی خود نیاز دارند. اگر زمین اندکی به خورشید نزدیک تر بود، گرما و حرارت زیاد آن همه این گونه ها را می سوزاند و اگر قدری از خورشید دورتر بود، بر اثر کمبود انرژی خورشید حیات در روی آن از بین می رفت. برای ادامه حیات وجود آب نیز ضروری می باشد که زمین سرشار از آن است. آب بیشتر سطح زمین را پوشانده است.
اصلی ترین فعالیت انسانی که منجر به گرمای زمین می شود، سوزاندن سوخت های فسیلی (زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی) و از بین بردن جنگل ها است. بیشتر سوخت فسیلی در اتومبیل ها، کارخانه ها و نیروگاه ها به مصرف می رسد. سوزاندن این سوخت ها گاز دی اکسید کربن با علامت اختصاری CO2 تولید می کند. CO2 از گازهای گلخانه ای است که روند فرار گرما از جو به فضا را بسیار کند می کند. درختان و دیگر گیاهان در روند فتوسنتز، گاز CO2 را از هوا جذب می کنند. با از بین بردن گیاهان، میزان گاز CO2 در هوا افزایش می یابد. تجزیه شدن گیاهان نیز منجر به افزایش این گاز می شود. گروه کمی از دانشمندان معتقدند که افزایش گازهای گلخانه ای عامل اصلی این افزایش دما نیست؛ بلکه افزایش انرژی تابیده شده از خورشید عامل اصلی می باشد. اما بیشتر کارشناسان هواشناسی تاثیر این عامل را در روند افزایش دمای عمومی کره زمین بسیار ناچیز می دانند. عواقب افزایش دما ادامه این افزایش دما آثار مخرب زیادی در بر دارد. ممکن است گیاهان و جانواران دریازی به مخاطره جدی بیفتند. زیستگاه های گیاهان و حیوانات دچار تغییرات اساسی می شوند. الگوهای آب و هوا دستخوش تغییرات می شوند و نتیجه آن وقوع سیل و خشک سالی و طوفان های شدید مخرب خواهد بود. افزایش دما با ذوب كردن یخ های قطبی، باعث بالا آمدن سطح آب دریاها می شود. در مناطق خاصی از زمین، بیماری های انسانی گسترش می یابد و محصولات کشاورزی نابود می شوند. تاثیر گرما بر آب ها در هنگام گرم شدن هوا، دمای آب اقیانوس ها نیز افزایش می یابد و منجر به بروز مشکلاتی در اکوسیستم اقیانوس ها می شود. برای مثال گرم شدن آب ها ممکن است باعث بروز پدیده ای به نام سفیدی مرجان های دریایی شود. وقتی که آب گرم می شود، مرجان ها ماده ای را که عامل رنگ و تغذیه آن هاست، از درون خود خارج می کنند. در این حالت رنگ مرجان ها سفید می شود و چنانچه دمای آب به وضع طبیعی برنگردد، می میرند. گرمای افزوده همچنین منجر به ابتلا به بیماری هایی می شود که بر جانوران دریایی تاثیر گذار است. تغییر شکل زیستگاه های طبیعی ممکن است در محل های طبیعی مسکونی حیوانات و گیاهان تغییرات شدیدی روی دهد. بسیاری از گونه های زیستی مشکلات زیادی برای ادامه حیات در شرایط جدید خواهند داشت. برای مثال بسیاری از گیاهان گلدار، بدون طی کردن زمستانی سرد، شکوفه نخواهند زد. تاثیر گرما بر آب و هوا تکرار وقوع شرایط بحرانی آب و هوا منجر به خسارات زیادی می شود. تغییرات الگوهای بارش باعث افزایش سیلاب ها و خشک سالی در نواحی مختلف می شود. طوفان ها و تندبادها، بیشتر و قدرتمندتر به وقوع خواهند پیوست. بالا آمدن سطح آب ها ادامه گرم شدن هوا، در طی چند قرن، مقادیر زیادی از یخ هایی که صفحه آنتارکتیکا را پوشانده اند، ذوب می کند. در نتیجه سطح آب ها در کل زمین بالاتر می آید. بسیاری از مناطق ساحلی ممکن است دچار سیل زدگی، فرسایش، از بین رفتن زمین های خشک و ورود آب دریاها به آب های شیرین شوند. بالا آمدن آب دریاها ممکن است منجر به غرق شدن شهرها، جزایر کوچک و دیگر مناطق زیستی شود. تهدید سلامت انسان ها بیماری های گرمسیری نظیر مالاریا و تب دنگی (dengue) به مناطق زیادی شیوع پیدا می کند. ادامه یافتن گرما و شدت یافتن آن می تواند عامل مرگ و میرهای زیاد و بیماری های گوناگون شود. سیل و قحطی، گرسنگی و سوء تغذیه را افزایش خواهد داد. خنک کردن زمین کارشناسان هواشناسی در حال حاضر مشغول مطالعه برای کنترل و محدود کردن افزایش دمای کره زمین می باشند. دو روش کلیدی به این منظور وجود دارد:
اول محدود کردن تولید گاز CO2
و دوم تصفیه هوا با نشانيدن درخت و افزايش فضاي سبز.
