وب نامه مطهر
مقالات و سروده ها و روزنوشت ها و معرفی آثار
خط كش دولت ها به جاي تمجيد یا تخريب فله اي
--------------------------------------------------
نه تنها مردم عادي، كه بسياري از سياستمداران و حتي كارشناسان و صاحبان تريبون ها، عادت كرده اند كه در تبيين عملكرد دولت ها، « تحليل هاي فله اي » عرضه كنند و دقيقاً به همين دليل است كه بسيار شنيده ايم:
« خاتمي خوب كار كرد »،
« خاتمي كه كاري براي مملكت نكرد »،
« دولت هاشمي، دولت موفقي بود »،
« كارهاي دولت هاشمي تبليغاتي بود »،
« دولت مير حسين موسوي ...» و ... !
حتي خود دولت ها در بررسي كارنامه خود و دولت قبلي شان به تحليل هاي فله اي و رويكردهاي تبليغاتي بسنده مي كنند و بدين سان، در آغاز كار خويش، عملكرد اسلاف خويش را تخطئه مي كنند و در پايان مأموريتشان نيز مدعي مي شوند كه شاهكار كرده اند؛ شاهكاري كه البته باز هم از سوي دولت بعدي، زير سوال مي رود.
بديهي است، مادامي كه چنين ادبياتي در حوزه نقد عملكرد دولت ها باشد و همه چيز به « سفيد» و « سياه » و دو كلمه « خوب » و « بد » ختم و خلاصه شود، هيچ كارنامه معتبري را نمي توان براي هيچ دولتي صادر كرد؛ به اين ترتيب، مثبت هاي دولت، زير سايه كلمه « بد » گم مي شوند و منفي ها نيز به حاشيه كلمه كلي « خوب »مي روند و سرانجام عوام گرايي و سياست زدگي، جاي كارشناسي، منطق مداري و انصاف را مي گيرد.
از آنجا كه بخش عمده مشكلات جامعه، در عرصه اقتصاد رقم مي خورد، اوضاع اقتصادي و تغيير و تحولات آن، در قضاوت عمومي نسبت به عملكرد دولت ها بسيارتأثيرگذار است. از اين رو، جا دارد يك سري « ملاك هاي مورد توافق » در بررسي عملكرد اقتصادي دولت ها تعيين شود و به عنوان « خط كش سنجش » از سوي همه گروه هاي سياسي، كارشناسي و دانشگاهي، به كار رود.
بنابراين، ضروري است، فاكتورهايي به عنوان مباني همه ناظران و تحليلگران و ملاك مشترك همه آنان قرار گيرد؛ تا در پايان، عدد و رقم هاي به دست آمده، گوياي واقعيت باشند؛ نه گويش هاي كلي و مبتني بر حب و بغض هاي فردي و سياسي.
براي مثال؛ شاخص كل قيمت سهام، تعداد توليد مسكن در سال، مقدار سرمايه خارجي وارد شده به كشور، نرخ تورم و ... در هر سال متغير هستند و با مقايسه عدد و رقم هاي هر دوره با دوره قبل، مي توان بر دستاوردها و كاستي ها وقوف يافت و كارنامه اي مبتني بر واقعيت به دولت ها داد.
معيارهاي سنجش عملكردهاي اقتصادي كه مي توان بر مبناي آن ها، به دولت ها در عرصه اقتصاد كارنامه داد، در چند مورد زير قابل ارائه است:
1) درآمد سرانه ملّي
2) نرخ تورم
3) تراز بازرگاني (با احتساب صادرات نفت و بدون آن)
4) سهم نفت از توليد ناخالص داخلي
5) نرخ رشد ساليانه اقتصاد
6) ضريب جيني
7) شاخص كل قيمت سهام
8) درجه ريسك سرمايه گذاري در ايران
9) مقدار سرمايه خارجي وارد شده به ايران
10 ) نرخ رشد (به تفكيك در صنعت، كشاورزي و ...)
