قاب حقیقت در نقاب واقعیت!

 

#شفیعی_مطهر

در 16 آذر ماه سال 1332 سه آذر اهورایی: شریعت رضوی، قندچی و بزرگ نیا به امید باروری نهال باور در بوستان آرمان های دانشجویان فرهیخته ایرانبه سوی ابدیت پرکشیدند!

این سروده ام را به همه دانشجویانی تقدیم می کنم که هماره و همیشه آذر اهورایی فریاد حق جویی و حق گویی را در آتشکده دل شعله ور نگاه می دارند .

قاب حقیقت 

 

شهر در التهاب می سوزد

در دلم خون ناب می سوزد

 

خشم ها خوشه کرده بر داده

دشت با التهاب می سوزد

 

آب آتش کُش است لیک اینجا

دیده ها غرق آب می سوزد

 

وعده های دروغ می پوسد

چشمه های سراب می سوزد

 

خون به رگ های خلق می جوشد

همچو جام شراب می سوزد

 

هیبت شب شکسته می لرزد

خرمن ماهتاب می سوزد

 

کارد بر استخوان رسیده کنون

جگر شیخ و شاب می سوزد

 

پرده های نفاق بگسسته

کفر هم بی نقاب می سوزد

 

از شرار قیام کوخ نشین

کاخ ها با شتاب می سوزد

 

بس سوال از «چرا» و «چون» انباشت

خرمنش بی جواب می سوزد

 

ظلم بس بی حساب بود اکنون

بی حساب و کتاب می سوزد

 

اشک در دیده ها ز بس خشکید

خشک و تر بی حساب می سوزد

 

پارسایان ز بس خراب شدند

پارسای خراب می سوزد

 

شعله ها سرکشیده بر افلاک

پر و بال عقاب می سوزد

 

ابر از خشم شعله می بارد

توده های سحاب می سوزد

 

چون تبه شد ز باب تا محراب

اهل محراب و باب می سوزد

 

بس به جای مدد ستم دیدم  

سینه ام چون کباب می سوزد

 

دل چو آتشفشان شرر بارد

کوه صبرم مذاب می سوزد

 

غنچه ها نا شکفته پرپر شد

خونشان در گلاب می سوزد

 

اشک ها شط خون شده جاری است

شط پر پیچ و تاب می سوزد

 

«حق»فقط حرف خط قاب شده است

چون عمل نیست قاب می سوزد

 

بس لقب ها تهی شد از معنی 

لفظ «شیخ» و «جناب» می سوزد

 

همه گفتند«خوب »و «بد»کردند

همه کس در عذاب می سوزد  

 

بس حقیقت نهفته در هر قاب

قاب هم در نقاب می سوزد!

 

شما را چشم در راهم در :

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: قصيده

تاريخ : چهار شنبه 24 آذر 1395 | 11:11 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(468)   
 

 

هر « کُهَنی » ،« کُهنه » نیست!

 

 آشنایی با خانه های قدیمی كردستان

 

من « دو لنگه دَرِ حیاط » را نگاهبان « بساط انبساط » دیدم . 

گرچه « کهنه و قدیمی » اند،امّا « صامت و صمیمی »اند! 

و گر چه گاهی « گیر » و زمانی « جيرجير »مي كنند، 

امّا  هنوز « مردانه » و « بی بهانه »، 

دست در دست يكديگر « نهاده » و با روی « گشاده »

« خانه را پاس مي دارند» و « آشیانه را حسّاس می انگارند». 

 بنابراین دانستم که هر « کُهَن » ،« کُهنه » نیست!

بل که چه بسیار « پدیده های کُهَن » و « گُزیده های سخن»،

که « گذار زمان » و « گذر زمین » 

آن ها را « نمی فرساید»، و بر ارزششان « می افزاید »! 


#شفیعی_مطهر

------------------------

بساط : ایوان،صُفّه،چیز گستردنی مانند فرش

انبساط : بازشدن،گسترده شدن،گشاده رویی،شادی

صامت: ساکت ،خاموش

 

شما را چشم در راهم در :

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 24 آذر 1395 | 7:21 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

       كدام ويرانگرترند؟  

 

فاجعه سيل يا سيل توسعه نيافتگي؟! 

