#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد626

 

«نگرشِ جود» و «ارزشِ وجود» 

 

عزّت نفس برای انسان «بیلان بیداری» است و «میزان ارزش گذاری» . 
 
انسان با «تهذیب» و «تصویب»
 
می تواند نسبت به خودارزشمندی «حسّاس» باشد 
 
و وجود آن را «احساس» کند .
 
 انسان ارزشمدار با این «نگرشِ جود» ،
 
«ارزشِ وجود» خود را به داوری می نشیند.
 
انسان با نفی عزّت نفس نه تنها از یک «فضیلت»، 
 
 
که از «انسانیّت» محروم می شود.
 
#شفیعی_مطهر
 
---------------------------
بیلان : ترازنامه 
تهذیب: پاکیزه کردن،خالص کردن اخلاق
تصویب :راست و درست دانستن،به راستی و درستی امری حکم کردن
جود: جوانمردی،بخشش،کرم(نگرش جود:نگاه جوانمردانه)
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 
 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 19 خرداد 1396 | 5:8 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد625 )

 

«لال گفتن» و «زلال شکفتن»!

 

 آيه « اَلا بِذِکرِاللهِ تَطمَئِنُّ القُلوب»  

«آیتي از مهر» است و «عنایتی از سپهر» .

 قطره چون از «مُردابِ محبوس» دل برکَنَد

و به «خیزابِ اُقیانوس» بپیوندَد،

دیگر نه «قطره تنها»است،که «شَطره دریا»است! 

نماز،پنجره ای از «بَرهوت تنهایی» است به «ملکوت خدایی».

نماز،پُلی از «رنگین کمان تابناک» است؛افراشته «از خاک تا افلاک».

نماز ، «رهایی وجود»است از «تنهایی موجود».

نماز،ناله «زندانی خاک»است در فراق «شادمانی افلاک».

نماز،شعر بلند «رهایی»است از محبس و قفس «تنهایی».

نماز،شکوفایی «شوق پرواز»است به سوی «ملکوت راز».

نماز،پرواز از «تنگنای شور»است بر «بلندای شعور».

نماز،پیوستن «قطره به دریا»است و «ذرّه به بی انتها» .

نماز،شعله «شوق جنان» است از «آتشفشان جان».

نماز،حضور در «محضر محبوب»است و سرنهادن بر «آستان حبیب».

نماز،بریدن «بندهای زمینی»است و «پیوندهای زمانی».

نماز،«گسستن از زمین» است و «پیوستن به آسمان».

نماز،کندنِ «دِل» از «گِل»است و آکندنِ «جان» از «ایمان».

نماز،هجرت از «تنگنای تیره دنیا»است به «سرزمین سبز رویا».

نماز،سفر از «صحرای سرد سراب» است به «سرزمین آب و آفتاب».

نماز،گریز از «فضای حُباب»است به «هوای حبیب».

نماز،«نوشیدن جرعه ای از زلال نور»است و «پوشیدن جُبّه ای از ثیابِ سُرور».

نماز،«ستون دین»است و «استوانه آیین».

نماز،«گُسستنِ طوقِ علایق»است و «پیوستن به شوقِ شقایق».

نماز،«غزالِ غزلِ آفرینش»است و «جمالِ جمیلِ بینش».

نماز،«پویش اندیشه»است و «رویش از ریشه».

نماز،«صعود به قُلّه عرفان» است و «ورود به قلعه ایمان».

نماز،«والاترین یاد»است و «بالاترین فریاد». 

نماز،«بازوی آمال» است و «ترازوی اعمال».

نماز،«تندیس نمادین پرواز»است و «پردیس پُر از ریاحین راز».

نماز،«سازنده نور»است و «بازدارنده از فجور».

و در یک سخن نماز،«لال گفتن» است و «زلال شکفتن»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

خیزاب: موج،کوهه آب

شطره: جزء،پاره ای از چیزی،نیمه چیزی

بَرَهوت: بیابان گرم و خشک و بی آب و علف

جنان: بهشت

آکندن: پرکردن،انباشتن

جُبّه: جامه گشاد و بلند،پیراهن

ثیاب: جامه ها،لباس ها

تندیس: تن مانند،مجسمه،پیکره

پردیس: باغ،بستان،فردوس

فجور: گناه کردن،دروغ گفتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 18 خرداد 1396 | 5:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد624

 

تربیتِ «جان» یا «جهان»؟! 

 Related image

تعلیم و تربیت نه «روند کسب آمادگی»،که خود «فرایند زندگی» است.

بنابراین «بازه زمانی» و «سازه مکانی» آن

نه تنها از «گهواره تا گور»،که از «شور تا شعور» است.

موضوع تربیت، خود «انسان» است،نه «دیگران»!

هر کس وظیفه دارد نخست خود را «بسازد» 

و سپس به تربیت دیگران «پردازد».

 هر کس تربیت را از خود «آغازد» ،

می تواند همه جهان را «بسازد»!

 

#شفیعی_مطهر

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1396 | 5:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد623

 

«پیرایش رذایل» و «آرایش فضایل»

 

در «آیینه نگریستم» 

و از «زشتی صورت» و «نِهِشتی سیرت»«بیشینه گریستم» !

من روح درونی خود را نه «چنان گیرا» دیدم و نه «چندان زیبا» . 

دیدم «زشتی صورت را نمی توانم بزدایم»؛

اما «نِهِشتی سیرت را می توانم بپیرایم».

