#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد688

 

«رویش دوباره دانه ها»و«پویش بهاره جوانه ها»!


 

من درختانی را دیدم «پایدار» و «استوار»،

که در «دل سرد و سپید زمستان» ، «رویای سبز بهاران» را مي ديدند.

در دل دريايي آنان  هر لحظه «امواج اميد»،«معراج نويد» مي آفريد.

نه از «سَموم خزان مي افسُردند» 

و نه از «سرماي زمستان مي پژمُردند».

 از «قامت»آنان،«استقامت» را آموختم

و از «قیام» آنان،«قیامت» را.

من در «مرگ زرد پاییزی»،«گلبرگ سرخ رستاخیزی» را دیدم.

بنابراین در «درازترین یلدای سیاه» 

نباید «طلیعه سپید پگاه» را فراموش کرد. 

پس بتاب «حتی بر سینه سیاه ترین سپهر ظلم و زور» 

و «تباه ترین شب دیرپای دَیجور»

و بشتاب برای «رویش دوباره دانه ها» و «پویش بهاره جوانه ها»! 

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

 سَموم: باد زهرآگین و خفقان آور

دَیجور: تاریکی،تیره رنگ،سیاه

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 26 مرداد 1396 | 5:16 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد686

 

«شعار توده» یا «شعور ستوده»؟!

 

 دزد واقعي كسي نیست كه «طلا و مرواريد را مي ربايد»، 

بل كسي است كه «نور خورشيد را مي آلايد».

«دزدِ زر»،«مُزدِ مختصر» را می بَرَد،

ولی آن که «نور آگاهی» و «شعور خلیفه الهی» را «می رباید»،

«صفای انسانیّت» و «ولای وحدانیّت» را «می زداید»! 

آن که «با نور تفهُّم می ستیزد»،«از شعور مردُم می پرهیزد»!

خودکامگان از «شعور توده می هراسند» و «شعارِ ستوده را می شناسند»،

بنابراین تا می توانند «بر شعار می افزایند»، ولی «شعور را می زدایند»!

«شعار توده»آن گاه سود می بخشد،که در «شعور ستوده» تبلور یابد.

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

ولاء: محبت،دوستی،یاری

تفهُّم: فهمیدن،دریافتن،درک کردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1396 | 6:43 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد686

 

«شعار توده» یا «شعور ستوده»؟!

 

 دزد واقعي كسي نیست كه «طلا و مرواريد را مي ربايد»، 

بل كسي است كه «نور خورشيد را مي آلايد».

«دزدِ زر»،«مُزدِ مختصر» را می بَرَد،

ولی آن که «نور آگاهی» و «شعور خلیفه الهی» را «می رباید»،

«صفای انسانیّت» و «ولای وحدانیّت» را «می زداید»! 

آن که «با نور تفهُّم می ستیزد»،«از شعور مردُم می پرهیزد»!

خودکامگان از «شعور توده می هراسند» و «شعارِ ستوده را می شناسند»،

بنابراین تا می توانند «بر شعار می افزایند»، ولی «شعور را می زدایند»!

«شعار توده»آن گاه سود می بخشد،که در «شعور ستوده» تبلور یابد.

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

ولاء: محبت،دوستی،یاری

تفهُّم: فهمیدن،دریافتن،درک کردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1396 | 6:43 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد685 )


«پاهاي پايدار» یا «دست هاي دستيار»؟!

 

 هیچ «فردی علیل» یا «ملّتی ذلیل» نیست 

که بتواند همیشه با تکیه بر «پای دیگری» یا «عصای یاوری» بایستد؛ 

بنابراين بايد بر «پاهاي پايدار»خود تكيه كند، نه بر «دست هاي دستيار».

  ملّت های دربند باید خود با «اتّکال بر خدای رحمان» و «اتّکا بر عصای عصیان»،

«با تدبیر به پاخیزند» و «با تحقیر بستیزند».

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

یاور: مددکار،یاری دهنده،یاری ور

دستیار: یاری دهنده،مددکار،کمک کننده،همدست،معاون

اتّکال: توکّل کردن،اعتمادکردن،کار خود را به کسی وانهادن و اعتمادکردن

اتّکا: تکیه کردن،تکیه زدن به چیزی

عصیان:ترک طاعت،عدم انقیاد،نافرمانی،سرپیچی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1396 | 5:51 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد684

 

«مغزهای فکور» و «مولِّدان شعور»

 

 ملت هایی «شایسته رفاه و رستگاری» و «بایسته جاه و جهانداری» هستند،

که «مغزهای فکور را پاس می دارند» و «مولِّدان شعور را سپاس می گزارند». 

در شهری که «پَخمگان» «بر صدر می نشینند» و «قدر می بینند»،

«نُخبگان»،«خواری می بینند» و «به زاری می نشینند»!

در جوامع توسعه نیافته آنان که «قانون سیاست» و «کانون کیاست» را

«نمی فهمند»،«در وَهم اند»

و آنان که «می فهمند» «خواهان سَهم اند»!

و این «توده ناآگاه» و «خُموده بی پناه» است 

که «گنجینه ها را می بازد» و «هزینه ها را می پردازد»!

تنها «راز رهایی» و «آغاز شکوفایی» این است

که «آگاهان به پاخیزند» و با «عفریت جور و جهل و جمود بستیزند»؛

خود را «بسوزند»،تا چراغی فراراه ناآگاهان «برافروزند»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

جاه: قدر و شرف،علوّ منزلت،فرّ و شکوه،شان و جلال،منزلت،مقام

مولِّد: تولیدکننده،زاینده ،زایا،به وجودآورنده

 پَخمگان: کودن ها،کم عقل ها،کُندفهم ها،کم هوش ها

نُخبگان: برگزیدگان،تیزهوشان،فرزانگان

زاری:خواری،زبونی،ضعف و ناتوانی

خُموده: آتش خاموش شده،ساکت،خاموش،بیهوش

عفریت: خبیث،منکر،دیو،غول،موجود زشت و بد و سهمناک

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 22 مرداد 1396 | 6:32 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد683

 

«قداست»، ابزار «سیاست»!

