#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد645 ) 
 
 
«وجود خاکی» و «موجود افلاکی»
 
 
«سوره گزینش شیطان» و «اسطوره آفرینش انسان» 
 
این «پیام اخلاقی» و «مرام مشتاقی» را  تجلّی می بخشد که
 
«غرور اهریمنی» از «فرشته زیبا،شیطان فریبا» می سازد
 
و «فرشته فروتنی» از «خاک هیولایی،انسان اهورایی»!
 
 «فرشته فروتنی» و «سرشته روشنی»
 
از «جود»،«وجود» می سازد
 
و از «وجود» ،«موجود»!
 
«وجود خاکی» را به جایگاهِ «موجود افلاکی» می رساند ؛
 
ولی «غرور طاغوتی» و «جور جبروتی»
 
«انسان بی ادراک» را به «حرمان هلاک» می کشاند!
 
 
#شفیعی_مطهر
 
-------------------------
اسطوره:  افسانه،قصه،حکایت
 
مرام: مقصود،آرمان،هدف
 
هیولا: ماده و اصل هر چیز،صورت و هیکل
 
جود: کرم،بخشش،جوانمردی،عطا
 
وجود: هستی،یافتن،دریافتن،جسم و بدن
 
موجود: به وجود آمده،آفریده شده
 
جبروت: قدرت و سلطه
 
حرمان: نومیدی،بی بهرگی
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 7:19 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد644
 
 
«سیر» یا  «اسیر»؟! 
 
 
 دو گروه چیزی را از «دیدگان ،نهان» و از «همگان ،پنهان» می کنند: 
 
 مردانِ چشم چران ،«هوس را در پسِ ریش»  
 
  و زنانِ خیابانی، «فقر را در پشت آرایش خویش»!
 
آن «در تزویر» است و این،«ناگزیر» است !
 
او «لحظه ای طربناک» می خواهد و این،«لُقمه ای خوراک» !
 
او «هوس» می جوید و این،«دادرس»! 
 
او «احساسِ رفاه» دارد و این،«هراس گناه»! 
 
او «تیم» دارد و این،«یتیم»!
 
او «سیر» است و این،«اسیر» است ! 
 
 
#شفیعی_مطهر
 
----------------------------
تیم:کاروانسرا،سرای بزرگ که بازرگانان در آن داد و ستد می کنند
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 16 تير 1396 | 7:16 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد643

 

«بهترین نوید» و «برترین امید»

 
«سیاه ترین سوزها» و «تباه ترین روزها»  
 
می تواند برای انسان«بهترین نوید» و «برترین امید» باشد؛
 
زيرا زيباترين «باران پگاه نوید» از سياه ترين «ابر سیاه پلید» مي بارد. 
 
بنابراین «افراد خردپیشه» در راه نیل به «چکاد اندیشه»
 
نه «سدّی به نام شکست می شناسند» 
 
و نه از «حدّی به فَرنام بن بست می هراسند».

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

 چکاد: سرِکوه،قلّه،بالای کوه

حدّ: کرانه،مرز

فرنام: عنوان،لقب

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396 | 7:16 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد642

 

  «نیرو» یا «آبرو»؟ 

 

برای «انسان کریم» و «مسلمان رحیم»

هیچ «ورزشی سودمندتر» و هیچ «ارزشی شکوهمندتر» از این نیست،

که «ایستاده ای» دستِ «افتاده ای» را بگیرد

و «توانمندی»،«نژندی» را بپذیرد!

سخاوت نه تنها «نیاز فرودست»،که «کارساز فرادست» است.

بیش از آن چه «فرودست به نواختن احتیاج» دارد

«فرادست به پرداختن محتاج» است!

آن با نوازش «آبرو» می دهد و «نیرو» می پذیرد

و این با پردازش «نیرو» می دهد و «آبرو» می گیرد!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

نژند:اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته

نواختن - نوازش :دلجویی

پرداختن - پردازش : پول دادن
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 13 تير 1396 | 6:59 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد642

 

  «نیرو» یا «آبرو»؟ 

 

برای «انسان کریم» و «مسلمان رحیم»

هیچ «ورزشی سودمندتر» و هیچ «ارزشی شکوهمندتر» از این نیست،

که «ایستاده ای» دستِ «افتاده ای» را بگیرد

و «توانمندی»،«نژندی» را بپذیرد!

سخاوت نه تنها «نیاز فرودست»،که «کارساز فرادست» است.

بیش از آن چه «فرودست به نواختن احتیاج» دارد

«فرادست به پرداختن محتاج» است!

آن با نوازش «آبرو» می دهد و «نیرو» می پذیرد

و این با پردازش «نیرو» می دهد و «آبرو» می گیرد!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

نژند:اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته

نواختن - نوازش :دلجویی

پرداختن - پردازش : پول دادن
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 13 تير 1396 | 6:59 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد642

 

  «نیرو» یا «آبرو»؟ 

 

برای «انسان کریم» و «مسلمان رحیم»

هیچ «ورزشی سودمندتر» و هیچ «ارزشی شکوهمندتر» از این نیست،

که «ایستاده ای» دستِ «افتاده ای» را بگیرد

و «توانمندی»،«نژندی» را بپذیرد!