11 ) شاخص بهره وري
12 ) تعداد توريست هاي وارد شده به كشور
13 ) قدرت خريد
14 ) تعداد توليد مسكن در سال
15 ) نرخ تشكيل سرمايه
16 ) نرخ پس انداز
17 ) رشد نقدينگي
18 )نسبت بيكاران تحت پوشش بيمه بيكاري به كل بيكاران
19 ) ميزان خروج سرمايه از كشور
درباره معيارهاي نوزده گانه نام برده، ذكر دو نكته قابل توجه است:
الف) ادعايي درباره كامل و بدون نقص بودن ملاك هاي گفته شده نيست، بلكه امكان دارد معيارهاي سنجش، از نظر عده اي، از 19 كمتر يا بيشتر باشند. آنچه مهم است، اين كه همه ناظران، تحليلگران، احزاب، سياستمداران و مراكز علمي و دانشگاهي، بر مجموعه اي واحد از ملاك ها توافق نظر داشته باشند ، تا بتوان نگاه دقيق تر و منصفانه تري از عملكردها به دست آورد.
ب) امكان دارد اشخاص و مراكز مختلف، درباره نحوه اندازه گيري هر كد ام از بندهاي نوزده گانه پيش گفته، اختلاف نظر داشته باشند . مثلاً امكان دارد بانك مركزي، نرخ تورم را با يك فرمول مشخص كند، ولي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي يا يك استاد برجسته اقتصاد، فرمول هاي ديگري را به كار برند. ممكن است از كاربست روش هاي مختلف، اعداد و ارقام متفاوتي به دست آيد . هر چند بهتر است، فرمول هاي سنجش نيز يك دست شوند، ولي در صورت وحدت ملاك ها، تعدد روش هاي محاسبه نيز نمي تواند مشكل ساز باشد، زيرا اگر مثلاً نرخ بيكاري در دولتی با فرمول A محاسبه شود، در دولت بعدي نيز همان فرمول A می تواند برای تعيين نرخ بيكاري به كار رود و با مقايسه دو عدد به دست آمده، ميزان پيشرفت يا
پسرفت مشخص شود.
با توجه به آنچه گفته شد، پيشنهاد مي شود، گروهي از استادان برجسته علم اقتصاد، فهرست علمي و واحدي از ملاك هاي مورد نياز براي بررسي عملكرد اقتصادي دولت ها را تدوين و آن را به عنوان ((خط كش سنجش )) به جامعه عرضه كنند، تا تحليل هاي فله اي،جاي خود را به قضاوت هاي علمي، منطقي و منصفانه دهد.
(سيد ضياء الدين احتشام، بازتاب)
در اين دفتر « اعداد » سخن مي گويند، « ارقام » بر كرسي داوري مي نشينند و« آمارها »ميداندار گفتمان هستند، تحليل ها و تفسيرها بسيار اندك است و داوري نهايي را بر عهده خوانندگان فهيم و فرزانه گذاشته ام. اميد كه كاستي هايم را چشم پوشند وكژي هايم را به اصلاح كوشند.
اكنون ديگر نه زمان ((تجليل))، كه دوران ((تحليل)) است.
----------------------------------------------------
بخشی از مقدمه کتاب « آیا به از این نمی توان بود؟ » نوشته شفیعی مطهر
------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : پنج شنبه 3 تير 1395
| 5:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(310)
--------------------------------------------------------------
« تله اوهام » و « پیله ابهام »!
-----------------------------------------------------------
من موشی را دیدم
که دُمش لای تله ای گیر کرده بود .
او همه تلاش و تقلّای خود را برای رهایی به کار می برد؛
اما نه تلاش او « اثری » در بر داشت و نه تقلّای او ،« ثمری » .
او بر سر یک دو راهی مانده بود:
« مرگ با داشتن دُم » و « زیستن عمری بدون دُم » !!
...و چه شباهت زیبایی دیدم بین او و انسان هایی
که دُم باورهایشان در لای « تله اوهام » و « پیله ابهام » گیر کرده
و عمری در « مَنجلاب خرافات سُنّتی »
و « مُرداب آفات طینتی » دست و پا می زنند!