 

 

 در بررسی هر «دوره از زمان» و در هر «دیار از زمین»

  «سرگذشت هر ملّت» و «سرنوشت هر امّت» ، 

این حقیقت «نهفته» را «شکفته» می سازد 

که همواره «قداست زدگی» به «قداست زدودگی » می انجامد.

اگر این «باور» در اذهان شهروندان «بارور» شود

که هر اندیشه «قابل نقل»، قطعاً «قابل نقد» است؛

در این صورت «اندیشه هیچ عقیده خردستیز» 

و «ریشه هیچ سلیقه عقل گریز»

در بستر «دایره قداست» و «بایره سیاست» نمی روُید!

 «هیچ انسانی قدّیس» و «هیچ بیانی قابل تقدیس» نیست! 

گزاره ای می تواند «باورپذیر» باشد،

که در ترازوی خرد «قابل تفسیر» باشد.

«قداست» تنها در پرتو «کیاست» قابل طرح است؛

اما آن گاه که «قداست» ابزار و آلت دست «سیاست» می شود،

بر «بنیان انسان برمی آشوبد» 

و «ارکان ایمان را درهم می کوبد»! 

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

قداست: طهارت،پاکی

قداست زدگی: برخی از اشخاص و افکار را مقدّس دانستن

بایره: ویران،خراب،فاسد،زمین غیرقابل کشت

قِدّیس: پاک و منزّه،بسیار پارسا و مومن

تقدیس: پاک و منزّه کردن،به پاکی ستودن،به پاکی منسوب کردن

تفسیر: معنی کلامی را بیان کردن،واضح و آشکارساختن معنی سخن،شرح و بیان

کیاست: زیرکی،هوشیاری

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 21 مرداد 1396 | 5:38 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد682 )

 

«ژرف نگریستن» و «شگرف زیستن»! 

 

آن كه مي كوشد «مِه های غلیظ شبگیری» را  

با « بادبزن حصیری» بزداید، 

بسی «روان پریش» و «ساده اندیش»!

او «حقایق را نمی شناسد» و «از افراد لایق می هراسد»!

«اصل ریشه را باید شناخت» و «اهل اندیشه را باید نواخت»!

آن که «عقلش در چَشمش» و «نقلش در خَشمش» جلوه گر است،

نه «آیش»،که تنها «نمایش» را «می نگرد»

و نه«زایش»،که تنها «افزایش» را «می نگارد»!

در جهان هستی باید «ژرف نگریست» و «شگرف زیست»!

 

#شفیعی_مطهر

 ------------------------------

مِه: بخار آب پراکنده در هوای نزدیک زمین،بخاری که فضا را تیره می کند

شبگیر: سحرگاه

آیش: بارورشدن،میوه دادن،آماده کردن زمین برای کشت

شگرف: نیکو و خوش آیند،کمیاب و بی نظیر در خوبی و زیبایی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396 | 6:23 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد681

 

«پُلی ساختنی» یا «پولی پرداختنی»؟!

 

 

«سختی بی خردی»،عامل «بدبختی ابدی»است.

آن که «با خرد بیگانه» است ،«تا ابد دیوانه» است!

«زُلال خوشبختی» و «ضَلال بدبختی» ،

از «رخسار ریشه» و «کوهسار اندیشه» سرچشمه می گیرد.

آن که خوشبخی را در «فرگاهی فرسوده می جوید»،

«راهی بیهوده می پوید»!

 کسی که «آهی جانکاه» دارد و «نگاهی به درگاه» ،

تا فرشته خوشبختی از «دَر بِدَرآید»،و در «بَرِ او بیاساید» ،

«شَعَفی خُموده» و «هَدَفی بیهوده» را انتظار می کشد.

خوشبختی،«پُلی است که باید ساخت»است،

نه «پولی است که شاید پرداخت»!

 

#شفیعی_مطهر

 -----------------------------

ضَلال: گم شدن،گمراهی

شَعَف:شادمانی،خوشحالی،خوشدلی

خُموده: خاموش شده،فرونشسته

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 19 مرداد 1396 | 6:45 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد680 )

 

 «قاب شخصیّت» در ورای« نقاب موقعیّت» 

 

 تهی مغزهای«خودباخته» و «خدانشناخته» هماره می کوشند

  «قاب شخصیّت» خود را در ورای« نقاب موقعیّت» خود پنهان دارند. 

 شخصیت هر انسان به «قُدرتِ تمییز» است،نه به «وُسعتِ میز»! 

ارزش انسان ها به «میزان درک» ارزیابی می شود،نه «بُرهان مدرک»!

بزرگی انسان باید در «جلای جان» تجلّی یابد،نه در «سیمای عنوان»!

«عیار ارزش» و «معیار پویش»، 

«گریز به اصالت» است و «پرهیز از بطالت»! 

زلال ارزش ها باید از «چشمه سار درون بجوشد»

و بر «بستر جویبار برون بخروشد»!

 باید «از ریشه رویید» و «گُلِ اندیشه را بویید»! 

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------------

تمییز :بازشناختن،جداکردن،بازشناسی،تشخیص

بُرهان : دلیل،حجت،دلیل قاطع

جلاء: صیقل دادن و زدودن زنگار و آلودگی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 18 مرداد 1396 | 6:43 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد679

 

«انبوه نیاز» و «اندوه دراز»


من ویرانی و شکستن «سدّی کهن» و «حدّی ایمن» را دیدم 

که آن «سدِّ سدید» را در «سده های مدید»

  هزاران «دردآشنای دل آگاه» با «تلاش های جانکاه»، 

نه تنها «قطره های آب»، که «شطره های آبرو» را 

در آن سد «انباشتند» و «به ميراث گذاشتند»؛ 

اما در اين «عصر جور و جهل و جمود»،«نسلی اسیر خوف و خیال و خمود» 

بي رحمانه آن سد را «درهم شكستند» 

و رشته هاي قرن ها تلاش را «از هم گسستند» !!