بنابراین کوشیدم آن را از «رذایل بپیرایم» و به «فضایل بیارایم»

تا شاید «زیبایی هویت درونی» بتواند «زشتی شخصیت بیرونی»را بپوشاند.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

بیشینه: بیشترین مقدار از چیزی

نِهِشتی: فروگذاشتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1396 | 5:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد623

 

«پیرایش رذایل» و «آرایش فضایل»

 

در «آیینه نگریستم» 

و از «زشتی صورت» و «نِهِشتی سیرت»«بیشینه گریستم» !

من روح درونی خود را نه «چنان گیرا» دیدم و نه «چندان زیبا» . 

دیدم «زشتی صورت را نمی توانم بزدایم»؛

اما «نِهِشتی سیرت را می توانم بپیرایم».

بنابراین کوشیدم آن را از «رذایل بپیرایم» و به «فضایل بیارایم»

تا شاید «زیبایی هویت درونی» بتواند «زشتی شخصیت بیرونی»را بپوشاند.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

بیشینه: بیشترین مقدار از چیزی

نِهِشتی: فروگذاشتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1396 | 5:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد623

 

«پیرایش رذایل» و «آرایش فضایل»

 

در «آیینه نگریستم» 

و از «زشتی صورت» و «نِهِشتی سیرت»«بیشینه گریستم» !

من روح درونی خود را نه «چنان گیرا» دیدم و نه «چندان زیبا» . 

دیدم «زشتی صورت را نمی توانم بزدایم»؛

اما «نِهِشتی سیرت را می توانم بپیرایم».

بنابراین کوشیدم آن را از «رذایل بپیرایم» و به «فضایل بیارایم»

تا شاید «زیبایی هویت درونی» بتواند «زشتی شخصیت بیرونی»را بپوشاند.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

بیشینه: بیشترین مقدار از چیزی

نِهِشتی: فروگذاشتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1396 | 5:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد622

 

«نظر» یا «منظر»؟! 

 

من زنانی را دیدم که «عِذار را می پیراستند» و «رُخسار را می آراستند»، 

زیرا اینان «می پندارند» و این «پندار» را «معیار» «می انگارند»

 که «چشم مردان»، تکامل یافته تر از «مغز زنان» است. 

مردان از زنان می خواهند که «رُخسار» را با «خِمار»فروپوشند،

تا آنان بتوانند «چشمان هرزه» و «دل های شَرزِه» را نگه دارند!

...و اینان از آنان می خواهند تا «دیدگان را تربیت»

و «دل ها را تَزکیَت» کنند!

 آنان،«نظر» دارند و اینان،«منظر»!

کدام را باید فروپوشند؟ «نظر» را؟ یا «منظر» را؟

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

عِذار:رخسار،چهره،موی بالای پیشانی 

خِمار: روبند،چادر،روسری،روپوش

شرزه:زورمند،خشمناک،تند و خشمگین

تَزکیَت(تزکیه): پاکیزه کردن،بی آلایش کردن

نظر: نگاه کردن،نگریستن

منظر :جای نگریستن و نظرانداختن،جای دیدنی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 15 خرداد 1396 | 7:1 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد621

 

«ریاست ریا» و «سیاست سیا»!

 Related image

من مردمي «دل ریش» و «ساده اندیش»را ديدم 

كه به «كتاب هاي نفيس» آن گونه مي نگريستند كه به «افراد قِدّيس»؛ 

هر دو را از روي ريا «مي بوسيدند»، 

اما هر دو در انزواي «قداستِ واهی» 

و «سیاستِ ناآگاهی» «مي پوسيدند»!

آن جا که «ریا»،«ریاست» می کند 

و «سیا»،«سیاست» می ورزد،

کس «خِرَد» را به پَشیزی «نمی خَرَد».

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

سیا: آژانس اطلاعات مرکزی (به انگلیسی: Central Intelligence Agency)، هم‌چنین مشهور با سرواژه «سیا» و یا «سی‌آی‌اِی» (به انگلیسی: CIA) سازمان اطلاعات برون مرزی غیرنظامی دولت آمریکا
 

قدّیس: پاک و منزّه،بسیار پارسا

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 4:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد618

 

«قصر قیصر» و «عصر ستمگر»!

 

 Image result for ‫کاکتوس‬‎

 «كاكتوس» گیاهی «نامانوس» است، 

اما برای «خودکامگان ستمگر» و «فرمانروایان کینه ور»،

«نمودی از زیستن» و «نمادی از نگریستن» است؛

  زیرا ظاهرا نه «می مانَد» و نه «مي ميرَد»، 

بلكه از «بُرون می بیوسد» و از «درون مي پوسد». 

«خارهای کاکتوس» چون «شعارهای فُسوس» است؛

نه «علامت زندگی»،که «لئامت گزندگی» است.

برای خودکامگان نیز «تیغ های تیز» و «جیغ های فتنه انگیز»،

نه «نشانه حيات»، كه تنها «بهانه مباهات» است!

همان گونه كه سرنيزه برای خودکامگان نه «جوانه جاودانگي»، 

كه «نشانه ديوانگي» است. 

