#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(208) ------------------------------------------------- آرامش در «مُكنت » یا « قناعت» ؟! ---------------------------------------------- من مردمي را ديدم كه كوهساران فلك فرساي « آسایش» را « درمی نَوَردیدند» ، اما به قله هاي ملك آساي« آرامش » « نمی رسیدند». آنان چهارنعله به سوی مهد آسایش« می تاختتند» ، اما شهر آرامش را « نمي شناختند». غافل از اين كه آرامش نه در «مُكنت »، كه در« قناعت» است. آنان به سوی «رفاه» « می شتافتند»، اما «تکیه گاه» « نمی یافتند»! دنیا برای دنیاطلبان چونان «آب شور» و «مرداب دیجور» است، هر چه بیشتر می نوشند ،تشنه تر می شوند! --------------------------------------------- #شفیعی_مطهر -------------------------------- @amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 19 اسفند 1394 | 7:35 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
نقش تحزب در جذب مشارکت عمومی/11 --------------------------------------------- #شفیعی_مطهر ----------------------------------------------- مفهوم شناسی تحزب ------------------------------------------------- امام خميني(ره) و تحزب ---------------------------------------------- رويكرد امام خميني نسبت به احزاب در شرايط متفاوت و مقاطع تاريخي متفاوت، تغييراتي داشته است. آنچه بايد همواره در نظر داشت اين است كه روند موضع‌گيري ها و سخنان امام خميني بيانگر اين است كه رويكرد امام در مورد احزاب فرمايشي رژيم پهلوي قاعدتاً متفاوت از رويكرد ايشان نسبت به احزاب عصر جمهوري اسلامي باشد؛ بنابراين با توجه ويژه به اين امر بايد در مورد ديدگاه امام خميني نسبت به پديده‌هاي سياسي ـ اجتماعي خصوصاً احزاب سياسي، اظهارنظر كرد. امام حفظ وحدت را بزرگ ترين نيرو در مقابل قدرت هاي خارجي و دشمنان اسلام و انقلاب مي‌دانسته است. امام خميني در بياني صريح، احزاب پيش از انقلاب را عاملي در جهت از بين بردن اتحاد مردم و ايجاد شكاف و دسته‌بندي‌هاي غيرواقعي در جامعه معرفي مي‌كند. در اين رابطه امام مي‌فرمايد: «اصل اين احزابي كه در ايران از صدر مشروطيت پيدا شده است، آن كه انسان مي‌فهمد اين است كه اين احزاب ندانسته به دست ديگران پيدا شده است؛ و خدمت به ديگران بعضي از آن ها كرده‌اند. من اين طور احتمال مي‌دهم كه در ساير ممالك ـ كه آن وقت مهم انگلستان بوده است ـ آن ها يك احزابي درست كردند براي به دام انداختن ممالك عقب‌افتاده و ممالكي كه از آن ها استفاده مي‌خواستند بكنند... در ممالك ما، و خصوصاً در مملكت ايران، از اول كه احزاب درست شده است، اين ها ـ هر جمعيتي يك حزبي درست كردند دشمن با احزاب ديگر. يك صحنه مبارزه بين احزاب. و اين از باب اين بوده است كه چون خارجي ها مي‌خواستند از اختلاف ملت ها، از اختلاف توده‌هاي مردم استفاده كنند، يكي از راه هايي كه موجب اين مي‌شود كه اختلاف پيدا بشود و مردم با هم در يك مسائلي مجتمع نشوند، قضيه احزاب بوده است... اساساً باب احزاب، از اول كه پيدا شده است و اين ها با هم جنگ و نزاع كردند، به نظر مي‌رسد كه با دست ديگران [بوده] براي اين كه اين ها با هم مجتمع نشوند. و آن ها از اجتماع يك توده‌اي مي‌ترسند، از اين جهت به واسطه اين كه اين ها مجتمع با هم نشوند و مربوط با هم نباشند.» (صحيفه امام، ج 5، ص 274-ـ276) پديد آمدن حزب رستاخيز به وسيله حكومت و اعلام نظام تك حزبي در كشور و فرمايشي بودن اين حزب از طرفي و اجبار در عضويت در آن از طرف ديگر خشم امام را برانگيخت و باعث شد كه بر مخالفت امام با تحزب ـ و خصوصاً حزب رستاخيز ـ افزوده شود. در اين رابطه امام در پاسخ به استفتايي در سال 1353 فرمودند: «ايران تنها كشوري است كه حزبي به امر «ملوكانه» تأسيس كرده و ملت مجبور است وارد آن شود، و هر كس از اين امر تخلف كند، سرنوشت او يا حبس و شكنجه و تبعيد و يا از حقوق اجتماعي محروم شدن است.» (همان، ج 3، ص 72) امام تشكيل اين حزب و اجبار در عضويت آن را دليلي بر خفقان رژيم شاه مي‌دانست كه از اين طريق رژيم قصد داشته قوة مقاومت مردم در مقابل حكومت را به كلي سلب نمايد، بنابراين اين حزب را مخالف اسلام و مصالح ملت