 

 #شفیعی_مطهر

  قرن ها بودکه مردم صبور و زحمتکش شبه قاره هند با داشتن ده ها گونه دین ، مذهب، فرقه ،قوميت ، نژاد  زبان و فرهنگ گوناگون با صلح و آرامش در كنار يكديگر مي زيستند. در قرن معاصر با آغاز مبارزات استقلال طلبانه ، اين فكر پديد آمد كه مسلمانان شبه قاره هند بايد كشوري مجزا و مستقل از جمهوري هند داشته باشند. من دقيقا نمي دانم كه اين ايده تا چه حد برآمده از دغدغه هاي باطني مسلمانان و تا چه حد نتيجه القائات دولت استعمارگر براتانيا بود. به هر حال اين آرمان شكل گرفت و كشوري مستقل به نام جمهوري اسلامي پاكستان به رهبري محمد علي جناح پديد آمد.

   در جمهوري دموكراتيك هند با وجود بيش از ۲۰۰ دين و فرقه و قوميت حتي تا كنون يك كودتا روي نداده و هند توانسته در كمال فقر مادي ، نمونه اي از دموكراسي موفق و اقتصادي فعال را در عرصه اجتماعي و سياسي جهان به نمايش بگذارد ، اما در پاكستان تا كنون چندين بار رژيم هاي قانوني يا كودتايي آن با كودتايي ديگر سرنگون شده است.

   بين دو كشور مستضعف و فقير و جهان سومي هند و پاكستان تا كنون چندين جنگ ويرانگر و خانمان برانداز روي داده و ضربات سهمگيني بر پيكر نحيف اقتصاد و سرمايه هاي انساني دو كشور زده است.

  من به عنوان يك شهروند جهان سومي هنوز نمي دانم يا نمي توانم خود را قانع كنم  كه بين مردم دو كشور هند و پاكستان چه تضاد و كينه اي طبيعي و تاريخي جز مسئله تصنعي مالكيت كشمير مي تواند وجود داشته باشد!!

 در حالي كه كشورهاي اروپايي پس از قرن ها جنگ و كشتار بي رحمانه تاريخي اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه خير و صلاح مردم آنان در همزيستي مسالمت آميز است . بنابراين با تشكيل يك پارلمان مشترك، دارند به سوي حذف مرزهاي مصنوعي و حتي طبيعي بين سرزمين هاي خود گام برمي دارند. كشورهاي اروپايي بر اثر توسعه يافتگي به سوي وحدت و تبديل شدن با يك كشور واحد حركت مي كنند ، ولي در دو كشور عقب مانده و جهان سومي هند و پاكستان هنوز از كينه هاي شتري و تاريخي موهوم دم مي زنند.

  خبر زير را درباره سيل ويرانگر و فاجعه خانمان برانداز پاكستان بخوانيد. بر فرض كه بتوانيم نتايج آنچه كه ناشي از حوادث طبيعي و غيرمترقبه است ، بپذيريم و با آن مقابله كنيم، اين تفكر منحط  را چگونه تحليل كنيم كه پاكستاني كه اكنون در نهايت استيصال و درماندگي ناشي از فقر تاريخي و سيل بنيان كن بسر مي برد ، كمك هاي هند را به علت كينه هاي موهوم نمي پذيرد!!

 

در حالی که پس از گذشت یک ماه از جاری شدن سیل، آب و سیلاب همچنان شهرهای پاکستان را در بر می گیرد، گروه های امداد رسانی به سیل زدگان پاکستان می گویند که تنها به بخش اندکی از آوارگان کمک می شود.

در همین رابطه آکسفام، سازمان کمک رسانی بریتانیایی، می گوید که در ایالت سند که بیشترین آسیب را دیده است، بیشتر به افرادی که در اردوگاه ها هستند، رسیدگی می شود، درحالی که تعداد زیادی از مردم بیرون از اردوگاه ها هستند.

آکسفام اعلام کرده است که در اردوگاه ها غذا و آب پخش می شود و کوپن هایی به مردم داده می شود که با آن می توانند از فروشگاه های محلی خرید کنند.