سخاوت نه تنها «نیاز فرودست»،که «کارساز فرادست» است.

بیش از آن چه «فرودست به نواختن احتیاج» دارد

«فرادست به پرداختن محتاج» است!

آن با نوازش «آبرو» می دهد و «نیرو» می پذیرد

و این با پردازش «نیرو» می دهد و «آبرو» می گیرد!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

نژند:اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته

نواختن - نوازش :دلجویی

پرداختن - پردازش : پول دادن
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 13 تير 1396 | 6:59 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد641
 
 
«کالای جهان» و «سرای جِنان»
 
 
 انسان، «مُسافری از آسمان» است و «مُهاجری از جِنان»،
 
که تنها «لحظاتی کوتاه» برای «حیاتی جانکاه»
 
در «پگاه زمان» و «تبعیدگاهِ زمین» می زیَد، 
 
و سپس روانه «دنیایی جاودانه» و «بهشتی بی کرانه» می شود. 
 
چه «کاری فریبنده» و «رفتاری نازیبنده» است 
 
دل بستن به این «زندگی کوتاه» و این «سراب سیاه».  

 
آن چه «دیر نپاید»،«تَوقیر را نشاید».
 
دل را از همه وابستگی ها باید «گُسست» و به کسی یا چیزی «بست»، 
 
که «جاودانه بپاید» و «در زمانه نفرساید».
 
دنیا ،«سازمایه» است و عمر ما،«سرمایه».
 
با «کالای جهان» باید «سرای جِنان» را خرید!
 
 
#شفیعی_مطهر

 --------------------------

جِنان: بهشت (جمع جَنّت)

تَوقیر: بزرگ داشتن،تعظیم و احترام

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 12 تير 1396 | 10:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد640
 
 
«درکِ زیبایی» در «ترکِ فریبایی» است!  
 
 
زیبایی ها نه در «فرو رفتن در زندگی»، 
 
که در «فرا رفتن از روزمر‌ّگی‌» است. 

 
«درکِ زیبایی» در «ترکِ فریبایی» است. 
 
روزمرّگی ها چون «غُل و زنجیر» بر «دست و پای تدبیر» می پیچد 
 
و آن را از هر گونه «تلاش» و «معاش» باز می دارد. 
 
وابستگی ها از انسان موجودی «سر به زیر» و «پای در قیر» می سازد.
 
باید این «غُل را شکست» و «زنجیر را گُسست»،
 
تا «مرغ روح» در «سپهر مفتوح»،
 
«آزاد و رها» از هر «قاف و قفا»،
 
«پرواز» را «آغاز» کند.
 

 #شفیعی_مطهر

-------------------------------

غُل: طوق، گردن بند،طوق آهنی که به گردن و دست و پای زندانیان می بندند

قاف: کوه افسانه ای که سیمرغ بر فراز آن آشیانه داشته .بعضی آن را مخفّف قفقاز می دانند

قفا: پشت گردن،پسِ سر

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 11 تير 1396 | 12:30 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد639

 

«نسیم رامش» و «شمیم آرامش» 

 

آرامش، «زنی دل‌انگیز» است با «تنی مهرآمیز» 

که با «نیکی دلارایی» در «نزدیکی دانایی» منزل دارد.

انسان اگر «ملیکه شوکت» شود و بر «اریکه قدرت» تکیه زند، 

تا «رشته دِل» را از «سرشته گِل» برنکَنَد، 

و «دل را به دلدار» نسپارد و این «حصار را به انحصار» او درنیاورد،

نه «رامش می گیرد» و نه «آرامش می پذیرد». 

بنابراین برای استشمام «نسیم رامش» و «شمیم آرامش»

باید به سوی «کوی دلدار شتافت» و «بوی یار را یافت»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------- 

ملیکه: پادشاه،صاحب ملک

اریکه: سریر،سریر مزین و فاخر،تخت،تخت پادشاهی،اورنگ

سرشته: خمیرشده،آغشته

رامش :آرامش،آسودگی،فراغ و سکون

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 10 تير 1396 | 11:10 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد638

 

«شخصیّت جاذب» یا «هویّت کاذب»؟! 

 Image result for ‫هویت و شخصیت‬‎

هر «بنده، یک ربّ» دارد و هر «برده، یک ارباب»؛ 

 اما افراد جاه‌طلب به تعداد «نیازها» و «کارسازها»ی خویش 

نه تنها «ارباب»،که «ربّ الارباب» دارند.

جاه طلب برای رسیدن به «جاه و جلال» و «مال و منال»،

به هر «مقامی می آویزد» و با هر «مرامی می آمیزد».

او «تشنه قدرت» است و «شیفته غارت».

او نسبت به فرادستان «چاپلوس» است و «دستبوس»؛

اما در برابر فرودستان «سخت می خروشد» و «فخر می فروشد».