و سرانجام نیز با همین « پندارهای پوچ » و « انگارهای لوچ »می میرند!
اما از « دام اوهام » و « ظَلام ابهام » نمی رهند.
------------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
تله :دام،اسبابی که برای به دام انداختن جانوران به کار می برند،مثل تله موش
اوهام : خیالات و پندارها،جمع وهم
پیله : پرده نازکی که کرم ابریشم از لعاب دهن خود به دور خود می تند و در میان آن محصور می شود
ابهام : پوشیده گذاشتن،پیچیده و غامض کردن سخن
مَنجلاب : آب بدبوی و گندیده و کثیف که در جایی جمع شود
طینت: خلقت،سرشت،خوی
آفات طینتی : صفت ها و عادت های نازیبای ذاتی و شخصی
انگار: پندار،گمان،خیال،تصوّر
لوچ: چپ چشم،چشم گشته،کج چشم،کسی که چشمش پیچیده باشد
ظَلام: تاریکی
-----------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : پنج شنبه 3 تير 1395
| 2:43 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(309)
----------------------------------------------
« نشانه داد » یا « بهانه بیداد » ؟!
--------------------------------------------
من در بین « لایه های اجتماعی »، « فرومایه های مُطاعی » را دیدم
که گرسنگی « فرودستان تلاشگر » را
و سیری و پرخوری « فرادستان بي هنر » را
همان گونه « طبیعی و مشروع » و نیز « عادی و مطبوع » می دانستند
که جایگاه یاخته های بینایی را بر فراز چشم « شایسته احترام ها»
و سلول های کف پای را « بایسته زیر گام ها »!!
در حالی که این نه « قیاسی خردمندانه » ،
که « احساسی احمقانه » است!
هر « یاخته » با هر گونه « ساخته » قطعه ای از پازل بدن است؛
و هر کدام « حالتی ویژه » و « رسالتی آویژه » بر دوش دارند.
هر یک به گاه خود « دلاویز » اند و در جایگاه خود، «عزیز»!
آن پندار،« بهانه بیداد » است و این ساختار، « نشانه داد ».
--------------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
-------------------------
مُطاع: اطاعت شده،فرمانروا،کسی که مردم از او پیروی می کنند
یاخته : سلول،جُرثومه
آویژه : ویژه،خاص،خالص
بیداد : ستم، ظلم، تعدی
داد : عدل ،انصاف،مقابل ظلم و ستم
----------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : چهار شنبه 2 تير 1395
| 3:23 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | جایگاه ایران در کاروان توسعه بشری /2
----------------------------------------------
درآمد فروش جلبک بیش از درآمد نفت است
--------------------------------------------
سرمایه گذاری در علم بیوتکنولوژی و پرورش مصنوعی آلگ ها (جلبک ها) درآمدی بیش از درآمد نفت نصیب ایران می کند.
دکتر نسرین معظمی رئیس مرکز تحقیقات و بیوتکنولوژی خلیج فارس با بیان این مطلب گفت : ایران می تواند قطب بزرگ بیوتکنولوژی در جهان شود، به شکلی که با ارائه دانش فنی این علم در آمد سرشاری نصیب کشور شود ... کشت و پرورش مصنوعی آلگ ها در دریا از زمان های دور در کشورهای چین، کره و ژاپن رایج بوده است . در حال حاضر قیمت آلگ بر حسب نوع آلگ خشک بین 10 تا 150 هزار دلار برای هر تن است.
استفاده از آلگ های دریایی منبع معیشت و اقتصاد اغلب کشورهایی است که در مجاورت دریا قرار دارند و خلیج فارس با درجه حرارت ثابت، 10 ماه در سال یکی ازغنی ترین منابع آلگ در جهان است . هر سال میلیون ها تن آلگ در سواحل خلیج فارس و دریای عمان از بین می رود و صرف نظر از این که از این مواد ارزنده برای استحصال محصولات مختلف استفاده نمی شود، فساد آن ها باعث آلودگی محیط زیست و دریا نیزمی شود.