با عنايت به موارد فوق بياييم روز جشن ملي درخت كاري امسال ۱۵ اسفندماه را آغازين روز از گسترش فضاي سبز ، نه تنها در سرزمين ايران ، كه در پهندشت جهان قرار دهيم.
روز ملي درختكاري را گرامي مي داريم و به ياد هر شهيد سرخ، درختي سبز مي نشانيم.
در كسب رضاي حق موفق باشيد
شفیعی مطهر
موضوعات مرتبط: مقالات
پرسش،نخستین گام به سوی دانش
من پرسش های ناب و سوال های بی جواب را آموزنده نرین آموزگار خود دیدم؛
زیرا همین سوالات است که مرا ناگزیر از اندیشیدن و ناچار از کاویدن می کند.
اندیشیدن دشوارترین کار و ماندگارترین پیکار انسان است.
پرسش،ریشه رویش است و دانش،اندیشه پویش!
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
تیر زهرآگین تملق
من تعظیم افراد چاپلوس و اشخاص دستبوس را همانند خم شدن دو سر کمان دیدم که هرچه به هم نزدیک تر شوند، تیرش کشنده تر و پیکانش گزنده تر است!
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
«تنها»شدن از «تن»ها!
من هر گاه که خود را خیلی تنها می بینم،احساس می کنم که ریشه هایم به «آب زلال» و شاخسانم به «آفتاب وصال» نزدیک می شود....
و چه لذت بخش است «تنها»شدن از «تن»هایی که از بودنشان« گنجی» نمی یابی و از نبودنشان« رنجی» نمی بینی!
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
جزیره رشاد و پل ارشاد
من «یقین» را جزیره«رشاد» و «شک» را پل«ارشاد»دیدم.
تا از این پل پویا نگذریم ،به آن جزیره پایا نمی رسیم!
با این وجود چه بسیار انسان هایی را دیدم که با «یقین بد» زیستند،اما با اتکا به«شک خوب»نتوانستند بایستند.
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
پایی برای پویش
من مترسکی را دیدم ایستاده بر یک پای بر فراز کشتزاری دلگشای.
او را گفتم که با یک پای که نمی توان راه رفت.گفت:
وقتی ناگزیرم همواره بایستم،این یک پای نیز زیادی است!
نهال برای روییدن است و پای برای پوییدن است !
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
...در همین خاک جهان دگری ساختن است
من در همه عمر همه زمین را به دنبال بهشت گشتم،اما ندیدم و نیافتم؛
باز بر این باورم که اگر بهشت را در همین دنیا نیابیم ،در جای دیگری نیز نخواهیم یافت.
باید انسان و جهان را شناخت و در همین دنیا بهشت را ساخت!
مذهب زنده دلان خواب و فراموشی نیست
در همین خاک جهان دگری ساختن است
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
«لقای معبود» یا «بهشت موعود»؟
من ایستگاه پایانی قطار عشق را «لقای معبود» دیدم،نه «بهشت موعود»؛
اما چه بسیار« شیفتگان شهوت»را دیدم که در ایستگاه«بهشت لذت» از قطار پیاده شدند!
(شفیعی مطهر)
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
رعایت اصل اولویت ها «اهم فی الاهم» در مدیریت
امام علی علیه السّلام فرمودند:
خواجه در بند نقش ایوان است
استاد مقابل کلاس ایستاد و چند شیء را روی میز گذاشت. وقتی کلاس شروع شد، بدون هیچ کلمه ای، یک شیشه خالی بسیار بزرگ را برداشت و شروع به پر کردن آن با چند توپ گلف کرد. بعد از شاگردان خود پرسید : آیا این ظرف پر است؟ همه تایید کردند.
سپس استاد ظرفی از سنگریزه برداشت و آن ها را به داخل شیشه ریخت و شیشه را به آرامی تکان داد. سنگریزه ها در بین مناطق باز بین توپ های گلف قرار گرفتند؛ سپس دوباره از دانشجویان پرسید : آیا ظرف پر است؟ باز همگی تایید کردند.
بعد دوباره استاد ظرفی از ماسه را برداشت و داخل شیشه ریخت؛ و خوب البته، ماسه ها همه جاهای خالی را پر کردند. او یک بار دیگر پرسید : آیا ظرف پر است ؟ دانشجویان یک صدا گفتند: "بله"
استاد دو فنجان پر از قهوه از زیر میز برداشت و روی همه محتویات داخل شیشه خالی کرد و گفت:
در حقیقت دارم جاهای خالی بین ماسه ها را پر می کنم!همه دانشجویان خندیدند.