 جاه طلب در «آیینه درون» و در «گنجینه گردون»

نه «شخصیّتی اصیل» می یابد و نه «هویّتی نَبیل» ؛

بنابراین آن را در «میزها» و «دستاویزها» می جوید!

هیچ گاه «شخصیّت جاذب» در «هویّت کاذب» یافت نمی شود.

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------- 

کارساز :کارگشا ،مشکل گشا، چاره جو

نبیل: نجیب و شریف،دانا و هوشیار

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 31 خرداد 1396 | 5:30 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد637

 

«اندازه اعتدال» و «سازه نُرمال» 

 Related image

 من دست سرمازده خود را ديدم

كه بر اثر شدت سرما «مي سوخت» و گويي بر فراز آتش «مي افروخت». 

بنابراين دانستم هر چيزي كه از «اندازه اعتدال» و «سازه نُرمال» بگذرد 

، رو به «تحلیل» می رود و به ضد خود «تبديل» مي شود.

فوران آب از «فوّاره های فریبا» و «سرشاره های زیبا»،

آن گاه «وارونه» و «واژگونه» می شود،

که به «غایتِ بلندی» و «نهایتِ شکوهمندی» رسیده باشد.

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

تحلیل: حل کردن،حل شدن

سرشاره: فوّاره

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 30 خرداد 1396 | 5:12 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد636 )  

 

«آرزوهای خفته» و «نیروهای نهفته»

 

 انسان ها چون «بذرهایی مُثمِر» و «دانه هایی مُوثِّر» هستند 

که مي توانند همان «بذر بمانند» تا «با جبر بميرند» !

نیز  مي‌توانند با «پویایی» و «شکوفایی» ،

 «هسته را بشکافند» و «شایسته بشکُفند»

و با انفجارِ «نیروهای نهفته» و «آرزوهای خفته»

چون «نهالی بالَنده» با «خصالی سِگالَنده» ،

«انسان را با برگ و بار» و 

«جهان را در سایه سار» خویش شکوه بخشند. 

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

بالنده: نموکننده،رشدکننده

سگالنده: اندیشه کننده،فکرکننده،رایزن

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 29 خرداد 1396 | 5:18 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد635 )
 
 
«مردُمِ مُصمّم» یا «هیزُمِ جهنّم»؟!
 
 
 مردمان كشورهاي «توسعه نيافته» چون يتيماني «رشد نايافته» اند 
 
كه «ساحران سَیّاس» و «فَرنشینان فَرناس»،
 
سرمايه هايشان را «چپاوُل» و با اذنابشان «تناوُل» مي كنند. 
 
اين «آيت حق» و «سُنّتِ مطلق» در ذهن نقش می بندد : 
 
« إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا » (نساء،۱۰)
 
 در حقیقت،كساني كه اموال يتيمان را به ستم مي خورند،
 
جز اين نيست كه آتشي در شكم فرو مي برند و به زودي در آتشي فروزان درآيند.
 
«تحقّق این وعده» و «تعلّق این وعید»، 
 
نه تنها در «هیزم جهنّم»،که به دست «مردم مصمّم»نیز انجام شدنی است!

 مردمی که ستم را «تحمُّل» و با ستمگر «تعامُل» می کنند،

نه تنها «وردست و یاور»،که «همدست ستمگر»اند!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

سَیّاس: سیاستمدار

فَرنشین: رئیس،فرمانروا

فَرناس: غافل، نادان، خواب آلوده

وعید: وعده بد،تهدید

 وردست:دستیار،یاور،معاون 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 28 خرداد 1396 | 5:30 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد634 )

 

«عينك تيره» روی «مردمکِ خیره»!


من «دانایی دل آگاه» و  «دردآشنايي دادخواه»را ديدم 
 
كه سال ها در «روشنگري كوشيد» و در «پژوهشگری خروشید» ، 
 
نه «قیل و قال»،که «استدلال» كرد، 
 
نه تنها «مسایل نقلی»،که «دلايل عقلي» آورد،
 
و نه تنها «فَحثِ مرامی»،که «بَحثِ كلامي» كرد، 
 
تا به من بفهمانَد كه« برف، سپید است!» 
 
...و من نپذیرفتم ....و او «درماند»،ولی مرا «نرنجاند»!  
 
...و من نه در «کارِ تحقیق»،که در «انکارِ دقیق» ماندم!
 
....تا  هنگامي كه «عينكِ تيره» را از روی «مردمکِ خیره» برداشتم!  
 
آن گاه بود كه فهميدم او در اين «مدتِ رشاد» و «فرصتِ ارشاد»، 

چه «زجري كشيده» و چه «زهري چشيده» است!  
 
 
#شفیعی_مطهر
 
------------------------------
خروش: بانگ و فریاد،شور و غوغا
 
فحث:  کاویدن،کاوش و جستجو،تحقیق،فحص
 
مرام: مقصود،آرمان،هدف 
 
مردمک:سیاهی میان دایره چشم،چشم
 
خیره:بی پروا،گستاخ،لجباز،بی شرم،سرکش
 
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 
 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 27 خرداد 1396 | 5:12 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد633
 
 
  «تكرار تاريخ» و «استمرار توبیخ»!
 