کشت و پرورش انواع جلبک ها به دلیل وسعت و حجم کار و نیاز به نیروی انسانی ،یکی از بنیان های اساسی توسعه اجتماعی، اقتصادی و صنعتی در کشورهای مجاور دریاها و اقیانوس هاست و ایران با داشتن 1800 کیلومتر ساحل می تواند یکی از بزرگ ترین منابع توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در ارتباط با صنایع وابسته به دریا باشد.
درباره خواص دارویی آلگ طی 11 سال گذشته بیش از 180 داروی ضد سرطان از جلبک های دریایی شناسایی شده که در حال حاضر 20 عدد از آن ها مراحل ارزیابی بالینی را طی می کنند و در زمینه تولید داروهای ضد سرطان قراردادی با یک شرکت فرانسوی امضاء شده است . 500 گونه آلگ ماکروسکوپی مستقیماً به صورت غذا، افزودنی به غذا و برای استخراج مواد شیمیایی و دارویی، مصرف جهانی دارند که 20 گونه از آن ها به صورت صنعتی پرورش داده می شوند. ماده ای به نام اسید « کاساهکسائونیک»در شیر مادر وجود دارد . این ماده نقشی اساسی در پر ورش و رشد بافت چربی سیستم مغزی - عصبی نوزادان ایفا می کند و تاکنون در هیچ منبع گیاهی و دامی به جز برخی از آلگ ها شناسایی نشده است . این ماده از برخی از آلگ ها قابل استخراج است و می توان آن را به شیر خشک افزود و از این طریق شیر خشک را غنی سازی کرد. (همشهری، 7/۵/۸۱)
گزیده ای از کتاب « آیا به از این نمی توان بود؟»نوشته شفیعی مطهر
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : سه شنبه 1 تير 1395
| 6:35 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(308)
----------------------------------------------
«مدیریت» راز و رمز «موفقیت»!
--------------------------------------
من سپاه گوسفندان را به رهبری یک شیر دیدم
که پیروز شدند بر سپاه شیران به فرماندهی یک گوسفند!!
بنابراین دانستم « رهبری و مدیریت » برای « کسب موفقیت »
چونان « رشته تسبیح » است و « سرشته مسیح » .
نخ تسبیح مدیریت می تواند هزاران « دانه های استعداد» را « انسجام »
و هزاران « جوانه های وِداد » را « استحکام » بخشد.
چه بسیار ملت هایی را دیدم
که با داشتن ذخائری «فراوان » و منابعی « بی کران»،
همچنان « فقیر » می زیستند ،
زیرا مدیرانی « حقیر » داشتند!
و چه بسا مردمانی را دیدم
که بدون داشتن ذخائری « کافی » و منابعی « کفافی»،
همچنان « نیرومند» بودند،
زیرا مدیرانی « ورجاوند» بر آنان مدیریت می کردند!
-------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
----------------------------
سرشته : خمیرشده،آغشته
مسیح : شخص صدیق،لقب حضرت عیسی(ع) که نفسش مرده را زنده می کند
انسجام :منظم شدن ، با هم جورکردن
وِداد: دوست داشتن،دوستی،محبت
استحکام : محکم شدن،استوارشدن،استوارکردن،استواری
کفاف : مقداری روزی و خوراک که انسان را بس باشد
ورجاوند: بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند
-------------------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : سه شنبه 1 تير 1395
| 1:27 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | جايگاه ايران در كاروان توسعه بشري /1
----------------------------------------------
« از دانش آموزان به خصوص دانش آموزان دبيرستاني و معلمان مي خواهم، انديشه و فكر خود را براي شناخت علل و عوامل عقب ماندگي ايران و راه هاي نجات از اين عقب ماندگي آماده كنند . دانش آموزان و معلمان بگويند چه اقدام و تغيير رفتار و مشيي رابراي رسيدن به جايگاه ممتازي كه مورد انتظار جامعه و تاريخ ماست، انجام مي دهند .