آن چه از دست رفت، نه تنها «سدِّ آب»،که«سده ها آبرو» بود

و آن چه به جا ماند،نه تنها «انبوهی نیاز»،که «اندوهی دراز» بود!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------------------

 ایمن: در امان، محفوظ ،مصون، سالم،در امن 

سده: قرن، صد سال

سدید: محکم و استوار، راست و درست

مدید:دراز،کشیده شده

شطر(شطره) : جزء،پاره، بخش،نيمه چيزي

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1396 | 6:38 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد677 )

 

«عقل» و «عشق»

 

عقل و عشق چون «آفتاب» و «مهتاب» هستند. 

با طلوع یکی،دیگری غروب می کند. 

چون «آفتاب به اشراق»آید،«مهتاب به محاق» می رود

و چون «مهر به غروب گراید»،«ماه محبوب آید». 

چه سخت است همیشه «مهر و ماه را با هم داشتن» 

و هر «گاه را پگاه انگاشتن» !

چه زیباست «با پگاه عشق زیستن» و «با نگاه عقل نگریستن»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------

اشراق: روشن شدن،درخشیدن،تابان گشتن،برآمدن آفتاب

محاق: آخر ماه قمری،سه شب آخر ماه قمری که ماه دیده نمی شود

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 15 مرداد 1396 | 6:41 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد676

 

«تنها زیستن» و در «خفاگریستن»! 

 

 انسان آن گاه خود را در «تیهِ تنهایی» و «چاهِ چرایی» می آزارد،

که هر کس را «ناکس»، و هر دیوار را «قفس» پندارد.

«راه رهایی» از «بلای بینوایی» برای انسان،

 این است که در جامعه در «روش رفتار» و «گویش و گفتار» 

به جای «تقابُلِ تازَنده» ،«تعامُلِ سازنده» را پیش گیرد.

کسی که عمری همه انسان ها را با «نگرش تیره بنگرد»

و انسانیت را با «نگارش خیره بنگارد»،

محکوم به «تنها زیستن» است و در «خفاگریستن»!

 

#شفیعی_مطهر

 -------------------------------------

تیه :گمراهی،سرگردانی،بیابانی که رونده در آن گمراه شود

تازَنده:  حمله کننده

خیره:گستاخ،سرکش،لجباز،بی شرم

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 14 مرداد 1396 | 6:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد675

 

«رفتارِ مخلصانه» یا «گفتارِ بی پشتوانه»؟! 

 

من «درختانی بالنده» را با «زبان حالی نالنده»دیدم .

 آن ها را «بی رحمانه می بریدند» و «بی بهانه می خراشیدند» 

و با چوب آن «کاغذ می سرشتند» و روی «کاغذها می نوشتند»:

«درختان را قطع نکنید»!

پیام های تربیتی آن گاه در «وجدان می درخشد» و بر «انسان اثرمی بخشد» 

که نه تنها در «گفتار» ،که در «رفتار» تبلور یابد.

پیام های تبلیغی باید در «رفتارهای مخلصانه» تبلور یابد،

نه تنها در «گفتارهای بی پشتوانه»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

سرشتن: خمیرکردن،مخلوط کردن،خلق کردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 12 مرداد 1396 | 8:39 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد673

 

 «جهل واهی» و «اهل آگاهی» 

 

 
من چون «گنجینه فرهنگ» را در «آيينه درنگ» دیدم ، 
 
دریافتم که اگر «نخبگان شایسته» و «فرزانگان بایسته»،
 
«فرهنگ توده» و «آهنگ ستوده» را 
 
با «درایت»،«هدايت» نكنند، 
 
این،فرهنگ توده هاست که در «نهایت» آنان را «هدايت» خواهد كرد.
 
 در جامعه ای که «نُخبگان ناکام» دنباله روی «پَخمگان عوام» باشند،
 
«جهل واهی» بر «اهل آگاهی» فرمان می راند 
 
و «بساط انبساط» را به سوی «افراط و انحطاط» می کشاند.
 
 
#شفیعی_مطهر

 --------------------------------

درنگ: ثبات و آرام،(یعنی با تامّل و دقت فرهنگ را بررسی کردم)

آهنگ: قصد،اراده،عزم،روش

 واهی: سست،بی بنیان،کهنه و پوسیده

 انبساط: گشاده رویی،شادی

افراط: زیاده روی،از حد و اندازه گذشتن

انحطاط: پست شدن،به پستی گراییدن

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 9 مرداد 1396 | 5:7 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد672 )

 
«ارزیدن» و «خردورزیدن»!
 
 
 خردورزان «سینه ای سیمینه» دارند
 
و در سینه، «آیینه ای بی کینه» .
 
«زبانی صاف» دارند و «بیانی شفّاف» . 
 
از «یوغ در آزار»اند و از «دروغ،بیزار».
 
زرنگی را نه در «ثار»،که در «ایثار» می دانند
 
«برای حقگویی سینه می گدازند» 
 
و «برای حقجویی هزینه می پردازند». 
 
می کوشند جهانی «آباد» بسازند و خالی از «انقیاد»! 
 
خردورزان «جان را می بازند» تا «جهان را بسازند»!
 
 همه انسان ها را «شاد» می خواهند و «آزاد»! 
 
انسان هایی رستگاری را «می ارزند» که «خردمی ورزند»!
 
 
#شفیعی_مطهر
 
-------------------------
یوغ: وسیله اسارت،چوبی که هنگام شخم زدن روی گردن گاو می گذارند و گاوآهن را به آن می بندند.
 
ثار: انتقام،خونخواهی،کینه کشی
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 8 مرداد 1396 | 17:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد671

 

«می سازیم» یا «می بازیم»؟!

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups 

من جهان را دو «رنگ» و به دو «انگ»دیدم؛

هم به «سرخی سیب» و هم به «سیاهی فریب»!

جهان هم می تواند به «روان ها، رامش» بخشد و به «انسان ها،  آرامش» 

و هم می تواند برای بشریت«سراب اضطراب» باشد و «مُرداب عذاب»!