 Related image
تاريخ، «حافظه بشر» و «حافظ خير و شرّ» است ؛ 
 
اما ملّتي كه «تاریخِ حافظه» و «حافظه تاريخي» ندارد،  
 
قطعاً نه «شایسته تاريخ» ،که «بایسته توبیخ» است.
 
اين ملّت همواره محكوم به «تكرار تاريخ» است و «استمرار توبیخ» . 
 
آن که از «خِرَد، برخوردار» و در شناختِ «نیک و بد،هوشیار» است،
 
از همه «رویدادهای تلخ و شیرین» و «فریادهای نفرین و آفرین»،
 
 «عالمانه عبرت می گیرد» و «پژوهشگرانه پند می پذیرد». 
 
 
#شفیعی_مطهر
 
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 26 خرداد 1396 | 5:24 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد632

 

 «اثباتِ خورشید» برای «مُنکرِ شید»!

 

 

 گفتگو و تعامُل با افراد متعصّب و متحجّر 

«رنجی دردآور» است و «شکنجی مکرّر» .

اثبات وجودِ«خورشید جهان افروز» در «میان نیمروز» 

برای کسی که «ظهورِ شید» و «حضورِ خورشید» را درک نمی کند، 

  «کارِ محال» و «انکارِ کمال» است. 

برای «زدودنِ وَهم» و «ستودنِ فهم»،

«بهترین کار» و «نخستین ابزار»! 

بهره گیری از «نیروی عقلانیّت» و «ترازوی انسانیّت» است. 

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

شکنج: شکنجه،مکر و حیله

شید: نور،روشنایی،آفتاب

وهم: خیال، پندار، گمان، تصور

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 25 خرداد 1396 | 5:21 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد632

 

 «اثباتِ خورشید» برای «مُنکرِ شید»!

 

 

 گفتگو و تعامُل با افراد متعصّب و متحجّر 

«رنجی دردآور» است و «شکنجی مکرّر» .

اثبات وجودِ«خورشید جهان افروز» در «میان نیمروز» 

برای کسی که «ظهورِ شید» و «حضورِ خورشید» را درک نمی کند، 

  «کارِ محال» و «انکارِ کمال» است. 

برای «زدودنِ وَهم» و «ستودنِ فهم»،

«بهترین کار» و «نخستین ابزار»! 

بهره گیری از «نیروی عقلانیّت» و «ترازوی انسانیّت» است. 

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

شکنج: شکنجه،مکر و حیله

شید: نور،روشنایی،آفتاب

وهم: خیال، پندار، گمان، تصور

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 25 خرداد 1396 | 5:21 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد631

 

مرگ؛«نشانه زوال» یا«پشتوانه کمال» ؟ 

 

 زندگی چیزی جز یک «درخت»، روییده بر بستری «سخت» نیست. 
 
این درخت «پیوسته می روید» و «دلخسته راه می پوید» 
 
تا «گُلِ مرگ را شکوفا» و «تخیُّلِ برگ را تماشا» کند. 

درخت «می رويد» و هر راهی را «می جوید» تا گُل بدهد. 
 
گل برای درخت «پشتوانه کمال» است،نه «نشانه زوال». 
 
  پس درخت باید «شاد بخندد» و «آزاد برقصد»، 
 
  وقتی که «گُل، شکوفا» می شود و «باغ، باصفا».
 
بنابراین مرگ برای زندگی «گامی به سوی تکامُل» است،
 
نه «دامی به روی تنازُل»! 
 
 
#شفیعی_مطهر  
 
-----------------------
 تنازُل:فرودآمدن،کم شدن،پایین آمدن
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1396 | 4:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد628

 

 

«یگانه» و «بیگانه»

 

من در «درختان تناور» و «گیاهان باور»،

«ریشه» را بسی «مهرپیشه» دیدم؛

  زیرا با همه «توش و تلاش» برای «نوشِ معاش»

«یال های پوینده» و «چنگال های جوینده» خود را

«کنجکاوانه در خاک فرومی برد» و حریصانه آب و غذا را می مکد»

و آن را «عاشقانه» و «ایثارگرانه» به ساقه و برگ ها می بخشد.

  برگ ها نیز «گرمی و نور» را از «هوای هور» می گیرند

و به «روال همیشه» به «رمالِ ریشه» منتقل می کنند. 

در طبیعت همه «پدیده های هستی» و «آفریده های الستی»

بر سر پیمان الستی «نمی لرزند» و به یکدیگر «مهر می ورزند».