«قصر قیصر» و «عصر ستمگر» نیز

هر چند برای بقا «مُدام از برون بستیزد»،

«سرانجام از درون فرومی ریزد»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

بیوسیدن: امیدداشتن(به زنده ماندن)،توقع داشتن،طمع داشتن

فُسوس: حسرت،اندوه،ریشخند،استهزاء

لئامت: پستی،فرومایگی،پست فطرتی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 11 خرداد 1396 | 8:54 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد616 )

 

«اهلی» یا «وحشي»؟!! 

 

 انسان ها بسياري از «حیوانات آزاد» و «پرندگان شاد» را 

در «باغ های وحوش» و «قفس های خاموش» محبوس می کنند ، 

ساير حيوانات را نيز اگر «پرورش» یا «افزایش» می دهند، 

برای این است که شیرشان را «بدوشند» 

یا پوستشان را به جای لباس «بپوشند».

  گروهی را «شکار» مي كنند و جمعی را در «حصار»!

تا جانشان را «بخرند» و گوشتشان را «بخورند»!

...و جالب اين كه ما انسان ها بر این «پنداریم» 

و این «پندار» را «افتخار» «می انگاریم» 

که ما «اهلی» هستیم و حيوانات ، «وحشي»!!

 

#شفیعی_مطهر 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 9 خرداد 1396 | 5:30 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد615 )

 

«سایه پدر» و «نمایه مادر»!
Image result for ‫پدر و مادر‬‎

روز مادر بود. 

من بچه ها را دیدم که می خواستند برای مادرشان هدیه بخرند،

ولي نه «پول» داشتند و نه «تیول» .

بزرگ ترها را ديدم كه هم «پول» داشتند و هم «تیول»،

ولي نه «فرصت» داشتند و نه «فراغت».

...و پيران را ديدم كه هم «پول» داشتند و هم «تیول»، 

هم «فرصت» داشتند و هم «فراغت»،

ولي ديگر نه «پدر» داشتند و نه «مادر»!

من وقتي مادرم را ديدم، 

فهميدم كه فرشته ها هم مي توانند يك زن باشند. 

تا از «پدر،سایه ای بر سر»

و از «مادر ،نمایه ای در بر»داریم،

آنان را «قدر بدانیم» و «بر صدر نشانیم»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

تیول:ملک و آب و زمین،ثروت

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 8 خرداد 1396 | 6:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد612 )

 

«لایزال» یا رو به «زوال»؟!

 

من «دلِ زیبا» و «خوشگل فریبا» را دیدم

ولی نه به «خوشگل فریبا»،که به «دل زیبا» دل بستم؛

زیرا هر آنچه «زیبا» و «فریبا»است، 

«هماره خوب» و «همواره محبوب» نمی ماند؛

امـا آنچه «خوب» است و «محبوب» ،

«هماره زیبا» است و «همواره باصفا»! 

از همه باید «گسست» و به چیزی «دل بست»،

که «لایزال» است ،نه رو به «زوال»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

لایزال: زوال ناپذیر،بی زوال،جاوید،ابدی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 5 خرداد 1396 | 6:10 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد608 )

 

 همبستگی اجتماعی

 Related image

من «زمستان شهر» و «یلدای دهر» را 

«بسی بَرد» و «بسیار سَرد» دیدم؛ 

اما آن گاه که حقیقت را «دقیق ترکاویدم»،

«عمیق تر بر خود لرزيدم»؛

  زیرا نه «پارسایی را حسّاس» دیدم 

و نه «گرمايي را احساس» كردم 

كه «همگان را پند» و «همگنان را به يكديگر پيوند» دهد!

همبستگی اجتماعی،«پایه ای استوار» و «سرمایه ای ماندگار» است. 

باید بکوشیم تا این «سرمایه»،«لایه لایه» 

 «در حال زایش» و «در کمال افزایش»باشد!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

بَرد: سرما،سردی،ضد گرما

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 1 خرداد 1396 | 7:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد607

 

«وَهم» یا «فَهم»؟! 

 

من چه بسیار «افرادی پریش» و «مردمی ساده اندیش» را دیدم 

که از «گُمان های موهوم» و «پُژهان های مشئوم»خود

«بتواره هایی مطلوب» و «رُخساره هایی محبوب» می سازند

و عمری آن ها را در ذهن خود «عامیانه می پرورند»

و «متعصّبانه می پرستند»!

 اینان «وَهم» را به جای «فَهم» تقدیس می کنند

و «شور» را به جای «شعور»!

این «گمانگرایان گول» و «پندارمداران ملول» 

از «آموزه های عالی دین» و «فُروزه های متعالی آیین»

 «رسومی تشریفاتی» و «مراسمی خرافاتی»«می سازند» 

و عمری بدان «می پردازند».

اینان از «دینِ کمال آفرین»،«پَژوینِ نفرت و نفرین» می آفرینند.

 بدین گونه «فطرت پاک» و «طینت طربناک» انسان ها را 

در «یقین،زار» و از «دین،بیزار» می کنند! 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

پُژهان:آرزو،غبطه،آرزوی داشتن چیزهای خوبی که دیگران دارند  

مشئوم: نامبارک،بدیُمن،بدشگون

وَهم: تصور،خیال،گمان،پندار

فُروزه:فروغ،روشنی،روشنایی

گول:ابله،نادان،احمق

پَژوین: پلید،چرکین،چرک آلود

زار: ناتوان،رنجور،ضعیف،نحیف،لاغر،خوار،زبون،درمانده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1396 | 12:42 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد606

 

«کوکب نورانی امید» در «شب ظلمانی تردید»! 

