#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد698 )
«ناقدان متفکّر» یا «مقلّدان متحجّر»؟!
هر «نوشتار نغز» و «گفتار پُرمغز»
باید به گونه ای «نگاشته» و «انگاشته» شود
که مخاطب را «فکور انگارد» و او را «به تفکُّر وادارد»!
گوینده و نویسنده ای که به جای مخاطب می اندیشد
او را نه «وارسته آزاده»،که «شایسته قلّاده» می پرورد.
آنان که جوامع انسانی را «به پیش می رانند» و «از تشویش می رهانند»،
«ناقدان متفکّر» اند،نه «مقلّدان متحجّر»!
هر انسان یک «شهروند فکور» است و یک «ورجاوند ذیشعور».
باید «اعتقادش را پاس داشت»
و «اعتمادش را سپاس گزاشت».
او حق دارد «باور»هایش را «باروَر»
و «نظر»هایش را «باور»کند!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
نغز: خوب،نیکو،لطیف،بدیع
انگاشتن: پنداشتن،گمان کردن،تصورکردن
وارسته: آزاد،رها،آسوده،رهایی یافته
قلّاده: گردن بند،مهار،افسار
ورجاوند: ارجمند،بلندپایه،برازنده،نیرومند
نظر: نگاه،نظریه
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد697 )
خودکامگان «امیر»اند یا «اسیر»؟!
انسان های شریف ،«تصویر شخصیّت» و «تقریر هویّت» خود را
نه در «نقاب ندامت»،که در «قاب کرامت» می نگرند.
اینان هیچ گاه خود را «بزرگ تر» و «سترگ تر» از آن نمی یابند
که «می اندیشند» ،در حالی که از دیگران «پیش اند»!
آنان که خود را هماره «بیش» و همه جا «پیش» از دیگران می دانند،
در «قفسی تنگ» و «محبسی پُرآژنگ» به نام عقده حقارت
«اسیر»اند و در «تنگنای تحقیر»!
خودکامگان نه «امیر»،که «اسیر»اند؛
«اسارت» در بند «حقارت»!
چه زیبا «فرمود» پیام آور «جود و سجود» محمد(ص):
«ما مِن رَجُلٍ تَکَبّرَ اَو تَجَبَّرَ اِلّا لِذِلَّهٍ وَجَدها فی نَفسِهِ»
هیچ انسانی تکبُّر نمی ورزد و ستم نمی کند
مگر به خاطر ذلّتی که در درون خود می یابد!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
تقریر: بیان کردن،اقرارکردن،قراردادن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد696 )
«پرچمِ هستي» و «عَلَمِ اَلَستی»
هر «جوان وَرجاوَند» و هر «انسان اندیشمند»
می کوشد تا «پرچمِ هستي» و «عَلَمِ اَلَستی» خود را
بر بلندای چکاد اندیشه های خود «برافرازد»
و با افکارش، دنيايش را «بسازد».
آنان که «مغز دارند» و «نغز می نگارند»،
خود اندیشمندانه «سرشت را می نگرند» و «سرنوشت را می نگارند»؛
اما کسانی که مغز دارند،ولی «روان پریش اند»،«اصلاً نمی اندیشند» .
اینان «محکوم به بردگی» و «محروم از آزادگی» هستند!
آنان که «می اندیشند»،همیشه و همه جا «پیش اند»،
اما آنان که «نمی اندیشند»،هماره در «تشویش اند»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
وَرجاوَند: ارجمند،بلندپایه،برازنده،نیرومند
عَلَم: رایت،پرچم،بیرق،نشان،نشانه
اَلَستی: روز اَلَست:روز آغاز آفرینش
چکاد: قُلّه،بالای کوه
نغز:خوب،نیکو،لطیف،بدیع،هر چیز نو و خوش
پریش: پریشان،پراکنده
تشویش:آشفتگی و بی آرامی
-------------------------------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
--------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد695 )
«مایه تکامُل» و «سرمایه تعامُل»
ذهن «انسان مُتعصِّب» و «باایمان مُتصلِّب» چون مردمك چشم است،
كه هرچه بيشتر بر آن نور بتابد، «تنگ تر»
و برای درک و دیدن، «دَنگ تر» مي شود.