ما انسان ها چرا «یگانه» و با یکدیگر «بیگانه»ایم؟!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

یال: بازو

توش: توشه،زاد،خوراک به قدر حاجت

معاش:وسیله زندگانی،آنچه از خوردنی و نوشیدنی که به وسیله آن زندگی کنند

نوشِ معاش:نوشیدن وسیله زنده ماندن

هور:خورشید،آفتاب،خور

رمال:جمع رمل،شن ها،ماسه ها،ریگ های نرم

یگانه: تنها

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1396 | 4:18 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد627

 

«صلاح» و «اصلاح»


من چه بسیار «رفتار نازیبا» و «گفتار ناسزا» را

در وجود دیگران «دیدم» و از آن «رنجیدم»، 

ولی چون در آيينه «نيك نگريستم»،«بسیار گریستم» 

زیرا از آن «بسی نازيباتر» و «بسیار ناسزاتر» را 

در «سيماي شخصيت» و «هیولای هویت» خود يافتم.  


بنابراین دریافتم که هر گونه «صلاح» و «اصلاح» را باید از خود آغاز کرد.

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

ناسزا:دشنام،حرف زشت،آنچه ناشایسته و سزاوار نباشد،ناسزاوار

هیولا:اصل هر چیز،صورت و هیکل

صلاح: نیک شدن،خیر و نیکی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 20 خرداد 1396 | 5:1 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد626

 

«نگرشِ جود» و «ارزشِ وجود» 

 

عزّت نفس برای انسان «بیلان بیداری» است و «میزان ارزش گذاری» . 
 
انسان با «تهذیب» و «تصویب»
 
می تواند نسبت به خودارزشمندی «حسّاس» باشد 
 
و وجود آن را «احساس» کند .
 
 انسان ارزشمدار با این «نگرشِ جود» ،
 
«ارزشِ وجود» خود را به داوری می نشیند.
 
انسان با نفی عزّت نفس نه تنها از یک «فضیلت»، 
 
 
که از «انسانیّت» محروم می شود.
 
#شفیعی_مطهر
 
---------------------------
بیلان : ترازنامه 
تهذیب: پاکیزه کردن،خالص کردن اخلاق
تصویب :راست و درست دانستن،به راستی و درستی امری حکم کردن
جود: جوانمردی،بخشش،کرم(نگرش جود:نگاه جوانمردانه)
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 
 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 19 خرداد 1396 | 5:8 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد625 )

 

«لال گفتن» و «زلال شکفتن»!

 

 آيه « اَلا بِذِکرِاللهِ تَطمَئِنُّ القُلوب»  

«آیتي از مهر» است و «عنایتی از سپهر» .

 قطره چون از «مُردابِ محبوس» دل برکَنَد

و به «خیزابِ اُقیانوس» بپیوندَد،

دیگر نه «قطره تنها»است،که «شَطره دریا»است! 

نماز،پنجره ای از «بَرهوت تنهایی» است به «ملکوت خدایی».

نماز،پُلی از «رنگین کمان تابناک» است؛افراشته «از خاک تا افلاک».

نماز ، «رهایی وجود»است از «تنهایی موجود».

نماز،ناله «زندانی خاک»است در فراق «شادمانی افلاک».

نماز،شعر بلند «رهایی»است از محبس و قفس «تنهایی».

نماز،شکوفایی «شوق پرواز»است به سوی «ملکوت راز».

نماز،پرواز از «تنگنای شور»است بر «بلندای شعور».

نماز،پیوستن «قطره به دریا»است و «ذرّه به بی انتها» .

نماز،شعله «شوق جنان» است از «آتشفشان جان».

نماز،حضور در «محضر محبوب»است و سرنهادن بر «آستان حبیب».

نماز،بریدن «بندهای زمینی»است و «پیوندهای زمانی».

نماز،«گسستن از زمین» است و «پیوستن به آسمان».

نماز،کندنِ «دِل» از «گِل»است و آکندنِ «جان» از «ایمان».

نماز،هجرت از «تنگنای تیره دنیا»است به «سرزمین سبز رویا».

نماز،سفر از «صحرای سرد سراب» است به «سرزمین آب و آفتاب».

نماز،گریز از «فضای حُباب»است به «هوای حبیب».

نماز،«نوشیدن جرعه ای از زلال نور»است و «پوشیدن جُبّه ای از ثیابِ سُرور».

نماز،«ستون دین»است و «استوانه آیین».

نماز،«گُسستنِ طوقِ علایق»است و «پیوستن به شوقِ شقایق».

نماز،«غزالِ غزلِ آفرینش»است و «جمالِ جمیلِ بینش».

نماز،«پویش اندیشه»است و «رویش از ریشه».

نماز،«صعود به قُلّه عرفان» است و «ورود به قلعه ایمان».

نماز،«والاترین یاد»است و «بالاترین فریاد». 

نماز،«بازوی آمال» است و «ترازوی اعمال».

نماز،«تندیس نمادین پرواز»است و «پردیس پُر از ریاحین راز».

نماز،«سازنده نور»است و «بازدارنده از فجور».