 Image result for ‫سختی ها‬‎

«بالاترین مرحله دین» و «بلندترین درجه یقین» ،

«خوشنودی از پیشامدهای ناخوشایند» 

و «خوشحالی از رویدادهای سوزمند» است.

آن که «دل را به دلدار» می سپارد و «داد را به دادار»،  

هر «شوری را شیرین» می یابد و هر «نیشی را نوشین».

جان خود را در کوره «سختی های مذاب می گدازد» 

و از آن «اکسیر ناب می سازد».

در «شب ظلمانی تردید»،«کوکب نورانی امید» را «می جوید»

و در «نهان زندان زوال»، «پلّکان نردبان کمال» را «می پوید»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------

دادار:داددهنده،دادگر،عادل،آفریننده،آفریدگار

 اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسم را تغییر دهد

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 30 ارديبهشت 1396 | 6:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد605

 

«مایه زوال» یا «سرمایه کمال»؟!

Image result for ‫پول‬‎

«برترین مردُم» در بهره مندی از«بهترین تنعُّم»

کسی است که دنیا را نه «آرایه ارزش»، که «مایه لغزش» خود بداند.

من هیچ «جوان بزرگوار» و «انسان کرامت مدار» را ندیدم 

مگر این که دنیا را «پَست انگاشت» و «عامل شکست پنداشت»؛ 

اما از آن به مثابه «حیله ای مفید» و «وسیله ای سدید»

برای «کسب کمال» و «نیل به وصال» سود جست.  

دنیا می تواند هم «بالِ پرواز» باشد و هم «وبالِ طنّاز».

بنابراین می تواند هم «مایه زوال» باشد و هم «سرمایه کمال»!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

تنعُّم: به نعمت رسیدن،به ناز و نعمت پرورش یافتن،مال و ثروت پیداکردن

حیله: چاره گری،قدرت و توانایی بر هرگونه تدبیر

وبال: سختی، عذاب، سوء عاقبت، وخامت امر

طنّاز: فسوس کننده،مسخره کننده،شوخ و پُرناز

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 29 ارديبهشت 1396 | 6:28 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد603

 

«نقد نگرش» و «نقل نگارش»

Image result for ‫شطرنج‬‎

من «صفحه شَطرَنج زندگي» و «صحیفه توان سنج اَرزَندگی» را دیدم 

که همه «مُهره هاي نگرانی»من، «ماتِ مِهرباني» شما شدند 

و من «دل را به شما باختم» و «فضایل را از شما شناختم» ؛ 

شما كه با «طبع نقّاد» و «ذهن وقّاد» خود 

  «نگرشم را نقد» و «نگارشم را نقل»  مي كنيد .

  این شمایید که «پناه می گشایید» و مرا «راه مي نماييد».

شما که در «عرصه حکمت» و «قلمروی معرفت»،

«سبویی از آب» و «سبدی از آفتاب» در دست دارید،

و به هر «حنجره نزدیک» و «پنجره تاریک»

«جرعه ای از سرور» و «شاخه ای از نور» می بخشید،

همچنان با «رهنمودهای ارزنده» و «نقدهای سازنده»  

این قلم را «دست گیرید» و به «حضور بپذیرید»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

صحیفه: نامه،ورق کتاب،کتاب کوچک،روزنامه

مات: سرگردان،حیران،مبهوت،سرگشته/در اصطلاح شترنج شاه را می گویند هنگامی که گرفتار شود و راه گریز نداشته باشد

نقّاد: سره کننده و جداکننده خوب از بد

وقّاد: بسیار فروزنده،فروزان،بسیار روشن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1396 | 7:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد602

 

 

«تفکّر فعّال» و «تدبّر لایزال»!

 

من «ربات مدرنیسم» را دیدم 

که می کوشید تا دست «انسان ساینتیسم» را بگیرد.

این،آن را «می سازد» و آن،این را «می پردازد». 

در جهان هستی هر «پدیده نغز»، «آفریده مغز» است .

«آرزوی همیشه بشر» داشتن «نیروی اندیشه برتر» است. 

زیرا سرچشمه همه «تحولّات بشری» و «حیات بهره وری»

«تفکّر فعّال» است و «تدبّر لایزال»!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------

روبات :یک دستگاه الکترو-مکانیکی یا یک نرم‌افزار هوشمند برای جایگزینی با انسان به هدف انجام وظایف گوناگون است. یک ماشین که می‌تواند برای عمل به دستورهای گوناگون برنامه‌ریزی گردد و یا یک سری کارهای ویژه انجام دهد. به ویژه آن دسته از کارها که فراتر از توانایی‌های طبیعی و سرشتی بشر باشند. این ماشین‌های مکانیکی برای بهتر به انجام رساندن کارهایی چون احساس کردن، دریافت نمودن و جابه جایی اشیا یا کارهای تکراری مانند جوشکاری فراوری می‌شوند. 

مدرنیسم :نوگرایی، که از آن به نام‌های تجدد یا مدرنیسم (modernism) نیز یاد می‌شود، به معنی گرایش فکری و رفتاری به پدیده‌های فرهنگی نو و پیشرفته‌تر و کنار گذاردن برخی از سنت‌های قدیمی است. نوگرایی فرایند گسترش خردگرایی در جامعه و تحقق آن در بستر مدرنیته است. نوگرایی یا مدرنیسم، گستره‌ای از جنبش‌های فرهنگی را توصیف می‌کند،که ریشه در تغییرات جامعه غربی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد . این واژه مجموعه‌ای از جنبش‌های هنری، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی را که در این دوره زمانی رخ داده‌اند، دربردارد.