این در حالی است که به گفته یکی از خبرنگاران در پاکستان بیشتر اردوگاه ها پر شده اند و اغلب مردم ترجیح می دهند تا در کنار وسایل خود خارج از اردوگاه ها بمانند و از آن ها مراقبت کنند.

دو روز پیش، بر اثر سیل دیگری شهر سوجاوال، از شهرهای مهم ایالت سند و جاده اصلی ارتباطی آن به زیر آب رفت.

این جاده به شهر تاتا متصل می شد که مرکز اصلی تدارکاتی برای تلاش های کمک رسانی به سیل زدگان بود. ساکنان شهر تاتا که سیل آن را فراگرفته بود، در اعتراض به کمبود مواد کمکی، راه های عبور و مرور را مسدود کردند.

پس از طغیان رودخانه سند و جاری شدن سیلاب در این شهر تقریبا تمام سکنه آن ناچار به ترک خانه های خود شده اند.

این عده در حال حاضر بدون سرپناه هستند و مقامات می گویند تعمیر آب بندها دست کم سه روز طول خواهد کشید.

در ایالت سند پاکستان بیش از هفت میلیون نفر در اثر سیل بی خانمان شده اند.

مقامات این ایالت می گویند مقدار سیلابی که وارد رودخانه سند شده، چهل برابر ظرفیت عادی این رودخانه است.

پیش تر سازمان خیریه بریتانیایی آکسفام، گفته بود که چنانچه تلاش های بازسازی مناطق سیل زده پاکستان هر چه زودتر شروع نشود، این کشور با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهد شد.

در همین حال دولت هند این خبر را تایید کرده که چون پاکستان گفته است از کشوری که دشمن دیرینه اش محسوب می شود کمک مستقیم دریافت نخواهد کرد، دولت هند کمک های خود را از طریق سازمان ملل متحد به پاکستان خواهد فرستاد.

صندوق بین المللی پول می گوید سیل پاکستان، مقامات این کشور را با یک چالش بزرگ اقتصادی مواجه کرده است.

دولت پاکستان هزینه بازسازی مناطق سیل زده را حدود پانزده میلیارد دلار تخمین زده است.

واکنش دولت پاکستان به سیل اخیر و نحوه کمک رسانی با انتقادهایی همراه بوده است.

سازمان ملل هشدار داده که تعداد زیادی از حدود سه میلیون کودک سیل زده در پاکستان در معرض بیماری های خطرناک هستند.

بانک جهانی نیز تاثیر سیل اخیر در وضعیت اقتصادی پاکستان را فاجعه آمیز خوانده و گفته است این سیل سبب شده که معادل یک میلیارد دلار به محصولات کشاورزی این کشور خسارت وارد شود.

  حال به اين پرسش مقدر پاسخ دهيد:

  آيا توسعه انساني از طریق فعالیت های فرهنگی زيربناي هرگونه توسعه نيست؟!

عمق فاجعه را در خبر زیر بخوانید:

 http://modara.blogfa.com/post-1688.aspx


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : دو شنبه 22 آذر 1395 | 9:36 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 674)

 

  کتاب،« دریای دُرّ » است و « سرای تفکُّر »

من « برگ‌های کتاب » را چونان « گُلبرگ های آفتاب » دیدم 

که روح ما را از « دنیای دَیجور یلدایی » به دریای نور و روشنایی » پرواز می‌دهد. 

« سینه کتاب »،« گنجینه ناب » است؛

گنجینه ای که در طول « اعصار و قرون » توسط « اعیان عیون » فراهم آمده است. 

کتاب، «سخنگویی سختکوش » است  و « خوشخویی خاموش ».

کتاب،« گنجینه معرفت » است  و « آیینه حکمت ».

کتاب،« یاری مهربان » است در « دیاری درخشان ».

کتاب،« حنجره ای گویا » است و « پنجره ای مصفّا » .

کتاب،« دریای دُرّ » است و « سرای تفکُّر » .