و در یک سخن نماز،«لال گفتن» است و «زلال شکفتن»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

خیزاب: موج،کوهه آب

شطره: جزء،پاره ای از چیزی،نیمه چیزی

بَرَهوت: بیابان گرم و خشک و بی آب و علف

جنان: بهشت

آکندن: پرکردن،انباشتن

جُبّه: جامه گشاد و بلند،پیراهن

ثیاب: جامه ها،لباس ها

تندیس: تن مانند،مجسمه،پیکره

پردیس: باغ،بستان،فردوس

فجور: گناه کردن،دروغ گفتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 18 خرداد 1396 | 5:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد624

 

تربیتِ «جان» یا «جهان»؟! 

 Related image

تعلیم و تربیت نه «روند کسب آمادگی»،که خود «فرایند زندگی» است.

بنابراین «بازه زمانی» و «سازه مکانی» آن

نه تنها از «گهواره تا گور»،که از «شور تا شعور» است.

موضوع تربیت، خود «انسان» است،نه «دیگران»!

هر کس وظیفه دارد نخست خود را «بسازد» 

و سپس به تربیت دیگران «پردازد».

 هر کس تربیت را از خود «آغازد» ،

می تواند همه جهان را «بسازد»!

 

#شفیعی_مطهر

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1396 | 5:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد623

 

«پیرایش رذایل» و «آرایش فضایل»

 

در «آیینه نگریستم» 

و از «زشتی صورت» و «نِهِشتی سیرت»«بیشینه گریستم» !

من روح درونی خود را نه «چنان گیرا» دیدم و نه «چندان زیبا» . 

دیدم «زشتی صورت را نمی توانم بزدایم»؛

اما «نِهِشتی سیرت را می توانم بپیرایم».

بنابراین کوشیدم آن را از «رذایل بپیرایم» و به «فضایل بیارایم»

تا شاید «زیبایی هویت درونی» بتواند «زشتی شخصیت بیرونی»را بپوشاند.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

بیشینه: بیشترین مقدار از چیزی

نِهِشتی: فروگذاشتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1396 | 5:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد623

 

«پیرایش رذایل» و «آرایش فضایل»

 

در «آیینه نگریستم» 

و از «زشتی صورت» و «نِهِشتی سیرت»«بیشینه گریستم» !

من روح درونی خود را نه «چنان گیرا» دیدم و نه «چندان زیبا» . 

دیدم «زشتی صورت را نمی توانم بزدایم»؛

اما «نِهِشتی سیرت را می توانم بپیرایم».

بنابراین کوشیدم آن را از «رذایل بپیرایم» و به «فضایل بیارایم»

تا شاید «زیبایی هویت درونی» بتواند «زشتی شخصیت بیرونی»را بپوشاند.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

بیشینه: بیشترین مقدار از چیزی

نِهِشتی: فروگذاشتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1396 | 5:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد623

 

«پیرایش رذایل» و «آرایش فضایل»

 

در «آیینه نگریستم» 

و از «زشتی صورت» و «نِهِشتی سیرت»«بیشینه گریستم» !

من روح درونی خود را نه «چنان گیرا» دیدم و نه «چندان زیبا» . 

دیدم «زشتی صورت را نمی توانم بزدایم»؛

اما «نِهِشتی سیرت را می توانم بپیرایم».

بنابراین کوشیدم آن را از «رذایل بپیرایم» و به «فضایل بیارایم»

تا شاید «زیبایی هویت درونی» بتواند «زشتی شخصیت بیرونی»را بپوشاند.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

بیشینه: بیشترین مقدار از چیزی

نِهِشتی: فروگذاشتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1396 | 5:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد622

 

«نظر» یا «منظر»؟! 

 

من زنانی را دیدم که «عِذار را می پیراستند» و «رُخسار را می آراستند»، 

زیرا اینان «می پندارند» و این «پندار» را «معیار» «می انگارند»

 که «چشم مردان»، تکامل یافته تر از «مغز زنان» است. 

مردان از زنان می خواهند که «رُخسار» را با «خِمار»فروپوشند،

تا آنان بتوانند «چشمان هرزه» و «دل های شَرزِه» را نگه دارند!

...و اینان از آنان می خواهند تا «دیدگان را تربیت»

و «دل ها را تَزکیَت» کنند!

 آنان،«نظر» دارند و اینان،«منظر»!

کدام را باید فروپوشند؟ «نظر» را؟ یا «منظر» را؟

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

عِذار:رخسار،چهره،موی بالای پیشانی 

خِمار: روبند،چادر،روسری،روپوش

شرزه:زورمند،خشمناک،تند و خشمگین

تَزکیَت(تزکیه): پاکیزه کردن،بی آلایش کردن

نظر: نگاه کردن،نگریستن

منظر :جای نگریستن و نظرانداختن،جای دیدنی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 15 خرداد 1396 | 7:1 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد621

 

«ریاست ریا» و «سیاست سیا»!

 Related image

من مردمي «دل ریش» و «ساده اندیش»را ديدم 

كه به «كتاب هاي نفيس» آن گونه مي نگريستند كه به «افراد قِدّيس»؛ 

هر دو را از روي ريا «مي بوسيدند»، 

اما هر دو در انزواي «قداستِ واهی» 

و «سیاستِ ناآگاهی» «مي پوسيدند»!