ايران با داشتن سابقه اي درخشان، يكي از بنيان گذاران تمدن در تاريخ بشري است كه به خصوص تحت تأثير آيين اسلام، توليد كننده علم، فضيلت و مدنيت بوده است؛ اماامروز، باعث ننگ ماست كه به كشوري چون كشور ما «جهان سوم »، «عقب مانده »و«در حال توسعه »مي گويند. درست است كه ما از سير و گردونه پيشرفت بشري عقب مانده ايم، اما بايد دريابيم راز و رمز اين عقب ماندگي چيست؟ نقش نهضت ها در يكصد سال گذشته به خصوص انقلاب عظيم اسلامي براي رهايي ما از اين ورطه ننگ آور چه بود و چه بايد بكنيم كه از اين عقب ماندگي نجات يابيم وملّت و نسل جوان و فرهيخته ما جايگاه خود را در عرصه پيشرفت جهاني پيدا كند.»
جملات فوق بخشي از سخنراني آقاي خاتمي رئيس جمهور پيشين ماست كه دریکی از آیین های آغاز سال تحصيلي بيان شد . علل و عوامل عقب ماندگي ايران و راه هاي نجات ازآن دغدغه مقدسي است كه روح و روان هر ايراني پاك نهاد و درد آشنا را مي آزارد.
دغدغه و انگيزه ما از قلم فرسايي در اين باب همان بوده و هست كه در ژرفاي سخن رئيس جمهور پيشين مان متبلور است .
در اين دفتر كوشيده ايم در قالب آمارها و ارقام مستند - و نه تحليل هاي شخصي - همين دغدغه را شفاف تر سازيم.
در اين مقاله بخشي ديگر از علل عقب ماندگي ايران را در آيينه ارقام و آمار مقايسه اي به تماشا مي نشينيم.
-------------------------------------------
صادرات فوتباليست
« با مديريت هوشمندانه از آب هم مي توان كره گرفت!»
كامرون و سنگال كه جزو فقيرترين كشورهاي آفريقايي هستند، طي ساليان اخير باعرضه و فروش بازيكنان فوتبال به باشگاه هاي معتبر جهان ... ميليون ها دلار درآمد ارزي كسب كرده اند.
--------------------------------------
بهره وري در كشاورزي
معاون وزير كشاورزي : حتي آب كه به عنوان اصلي ترين عامل محدود كننده دركشاورزي ايران شناخته شده است، اگر درست به كار گرفته شود، سطح زير كشت كشور افزايش قابل ملاحظه پيدا مي كند. اگر فقط در خوزستان بتوانيم آب سدهاي موجود را به سر مزرعه برسانيم، برابر چند كشور اروپايي مي توان سطح زير كشت را افزایش داد. این رقم حدودا ۱/۳ ميليون هكتار است كه رقم بسيار درشتي است .
----------------------------------------
(همشهري، 26/۵/۸۱)
ادامه دارد...
----------------------------------------------------
منبع: کتاب « آیا به از این نمی توان بود؟» نوشته شفیعی مطهر
----------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : دو شنبه 31 خرداد 1395
| 6:29 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(307)
--------------------------------------------------
«آیین دیرین » یا « صنعت سنگین»؟!
-------------------------------------------------
من در ژاپن و هند « معابدی بشکوه » را ديدم
نشسته بر باور« مردمی دانش پژوه » و ايستاده در گذر زمان،« نستوه ».
این « نیایشگاه های کهن » و « پرستشگاه های بَرَهمَن »
در باور مردمي كه از سنت نگذشته ، به صنعت رسيده اند،
هنوز جايگاهي« بس بايسته » و شاني « بسيار شايسته » دارد.
بنابراین دانستم که می توان با « تدبیر سُنَّت »
بر « سریر صنعت »« برنشست»،
ولی پلّکان ُسّنت را نیز « درهم نشکست »!
می توان « آیین دیرین » را « پاس داشت »
و از « صنعت سنگین» نیز « هراس نداشت»!
هر کجا که « خَرَد راه نماید»
خوشبختی « اَبَد دادخواه آید »!