«ذهن مات» چون «چتر نجات» است!
تا «باز» و «آماده پرواز» نشود،
نمی تواند «مِهرِ آتشگون» و «سپهرِ گردون» را «دَرنَوَردَد»
و «بَرّ و بحر را زیر بال و پرگیرد».
تضادّ،«مایه تکامُل» است و «سرمایه تعامُل».
بنابراین «بیانات خالِف» و «نظریات مُخالِف»
«ذهن را کمال» می بخشد و «جان را جمال».
پس بر مخالف «برنیاشوبیم» و او را «سرنکوبیم»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------------
متعصّب: دارای ذهن بسته،دُگم،متحجّر
متصلّب: شدید،سخت،بسته
دَنگ: ابله،احمق،کودن،فرومایه
مات: سرگردان،حیران،سرگشته
مِهر: آفتاب،خورشید
خالِف: احمق،بی شعور
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
-----------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد694 )
«تن به تحقیر» و «سر به زنجیر»!
شیوه «خودکامگان جهان خوار» و «مستبدّان ستمکار» این است
که نخست مردم را «تحقیر می کنند» و سپس «به زنجیر می کشند».
انسان تا «تن به حقارت نسپارد»، «سر به اسارت نمی گذارد».
(فَاستَخَفَّ قَومَهُ فَاَطاعوهُ - با الهام از سخن قرآن درباره شيوه فرعون)
«انسان های آزاده» و «مردان بااراده»
نه «تن به تحقیر» می دهند و نه «سر به زنجیر».
انسان تا «حقیر» نشود،تن به «تحقیر» نمی دهد
و چون «حقارت را پذیرفت» و «از اسارت برنیاشُفت» ،
عمری «سر به زیر» دارد و «پای در قیر»!
کرامت بخشیدن به ملّتی «خوار» بسی «دُشخوار» است؛
زیرا آنان با «ذلّت،یگانه» اند و با «عزّت،بیگانه»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
خوار : ذلیل ،پست،حقیر،زبون
دُشخوار: دُشوار،سخت،مشکل،ضدِّ آسان
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد693 )
«غول قدرت»یا «شاغول عدالت»؟!
هیچ انسانی آن قدر «خودساخته» و «خداشناخته» نیست
که «قدرت» و «شوکت» در او متمرکز گردد
و «به فساد نگراید» و «بر بیداد نیفزاید».
«قدرت» بیرون از «دایره نظارت»
«زور می زاید» و «بر غرور می افزاید».
«ستایش خودکامه» بدون «پایش برنامه»
از «خدیوی خداشناس»، «دیوی فرناس» می سازد.
ولی «پایش قانونی» به همراه «پیرایش آزمونی»
از «غول قدرت»،«شاغول عدالت» می پردازد!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------------
شوکت: فرّ و شکوه،جاه و مرتبه
پایش: نظارت
خدیو: پادشاه،امیر
فَرناس: غافل،نادان،خواب آلود
غول: موجود افسانه ای بسیار بزرگ جثّه و بدهیکل،جانور مهیب
شاغول:گلوله فلزّی آویخته به نخ که در بنّایی برای امتحان کجی یا راستی پایه به کار می برند
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
-----------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد692 )
«زور سلطانی» و «غرور نادانی»!
من ناخدای بی خدایی را دیدم
که با «زور سلطانی» و «غرور نادانی»،
کشتی ملّت را به جای «ساحل نجات»،
به سوی «گرداب ممات» می راند.
به رغم راهنمایی«داوران دلسوز» و «روشنگران شب افروز»
همچنان «راه هلاک» و «چاه مغاک» را «می پیمود»
و «پندآموزی آگاهان» و «دلسوزی همراهان» بر لجاجتش «می افزود» .
این شهریار خودکامه از بسیاری «احساس حقارت» و «تنگی ظرفیّت» ،
در «درون مي سوخت» و «دهان منتقدان را مي دوخت»!