آن جا که «ریا»،«ریاست» می کند 

و «سیا»،«سیاست» می ورزد،

کس «خِرَد» را به پَشیزی «نمی خَرَد».

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

سیا: آژانس اطلاعات مرکزی (به انگلیسی: Central Intelligence Agency)، هم‌چنین مشهور با سرواژه «سیا» و یا «سی‌آی‌اِی» (به انگلیسی: CIA) سازمان اطلاعات برون مرزی غیرنظامی دولت آمریکا
 

قدّیس: پاک و منزّه،بسیار پارسا

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 4:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد618

 

«قصر قیصر» و «عصر ستمگر»!

 

 Image result for ‫کاکتوس‬‎

 «كاكتوس» گیاهی «نامانوس» است، 

اما برای «خودکامگان ستمگر» و «فرمانروایان کینه ور»،

«نمودی از زیستن» و «نمادی از نگریستن» است؛

  زیرا ظاهرا نه «می مانَد» و نه «مي ميرَد»، 

بلكه از «بُرون می بیوسد» و از «درون مي پوسد». 

«خارهای کاکتوس» چون «شعارهای فُسوس» است؛

نه «علامت زندگی»،که «لئامت گزندگی» است.

برای خودکامگان نیز «تیغ های تیز» و «جیغ های فتنه انگیز»،

نه «نشانه حيات»، كه تنها «بهانه مباهات» است!

همان گونه كه سرنيزه برای خودکامگان نه «جوانه جاودانگي»، 

كه «نشانه ديوانگي» است. 

«قصر قیصر» و «عصر ستمگر» نیز

هر چند برای بقا «مُدام از برون بستیزد»،

«سرانجام از درون فرومی ریزد»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

بیوسیدن: امیدداشتن(به زنده ماندن)،توقع داشتن،طمع داشتن

فُسوس: حسرت،اندوه،ریشخند،استهزاء

لئامت: پستی،فرومایگی،پست فطرتی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 11 خرداد 1396 | 8:54 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد616 )

 

«اهلی» یا «وحشي»؟!! 

 

 انسان ها بسياري از «حیوانات آزاد» و «پرندگان شاد» را 

در «باغ های وحوش» و «قفس های خاموش» محبوس می کنند ، 

ساير حيوانات را نيز اگر «پرورش» یا «افزایش» می دهند، 

برای این است که شیرشان را «بدوشند» 

یا پوستشان را به جای لباس «بپوشند».

  گروهی را «شکار» مي كنند و جمعی را در «حصار»!

تا جانشان را «بخرند» و گوشتشان را «بخورند»!

...و جالب اين كه ما انسان ها بر این «پنداریم» 

و این «پندار» را «افتخار» «می انگاریم» 

که ما «اهلی» هستیم و حيوانات ، «وحشي»!!

 

#شفیعی_مطهر 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 9 خرداد 1396 | 5:30 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد615 )

 

«سایه پدر» و «نمایه مادر»!
Image result for ‫پدر و مادر‬‎

روز مادر بود. 

من بچه ها را دیدم که می خواستند برای مادرشان هدیه بخرند،

ولي نه «پول» داشتند و نه «تیول» .

بزرگ ترها را ديدم كه هم «پول» داشتند و هم «تیول»،

ولي نه «فرصت» داشتند و نه «فراغت».

...و پيران را ديدم كه هم «پول» داشتند و هم «تیول»، 

هم «فرصت» داشتند و هم «فراغت»،

ولي ديگر نه «پدر» داشتند و نه «مادر»!

من وقتي مادرم را ديدم، 

فهميدم كه فرشته ها هم مي توانند يك زن باشند. 

تا از «پدر،سایه ای بر سر»

و از «مادر ،نمایه ای در بر»داریم،

آنان را «قدر بدانیم» و «بر صدر نشانیم»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

تیول:ملک و آب و زمین،ثروت

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 8 خرداد 1396 | 6:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد614 )

 

 «تقابُل» یا «تعامُل»؟!

 Image result for ‫عصیان نسل جوان‬‎

من گمشده «نسل جوان» را در «فصل عصیان»

نه «بُحران اعتقاد»،که «فُقدان اعتماد» دیدم .

در این «عصر نو» و «نسل پیشرو»

فرزندانی در حال «زایش» و «افزایش» هستند

که «رشته های وصل و وصال» و «سرشته های عقل و عِقال»

با «مهد پیشین» و «عهد دیرین» را از کف داده اند.

اینان از «کان» و «نیاکان» «گسسته اند» 

و به «طغیان» و «حرمان» «پیوسته اند».

به نسل پیشین «برمی آشوبند» و باورهایشان را «سرمی کوبند»!

  نه بر «اعتماد»شان، «اعتقاد»ي دارند

و نه بر «اعتقاد»شان ، «اعتماد»ي.  

«نسل نوین گرم احساس» است 

و «نسل پیشین سرگرم اختلاس»!