ايران مي‌دانست و شركت در آن را حرام شرعي اعلام كرد: «نظر به مخالفت اين حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان ايران، شركت در آن بر عموم ملت حرام و كمك به ظلم و استيصال مسلمين است؛ و مخالفت با آن از روشن‌ترين موارد نهي از منكر است» (همان، ج 3، ص 71) -------------------------------------------- ادامه دارد... ------------------------------------- @amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 | 18:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(207) --------------------------------------------------- انتقادگریزی و منتقدستیزی! ------------------------------------------- من بسیاری از «کنشگرانی سیاسی» را با «پندارهایی مردم هراسی» دیدم که ریاکارانه فریاد برمی داشتند و دیگران را به انتقاد از خود فرامی خواندند . اما چون« نرم ترین نقاد»، «گرم ترين انتقاد» را مطرح مي كرد ، با شدت و حدت بر او « مي تاختند» و از گردونه بيرونش« مي انداختند». آنان با هر منتقد سر به مجادله و منازعه« برمي داشتند» و هر انتقاد را توهين و تضعيف «مي انگاشتند». شگفتا در« شعار» با « اصرار»، همگان را به انتقاد« فرامي خواندند» ولی در «رفتار» با « انكار»، منتقدان را « مي راندند». در حالی که من توانا ترين انسان ها را قابل انتقادترين آنان يافتم ... در جوامع انسانی کسانی می توانند از« رذایل، پیراسته » و به « فضایل ،آراسته» شوند که نه تنها« نقدهای دلسوزانه» که « انتقادهای بی رحمانه» را به جان بخرند و روان را با آن بیارایند! و چه ناتوان و درمانده ديدم قدرتمداران و زورمنداني را كه «كوچك ترين انتقاد » و «دلسوزانه ترين ارشاد» را برنمي تابيدند و بر منتقدان برمي خروشيدند. انتقاد موهبتی« الهی» و درمانگر« تباهی» است؛ چون از میان « برخیزد»،همه ارکان نظام« فروریزد»! ----------------------------------------- #شفیعی_مطهر @amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 | 7:13 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
نقش تحزب در جذب مشارکت عمومی/10 -------------------------------------- #شفیعی_مطهر --------------------------------- 4 ـ عدالت اجتماعی از لوازم تحقق عدالت اجتماعی، وجود احزاب مختلف و تحمل احزاب مخالف در سطح جامعه است. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کندکه حقوق اشخاص؛ هرچند مخالف، مراعات شود و آن ها تحمل شوند. چنان‌که در زمان حکومت حضرت علی(ع) مخالفان از تمام حقوق و مزایای شهروندی برخوردار بودند و چنان آزادی بیان داشتند که آشکارا مخالفت‌های خود را اعلام می‌کردند. اگر اقتضای عدالت اجتماعی آن است که حقوق افراد و اشخاص حقیقی محترم شمرده شود، به طریق اولی حقوق اشخاص حقوقی نیز که از جمله آن ها نهادها و احزاب سیاسی است، باید اعطا و رعایت شود. ------------------------------- مبانی کارکردی احزاب حزب از موضوعات جدید است و موضوعات جدید در متون دینی با عنایت به این که مفاهیم دینی در جایگاهی فراتر از زمان و مکان قرار می‌گیرند، قابل بررسی هستند. بر این موضوع چنین استدلال می‌شود: مقدمه اول: حزب وسیله‌ای کارآمد و مفید برای جامعه امروز است. با توجه به کارکردهای احزاب که اکثراً مثبت است، می‌توان گفت: در جامعه امروزی که با پیشرفت اطلاعات و ارتباطات همراه است، نقش مردم در سرنوشت خویش، بیش از پیش آشکار شده است و دموکراسی در تمام جهان رو به نهادینه شدن است و در این راستا احزاب از ابزارهای مهم دموکراسی در جامعه مدنی هستند و لذا حزب وسیله‌ای کارآمد و مفید برای جامعه امروز است. مقدمه دوم: هر وسیله‌ای که در تکامل جامعه نقش مهمی داشته و در شرع ممنوع نباشد، مورد تایید اسلام است. نتیجه: حزب به عنوان یک وسیله کارا و مفید، منع شرعی ندارد و مورد تایید اسلام است. -------------------------------------- [عبدالقیوم سجادی؛ پیشین؛ ص 78 ](سپهر منصوري،عباس،پايگاه حوزه) ------------------------------------------ @amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : دو شنبه 17 اسفند 1394 | 11:14 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(206) ------------------------------------------------------ دارونامه «فرازمین» و «فرازمان» -------------------------------------------- من دارونامه اي را ديدم« فرازمين»، نگاشته حكيمي« فرازمان» كه بيماران به جاي عمل و اجراي « باید» ها و « نباید» های آن ، اقدام به حفظ مواد آن مي كردند. بارها آن را با «خطوط زرين» بر «لوح هاي سيمين»« مي نگاشتند» و بر سر «مي گذاشتند» ؛ و چون با اين شيوه ها دردها را شفا نمی بخشيد، گروهي آن را « فروگذاشتند» و جمعي آن را فراعمل « انگاشتند» ...... و چنين شد كه آورنده اين نامه به ناله درآمد كه : «وقال الرسول يارب ان قومي اتخذوا هذا القرءان مهجورا» (فرقان/۳۰) محمد ـ فرستاده خدا، لب به شکايت مى گشايد و مى گويد: پروردگارا، کافران و گنهکاران قوم من اين قرآن را وانهادند. -------------------------------------------- #شفیعی_مطهر -------------------------------------- @amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 17 اسفند 1394 | 7:3 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(205) ---------------------------------------------- جان باختن و جانان را شناختن! ----------------------------------------- من خدا را تنها معشوقي ديدم كه عاشقانش به يكديگر حسادت نمي ورزيدند. عاشقانی که به یکدیگر حسادت« می ورزند» ،به پشیزی« نمی ارزند»؛ زیرا «عاشق راستین» و« دلباخته دیرین» کسی است که جان را برای« وصلت جانان» بخواهد، نه جانان را برای« لذت جان»! در عرصه عشق آن که « جانان را شناخت» ،«جان باخت» و آن که «جان را نواخت»، «جانان را درباخت»! مولانا «عشق را چه زیبا سروده» و «عاشق را چه شیوا ستوده»: آن کس که تو را شناخت جان را چه کند؟ فرزند و عیال و خانمان را چه کند؟ دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی دیوانه تو هر دو جهان را چه کند؟ ---------------------------------------------- #شفیعی_مطهر @amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 16 اسفند 1394 | 9:30 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
نقش تحزب در جذب مشارکت عمومی/8 -------------------------------------------- #شفیعی_مطهر ----------------------------------------- مبانی حزب در فقه -------------------------------------- 1) امر به معروف و نهی از منکر (نظارت عمومی) در سوره آل عمران، ایه 104 می‌فرماید: «و لتکن منکم امة‌ یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون». در ایه 110 نیز آمده است: «‌کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر...» این آیات مسلمانان را به اصلاح، نظارت بر نظام اجتماعی و برنامه‌های دولت، نظام اجتماعی و وحدت ملی دعوت می‌کنند و در پی آن‌اند که مسئله حاکمیت صالح، و توافق و خیراندیشی در جامعه اسلامی بسط یابد. و در این راستا، احزاب نهادهایی هستند که می‌توانند بر جریان و روند امور جامعه تأثیرگذار بوده، نظارتی نهادینه‌شده بر ارکان قدرت داشته باشند. روشن است که براساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر، همه افراد نسبت به یکدیگر ولی و صاحب‌اختیار هستند و فریضه امر به معروف نباید منحصر در موضوعات جزیی و فردی شود؛ بلکه در مسائل کلان جامعه نیز می‌تواند راه پیدا کند. چنین چیزی بدون همبستگی افراد صالح و آگاه، یعنی حزب، امکان‌پذیر نیست. برای نظارت نهادینه‌شده بر ارکان قدرت باید نیروی مجهز و فعالی وجود داشته باشد تا در وقت خود، معروف را در جامعه محقق و از منکرات جلوگیری نماید. از آنجا که این امر، مقدمه امر به معروف است و مقدمه واجب، واجب است، تشکیل حزب برای این امر مهم ضروری به نظر می‌رسد. ----------------------------------------- [حسینعلی منتظری؛ ولایة الفقیه، صص 42 و 43] امام خمینی(ره) طبق فتوایی، حصول نتیجه امر به معروف در جامعه را، نه به صورت فردی، بلکه به صورت جمعی و وجوب آن را کفایی می‌داند. [ امام خمینی؛ تحریر الوسیله، (ج 1)؛ (تهران: نشر اسلامی، 1356 ش)؛ صص 435 و 436] علامه نایینی (ره) اصل نظارت بر قدرت و مراقبت ملت از آن و جواب‌گو بودن متصدیان امر را چنان مهم می‌شمارد که آن ها را به عنوان دلیل ترقی اسلام در صدر اسلام می‌داند. ایشان