کتاب،« ستون فرهنگ است » و « ارغنون شباهنگ »!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

اعیان : شخصیت های بزرگ و شریف

عیون : جمع عین ،بزرگان،نخبگان

ارغنون: نوعی ساز،ارگ

شباهنگ: مرغ سحر،مرغ سحرخوان،بلبل،ستاره صبح

 

شما را چشم در راهم در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 22 آذر 1395 | 6:18 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

انفجار جمعيت

#شفیعی_مطهر

در سال 1999 جمعيت كره زمين از مرز 6 ميليارد نفر گذشت؛ يعني نسبت به 40 سال پيش دو برابر شد. رشد جمعيت كره زمين 2/1 درصد است. هر سال 77 ميليون دهان باز براي خوردن اضافه مي شود. 

در ماه مي سال 2000، كشور هند تولد يك ميلياردمين كودك را اعلام كرد؛ اگرچه برنامه تنظيم خانواده را از سال 1950 رسماً اجرا مي كند.

تنظيم خانواده و كنترل جمعيت مسئله تازه اي نيست. كشورهاي پيشرفته سال هاست آن را اجرا كرده، و رشد جمعيت خود را به صفر، و حتي زير صفر- يعني رشد منفي- رسانده اند. 

علل بسياري از مشكلات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي جامعه ما- ايران – نيز ازدياد بي رويه جمعيت است. اگر ما با همين امكانات امروز كشور، جمعيت سال هاي اول انقلاب- يعني 36 ميليون نفر- را مي داشتيم، چقدر مي توانستيم با رفاه و آسايش و سلامت بيشتري زندگي كنيم. خوشبختانه در سال هاي گذشته با اجراي برنامه هاي تنظيم خانواده رشد جمعيت را در كنترل آورده ايم.

متفكران دور انديش و واقع بين سال ها، بلكه قرن هاست اين حقيقت واضح را درك كرده اند.

 

خسارت به دنيا آمدن

 

اگر قديمي ها فكر مي كردند كه فرزند بيشتر، زراعت بيشتر، امروزي ها مي گويند فرزند كمتر زندگي بهتر! اخيرا مسئولان بهداشت كشور به اين نتيجه رسيدند كه پيشگيري از هر حاملگي در ايران موجب 70 ميليون تومان صرفه جويي مي شود. 

 

 مدير كل اسبق سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي زمانی می گفت :

 

 در چهار سال گذشته 5/2 ميليون نفر از زنان از خدمات تنظيم خانواده در كشور استفاده كرده اند. وي با اشاره به كاهش اعتبارات تنظيم خانواده از سال 1380 گفت: 13 هزار نفر از زنان واجد شرايط نتوانستند از اين خدمات استفاده كنند كه موجب تحميل 70 ميليارد تومان خسارت به كشور شده است.

 

29 ژوئن سال 1798 ميلادي «توماس مالتوس» اقتصاد دان و كشيش انگليسي ضمن انتشار رساله اي تحت عنوان «مسئله جمعيت» اخطار كرد كه اگر افزايش نفوس جهان با توليد مواد غذايي و ساير مايحتاج زندگاني متناسب و هماهنگ نباشد، در آينده، سعادت و رفاه بشر از او سلب خواهد شد و مردم مردگان متحرّكي بيش نخواهند بود و از زندگاني خود لذّت نخواهند برد. به علاوه، جمعيت بي حساب عامل فساد و بسياري از مسائل اجتماعي و دشواري هاي اقتصادي - سياسي خواهد بود. 

 

مالتوس در رساله خود كه مفاد آن هنوز تازگي خود را از دست نداده است، به اروپا اشاره مي كند و مي گويد:

 

 در سال 1700 جمعيت اروپا از 66 ميليون تن بيشتر نبود كه در سال 1798 پس از 98 سال داراي 180 ميليون جمعيت است و جمعيت آمريكاي شمالي هر 25 سال دو برابر مي شود. وي جهان را به يك كفش فولادين و جمعيت آن را به يك كودك تشبيه كرد كه پاي او به تدريج بزرگ مي شود. ولي كفش نمي تواند متناسب با آن بزرگ شود و مسائل از همين جا آغاز مي شود.