ساینتیسم : یا سیانتیسم به معنی علم‌گرایی (به انگلیسی: scientism) دیدگاهی فلسفی است که روش‌های علوم طبیعی را برتر از تمامی روش‌های جستجویی انسانی می‌داند. علم‌گرایی تنها روش‌های تجربی و استدلالی را جهت توضیح تمامی ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و روانی قابل قبول می‌داند.

پرداختن:جلادادن و آراستن،ساختن،مرتّب کردن

نغز: خوب،نیکو،لطیف،بدیع،هر چیز عجیب و بدیع که دیدنش خوش آیند باشد

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 | 10:8 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد601

 

  «شگرف ترين شكاف» و «ژرف ترين انحراف»

 Image result for ‫فقرو گرسنگی‬‎

     

فقر،گرسنگي و بي عدالتي  «شگرف ترين شكاف» 

و «ژرف ترين انحراف» در مسير حركت جامعه بشري است. 

تا زماني كه در همه جوامع بشري«گروهي غني و برخوردار» 

و «انبوهي فقير و بيمار»باشند، 

  نه كسی «روي آسايش» می بیند و نه «آرزوی آرامش».

جامعه انسانی «پازلی پیوسته» و «شمایلی شایسته»است؛ 

هر قطعه «نقّاشی مُستقلّ» است و «نقشی مُکمِّل» دارد!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

شمایل:(جمع شمال و شمیله):طبع ها،خوی ها،در فارسی به معنی شکل و صورت

نقّاش: صورتگر،پهره پرداز،نقش آفرین

مُکمِّل: کامل کننده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396 | 7:2 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد600

 

«خفتگان غفلت» و «آشفتگان رخوت»

 Image result for ‫رعد و برق‬‎

من آسمان شهر را «بسی آشفته» ؛

و مردمان را «بسيار خفته» دیدم. 

آما «رَخشِ آذرخش» چون «دُرخش» را «آغازد»،

بسانِ «مِهر» بر «سینه سپهر» «می تازد».

 «صدای تُندِ تُندر» و «صلای شورانگیزِ شَرَر»

سرانجام «خُفتگان را بیدار» و «آشُفتگان را هُشیار» می کند!

ای کاش بلایای اجتماعی و فرهنگی نیز چون «بلای اعتیاد» و «بلوای فساد»

«غُرّشی چون تُندر» و «یورشی چون شَرَر» داشتند! 

و «خفتگان غفلت» و «آشفتگان رخوت» را

بیدار و هشیار می کردند!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------- 

آذرخش: برق،صاعقه

دُرخش: روشنی،روشنایی،فروغ،برق

تُندَر : رعد،غُرّش ابر،هر چیز غُرّنده

صلا: آتش،آتش عظیم،فراخواندن مردم برای انجام کاری

شَرَر: شرار،جرقّه،آنچه از آتش به هوا بپرد

بلوا:بلیه،مصیبت،سختی،آشوب و غوغا

رخوت:نرمی و سستی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1396 | 7:10 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد598

 

«آزمونِ انتظار» یا «قانونِ بهار» 

 

               ویژه نیمه شعبان 

من چون «مکتب انتظار» و «مذهب ایثار» را دیدم ، دانستم:

با جور و جمود و جـــهل باید جنگید
تاپاک شودجهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشـــکاند
یا سرخ به خون خویــش باید غلتید  

 

من در «قاب انتظار»، «سيماي زيباي عشق و اميدِ بهار» را ديدم و فهميدم:

بنيان كاخ هستــــــي انســــان پاكــــزاد          

  بر عدل و عقل و علم بنا مي توان نهاد

 با اين سه«عین»بکن ریشه سه«جیم»

جور و جمود و جهل سه عفــریت بدنهاد  

 

من در «قاموس انتظار ظهور»، «صد اقيانوس سرشار نور» را ديدم و آگاه شدم كه:

من قطره ام اما به سر سوداي اقــــيانوس دارم

من واژه ام اما به دل صد دفــــتر قامــــوس دارم

در عرصه انديشه مي رزمم سلاحم كِلك و كاغذ

در ظلمت جور و جمود و جهل يك فــــانوس دارم 

 

من «منتظر ظهور» و «چشم به راه نور» را ديدم 

كه چونان شمع «مي سوخت» ، اما هماره و هميشه «نور مي افروخت» . 

مشتاقانه به او گفتم:

بسوز امروز اي قُقنوس مظلوم

كه از سوز تو عــدل و داد خيزد

به فـــــردا از دل خاكــــستر تو

هــــزاران خوشـــه فرياد خيزد 

 

 من «آزمونِ انتظار» را «قانونِ بهار» ديدم و يقين كردم كه:

حتي اگر «حجمِ عظيمِ ظُلمت» و «هَجمه حجیم ضلالت» 

در «تمام طول شب»،حتی «به نام مقبول مذهب» 

از هر «حنجره باريك» و «پنجره تاريك» فرياد برآورد: مرگ بر آفتاب!!  ...

اما آفتاب طلوع خواهد كرد به «گاهِ خويش» و از «بارگاهِ خويش»!