در این «خودکامگی احمقانه» و «بی برنامگی ناشیانه»
همچنان «دُژآلود تاخت» تا خود و همه خلق را «نابود ساخت»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
ممات: مرگ،زمان مرگ
مغاک: گود،گودال
دُژآلود: خشم آلود،خشمگین،بدخو،تندخو
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
--------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد691 )
«گُلی مُعطّر» با «تحولّی مُستمر»!
من خودکامه ای «شیفته» و «خودفريفته» را ديدم
كه از بوییدنِ «عطرهاي دل انگيز»،«زار»
و از «گُل هاي مُشكبيز» ،«بیزار» بود؛
بنابراين گلبرگ هاي گل هاي معطّر را از هم «مي گسست»
و شيشه هاي عطر را «مي شكست».
در نتيجه ناخواسته فضاي جامعه را «عطرآگين»
و صحن و سراي هستي را «مُشگين» مي کرد.
*****
در این زمانه که خورشید خواب می ماند
سوال روزنه ها بی جواب می ماند
برای دانه پنبه همیشه کابوس است
که از توالی نسلش طناب می ماند
خوش است غنچه پرپر ولی به این امید
که از زلال وجودش گُلاب می ماند
(سروده ها از:شهین محمدی)
بیاییم «گُلی مُعطّر» و آفرینشگرِ «تحولّی مُستمر» باشیم
که با پرپرشدنمان نیز «کامِ جهان را عطرآگین»
و «مشامِ جان را مُشگین» سازیم.
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
زار: ناتوان،رنجور،زبون،درمانده
نزار: ناتوان،افسرده،رنجور
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران ،انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رازی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری،خ حرم ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد690 )
«زن بودن اصیل»یا «مردشدن بدیل»!
زنانی که «آرزوی مرد بودن»
و مردانی که «تکاپوی زن بودن» دارند،
افرادی «ساده انديش» اند و «روان پریش»،
زیرا نمي دانند «زن بودن» و «مرد بودن»
نه به «حالت»،که به «اصالت» است!
ارزش هر زن و هر مرد نه تنها به «جمال» ،که به «کمال» است.
آن چه در زن «می درخشد» و به او «ارزش می بخشد»،
«زن بودن اصیل»است،نه «مردشدن بدیل»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
بدیل: عوض،جانشین
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مرکز پخش در تهران با 25 درصد تخفیف:
انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رارزی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9
، تلفن:66973774 و 66973659
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد689 )
«سایه سرگردان» و «همسایه همسان»
من «سایه ای سرگردان» و «همسایه ای همسان» را دیدم
که عمری است نه «رهایم می انگارد» و نه «تنهایم می گذارد».
من با همه تلاش در «سودای ساخت» و «برای شناخت»،
هنوز «نه او را می شناسم» و «نه از او می هراسم».
من «به هر سوی سَر می کشم» و به «هر کوی پَر می کشم»،
او همه جا چون «بال» به «دنبال» من است؛
ولی چون به سویش می روم ،«با من نمی ستیزد»،
بلکه «از من می گریزد».
او تنها «گاهی» و «جایگاهی» تنهایم می گذارد،
که «نور بر من نتابد» و «دَیجور مرا دریابد»؛
پس «سایه، نمادِ نور» است و این «همسایه، همزادِ هور»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
دَیجور:تاریکی،سیاهی
نماد: نما،نماینده
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مرکز پخش در تهران :
انتشارات علوم بنیادی،خ انقلاب،روبروی دانشگاه تهران،بین خ فخر رارزی و خ دانشگاه،مجتمع پارسا،واحد9
، تلفن:66973774 و 66973659
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد688 )
«رویش دوباره دانه ها»و«پویش بهاره جوانه ها»!
من درختانی را دیدم «پایدار» و «استوار»،
که در «دل سرد و سپید زمستان» ، «رویای سبز بهاران» را مي ديدند.
در دل دريايي آنان هر لحظه «امواج اميد»،«معراج نويد» مي آفريد.