---------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
------------------------
بَرَهمَن :عالم و پیشوای روحانی مذهب برهمایی
-----------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : دو شنبه 31 خرداد 1395
| 2:1 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | اصلاحات ، مبانی ، معانی و تعاریف
---------------------------------------------
درباره " اصلاحات " تعاریف زیادی از سوی صاحب نظران و اندیشمندان گوناگون مطرح شده است .اصلاحات از آن گونه مفاهیمی است که در تعریف آن اختلاف نظرهای زیادی دیده می شود . البته هر کس حق دارد هرگونه تعریف یا باور از هر پدیده از جمله اصلاحات داشته باشد . نظر هر کس در جای خود محترم است .
در باور بسیاری از شهروندان ایرانی آقای سید محمد خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات شناخته می شود . گرچه خود ایشان چنین داعیه ای ندارند . امروز می خواهیم تعریف و مفهوم اصلاحات را در آیینه نگاه ایشان به تماشا بنشینیم .
مفهوم اصلاحات
محورهاي تعريف شده از اصلاحات توسطسيد محمد خاتميدر نشست هاي مربوط به " تبيين مباني اصلاحات" :
1- يكي از اصول مهم اصلاح طلبي احترام به باز بودن فضاي بحث و نظر و بي هزينه بودن اظهار نظر كردن و آزادي بيان و فكر است.
2- در جريان بحث و گفت و گو است كه مي توان تكميل شد و بهبود و اصلاح پيدا كرد.
3- رسالت اصلاحات در نظر عبارت است از بازسازي ذهن اجتماعي و تاريخي جامعه به گونه اي كه مردم به عنوان "ملت" بتوانند خود را باز يابند و قادر باشند كه در عرصه حيات سرزميني ، منطقه اي و جهاني به طور فعال حضور داشته باشند.
4- درك مقتضيات و تلاش براي رهايي جامعه از غفلت زدگي تاريخي و غفلت زدگي معاصر ، كار بزرگي است كه اصلاحات انجام مي دهد.
5- اصلاحات حركتي در جهت درمان دردهاي مزمن و كهنه جامعه از يك سو و دردهاي جديد و تازه آن از سوي ديگر است. سه درد شاخص و قابل لمس ما درد استبداد، درد استعمار و وابستگي و سلطه بيگانه بر سرشت و سرنوشت كشور و منطقه و درد عقب ماندگي است . آنچه معتقدم كه جدي است و اگر حل شود بسياري از مسائل ديگر حل مي شود، اين است كه به جاي استبداد، آزادي و به جاي وابستگي ، استقلال و به جاي عقب ماندگي ، پيشرفت قرار گيرد و نيز در همه مراحل ، عدالت در جامعه برقرار شود.
6- اين كه ما مهندسي اجتماعي كنيم از نظر علمي غلط است . البته هدايت جامعه از سوي مربيان صالح، امر ديگري است.
7- اصلاحاتي كه ما مي گوييم اين است كه اگر مردم سالاري، جامعه مدني و پيشرفت و توسعه مي خواهيم، راه اين ها از طريق دين است.
8- من" انقلاب" اسلامي را بزرگ ترين فراز "اصلاحات" 150سال گذشته در ايران مي دانم.
9- در دنياي امروز، دوري اخلاق از سياست فاجعه بار بوده است.
10- مردم سالاري يك تقدير الهي و فرمان تاريخي براي جامعه ماست كه براي ملت در اين برهه خاص تاريخ صادر شده است و برآمده از وجدان بيدار و آگاه جامعه است و نيز مقتضاي روح زمانه ماست.
11- وقتي از عدالت و اخلاق صحبت مي كنم، نمي خواهم به بيان كلي اين مطلب اكتفا كنم ، بلكه مي گويم اگر اين دو مورد مهم هستند، بايد در قوانين آن نظام نيز تجلي داشته باشد.
12- ليبرال دموكراسي هاي كنوني، همزمان، همراه و مستلزم ايجاد نظام سلطه بين المللي شده است. در اينجاست كه دين مي تواند چاره ساز باشد.