دنیا «آیینه ای شفّاف» است و «سینه ای صاف» دارد.

هر چه را «عیان می نگرد»،«عُریان می نگارد»!

دنیا با «سایش»،«فرسایش» می بیند

و در برابر هر «کُنش»،«واکُنش» نشان می دهد. 

لذا این انسان ها هستند که می توانند 

از دنیا «بهشتی برای زیستن» و «گُلگشتی برای نگریستن» بیافرینند

و در عین حال می توانند «عالَمی پریشان» و «جهنّمی سوزان» بسازند!

 بنابراین ماییم که دنیا را «می سازیم» یا «می بازیم»!
 
#شفیعی_مطهر

 ---------------------------------

اَنگ: نشانی و علامتی که روی کالاها می زنند

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 8 مرداد 1396 | 16:42 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد670

 

«یکّه و تنها» در برابر «خطِّ خطا» 

 

من تک درختی را دیدم «شایق»، 

ایستاده در دشتی پوشیده از «شقایق». 

نه «گرمای تموز» از پایش می اندازد و نه «سرمای جانسوز». 

با «جان سختی» و «شوربختی»،

ریشه ها را در «ژرفای خاک» و «تنگنای مغاک» فرومی بَرَد

و «قَطره های آب» را از «سَطره های تُراب» می مکَد .

چه «شیرین» و در عین حال چه «سنگین» است

 «یکّه و تنها» در برابر هرگونه «خطِّ خطا» پایدارایستادن!

خستگان را «سایه سار»، و تشنگان را «برگ و بار» بخشیدن!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

شایق:مشتاق،آرزومند،راغب

تموز: ماه دهم از ماه های رومی برابر با مردادماه،

سطره(سطر): خط،رشته،صف 

تُراب: خاک،زمین

مغاک: گودال،جای گود

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 7 مرداد 1396 | 6:39 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد669

 

«زایش سُوال» و «افزایش سِگال»

 

 همه پیشرفت های بشریت «مرهون نهال پرسش ها» 

و «مدیون بذر کاوش ها» است.

«پویش سوال»،«رویش نهال» است 

در «بستر ذهن جوان» و «خاکستر خاطر انسان». 

بنابراین در عرصه «شکوفایی دانش» و «پویایی پژوهش»

«نخستین گام» و «اولین اقدام»،

 «زایش سُوال» و «افزایش سِگال» است.

 

#شفیعی_مطهر

 -----------------------------

سِگال: اندیشه،فکر

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 6 مرداد 1396 | 11:52 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد668 )

 

 «فرهنگ» و «تفنگ»!

 

من فرمانروایی را دیدم که با «منطق پلنگی»، «منطوق فرهنگی» «مي نگاشت» ؛

در نتيجه «باد می کاشت» و «طوفان برمی داشت».

«پلنگ از تبار دیو و دَد» است و «فرهنگ از انوار عقل و خرد».

منطق پلنگی،«خشونت کور» است و «رعونت غرور»!

ولی منطق فرهنگی ،«خیزش از ریشه» است و «انگیزش اندیشه».

«نهال حقایق فرهنگی» با «سراب سلایق سرهنگی» نمی روید!

در نتیجه نه «سایه سار می آفریند» و نه «به برگ و بار می نشیند».

کار فرهنگی نه با «زبان زور»،که با «میزان شعور» به سامان می رسد.

«فرهنگ،عیار داد» است و «تفنگ، ابزار بیداد»!

 

#شفیعی_مطهر

 -------------------------------

منطق :سخن گفتن،گفتار،سخن،میزان سخن و استدلال

منطوق: سخن گفته شده،ظاهر سخن،خلاف مفهوم

رعونت: سست شدن، احمق شدن، نادانی، کم عقلی، یاوه سرایی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396 | 6:31 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد667

 

«اصل تغییر» و «فصل تنویر»

 

 در مدیریت «هیچ اصلی پایدارتر از اصل تغییر» 

و «هیچ فصلی ماندگارتر از فصل تنویر» نیست.

بنابراین اگر "تغيير " از " من " آغاز نشود ، 

قطعاً بر " من " تحميل خواهد شد.

در «بیان بینش» و «جهان آفرینش» 

تنها «اصل پایدار» و «فصل ماندگار»

«اصل تغییر» و «فصل تنویر» است.

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

تنویر:روشن کردن،درخشان کردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1396 | 17:7 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد666

 

«نگریستن نژند» و «گریستن با لبخند»!

 

من نویسنده ای «طنزنویس» را دیدم با قلمی «سلیس»،

که غم های بشری را عدم «می انگاشت» 

و دردها را با قلم طنز «می نگاشت»، 

تا بتواند به دنیا «بخندد» و به آن «دل نبندد».

من طنز را «زبانی ملیح» و «بیانی فصیح» دیدم،

که می کوشد «دردی جانسوز» را با «شگردی پندآموز» درمان کند!

طنز،«نگریستن نژند» است و «گریستن با لبخند»!

هر رنج و اَلَم که هست،انگار که نیست!

هر غُصّه و غم که هست،انگار که نیست!

خوبیّ و خوشی که نیست،انگار که هست!

تبعیض و ستم که هست،انگار که نیست!

 

#شفیعی_مطهر

 -----------------------------------

سَلیس: روان،نرم،رام،آسان

ملیح: نمکین،نمک دار،خوش نمک

فصیح: زبان آور،خوش زبان

شگرد: روش،طریقه،فن و طرز عمل

نژند: اندوهگین،افسرده،پژمُرده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1396 | 8:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد665

 

«روند» یا «برایند»؟!

 

در «سابقه زندگی» و «مسابقه ارزندگی»

نه تنها «برندگان خجسته»،که «بازندگان دلخسته» نیز 

«شایسته ستایش» اند و «بایسته نیایش» .

البته بازنده در صورتی «قابل تقدیر» و «شامل توقیر» است

که همه «توش و تلاش» و «توان و کنکاش» خود را به کار گرفته باشد؛

زیرا «جانسوزی، یک روند» است و «پیروزی ،یک برایند»!