می‌گوید در صدر اسلام، سرعت سیر ترقی و نفوذ اسلام به سبب رعایت اصول فوق، محیر عقول عالم شد. ولی بعد از معاویه و تبدیل این اصول به ضّد آن ها، وضع دگرگون و حالت موقوفی برای اسلام پیدا شد. ------------------------------------ [علامه محمدحسین نائینی؛ تنبیه الأمة و تنزیه الملّة؛ (قم: شرکت سهامی انتشار، 1380 ش)؛ ص 17] @amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : شنبه 8 اسفند 1394 | 9:59 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(204) -------------------------------------------------- شکست ها و بن بست ها! ----------------------------------------- من در زندگی« کاری » شكست هاي «بسیاري» را ديدم. هر «شكستی» بيانگر« بن بستی» است! «بن بست ها برای بازکردن» است و «شکست ها برای از نوآغازکردن»! «درهای بسته را باید گشود» و «راه های گسسته را باید پیمود»! از« بن بست ها» باید « درس آموخت» و از « شکست ها» باید « تجربه اندوخت» ! در پویش راه موفقیت آنچه نازیباست، نه «افتادن مکرر»، که « برنخاستن مستمر» است! -------------------------------------------------- #شفیعی_مطهر @amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 8 اسفند 1394 | 6:41 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
نقش تحزب در جذب مشارکت عمومی/7 ----------------------------------------------- #شفیعی_مطهر -------------------------- حزب در قرآن کریم در قرآن به سه گروه که اهداف و آرمان مشترکی دارند، اشاره شده است: 1 ـ فئه[بقره،۱۴۹]، در لغت یعنی: «الجماعة المتظاهرة التی یرجع بعضهم الی بعض فی التضاعد؛ گروهی که برای یاری رساندن به همدیگر تشکیل می‌شوند» [راغب اصفهانی؛ المفردات؛ (تهران: المکتبة المرتضویه، 1362 ش)؛ ص 289]. 2 ـ فرقه[توبه،۱۲۲]، امروز برای نحله‌ها و گروه‌های مذهبی به کار می‌رود. 3 ـ حزب[مومنون،۵۳]، «جماعة فیها غلظ؛ جماعتی که دارای آرمان مشترک و هدف خاصی بوده باشد ( راغب اصفهانی؛ پیشین؛ ص 115) حزب معادل Party در انگلیسی است. [حسن فائضی؛ «پیدایش احزاب و موانع آن»؛ نشریه صدا، ص 57]. « احزاب زاییده جامعه مدنی هستند؛ جامعه‌ای که از خصایص حکومت‌های دموکراتیک است و «حکومت دموکراسی از بهترین روش‌های حکومت است؛ چرا که جو کاملی از آزادی را برقرار می‌سازد و در آزادی است که کرامت ذاتی انسان آشکار می‌شود.... در یک حکومت دموکراسی، احزاب آزادند، مطبوعات آزادند و عدالت اجتماعی برقرار است». (. ایة الله سید محمد حسینی شیرازی؛ الفقه السیاسی؛ قم: مطبعة رضایی، 1403؛ صص 316 ـ 314) --------------------------------- ادامه دارد... ------------------------------------- #amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : جمعه 7 اسفند 1394 | 10:31 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(203) --------------------------------------------------- «از بیرون بنالیم» یا «از درون ببالیم»؟! ----------------------------------------- من «نویسایی نَوَند» و «اصلاحگری انديشمند» را ديدم كه« اصلاح نهال را از ريشه ها» ، و «اصلاح خصال را از انديشه ها» آغاز مي كرد، نه از «شاخه هاي سرگردان» و « احساسات لرزان». بنابراین دریافتم که اصلاح هر «جماعت» از «تربیت» آغاز می شود. باید همین امروز «فرد»ها را «شناخت» تا «فردا» را «ساخت». «تربیت» از «ناتوانی ذلیل»،«انسانی نبیل» می سازد و از «وجودی حقیر»،«موجودی دلیر»! انسان هزار«حنجره آواز» دارد و هزار«پنجره پرواز»؛ اما «انسان حقیر» محبوس در «قفس تحقیر» حنجره اش «خسته» و پنجره اش«شکسته» است! نه«پَرِ پَرواز» دارد و نه«حنجره آواز»! برای رسیدن به توسعه نباید «از بیرون بنالیم» بلکه باید «از درون ببالیم»! ---------------------------------------- #شفیعی_مطهر ---------------------------------------- نویسا : نویسنده نَوَند : تند و تیز،تیزفهم نبیل: نجیب و شریف،دانا و هوشیار بالیدن : رشدکردن،بزرگ شدن،تناورگشتن @amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 7 اسفند 1394 | 7:54 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 137 138 139 140 141 ... 241 صفحه بعد