***
(منبع: ضميمه هفتگي شماره 3 روزنامه اعتماد ملي، 28/11/87)
موضوعات مرتبط: روزنوشت
موضوعات مرتبط: روزنوشت
تاريخ : یک شنبه 30 خرداد 1395
| 7:22 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(306)
------------------------------------------------------
« شعار واهی » یا « شعور و آگاهی » ؟!
-----------------------------------------------
من مسجدالاقصي را همچون « نگيني زرين » و « آذینی نمادین » دیدم
« نشسته بر تارك تاریخ جهان » و « ایستاده بر تابوی توبیخ زمان »
او سال هاست که « غریبانه می بالد » و « مظلومانه می نالد »،
نه تنها از « جفاي اهريمن » كه از « انديشه هاي سَتَرون »؛
« اندیشه های بی ریشه » دوستان
و « تیشه های همیشه » دشمنان.
دشمنانی که « تیشه » بر « ریشه » می زنند
و دوستانی که« سودا»یی جز « سود» ندارند
و « نمود »ی جز « جمود »!
قدس با « شعور و آگاهی » آزاد می شود،
نه با « شعار واهی »!
-------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
----------------------------
آذین: زیب و زیور،زینت،آیین،رسم و قاعده و قانون
نمادین : سمبلیک،نما،نمود
تارک: سر،فرق سر،میان سر
تابو: هر چیز مقدس که دست زدن به آن ممنوع باشد
توبیخ : نکوهش،سرزنش،نکوهیدن
سَتَروَن: نازا،عقیم
سودا: معامله،داد وستد،خرید و فروش
جمود: بسته شدنیخ بستن آب
واهی : سست، بی بنیان،کهنه و پوسیده
-----------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : یک شنبه 30 خرداد 1395
| 1:31 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | ز هر چه رنگ تعلق پذيرد آزاد است
--------------------------------------
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
ويل دورانت مورخ، فيلسوف و نويسنده آمريكايي و مؤلف «تاريخ تمدن» علاقه فراواني به همسرش «آريل» داشت. آريل دانشجوي كلاس ويل دورانت و 13 سال جوان تر از او بود. دورانت مطالب كتاب را به او ديكته مي كرد. علاقه اين زن و شوهر به هم به قدري بود كه در سال 1981 پس از انتقال دورانت به بيمارستان، آريل از لحظه اي كه از دكتر شنيد كه شانس زنده ماندن شوهرش اندك است، ديگر لب به غذا نزد تا درگذشت. قلب دورانت نيز پس از اين كه شنيد آريل فوت شده، از حركت بازماند و به او پيوست. زن و شوهر در يك روز در كنار هم دفن شدند. دورانت هنگام مرگ 96 ساله بود.
بعضي از سخنان حكيمانه ويل دورانت:
- تمدن را نمي شود بافتح و غلبه از ميان برد. تمدن تنها از درون تخريب مي شود.
- مدنيت در جامعه با رعايت تساوي حقوق انسان ها شكوفا و بارور مي شود و تبعيض، ريشه آن را مي خشكاند. مردم براي فرزندانشان به جاي مال بايد مدنيت به ارث بگذارند.
- من كشف كرده ام كه «آزادي» محصول نظم است.
- سلامت ملل مهم تر از ثروت ملل است.
- كتاب نويسي لذت بخش ترين حرفه ها، مؤثر ترين كارها و بهترين خدمات است.
- دانش آموخته كسي است كه بداند كه هنوز چيزي نمي داند.
رشته سخنراني هاي او در دهه 1950 در دانشگاه كلمبيا در ستايش از ادبيات ايران، بيش از پيش متفكران ايراني قرون وسطا را به جهانيان شناسانيد. وي يك جلسه تمام، تنها به تفسير اين بيت حافظ پرداخته بود كه:
غلام همت آنم كه زير چرخ كبود
زهر چه رنگ تعلق پذيرد آزاد است
------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395
| 14:0 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | درباره وب
نويسندگان
موضوعات وب
لينک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
لينک هاي مفيد
برچسبها وب
آخرین مطالب
پيوندهاي روزانه
آرشیو مطالب
لينک هاي مفيد
امکانات وب