 انسان مکلّف به «انجامِ تلاش» است،نه «اغتنامِ پاداش»!

در یک «نظام عادلانه» و «مرام عاقلانه» 

«پاداش» متناسب با «تلاش» دیده می شود.

 

#شفیعی_مطهر

 ----------------------------------

نیایش: آفرین،ستایش،دعا

شامل:فراگیرنده ،دربر گیرنده

توقیر: بزرگداشت،تعظیم،احترام

کنکاش: شور،مشورت 

جانسوزی: تلاش و کوشش با جان و دل

رَوَند: روش،رفتار،طرز،طریقه

برایند:حاصل،نتیجه

اغتنام: غنیمت شمردن،غنیمت دانستن چیزی

مرام: آرمان،مقصود،،هدف،مراد و مطلب

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1396 | 6:48 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد664

 

«افزایش آگاهی» و «فرسایش تباهی»

 

 «كلام كربلا» و «پيام عاشورا»  
 
«بسي بنیادین» و «بسیار عزّت آفرين» است؛ 
 
گر چه «ظهور این کلام» و «صدور اين پيام» 
 
«بسيار بهینه»،ولی «بسی پر هزينه» بود!
 
 گويي «حسيني شدن» بسياري در گروي «بي حسين شدن» بشريّت بود!!
 
روشنگران بشر در «گُلگَشت زمان» و «پهندشت زمین»
 
برای «افزایش آگاهی» و «فرسایش تباهی»
 
چه بسیار «هزینه های سنگین» و «کینه های دیرین» را تحمُّل کرده اند
 
و چه بسا جان خود را «سوخته اند» تا شمعی را «افروخته اند»!
 
آیا نمی توان در «پویش راه روشنگری» و «گسترش نگاه حق باوری»
 
از «کینه ها کاست» و «هزینه ها را پیراست»؟!
 
 
#شفیعی_مطهر
 
----------------------------
فرسایش: فرسودگی،پوسیدگی،کهنه کردن
 
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 2 مرداد 1396 | 6:50 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد663

 

«سموم بیداد» و «هجوم استبداد»

 

 «ملیکه بیداد» و «اریکه استبداد» 
 
«لب دوز» اند و «خِرَدسوز» ؛
 
  «تعقُّل را تعطیل» و «تحکُّم را تحمیل» می کنند. 
 
در زیر سلطه خودکامگی ، «ماه تابان عقلانیت به محاق» مي رود 
 
و «چشمه ساران جوشان خلّاقيّت به باتلاق» فرومي ريزد.
 
انسان ها از درجه انسانیّت نه «هبوط»،که «سقوط» می کنند!
 
گُلِ انسانیّت تنها با وزش «نسیم آزادی» و «شمیم شادی» می شکفد
 
و بر اثر «سموم بیداد» و «هجوم استبداد» 
 
بوستان بشریت «زیر و زبر» و گُلِ انسانیت «پرپر» می شود!
 
يا اَيُّهَاالمُزَّمِلُ قُمِ الّلَیلَ...
 
يا اَيُّهَا المُدَّثِّرُ قُم فَاَنذِر .....

#شفیعی_مطهر

 --------------------------------

ملیکه: پادشاهی

محاق :پوشیده شده، احاطه شده ،حالت ماه در سه شب آخر ماه قمری که دیده نمی شود

هبوط: فرودآمدن

سقوط: افتادن،به پستی افتادن

سموم: باد گرم مُهلِک،باد زهرآلود

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396 | 5:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 662

 

 «نمادِ تاو» یا «نوزاد گاو»؟!
 
 
 
در پازل جامعه بشری هر «فردِ فکور» یک «رَهنوردِ باشعور»است.
 
جوامعی در «افق آذرنگ می درخشند» 
 
و «فرهنگ را نور و نوا می بخشند»،
 
که هر «قطعه این پازل» و هر «حلقه این سلاسل»، 
 
با «نگاه عاقلانه» در «جایگاه عادلانه» خود قرار گیرد.
 
این «قانون بینش» و «آزمون آفرینش» تا بدان پایه مهم است
 
که اگر کسی  نه «نمادِ تاو»،که حتی «نوزادِ گاو» هم باشد ، 
 
در صورتی که نه در «جاه غاصب»،که در «جایگاه مناسب» قرار بگیرد ،
 
کسانی «هستند» که او را «بپرستند»!!   
 
 
#شفیعی_مطهر
 
--------------------------
پازل :جورچین
 
سلاسل: زنجیرها(جمع سلسله)
 
نماد: نمود، نماینده ،سمبل
 
تاو: قدرت،تاب،طاقت
 
جاه: قدر و شرف،منزلت،فرّ و شکوه،مقام،مکان 
 
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 31 تير 1396 | 12:12 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد661 ) 
 
 
«بالِ باور» و «نهالِ بارور»!
 
 
معرفت، «دُردانه هایی گران» و «مُرواریدهایی درخشان» است،
 
که پس از فراگرفتن همه چیز و فراموش کردن همه چیز 
 
نه در «تنگنای میرای وَهم»،که در «ژرفای دریای فَهم» ته نشین مي شود.  
 
معرفت،«بالِ باور» است و «نهالِ بارور»!
 
معرفت ممکن است با «سمند نقل» بیاید،
 
امّا در «کمند عقل» می آساید.
 
#شفیعی_مطهر
--------------------- 
 
وَهم : خیال، پندار ،گمان
 
سمند: اسب زردرنگ
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 28 تير 1396 | 6:16 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد660

 

«تحمُّلِ لاک» یا «تذلّلِ هلاک»؟!

 

Image result for ‫عقاب و لاک پشت‬‎

من لاک پشتی«آزمند» و «آرزومند» را دیدم
 
که آرزو داشت هر چه زودتر از «لاک» و «پوشاک» خود بیرون آید ، 
 
ولی اگر این «سرشت تلخ» و «سرنوشت سلخ» را می دانست ،
 
که «بیرون آمدن از لاک» و «دگرگون کردن پوشاک» ،
 
آرزوی مشترکی است بین او و عقاب بالای سرش، 
 
هرگز نه «چنین آرزویی» می کرد و نه «چندین آژویی» !
 