سحر گه هر مناره داد مي زد

طلــــوع نور را فـــــرياد مي زد

همين فرياد را شــــمع دل من

همه شب بر سر بيداد مي زد

فرخنده زادروز «مُنجي حق باوران» و «رهبر ستم ستيزان» تاريخ 

بر همه «انسان هاي اميدوار» و «منتظران بهار» مبارك باد! 

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

کِلک: نی،قلم نی،قلم

قُقنوس: مرغی افسانه ای که در پایان عمر هزارساله خود در هیزم افروخته خود می سوزد و فرزندش از خاکستر او برمی خیزد

هَجمه: هجوم،حمله

حجیم: دارای حجم،بزرگ حجم،ستبر،ضخیم

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 22 ارديبهشت 1396 | 8:15 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد596 )  


«نمود یاری» و «نماد وفاداری»

 

 «گردش گل آفتاب گردان» در «گذران روزان و شبان»، 

«نمود یاری» و «نماد وفاداری» است.

او روزها از عشق خورشید «می سوزد»،

ولی باز چشم در چشم معشوق «می دوزد»

و شب ها در «غیاب محبوب» و «آفتاب مطلوب»

غمگنانه «با فراق می سازد» و «با اشتیاق سرفرو می اندازد»، 

تا  «دیدگان بیگانه» و «چشمان عاشقانه» ستارگان 

«جمالش را نبينند» و «گُلِ وصالش را نچینند» .

 چه زیباست «یاران راستین» و «مشتاقان نازنین»

که عاشق صادق را «قدر بدانند» و او را با «غدر نرانند»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------

غدر: خیانت ،بی وفایی،مکر و فریب

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1396 | 7:14 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد595 ) 

«رازِ رَستگی» و «ترازِ همبستگی»

Image result for ‫زنجیر‬‎

من «حلقه هاي زنجير» را چون «حدقه های بصیر» ديدم. 

آن ها زير «برف و باران» و «باد و بوران» «زنگ زدند» ؛ 

اما به همديگر «نيرنگ نزدند». 

حلقه ها به يكديگر «چسبيدند» 

و همبستگي را «تحقُّق بخشيدند». 

«رازِ رَستگی» در «ترازِ همبستگی»است.

 استمرار این همبستگی منوط به پایداری تک تک حلقه هاست.

با گسستن تنها یک حلقه از هزاران حلقه،

«پایداری زنجیر» و «ماندگاری این تدبیر» فرومی پاشد؛

بنابراین «قُدرت هر زنجیر» و «شُوکت هر تدبیر» 

نه به اندازه قُدرتِ «تحمُّل دُرُست ترین»،

که «تامُّل سُست ترین» حلقه است!

 برای «زنجیر همبستگی» و «زنجیره وارستگی»

هر یک از ما «حلقه ای بنیادین» 

و «قطعه ای سرنوشت آفرین» هستیم!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

حدقه :سیاهی چشم،مردمک چشم،چشم خانه،کاسه چشم

تراز: زینت و آرایش،نقش و نگار پارچه

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 | 6:56 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد594

 

گداختنِ «جگر» بر «اخگر»

 

 من «اقیانوسی تماشایی» و «فانوسی دريايي» را ديدم 

كه شبانگاهان هماره چشمانش را «به هر سوی مي گرداند»

و راه گم كردگان را «در هر کوی ره مي نماياند».

من «روشنفکر روشنگر» را چونان این «فانوس مُنوَّر» دیدم،

که نه «داغ واهی» ،که «چراغ آگاهی» هماره در دلش «می سوزد» 

 تا راه ره گم کردگان را «نور افروزد»!

او در «جان نار می سوزد» ،تا در «جهان نور افروزد»!

او نه «زر» بر «آذر»،که «جگر» بر «اخگر» «می گدازد»،

تا از «جمعیّتی ایستا»،«ملّتی پویا» «بسازد»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

 نار: آتش

آذر: آتش

اخگر: آتش،پاره آتش،تکّه هیزم یا زغال افروخته

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1396 | 6:33 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد593 )

 

 «جوانمردی» یا «هماوردی»؟!

Image result for ‫جوانمردی‬‎

«رهنوردانِ نبیل» و «جوانمردانِ اصیل»  

کسانی هستند که حتی اگر «بی کس» هم بمانند، «ناکس» نمی شوند. 

جوانمردی نه «تلاشی برای سوداگری»است 

و نه «معاشی برای سودآوری»؛ 

بنابراین آن که در برابر «بخشش»،«می بخشد»

و در ازای «رنجش»،«می رنجد»،

«هماورد»است،نه «جوانمرد»!

بلکه جوانمرد کسی است که «خشونت» را با «رَافَت»پاسخ می دهد 

و «کین ستانی» را با «مهربانی»!

جوانمرد،«غُدّه غَدر» را با «سَعه صدر»تلافی می کند

و «کینه دیرینه» را با «سینه چون آیینه»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------- 

نبیل: نجیب و شریف،دانا و هوشیار

ناکَس:نالایق،نااهل،فرومایه،بدسرشت،بی سروپا 

هماورد: حریف،هم نبرد

غدر: خیانت،حیله کردن،بی وفایی،فریب

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1396 | 7:11 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد592 )

 

«سیم خاردار» و «بسیم بی خار» 

 

من سیم خاردار را دیدم که نه «پشت و رو» دارد و نه «رنگ و بو». 