نه از «سَموم خزان مي افسُردند»
و نه از «سرماي زمستان مي پژمُردند».
از «قامت»آنان،«استقامت» را آموختم
و از «قیام» آنان،«قیامت» را.
من در «مرگ زرد پاییزی»،«گلبرگ سرخ رستاخیزی» را دیدم.
بنابراین در «درازترین یلدای سیاه»
نباید «طلیعه سپید پگاه» را فراموش کرد.
پس بتاب «حتی بر سینه سیاه ترین سپهر ظلم و زور»
و «تباه ترین شب دیرپای دَیجور»
و بشتاب برای «رویش دوباره دانه ها» و «پویش بهاره جوانه ها»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
سَموم: باد زهرآگین و خفقان آور
دَیجور: تاریکی،تیره رنگ،سیاه
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد686 )
«شعار توده» یا «شعور ستوده»؟!
دزد واقعي كسي نیست كه «طلا و مرواريد را مي ربايد»،
بل كسي است كه «نور خورشيد را مي آلايد».
«دزدِ زر»،«مُزدِ مختصر» را می بَرَد،
ولی آن که «نور آگاهی» و «شعور خلیفه الهی» را «می رباید»،
«صفای انسانیّت» و «ولای وحدانیّت» را «می زداید»!
آن که «با نور تفهُّم می ستیزد»،«از شعور مردُم می پرهیزد»!
خودکامگان از «شعور توده می هراسند» و «شعارِ ستوده را می شناسند»،
بنابراین تا می توانند «بر شعار می افزایند»، ولی «شعور را می زدایند»!
«شعار توده»آن گاه سود می بخشد،که در «شعور ستوده» تبلور یابد.
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
ولاء: محبت،دوستی،یاری
تفهُّم: فهمیدن،دریافتن،درک کردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد686 )
«شعار توده» یا «شعور ستوده»؟!
دزد واقعي كسي نیست كه «طلا و مرواريد را مي ربايد»،
بل كسي است كه «نور خورشيد را مي آلايد».
«دزدِ زر»،«مُزدِ مختصر» را می بَرَد،
ولی آن که «نور آگاهی» و «شعور خلیفه الهی» را «می رباید»،
«صفای انسانیّت» و «ولای وحدانیّت» را «می زداید»!
آن که «با نور تفهُّم می ستیزد»،«از شعور مردُم می پرهیزد»!
خودکامگان از «شعور توده می هراسند» و «شعارِ ستوده را می شناسند»،
بنابراین تا می توانند «بر شعار می افزایند»، ولی «شعور را می زدایند»!
«شعار توده»آن گاه سود می بخشد،که در «شعور ستوده» تبلور یابد.
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
ولاء: محبت،دوستی،یاری
تفهُّم: فهمیدن،دریافتن،درک کردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد685 )
«پاهاي پايدار» یا «دست هاي دستيار»؟!
هیچ «فردی علیل» یا «ملّتی ذلیل» نیست
که بتواند همیشه با تکیه بر «پای دیگری» یا «عصای یاوری» بایستد؛
بنابراين بايد بر «پاهاي پايدار»خود تكيه كند، نه بر «دست هاي دستيار».
ملّت های دربند باید خود با «اتّکال بر خدای رحمان» و «اتّکا بر عصای عصیان»،
«با تدبیر به پاخیزند» و «با تحقیر بستیزند».
#شفیعی_مطهر
---------------------------
یاور: مددکار،یاری دهنده،یاری ور
دستیار: یاری دهنده،مددکار،کمک کننده،همدست،معاون
اتّکال: توکّل کردن،اعتمادکردن،کار خود را به کسی وانهادن و اعتمادکردن
اتّکا: تکیه کردن،تکیه زدن به چیزی
عصیان:ترک طاعت،عدم انقیاد،نافرمانی،سرپیچی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد684 )
«مغزهای فکور» و «مولِّدان شعور»
ملت هایی «شایسته رفاه و رستگاری» و «بایسته جاه و جهانداری» هستند،
که «مغزهای فکور را پاس می دارند» و «مولِّدان شعور را سپاس می گزارند».