 گاهی «بارِ دوش»،«نگهدارِ خاموش» است.
 
اگر تحمّل سنگینی لاک،«دشوار» است،
 
برای او بهترین «حصار» است!
 
«تحمُّلِ لاک»،به که «تذلّلِ هلاک»!
 
#شفیعی_مطهر
 
----------------------------    
تذلُّل : خواری و زبونی
 
آزمند:حریص،بسیارخواه
 
سَلخ: پوست کندن،کندن پوست حیوان
 
آژو: کوشش،همّت و غیرت(اوستایی)
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 27 تير 1396 | 6:26 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد659

 

در «تکاپوی روزی» یا «آرزوی پیروزی»؟! 

 

 بیشتر مردم این شهر در عرصه «اقتصاد و فرهنگ» بر اثر سلطه «بیداد و نیرنگ»،

 بیش از آن چه در «آرزوی پیروزی» باشند،در «تکاپوی روزی» هستند.

شبانه روز به «سختی،کار» و با «بدبختی، پیکار» می کنند،

تا تنها «وضع موجود» و «وضعیت جور و جمود» را حفظ کنند!

بیش از آن چه به فکر «به دست آوردن» باشند

دغدغه «از دست دادن» دارند.

اینان نه «ذوق آینده» دارند ،نه «شوق پاینده»!

با «پویایی می دَوَند»،امّا به «پایایی نمی رسند»!

دائم «راه می پویند» و «جاه می جویند»؛

امّا گویی «سیرشان دَوَرانی» است و «مسیرشان سرگردانی»؛

زیرا هر چه تندتر «با تاخت و تاز می دَوَند»،

زودتر «به نقطه آغاز می رسند»!

 

#شفیعی_مطهر

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 26 تير 1396 | 6:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد658 )

 

«یار» یا «سربار»؟! 

 

 در جامعه بشری «بهترین شهروندان» و «برترین ورجاوندان»
 
انسان هایی هستند که می کوشند با «نیروی قلم» و «تکاپوی قدم»، 
 
««باری وزین» و «آواری سنگین» از دوش جامعه بردارند. 
 
...و بدترین افراد کسانی اند که «بارِ وزین» 
 
و «آوارِ سنگین» وجود خود را نیز بر دوش دیگران می گذارند.
 
برای جامعه، آنان «خدوم»اند و اینان،«مخدوم»!
 
خدوم «یار»است و مخدوم،«سربار»!
 
آن «یار شاطر» است و این،«بار خاطر»! 
 
آن «درمان»است و این،«درد»! 
 
آن «یاری باهوش»است و این،«باری بر دوش»!
 
آن «شیفته خدمت» است و این،«فریفته قدرت»!
 
آن به خدمتگزاری خود «می بالد» و این از خدمتگزاران «می نالد»! 
 
آن همه توانش را به «کار می گیرد» و «بار می پذیرد»
 
و همواره خود را «می کاهد» و از دیگران پوزش «می خواهد».
 
این بار خود را بر دوش دیگران «تحمیل» 
 
و از کار خود «تجلیل» می کند!
 
#شفیعی_مطهر
 
----------------------------
 
ورجاوند: بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند
 
آوار: گرد و خاک،غبار،دیوار یا سقف فروریخته
 
خدوم: خدمتگزار،زحمتکش
 
مخدوم:  سَروَر،اقا،خدمت کرده شده،کسی که نوکر دارد
 
شاطر: چابک،چالاک(در اینجا)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 25 تير 1396 | 9:32 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد657

 

«واژه واهی» در «تیراژه تناهی» 

 

من وقتی دیدم کاری را حتی یک نفر می تواند انجام دهد، 
 
گفتم پس من هم مي توانم...
 
وقتي ديدم كاري را هيچ كس نمي تواند انجام دهد، 
 
گفتم شايد من بتوانم...
 
با این «نگرش، دیدن» و با این «انگیزش، اندیشیدن»
 
 «انجام هر کار» و «اقدام هر ابتکار» غیرممکن نیست!
 
«نمی توانم»،«شیله ای شوم» است و «پیله ای موهوم».
 
باید آن «شیله را درهم شکست» و آن «پیله را از هم گسست».  
 
«نمی توانم»،«واژه واهی» در «تیراژه تناهی» است!
 
 #شفیعی_مطهر
---------------------------------
شیله: حیله ،مکر،خدعه
 
پیله:پرده نازکی که کرم ابریشم از لعاب دهن خود به دور خود می تَنَد و در میان آن محصور می شود
  
تیراژه: رنگین کمان 
 
تناهی: به نهایت رسیدن،پایان یافتن،بازایستادن
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 25 تير 1396 | 5:51 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد655

 

 

«ثار» و «ایثار» ! 

 

 

من عشق را «رنگین کمانی دلاویز»،ولی با «گمانی فتنه انگیز»دیدم 

که روزهای خاکستری را «رنگین» و دل های زار را «زّرین» می کند. 

پس باید «یاران را همراه» و «باران را چشم به راه» بود.

با همراهی عشق هر «دُشخوار»،«خوار» می گردد

و هر «کار»،«ابتکار»!

عشق برای هر «فرهادی»،«هادی» می شود، 

تا آن جا که نه تنها «کوه بشکوه»،که «شکوه کوه» را نیز 

در زیر گام های «حقیر»،«تحقیر» می کند.

عشق هم از «هوشیار»،«یار» می سازد

و هم از «اغیار»،«یار»!

همین عشق گاهی از «جاده خون» و «سجّاده گلگون» می گذرد

و «دلدار» را به «دار» می سپارد

و «ایثار» را به «ثار»!