 

 اخطار مالتوس تنها پس از جنگ جهاني دوم در اروپاي غربي به گوش ها فرو رفت و جمعيت محدود شد. در اروپاي غربي رشد سالانه جمعيت در دهه هاي آخر سده 20 بسيار ناچيز و بعضي سال ها در برخي كشورها «صفر» و حتي منفي بود. ولي، در نقاط ديگر جهان تأثير زيادي نگذارده است و جمعيت جهان  سال هاست كه از رقم شش ميليارد تجاوز كرده و 5/1 برابر ظرفيت توليد غذا و امكانات رفاهي آن است. 

 

توليد بعضي مواد غذايي با كمك علم شيمي از لحاظ بهداشتي خالي از خطر نيست و تلاش پژوهشگران براي رفع اين خطر تا اين لحظه به نتيجه كاملا مطلوب نرسيده است.

 

شما را چشم در راهم در

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : یک شنبه 21 آذر 1395 | 10:50 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 664)

 

 

« مهرِ فروزان » بر سینه « سپهرِ دوران » 

 

Image result for زمان

من « ساعت های فَعّال » و « تقویم های روز و ماه و سال » را دیدم . 

با خود گفتم :« مجالی که به بطالت » و « سالی که به جهالت » گذرد، 

چه نيازي به « شمارش ايام » و « گزارش صبح و شام »؟!

« عمر انسان » ،جویباری است « گذران » !

هر قطره اش را « باید نوشید» و برای درک هر لحظه اش « باید کوشید».

« فرگشت دوران » و « بازگشت زمان »،

« امیدی ایده آل »،اما « آرزویی محال »است!

« زمین در گذر » است و « زمان در گذار »،

« نونهالان می بالند » و « کهنسالان در زوالند»!

خوشا کسی که هر لحظه عمر را « دریابد»

و چون « مهرِ فروزان » بر سینه « سپهرِ دوران » « بتابد »!

 

#شفیعی_مطهر

 

شما را چشم در راهم در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 21 آذر 1395 | 10:50 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

                     در غیاب مردم 

#شفیعی_مطهر

هر نابساماني اجتماعي و هرگونه بي عدالتي، قانون شكني، خودكامگي و … در غياب مردم و عدم مشاركت آگاهانه و فعالانه آنان قابل اجراست. هرگاه و در هر زمان و هر جامعه ای كه مردم، آگاهانه، هشيارانه و مسئولانه در همه صحنه ها و عرصه هاي اجتماعي حضور داشته باشند، ارتكاب هر اقدام ضد مردمي و منفي به حداقل مي رسد. 

Image result for سوازیلند

بخوانيد و داوري كنيد.

مردم: غايب!

«سوازيلند» كشوري است کوچک که با یک میلیون نفر جمعيت رو به زوال در بين آفريقاي جنوبي و موزامبیک واقع شده است. در سال 1968 از انگليس مستقل شده و داراي رژيم سلطنتي است. «ميسواتي» 34 ساله پادشاه سوازيلند، فرمان و اراده خود را فوق قانون مي داند. او با داشتن 9 همسر، اخيراً عاشق يك دختر 18 ساله شد و با زور او را تصاحب كرد.

وقتي مردم، قلم و زباني براي بيان و ديدگاني هشيار براي نظارت بر كار مسئولان ندارند، و حقوق، كرامت و مشاركت مردم پشيزي ارزش ندارد، پادشاه خود را فعال ما يشاء مي پندارد. او در سال گذشته مي خواست دو برابر بودجه درماني كشور را صرف هزينه جت شخصي خود كند. در حالي كه يك سوم مردم بزرگ سال كشور به ويروس HIV مبتلا، و يك چهارم آنان با خطر قحطي و گرسنگي دست به گريبان هستند.

شاه در اقدامي ديگر مي خواست برادرش را به فرمانداري دو استان كشور بگمارد. وقتي با مخالفت نسبي مردم رو به رو شد، از اين كار صرف نظر كرد. پدر او،«شاه سوبهوزاي» تا پيش از مرگ در سال 1982 بيش از 100 همسر اختيار كرد، او نيز اكنون 10 همسر دارد كه همگي براي استفاده شخصي خود اتومبيل هاي بي.ام.و. و مرسدس دارند.