در شهری که «پَخمگان» «بر صدر می نشینند» و «قدر می بینند»،
«نُخبگان»،«خواری می بینند» و «به زاری می نشینند»!
در جوامع توسعه نیافته آنان که «قانون سیاست» و «کانون کیاست» را
«نمی فهمند»،«در وَهم اند»
و آنان که «می فهمند» «خواهان سَهم اند»!
و این «توده ناآگاه» و «خُموده بی پناه» است
که «گنجینه ها را می بازد» و «هزینه ها را می پردازد»!
تنها «راز رهایی» و «آغاز شکوفایی» این است
که «آگاهان به پاخیزند» و با «عفریت جور و جهل و جمود بستیزند»؛
خود را «بسوزند»،تا چراغی فراراه ناآگاهان «برافروزند»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
جاه: قدر و شرف،علوّ منزلت،فرّ و شکوه،شان و جلال،منزلت،مقام
مولِّد: تولیدکننده،زاینده ،زایا،به وجودآورنده
پَخمگان: کودن ها،کم عقل ها،کُندفهم ها،کم هوش ها
نُخبگان: برگزیدگان،تیزهوشان،فرزانگان
زاری:خواری،زبونی،ضعف و ناتوانی
خُموده: آتش خاموش شده،ساکت،خاموش،بیهوش
عفریت: خبیث،منکر،دیو،غول،موجود زشت و بد و سهمناک
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد683 )
«قداست»، ابزار «سیاست»!
در بررسی هر «دوره از زمان» و در هر «دیار از زمین»
«سرگذشت هر ملّت» و «سرنوشت هر امّت» ،
این حقیقت «نهفته» را «شکفته» می سازد
که همواره «قداست زدگی» به «قداست زدودگی » می انجامد.
اگر این «باور» در اذهان شهروندان «بارور» شود
که هر اندیشه «قابل نقل»، قطعاً «قابل نقد» است؛
در این صورت «اندیشه هیچ عقیده خردستیز»
و «ریشه هیچ سلیقه عقل گریز»
در بستر «دایره قداست» و «بایره سیاست» نمی روُید!
«هیچ انسانی قدّیس» و «هیچ بیانی قابل تقدیس» نیست!
گزاره ای می تواند «باورپذیر» باشد،
که در ترازوی خرد «قابل تفسیر» باشد.
«قداست» تنها در پرتو «کیاست» قابل طرح است؛
اما آن گاه که «قداست» ابزار و آلت دست «سیاست» می شود،
بر «بنیان انسان برمی آشوبد»
و «ارکان ایمان را درهم می کوبد»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
قداست: طهارت،پاکی
قداست زدگی: برخی از اشخاص و افکار را مقدّس دانستن
بایره: ویران،خراب،فاسد،زمین غیرقابل کشت
قِدّیس: پاک و منزّه،بسیار پارسا و مومن
تقدیس: پاک و منزّه کردن،به پاکی ستودن،به پاکی منسوب کردن
تفسیر: معنی کلامی را بیان کردن،واضح و آشکارساختن معنی سخن،شرح و بیان
کیاست: زیرکی،هوشیاری
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد682 )
«ژرف نگریستن» و «شگرف زیستن»!
آن كه مي كوشد «مِه های غلیظ شبگیری» را
با « بادبزن حصیری» بزداید،
بسی «روان پریش» و «ساده اندیش»!
او «حقایق را نمی شناسد» و «از افراد لایق می هراسد»!
«اصل ریشه را باید شناخت» و «اهل اندیشه را باید نواخت»!
آن که «عقلش در چَشمش» و «نقلش در خَشمش» جلوه گر است،
نه «آیش»،که تنها «نمایش» را «می نگرد»
و نه«زایش»،که تنها «افزایش» را «می نگارد»!
در جهان هستی باید «ژرف نگریست» و «شگرف زیست»!