 

#شفیعی-مطهر

-------------------------------- 

زار: ناتوان، رنجور، ضعیف، زبون، درمانده،خوار

دُشخوار: دشوار،مشکل، صعب،سخت

خوار: آسان،سهل،حقیر

هادی: هدایت کننده ،رهنما،پیشوا 

اغیار:  بیگانگان،جمع غیر

دلدار: دلبر، معشوق، محبوب

دار:چوب بلند که محکومان را با آن حلق آویز می کنند

ایثار:بذل کردن،دیگری را بر خود برتری دادن

ثار: کینه کشیدن،انتقام،خونخواهی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 24 تير 1396 | 11:24 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد656

 

«قیمت» و «قیامت» ! 

 

 «هدف زندگی» و «شرف ارزندگی» در این است 
 
که انسان زندگی می کند تا «قیمتی» شود، 
 
نه اين كه به هر «قيمتي» زندگي كند.  
 
«سیر حیات» و «مسیر نجات» 
 
باید کسب «خصال ربّانی» و «کمال انسانی» باشد؛
 
اما اگر انسان دچار «روند قهقرایی» یا «گزند ایستایی» شود،
 
«میرایی» بِه از «مانایی»! 
 
 انسان ها را در زندگی «دنیایی» به «دارایی» می سنجند؛
 
ولی در «قیامت» به «قیمت»!
 
 
#شفیعی_مطهر
 
--------------------------
قهقرا :بازگشت به عقب،پس پس رفتن
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 


  


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 24 تير 1396 | 11:20 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد654

 

 «ژرفای ریشه» و «بلندای اندیشه»

 

من «جوينده پگاه نور» و «پوینده راه شعور» را ديدم 

كه در تاريكي «مي زيست»، ولی در فراق روشنايي «مي گريست». 

غافل از آن كه همه «آبشاران نور» و «چشمه ساران شعور» 

از «ژرفای ریشه» و «بلندای اندیشه» او سرچشمه مي گیرند.

کسی که «گوهرِ درونی را نیافته» و به سوی«جوهر بیرونی شتافته»،

نه «چیزی می یابد» و نه «پشیزی درمی یابد»! 

سروده ای منسوب به «امیر بیان»و«مولای مومنان»علی(ع) می گوید:

دوائکَ فیکَ وَ ماتخبروا

و دائکَ منکَ وَ ما تشعروا

اَتَزعَمُ اَنَّکَ جِرمٌ صَغیرٌ

وَ فیکَ انطوی العالم الاکبروا

دوای تو در توست و تو نمی دانی

و درد تو نیز در توست و تو نمی فهمی

آیا می پنداری تو جسم کوچکی هستی؟!

در حالی که جهان بزرگی در وجود تو نهفته است.

***

تویی تو نسخه رمز الهی

ز خود می خواه تو هر آنچه خواهی

***

کاریز درون جان تو می باید

کز عاریه ها تو را دری نگشاید

یک قطره آب در میان خانه

بهتر ز جویی که از برون می آید(سنایی غزنوی)

***

درون حبّه ای صد خرمن آمد

جهانی در دل یک ارزن آمد(مولانا)

***

میان آب حیاتی و آب می جویی

فراز گنجی و از فاقه در تک و پویی

تو کوی دوست همی جویی و نمی دانی

که گر نظر به حقیقت کنی تو آن کویی

***

ای خسته درون تو نهالی است

کز هستی آن تو را کمالی است

ای سایه نشین هر درختی

بنشین به کنار خویش لختی

***

در جُستن جام جم جهان پیمودم

روزی ننشستم و شبی نغنودم

ز استاد چو وصف جام جم بشنودم

خود جام جم جهان نمای جم من بودم

***

سال ها دل طلب جام جم از ما مي كرد     

  وانچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد 

گوهری کز صدف کَون و مکان بیرون بود

طلب از گمشدگان لب دریا می کرد

بي دلي  در همه اوقات  خدا  با  او  بود      

  او نمي ديدش و از دور خدايا مي كرد(حافظ) 

***

سبو بشکن که آبی نی سبویی

ز خود بگذر که دریایی نه جویی

سفر کن از من و مایی که مایی

گذر کن از تو و اویی که اویی(مغربی)

***

...و واپسین سخن این که انسان «خود باخته»و «خویش نشناخته»،

برای یافتن «باب نجات» و «آب حیات»،

کشتی را به جای «نوح» گرفته 

و جسم را به جای «روح»!

 

#شفیعی_مطهر

 

 کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 23 تير 1396 | 12:14 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد653

 

 «گاه» یا «نگاه»؟! 

 

من چشم هایی را دیدم در «اسارت نهان» و «حقارت پنهان». 

زیرا بینایی دارند، نه «بينش» ؛ و نور دارند بدون «درخشش». 

بینایی انسان را از «سقوط در چاه» بازمی دارد

و بینش از «هبوط از جاه».

بینایی «انسان» را حفظ می کند 

و بینش «انسانیت» را. 

آن چه به «انسان،شعور» و به «انسانیت،نور» می بخشد،

نه «بینایی تیز»،که «بینش خردانگیز» است.

چیزی که به انسان ،ارزش می بخشد،

نه «گاه»،که «نگاه» است!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------- 

هبوط: فرودآمدن

جاه: قدر و شرف،فرّ و شکوه،شان و جلال،مقام،منزلت،جایگاه

گاه: تخت پادشاهی،جا،مکان

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 23 تير 1396 | 5:33 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد652

 

 «اسیر» به دنبال «زنجیر»! 

 

«انسان هزاره سوُّم» در این «شهر پُرتلاطُم» 

«ذهنی خراشیده» دارد و «مغزی فروپاشیده».

   هر تکّه از مغزش در اسارت «جعبه ای جادویی» است با «هیبتی هیاهویی». 

در گزینش نوع اسارت «آزاد» است و آزادیش در «انقیاد».

با «شوق صدارت» ولی برای خرید «طوق اسارت»، 

با «کمال شَعَف» به «دنبال صَف» می ایستد!

در اینجا نه «زنجیر» به دنبال «اسیر»،

که «اسیر» برای استقبال از «زنجیر» می دَوَد!

 برای «تحمُّلِ حقارت» و «تذلُّل اسارت» مسابقه می دهند!