آنان «راه کوچ» را برگزیده اند و اینان «رفاه پوچ» را!

آنان «سرمایه» اند و اینان،«بی مایه»!

در رفتار با این نسل باید «سلاح تقابُل را سوخت» و «راه تعامُل را آموخت»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت،تغییر حالت ناگهانی مریض تبدار

فُقدان: از دست دادن،گم کردن،گم شدن

عقال: زانوبند،سربند،مهارکننده

مَهد: گاهواره،زمین پست و هموار

 کان: مرکز معدن احجار و فلزات،خاستگاه

حِرمان: بازداشتن،منع کردن،نومیدی،بی بهره ماندن

تقابُل: روبه روشدن،روبه روی هم واقع شدن

تعامُل:با یکدیگر کارکردن،همکاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 9:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد612 )

 

«لایزال» یا رو به «زوال»؟!

 

من «دلِ زیبا» و «خوشگل فریبا» را دیدم

ولی نه به «خوشگل فریبا»،که به «دل زیبا» دل بستم؛

زیرا هر آنچه «زیبا» و «فریبا»است، 

«هماره خوب» و «همواره محبوب» نمی ماند؛

امـا آنچه «خوب» است و «محبوب» ،

«هماره زیبا» است و «همواره باصفا»! 

از همه باید «گسست» و به چیزی «دل بست»،

که «لایزال» است ،نه رو به «زوال»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

لایزال: زوال ناپذیر،بی زوال،جاوید،ابدی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 5 خرداد 1396 | 6:10 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد608 )

 

 همبستگی اجتماعی

 Related image

من «زمستان شهر» و «یلدای دهر» را 

«بسی بَرد» و «بسیار سَرد» دیدم؛ 

اما آن گاه که حقیقت را «دقیق ترکاویدم»،

«عمیق تر بر خود لرزيدم»؛

  زیرا نه «پارسایی را حسّاس» دیدم 

و نه «گرمايي را احساس» كردم 

كه «همگان را پند» و «همگنان را به يكديگر پيوند» دهد!

همبستگی اجتماعی،«پایه ای استوار» و «سرمایه ای ماندگار» است. 

باید بکوشیم تا این «سرمایه»،«لایه لایه» 

 «در حال زایش» و «در کمال افزایش»باشد!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

بَرد: سرما،سردی،ضد گرما

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 1 خرداد 1396 | 7:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد607

 

«وَهم» یا «فَهم»؟! 

 

من چه بسیار «افرادی پریش» و «مردمی ساده اندیش» را دیدم 

که از «گُمان های موهوم» و «پُژهان های مشئوم»خود

«بتواره هایی مطلوب» و «رُخساره هایی محبوب» می سازند

و عمری آن ها را در ذهن خود «عامیانه می پرورند»

و «متعصّبانه می پرستند»!

 اینان «وَهم» را به جای «فَهم» تقدیس می کنند

و «شور» را به جای «شعور»!

این «گمانگرایان گول» و «پندارمداران ملول» 

از «آموزه های عالی دین» و «فُروزه های متعالی آیین»

 «رسومی تشریفاتی» و «مراسمی خرافاتی»«می سازند» 

و عمری بدان «می پردازند».

اینان از «دینِ کمال آفرین»،«پَژوینِ نفرت و نفرین» می آفرینند.

 بدین گونه «فطرت پاک» و «طینت طربناک» انسان ها را 

در «یقین،زار» و از «دین،بیزار» می کنند! 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

پُژهان:آرزو،غبطه،آرزوی داشتن چیزهای خوبی که دیگران دارند  

مشئوم: نامبارک،بدیُمن،بدشگون

وَهم: تصور،خیال،گمان،پندار

فُروزه:فروغ،روشنی،روشنایی

گول:ابله،نادان،احمق

پَژوین: پلید،چرکین،چرک آلود

زار: ناتوان،رنجور،ضعیف،نحیف،لاغر،خوار،زبون،درمانده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1396 | 12:42 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد606

 

«کوکب نورانی امید» در «شب ظلمانی تردید»! 

 Image result for ‫سختی ها‬‎

«بالاترین مرحله دین» و «بلندترین درجه یقین» ،

«خوشنودی از پیشامدهای ناخوشایند» 

و «خوشحالی از رویدادهای سوزمند» است.

آن که «دل را به دلدار» می سپارد و «داد را به دادار»،  

هر «شوری را شیرین» می یابد و هر «نیشی را نوشین».

جان خود را در کوره «سختی های مذاب می گدازد» 

و از آن «اکسیر ناب می سازد».

در «شب ظلمانی تردید»،«کوکب نورانی امید» را «می جوید»

و در «نهان زندان زوال»، «پلّکان نردبان کمال» را «می پوید»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------

دادار:داددهنده،دادگر،عادل،آفریننده،آفریدگار

 اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسم را تغییر دهد

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 30 ارديبهشت 1396 | 6:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 67 68 69 70 71 ... 130 صفحه بعد