#شفیعی_مطهر
------------------------------
مِه: بخار آب پراکنده در هوای نزدیک زمین،بخاری که فضا را تیره می کند
شبگیر: سحرگاه
آیش: بارورشدن،میوه دادن،آماده کردن زمین برای کشت
شگرف: نیکو و خوش آیند،کمیاب و بی نظیر در خوبی و زیبایی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد681 )
«پُلی ساختنی» یا «پولی پرداختنی»؟!
«سختی بی خردی»،عامل «بدبختی ابدی»است.
آن که «با خرد بیگانه» است ،«تا ابد دیوانه» است!
«زُلال خوشبختی» و «ضَلال بدبختی» ،
از «رخسار ریشه» و «کوهسار اندیشه» سرچشمه می گیرد.
آن که خوشبخی را در «فرگاهی فرسوده می جوید»،
«راهی بیهوده می پوید»!
کسی که «آهی جانکاه» دارد و «نگاهی به درگاه» ،
تا فرشته خوشبختی از «دَر بِدَرآید»،و در «بَرِ او بیاساید» ،
«شَعَفی خُموده» و «هَدَفی بیهوده» را انتظار می کشد.
خوشبختی،«پُلی است که باید ساخت»است،
نه «پولی است که شاید پرداخت»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
ضَلال: گم شدن،گمراهی
شَعَف:شادمانی،خوشحالی،خوشدلی
خُموده: خاموش شده،فرونشسته
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد680 )
«قاب شخصیّت» در ورای« نقاب موقعیّت»
تهی مغزهای«خودباخته» و «خدانشناخته» هماره می کوشند
«قاب شخصیّت» خود را در ورای« نقاب موقعیّت» خود پنهان دارند.
شخصیت هر انسان به «قُدرتِ تمییز» است،نه به «وُسعتِ میز»!
ارزش انسان ها به «میزان درک» ارزیابی می شود،نه «بُرهان مدرک»!
بزرگی انسان باید در «جلای جان» تجلّی یابد،نه در «سیمای عنوان»!
«عیار ارزش» و «معیار پویش»،
«گریز به اصالت» است و «پرهیز از بطالت»!
زلال ارزش ها باید از «چشمه سار درون بجوشد»
و بر «بستر جویبار برون بخروشد»!
باید «از ریشه رویید» و «گُلِ اندیشه را بویید»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
تمییز :بازشناختن،جداکردن،بازشناسی،تشخیص
بُرهان : دلیل،حجت،دلیل قاطع
جلاء: صیقل دادن و زدودن زنگار و آلودگی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد679 )
«انبوه نیاز» و «اندوه دراز»
من ویرانی و شکستن «سدّی کهن» و «حدّی ایمن» را دیدم
که آن «سدِّ سدید» را در «سده های مدید»
هزاران «دردآشنای دل آگاه» با «تلاش های جانکاه»،
نه تنها «قطره های آب»، که «شطره های آبرو» را
در آن سد «انباشتند» و «به ميراث گذاشتند»؛
اما در اين «عصر جور و جهل و جمود»،«نسلی اسیر خوف و خیال و خمود»
بي رحمانه آن سد را «درهم شكستند»
و رشته هاي قرن ها تلاش را «از هم گسستند» !!
آن چه از دست رفت، نه تنها «سدِّ آب»،که«سده ها آبرو» بود
و آن چه به جا ماند،نه تنها «انبوهی نیاز»،که «اندوهی دراز» بود!
#شفیعی_مطهر
----------------------------------------------
ایمن: در امان، محفوظ ،مصون، سالم،در امن
سده: قرن، صد سال
سدید: محکم و استوار، راست و درست
مدید:دراز،کشیده شده
شطر(شطره) : جزء،پاره، بخش،نيمه چيزي
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد677 )
«عقل» و «عشق»
عقل و عشق چون «آفتاب» و «مهتاب» هستند.
با طلوع یکی،دیگری غروب می کند.
چون «آفتاب به اشراق»آید،«مهتاب به محاق» می رود
و چون «مهر به غروب گراید»،«ماه محبوب آید».