در این شهر «کرامت»،«حراج» است 

و «لئامت» نوعی «علاج» !

در هر جامعه که «بیداد،داد ستاند»

و «استبداد، فرمان براند»،

آن چه «می میرد،آژوی انسانیّت» است

 و آن چه «جان می گیرد،خوی حیوانیّت»!!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

آژو : کوشش،همّت،غیرت(واژه اوستایی)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 22 تير 1396 | 9:46 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد651

 

«اشک نیاز» یا «چشمک ناز»؟! 

 

بهارتان پیروز

من باران را ديدم كه «بي دريغ می باريد» و «بر فراز ستيغ مي ناليد»؛ 

زيرا «توده ابر» و این «آلوده سِتَبر» 

«چشمِ مِهر» و «چشمه سِپِهر» را پوشانیده بود

و مردم، «چشم ماهپاره» و «چشمک ستاره» را بیشتر دوست داشتند.

با خود انديشيدم كه اين كار نه «نامُرادي»، كه «نامَردی» است؛

آن همه «اشک نیاز» را به یک «چشمک ناز»فروختن! 

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------------

ستیغ: بلندی کوه،قلّه کوه

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 22 تير 1396 | 7:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد649 )  

 

«بُت ها» و «بُتواره ها»!

 

من شیطان را در «بدترین لحظات» به هنگام «رَمیِ جَمَرات» دیدم. 

او می گفت: بسیاری از اینان که امروز به من «سنگ می زنند»، 

فردا به من «زنگ می زنند»!

در رَمیِ جمرات آن چه از سوی حاجیان «خوار» و «سنگسار» می شود، 

«یک فرهنگ» است،نه «یک سنگ»!

 «بُت های سنگی»، «ریشه در گِل» دارند

و «بُتواره های فرهنگی»، «اندیشه در دل»!

 «سنگ» را با «سنگ سخت تر» می توان شکست  

و «فرهنگ» را با «فرهنگ برتر»!

 «سنگ» به یک «روز» می شکند، 

ولی «فرهنگ» به «روزگاران»! 

هشداریم تا از «رُخساره»،«بُتواره» نسازیم!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------- 

رَمی: انداختن، افکندن، پرتاب کردن،سنگ انداختن

جَمَرات: جمع جمره،سنگ ریزه.جمرات نام سه موضع است در منی که حاجیان به هر یک هفت سنگریزه پرتاب می کنند.این عمل را «رَمیِ جَمَرات» می گویند

رُخساره: چهره،شخصیت،افراد مقدس

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 21 تير 1396 | 8:48 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد648

 

«خودباوری» و «خداداوری»

Image result for ‫خوردن حشرات زنده‬‎

 

من کسی را دیدم که به «کرّات» «حشرات» را 

«زنده زنده» و حتّی «پوست نکنده» می خورد. 

بنابراین دانستم که خوب یا بد بودن هر «پدیده دیرین» یا «آفریده نوین»

به نوع رابطه و نسبتی «بستگی» و «وابستگی» دارد

که بین «انسان فهمیده» و «پایندان پدیده» ایجاد می شود.

«نوع بازیابی»،«تنوّع ارزیابی» را می آفریند.

اینجاست که «احساس نفرت و نفرین» 

از «سپاس و آفرین» متمایز می شود.

آیا این نوع «آمیزه ساخت» و «انگیزه شناخت»

ما را بر این «خودباوری» و «خداداوری» نمی رساند

که «پیوسته» و «بایسته» 

همه باورها را نه تنها در «آرزوی رَصَد»،

که در «ترازوی خِرَد» بسنجیم؟

 

#شفیعی_مطهر

 -----------------------------

پایندان: ضامن،کفیل،پذیرفتار،میانجی

بازیابی: پیداکردن،یافتن

رَصَد: مراقبت،به چیزی نظردوختن و مراقب بودن

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 20 تير 1396 | 6:26 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد647
 
 
«ستون بینش» و «قانون آفرینش»! 

 

من «بَذری نهفته» و «جَذری نشکفته» را دیدم 

که «جنگلی سبز در رویا» داشتند و «رویشی سپيد در روایت» .

«راز پایداری» و «رمز ماندگاری»

در «استمرار رویش» است و «استبصار پویش».

«آنی درنگ» را «جهانی ننگ» می دانستند .

«میرایی» را در «ایستایی» می دیدند

و «پایایی» را در «پویایی»!

این «ستون بینش» است و «قانون آفرینش»!

 

#شفیعی_مطهر

 ----------------------------------

جذر: بیخ،ریشه،اصل

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 18 تير 1396 | 11:24 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد646 ) 

 

«شادی دل»،«آزادی از گِل»

  


 شادي «گلي معطّر» و «سُنبُلی مُعنبر» است 
 
كه بايد بر «شاخسار دل و جان» بشكفد،
 
نه بر «رُخسار و لب خندان».  
 
«شادی دل»،«آزادی از گِل» است!
 
تا «دل» اسیر «گِل» است،
 
«ترنّم شادی» و «تبسّم آزادی» «مشکل» است!
 
باید «رشته های وابستگی» و «سرشته های خستگی» را «گسست»
 
و به «مهرِ پویایی» و «سپهرِ پایایی» «پیوست»!
 
«بستر خاک»،«خاکستر هلاک» است!
 
در این بستر از «رای» جز «ریوه» نبینی
 
و از «نای» جز «نیوه» نشنوی! 
 
 
#شفیعی_مطهر
 
----------------------
سُنبل: خوشه  
 
مُعنبر: عنبرین، چیزی که به عنبر و بوی خوش آغشته شده 
 
مهر: آفتاب،خورشید
 
رای: اندیشه،فکر، عقل ،عقیده، تدبیر،عزم
 
ریوه: مکر،حیله،فریب،افسون
 
نای: نی،از آلات موسیقی که با دهان نواخته می شود
 
نیوه: ناله، افغان، خروش، گریه، نوحه
 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 18 تير 1396 | 11:14 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 63 64 65 66 67 ... 130 صفحه بعد