همه را یکسان «می گزد» و یک رنگی را «می سزد».

«سیم خاردار» و «بسیم بی خار» هر دو «یک رنگ»اند و بدون «نیرنگ»!

امّا این «نیش» دارد و آن،«نوش»!

«نوش،شیرین» است و «نیش،زهرآگین»! 

یک رنگی همیشه «مطلوب» است و انسانِ یک رنگ، هماره «محبوب»؛

چه «نوش آفریند» و چه «نیش را گزیند»؛

امّا امان از «خوی دورنگی» و «جادوی نیرنگی»! 

«انسان دورنگ»،«انبان نیرنگ» است!

نه از «نیش او می توان رَست» 

و نه به «نوش او می شود دل بست»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

بسیم: آدم خنده رو،خندان،گشاده رو،خوش برخورد

انبان:کیسه بزرگ

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 16 ارديبهشت 1396 | 7:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد591

 

«درک» یا «ترک»؟

 

انسان

 «دوست صدیق» و «یار شفیق» کسی است  

که در رویارویی با «موج شوربختی ها» و در «اوج سختی ها»  

  انسان را «درک» کند،نه «ترک».

دوستی هایی «می پاید» و ماندگاری را «می شاید»

که بر پایه «یگانگی در هدف»،نه «بیگانگی با شرف» بنیان نهاده شود.

دوستی های هدف مدار بر پایه «پیوندی آسمانی» و «پیمانی آرمانی»

همواره «نماد رشد و رشاد را می جوید»  

و «چکاد ارشاد را می پوید»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

  رشاد: به راه راست رفتن،راستی و ایستادگی و پیروزی

ارشاد: راه نمودن،رهبری،راهنمایی 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1396 | 5:50 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد589

 

 «نماد فروتنی» و «نمود خودشکنی»


  در «ارزیابی ارزش ها» و «بی حسابی لغزش ها»،

 مداد پاک کن «نماد فروتنی» و «نمود خودشکنی»است ؛

زیرا او به خاطر «گناه همگنان» و «اشتباه دیگران» خود را کوچک می کند. 

او خود را «مي فرسايد» تا لغزش هاي ديگران را «بزدايد».

این گونه می توان جوانمردیش را «آزمود» و پایداریش را «ستود». 

 بکوشیم تا برای همه انسان ها چون «مسحِ مسیحا» باشیم 

و هماره «خطِّ خطا» را بپوشانیم! 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

مسح: پاک کردن،دست مالیدن

مسحِ مسیحا: اشاره به زنده کردن مُرده توسط حضرت مسیح(ع)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1396 | 5:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد588 )

 

«تحقیر نُخبگان» و «توقیر پَخمگان»!

 Image result for ‫نخبگان‬‎

من آن گاه كه «توفان خشم و خروش» و «دهان کف کرده و پرجوش» را 

در «سیمای دریا» و در «نوای آن بی نوا» دیدم ،

دانستم که دريا «دردی جانگداز» در دل دارد و «نبردی دراز» در سر .

دریا بر لب «کف» دارد،اما در دل،«هدف»!

در «درون می جوشد» و در «بیرون می خروشد»!

«جوش او نهان» است و «خروش او، عیان»! 

دریا در دل، «مروارید تابناک» دارد و بر لب «خس و خاشاک»! 

دَردِ دریا «تحقیرِ نُخبگان» است و «توقیرِ پَخمگان»!

 «جامعه سرب و سراب» چون «دریای آب»

«مرواریدهای نغز» را در دل نهان می دارد 

و «پلیدهای بی مغز» را بر لب می آورد!

این ها را بر «صَدر می نشانَد» و آن ها را با «غَدر می رانَد»!

در اینجا «چاپلوسان عزیز»اند و «دستبوسان صاحب همه چیز»؛

اما «ورجاوندان،خوار»اند و «خردمندان در حصر و حصار»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------

 توقیر: بزرگ داشتن،تعظیم و احترام

نغز: خوب،نیکو،لطیف،هر چیز بدیع که دیدنش خوشایند باشد

غَدر: خیانت،بی وفایی،مکر و فریب،پیمان شکستن

ورجاوند:بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1396 | 6:15 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد587 )   

 

«انعطاف در افکار» و «انصاف در رفتار»

Image result for ‫قطره ها‬‎

من دو قطره «آب زلال» و نیز دو تکه «سنگ رمال» را دیدم 

كه «به هم نزدیک» و «با هم شریک» شدند. 

قطره ها «با هم نشستند» و «به هم پیوستند»

و یك «قطره بزرگ تر» و «شطره سترگ تر» را تشکیل دادند ؛ 

اما دو تکه «سنگِ سخت» و «دَنگِ پَخت» هیچ گاه نتوانستند با هم یکی شوند. 

بنابراين دريافتم  هرچه سخت تر و قالبی تر باشیم ،

فهم و درک دیگران برایمان «دشوار تر» 

و راه همزیستی با آنان «ناهموارتر» است.

  در نتیجه نه «مکان سترگ شدن» داریم و نه «امکان بزرگ شدن». 