در حالی که صدای خنده فرو می نشست، استاد گفت:
حالا می خواهم که متوجه این مطلب شوید که این شیشه نمادی از زندگی شماست . توپ های گلف مهم ترین چیزها در زندگی شما و قلمروی مدیریت شما هستند . خدایتان، خانواده تان، فرزندانتان، سلامتیتان، دوستانتان و مهم ترین علایقتان چیزهایی هستند که اگر همه چیزهای دیگر از بین بروند، ولی این ها بمانند، باز زندگیتان پای برجا خواهد بود.
سنگریزه ها سایر چیزهای قابل اهمیت هستند مثل: کار، خانه و ماشین. ماسه ها هم سایر چیزها هستند. مسایل خیلی ساده"..
استاد ادامه داد: اگر اول ماسه ها رو در ظرف قرار بدهید، دیگر جایی برای سنگریزه ها و توپ های گلف باقی نمی ماند، درست عین زندگیتان و حوزه تحت مدیریتتان. اگر شما همه زمان و انرژیتان را روی چیزهای ساده و پیش پاافتاده صرف کنید، دیگر جایی و زمانی برای مسایلی که برایتان اهمیت دارد ، باقی نمی ماند . به چیزهایی که برای شاد بودنتان اهمیت دارد، توجه زیادی کنید. با فرزندانتان بازی کنید، زمانی را برای دیدار با دوستان بگذارید. با دوستان و اطرافیان به بیرون بروید و با آن ها خوش باشید.
همیشه زمانی برای تمیز کردن خانه و تعمیر خرابی ها هست. همیشه در دسترس باشید.
اول مواظب توپ های گلف باشید، چیزهایی که واقعاً برایتان اهمیت دارند. موارد دارای اهمیت را مشخص کنید. بقیه چیزها همان ماسه ها هستند".
یکی از دانشجویان دستش را بلند کرد و پرسید:
پس دو فنجان قهوه آن هاچه معنی داشتند؟
استاد لبخند زد و گفت: خوشحالم که پرسیدی. این فقط برای این بود که به شما نشان بدهم که مهم نیست که زندگیتان و مدیریتتان چقدر شلوغ و پر مشغله است، همیشه درآن زمانی برای صرف دو فنجان قهوه برای با یک دوست هست".
غفلت از پرداختن به مسائل مهم و انباشتن فکر و ذهن از مسائل جزئی یکی از موارد ضعف مدیریت است.
سوء تدبير و ضعف مديريت، يكي از آفات اساسي حكومتها بهشمار ميرود:
امام علي(ع) می فرمایند:
«سوء التدبير سبب التدبير» (الريشهري، نفس المصدر، ص 325).
به تعبير دقيقتر، سوء تدبير عاملي شتابزا در زوال حكومتها تلقي ميشود:
«من سأ تدبيره تعجل تدميره » (المصدر).
سوء تدبير و ضعف مديريت، يكي از عوامل چهارگانه زوال دولتها محسوب ميشود:
«يستدل علي ادبار باربع: سوء التدبير و قبح التبذير و قلة الاعتبار و كثرة الاعتذار »(المصدر).
«آفة الزعمأ ضعف السياسة »(المصدر).
«هر چيز را آفتي است، و آفت حاكمان، ضعف مديريت ميباشد».
سوء مديريت سبب تشتت آرا بين مردم و بياعتمادي ايشان نسبت به حكومت ميشود، و نهايتاً زوال حكومت را تعجيل ميكند:
«عنه - في الحكم المنسوبة اليه - اذا انقضي ملك قوم خيبوا في آرائهم »
(المصدر،ص 326).
آگاهي نسبت به امور مملكتي و در نظر داشتن حق مردم، از جمله نشانههاي حكمراني صالح است:
«من امارات الدولة اليقظة لحراسة الامور»(المصدر،ص321).
در چنین شرایطی است که مسایل اصلی زمین می ماند وچاره اندیشی ها در مسیر اصلاح دین و دنیای مردم به بوته فراموشی سپرده می شود و وعده و وعیدهای تبلیغاتی و شعارهای دهن پرکن،وبحث های جنجالی و وقت تلف کن و بیهوده جای آن را پرمی کند و خیال پردازی فرصت را از واقعیت گرایی می گیرد. جنگ و صلح بر سرمسائل خیالی امکانات و استعدادها را هدر می دهد. آن وقت نتیجه همان می شود که می بینیم و نگرانی بیشتر از آینده آن!درسی که این تجارب تلخ می آورد این است که دست اندرکاران امور به فکر مسایل اصولی و حیاتی جامعه باشند و از شعارهای دهن پرکن و گمراه کننده و تفرقه انگیز بپرهیزند و دردها را ریشه یابی نموده و درصدد درمان برآیند.
موضوعات مرتبط: مقالات
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.