چه سخت است همیشه «مهر و ماه را با هم داشتن»
و هر «گاه را پگاه انگاشتن» !
چه زیباست «با پگاه عشق زیستن» و «با نگاه عقل نگریستن»!
#شفیعی_مطهر
---------------------
اشراق: روشن شدن،درخشیدن،تابان گشتن،برآمدن آفتاب
محاق: آخر ماه قمری،سه شب آخر ماه قمری که ماه دیده نمی شود
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد676 )
«تنها زیستن» و در «خفاگریستن»!
انسان آن گاه خود را در «تیهِ تنهایی» و «چاهِ چرایی» می آزارد،
که هر کس را «ناکس»، و هر دیوار را «قفس» پندارد.
«راه رهایی» از «بلای بینوایی» برای انسان،
این است که در جامعه در «روش رفتار» و «گویش و گفتار»
به جای «تقابُلِ تازَنده» ،«تعامُلِ سازنده» را پیش گیرد.
کسی که عمری همه انسان ها را با «نگرش تیره بنگرد»
و انسانیت را با «نگارش خیره بنگارد»،
محکوم به «تنها زیستن» است و در «خفاگریستن»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
تیه :گمراهی،سرگردانی،بیابانی که رونده در آن گمراه شود
تازَنده: حمله کننده
خیره:گستاخ،سرکش،لجباز،بی شرم
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد675 )
«رفتارِ مخلصانه» یا «گفتارِ بی پشتوانه»؟!
من «درختانی بالنده» را با «زبان حالی نالنده»دیدم .
آن ها را «بی رحمانه می بریدند» و «بی بهانه می خراشیدند»
و با چوب آن «کاغذ می سرشتند» و روی «کاغذها می نوشتند»:
«درختان را قطع نکنید»!
پیام های تربیتی آن گاه در «وجدان می درخشد» و بر «انسان اثرمی بخشد»
که نه تنها در «گفتار» ،که در «رفتار» تبلور یابد.
پیام های تبلیغی باید در «رفتارهای مخلصانه» تبلور یابد،
نه تنها در «گفتارهای بی پشتوانه»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
سرشتن: خمیرکردن،مخلوط کردن،خلق کردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد673 )
«جهل واهی» و «اهل آگاهی»
من چون «گنجینه فرهنگ» را در «آيينه درنگ» دیدم ،
--------------------------------
درنگ: ثبات و آرام،(یعنی با تامّل و دقت فرهنگ را بررسی کردم)
آهنگ: قصد،اراده،عزم،روش
واهی: سست،بی بنیان،کهنه و پوسیده
انبساط: گشاده رویی،شادی
افراط: زیاده روی،از حد و اندازه گذشتن
انحطاط: پست شدن،به پستی گراییدن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد671 )
«می سازیم» یا «می بازیم»؟!
من جهان را دو «رنگ» و به دو «انگ»دیدم؛
هم به «سرخی سیب» و هم به «سیاهی فریب»!
جهان هم می تواند به «روان ها، رامش» بخشد و به «انسان ها، آرامش»
و هم می تواند برای بشریت«سراب اضطراب» باشد و «مُرداب عذاب»!
دنیا «آیینه ای شفّاف» است و «سینه ای صاف» دارد.
هر چه را «عیان می نگرد»،«عُریان می نگارد»!
دنیا با «سایش»،«فرسایش» می بیند
و در برابر هر «کُنش»،«واکُنش» نشان می دهد.
لذا این انسان ها هستند که می توانند
از دنیا «بهشتی برای زیستن» و «گُلگشتی برای نگریستن» بیافرینند
و در عین حال می توانند «عالَمی پریشان» و «جهنّمی سوزان» بسازند!
---------------------------------
اَنگ: نشانی و علامتی که روی کالاها می زنند
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد670 )
«یکّه و تنها» در برابر «خطِّ خطا»
من تک درختی را دیدم «شایق»،
ایستاده در دشتی پوشیده از «شقایق».
نه «گرمای تموز» از پایش می اندازد و نه «سرمای جانسوز».