راه «تبادُل بیان ها» و «تعامُل با انسان ها»،

«انعطاف در افکار» و «انصاف در رفتار» است!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

رمال: ریگ ها،شن ها(جمع رمل)

شطره:جزء،پاره ای از چیزی،نیمه چیزی 

دَنگ:آلت سخت شالی کوبی

پَخت:پهن،کوبیده 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1396 | 8:15 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد585 )  

 

 «شايسته سروري» و «بایسته برتری» 

 

 

 من کسی را دیدم که «پیشانی پُرآژنگ را می خَست» 

و با سر، «ده ها سنگ را می شکست» ، 

اما در برابر «سركشان سَفّاک»،«سر بر خاك» مي نهاد. 

 سري «شايسته سروري» و «بایسته برتری» است 

كه جز در برابر «طریقت حق» و «حقیقت مطلق» فرود نيايد. 

 سری را باید ستود که «تخت های نیرنگ» را بشکند،نه «تخته های سنگ»را!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------

پرآژنگ: پرچین و چروک،پرچین و شکن

خستن: آزردن،زخم کردن،آزرده کردن

سفّاک: خونریز

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1396 | 6:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد582

 

«اوج انسانی و «موج مهربانی»

 Image result for ‫گذشت‬‎

 بسياري از «تنگ نظران» و «نیرنگ باوران»، 

«بخشايش گناه» و «پیرایش نگاه» را نشانه كوچكي  «می انگارند»

و «دشنام به دشمن» و «انتقام از تردامن» را علامت بزرگي «مي پندارند». 

در حالی که اگر «رسمِ آفرینش» و رفتار با «خصمِ بینش»چنين است؛ 

چرا «یکتای داور» و «خدای بخشایشگر» اين قدر بزرگ است؟! 

بنابراین آن چه «انسان را بزرگوار» و «انسانیت را ماندگار» می کند،

«اوج انسانی و «موج مهربانی» است!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------

تردامن: گناهکار،آدم بدنام،مجرم

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396 | 7:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد581 )

 

«پند پیر» یا «تلخند تحقیر»؟!

 

من «کوچه ای تنگ» و «کهنسالی بافرهنگ» را دیدم که از آن کوچه خارج می شد. 

  آن «پیر تکیده» و «کهنسال جهاندیده»به من گفت : 

نرو که این «کوچه بن بست» است و حاصلِ تلاشت،«شکست» !

 ولی من «پند پیر را نشنیدم» و حاصل عمری «تجربه و تدبیر را نفهمیدم»!

تا «تهِ کوچه زندگی تاختم» و خود «بن بست ستیزندگی را شناختم».

هنگامی که با «نگاه تفته» ،«راه رفته» را برگشتم و به سر کوچه رسیدم ،

دیگر «پیر» و «زمینگیر» شده بودم !! 

 هر که در «پند پیر» ،«تامّل» نکند

ناگزیر «تلخند تحقیر»را «تحمّل» خواهد کرد!


#شفیعی_مطهر

---------------------------

تکیده: لاغر،ضعیف،باریک

ستیزندگی: لجاجت،جدال،ستیزه جویی

تَفته: گداخته،سوخته

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 2 ارديبهشت 1396 | 8:17 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد579 )    

 

«سیر کمال» و «مسیر آمال»

 

 
من در ورای «دریاهای دور و دراز»،« شهرهایی پر رمز و راز» را دیدم. 
 
«...سیروا فی الارض فانظروا...» 
 
اين «نگرش ژرف» به من «بینشی شگرف» بخشید 
 
تا آن رمز و رازها را «دریابم» و با آن شهر خود را «دریابم». 
 
هیچ ملتی نباید و نمی تواند «اختراعات انسان» و «اکتشافات جهان» را 
 
«دوباره ابداع» و «هماره اختراع» کند!
 
باید از همه «تجارب بشری» در طول «تاریخ پژوهشگری» بهره جُست!
 
«راه های رفته را نباید پیمود» و «تارهای تفته را نشایدگشود»!
 
در «سیر کمال» و «مسیر آمال»
 
باید «گره های کور را گشود» و «گریوه های دَیجور را پیمود»!
 
#شفیعی_مطهر
 
-------------------------
دریافتن(اولی): فهمیدن،درک کردن،پی ربردن به امری
 
دریافتن(دومی): کسی یا چیزی را مددکردن و از بلارهانیدن
 
تفته: تابیده شده
 
گریوه : گردنه کوه،تپه،پشته
 
دَیجور: تاریک،تیره رنگ مایل به سیاهی،شب بسیار تاریک و دراز
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 30 فروردين 1396 | 7:26 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد578

 

«هویت بدیل» یا «شخصیت اصیل»؟!

 Image result for ‫هویت‬‎

در «گردون زمان» و «گردونه زمین» انسان هایی رستگارند 

که می کوشند تا خویشتن خویش را «بیابند» و برای تکامل آن «بشتابند». 

«چالش بزرگ بشر» و «آغالش سترگ خیر و شر» 

 «یافتن هویت بدیل» و «روی برتافتن از شخصیت اصیل»است! 

آنان که «خویش» را «می یابند»،

چون «مهر» بر سینه «سپهر»«می تابند»

و آنان که «خویش» را نیافته و «نمی سازند»، 

همه هستی خویش را «درمی بازند»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

گردون: چرخ،هر چه دور خود یا گرد محوری بگردد

گردونه: چرخ،ارّابه،گاری

آغالش: تحریک،برانگیختن به جنگ و ستیز

بدیل: عوض،جانشین

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 29 فروردين 1396 | 6:33 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 69 70 71 72 73 ... 130 صفحه بعد