«او به دلاميني» نخست وزير سابق اين كشور، كه اكنون رهبر مخالفان است(اگر چه فعاليت احزاب سياسي دركشور ممنوع است) مي گويد:

در اين كشور اتفاقي در حال رخ دادن است. فشار رو به افزايش است. نظام يا بايد خود را اصلاح كند، يا با فروپاشي رو به رو شود.

 

شما را چشم در راهم در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : شنبه 20 آذر 1395 | 9:12 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(465)   
 

 

« حیله طَنّاز » یا« وسیله پرواز » ! 

 Image result for دنیاپرستی

 
 

من « دنیاخوارانی پَست » و « سرمستانی هَوَس پرست » را دیدم 

که جز « سنگِ گور » و « ننگِ نفرت و نفرین و نفور » با خود نبردند

دنیا نه « مایه وَبال » ،که « سرمایه کمال » است.

در راه صعود به « قُلّه کمال » و « حُلّه جلال »،

دنیا « ابزار سعادت » است ،نه « افسار اسارت »!

در پویش از « خاک تا افلاک » و از « دَرَک تا ادراک »،

دنیا « وسیله پرواز » است ،نه « حیله طَنّاز »!

خوشا آن که « دنیا را شناخت » و آن را با « رویا درنباخت »

و با این « ابزار و خِشت » ،« ساختار سرنوشت » را « ساخت »!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------

نُفور :رمیدن،بیرون رفتن،دورشدن 

وَبال: سختی ،عذاب،سوء عاقبت

حُلّه : جامه،لباس نو،جامه بلند که بدن را بپوشاند

دَرَک : نهایت گودی و قعر چیزی مثل دریا،ته دوزخ

ادراک : درک کردن،دریافتن،دررسیدن،پی بردن،فهمیدن

طَنّاز: شوخ و پُرناز،مسخره کننده،فُسوس کننده

 

شما را چشم در راهم در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 20 آذر 1395 | 5:44 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(464) 
 

 

 « بام های کوتاه » و « حُکّام دُژآگاه »! 

 Картинки по запросу ‫تحقیر‬‎

من « سقف هايي كوتاه » را بر « ستون هايی سياه » استوار ديدم 

كه جز « كوتوله هاي پَست » و « مُزدوران دنياپرست » در زير آن نمي گنجيدند. 

« سَروقَدان آزاده » و « رادمردان دلداده » 

در زير اين « بام هاي حقیر » و « دام های تحقیر » 

يا بايد « بي سر بِزيَند » ،يا بر آستان سركشان « سر بسايند ».

تا « سقف های کوتاه » بر « سرهای آگاه » « سایه گستر »است،

اميد هر گونه « رُشد و رَشاد » و « رشادت و ارشاد » « بي ثمر » است.

این « سروهای ناز » و « سرهای سرافراز » است  

که نه « بام های کوتاه » را برمی تابند و نه « حُکّام دُژآگاه » را!

 

#شفیعی_مطهر

 --------------------------------

بِزیَند: زندگی کنند

رُشد: از گمراهی به راه آمدن،پایداری در راه راست،نمُوّ و بالیدگی و ترقّی

رَشاد: به راه راست رفتن،ایستادگی و پیروزی

رَشادت: دلیری،دلاوری،شجاعت

ارشاد: راهنمایی، رهبری،هدایت کردن

حُکّام : حاکمان،فرمانروایان

دُژآگاه: بداندیش،بددل،بدخو،تندخو،نادان،بی تربیت

 

شما را چشم در راهم در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 19 آذر 1395 | 7:52 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

سه آذر جاودان و هزاران اخگر فروزان(3)

  

(به بهانه ۱۶ آذر روز دانشجو)

 #شفیعی_مطهر

«تضاد مایه تکامل و سرمایه تفاضل است.» 

این سخن لَعلی سُفته و اصلی پذیرُفته است که جملگی برآنند. 

اصل وجود تکثّر و آزادی در عرصه اندیشه، لازمه رشد تفکر و اندیشمندی است. 

جوان دانشجو تنفّس در هوای حصار و فضای انحصار را برنمی تابد. 

او پیوسته فضاهایی را می جوید که در آن بتواند رایحه هر اندیشه را ببوید.

جوانانی که می توانند انقلاب کنند، نیز خود می توانند اندیشه درست تر را انتخاب کنند.  

سخنگوی نسل جوان کسی است که سخن دل جوان را بگوید.

اگر از«ریشه» با جوان«همسن» نیستیم، در«اندیشه»، با او«همسان» می توانیم باشیم.

زلال سخن باید از چشمه دل ما بجوشد، تا کام تشنه نوجوان آن را بنوشد. 

رنگ ریا سیمای سخن را می آلاید و بر گوش جان ناگوار می آید. 

هدایتگر ریا کار، نه در بند«تهذیب جوان» ، که آرزومند «تذهیب ایوان» است!!

تا جوان به مشی و منش متولیان «اعتماد» پیدا نکند، به سخنانشان «اعتقاد» نمی یابد. 

کلید جذب جوان جلب اطمینان اوست. 

انگیزه غرب از تهاجم فرهنگی، جذب و جلب دل و دماغ جوانان ما نسبت به فرهنگ و تمدن غرب است.

بی هویتی و از خود بیگانگی، دامی است که بیگانه آن را گسترده است. 

ما جوان را به «اصالت» فرا می خوانیم، و او به «بطالت». 

ما جوان را به کاوش در اندیشه می طلبیم، و او به برش از ریشه. 

ما جوان را به کرامت شخصیت دعوت می کنیم، و او به حقارت هویت.

چون اهداف ما و بیگانه متضاد است، نباید شیوه های ما همانند و یکسان باشد. 

ما و بیگانه در تعریف شخصیت جوان، نه اشتراک در «هدف»، که اختلاف در ارزش گذاری«شرف» داریم. 

شیوه ای جوان را«تسلیم» می خواهد، ما جوان را «تکریم» می کنیم. 

آنان مردم را و جوانان را «صغیر و حقیر» می خواهند و ما«کریم و کبیر». 

این، فرعون های متفرعن و خود کامگان مستکبرند که مردم را حقیر و ذلیل می خواهند، تا زمینه سلطه گری جا برانه خود را فراهم سازند.

فراعنه خودکامه ، مردمی تحقیرشده و بی هویت می خواهند ، تا تنها کورکورانه اطاعت کنند. 

«فَاستَخَفَّ فَوْمَهُ فَاَطاعُوهُ» (زخرف. 54)

شیوه استکباری: انسان فاقد حس مسئولیت + تحقیر و استخفاف ← اطاعت کور کورانه

شیوه اسلام: انسان مسئول+ کرامت← اطاعت بخردانه

فرعون به مردم اهانت می کرد و کرامت و شخصیت را از آنان می گرفت؛ آنان هم چون فاقد احساس مسئولیت بودند، جذب او می شدند و کور کورانه اطاعتش می کردند. 

لذا خداوند، نه فرعون، که«قوم فاسق» او را سرزنش می کند:

«انّهم کانوا قوماً فاسقین».

تا انسان از «اصالت» تهی نشود، به «اسارت» نمی رود. 

امروز یغماگران اندیشه می کوشند تا جوان را از ریشه جدا کنند؛ زیرا رمز اسارت، بریدن از اصالت است. 

روش ما باید عکس آنان باشد؛ یعنی اصالت را تقویت، و کرامت را تربیت کنیم.

شانزدهم آذرماه سالروز پرپر شدن سه آذر اهورایی و سه پیکارگر عرصه دانایی و روز دانشجو را گرامی می داریم .

در کوچه درس رهگذاریم هنوز

وین راه دراز می سپاریم هنوز

از اول ثبت نام سال ها می گذرد

ما واحد پاس نکرده داریم هــنوز!

 از درگاه خداوند متعال برای همه دانشجویان ستم ستیز و استادان جهل گریز سلامت و موفقیت روزافزون آرزو داریم.

 

                                                          در کسب رضای حق موفق باشید

 

 

شما را چشم در راهم در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: قطعه ادبي

تاريخ : پنج شنبه 18 آذر 1395 | 12:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 96 97 98 99 100 ... 241 صفحه بعد