با «جان سختی» و «شوربختی»،
ریشه ها را در «ژرفای خاک» و «تنگنای مغاک» فرومی بَرَد
و «قَطره های آب» را از «سَطره های تُراب» می مکَد .
چه «شیرین» و در عین حال چه «سنگین» است
«یکّه و تنها» در برابر هرگونه «خطِّ خطا» پایدارایستادن!
خستگان را «سایه سار»، و تشنگان را «برگ و بار» بخشیدن!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
شایق:مشتاق،آرزومند،راغب
تموز: ماه دهم از ماه های رومی برابر با مردادماه،
سطره(سطر): خط،رشته،صف
تُراب: خاک،زمین
مغاک: گودال،جای گود
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد669 )
«زایش سُوال» و «افزایش سِگال»
همه پیشرفت های بشریت «مرهون نهال پرسش ها»
و «مدیون بذر کاوش ها» است.
«پویش سوال»،«رویش نهال» است
در «بستر ذهن جوان» و «خاکستر خاطر انسان».
بنابراین در عرصه «شکوفایی دانش» و «پویایی پژوهش»
«نخستین گام» و «اولین اقدام»،
«زایش سُوال» و «افزایش سِگال» است.
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
سِگال: اندیشه،فکر
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد668 )
«فرهنگ» و «تفنگ»!
من فرمانروایی را دیدم که با «منطق پلنگی»، «منطوق فرهنگی» «مي نگاشت» ؛
در نتيجه «باد می کاشت» و «طوفان برمی داشت».
«پلنگ از تبار دیو و دَد» است و «فرهنگ از انوار عقل و خرد».
منطق پلنگی،«خشونت کور» است و «رعونت غرور»!
ولی منطق فرهنگی ،«خیزش از ریشه» است و «انگیزش اندیشه».
«نهال حقایق فرهنگی» با «سراب سلایق سرهنگی» نمی روید!
در نتیجه نه «سایه سار می آفریند» و نه «به برگ و بار می نشیند».
کار فرهنگی نه با «زبان زور»،که با «میزان شعور» به سامان می رسد.
«فرهنگ،عیار داد» است و «تفنگ، ابزار بیداد»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
منطق :سخن گفتن،گفتار،سخن،میزان سخن و استدلال
منطوق: سخن گفته شده،ظاهر سخن،خلاف مفهوم
رعونت: سست شدن، احمق شدن، نادانی، کم عقلی، یاوه سرایی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد667 )
«اصل تغییر» و «فصل تنویر»
در مدیریت «هیچ اصلی پایدارتر از اصل تغییر»
و «هیچ فصلی ماندگارتر از فصل تنویر» نیست.
بنابراین اگر "تغيير " از " من " آغاز نشود ،
قطعاً بر " من " تحميل خواهد شد.
در «بیان بینش» و «جهان آفرینش»
تنها «اصل پایدار» و «فصل ماندگار»
«اصل تغییر» و «فصل تنویر» است.
#شفیعی_مطهر
----------------------------
تنویر:روشن کردن،درخشان کردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد666 )
«نگریستن نژند» و «گریستن با لبخند»!
من نویسنده ای «طنزنویس» را دیدم با قلمی «سلیس»،
که غم های بشری را عدم «می انگاشت»
و دردها را با قلم طنز «می نگاشت»،
تا بتواند به دنیا «بخندد» و به آن «دل نبندد».
من طنز را «زبانی ملیح» و «بیانی فصیح» دیدم،
که می کوشد «دردی جانسوز» را با «شگردی پندآموز» درمان کند!
طنز،«نگریستن نژند» است و «گریستن با لبخند»!
هر رنج و اَلَم که هست،انگار که نیست!
هر غُصّه و غم که هست،انگار که نیست!
خوبیّ و خوشی که نیست،انگار که هست!
تبعیض و ستم که هست،انگار که نیست!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
سَلیس: روان،نرم،رام،آسان
ملیح: نمکین،نمک دار،خوش نمک
فصیح: زبان آور،خوش زبان
شگرد: روش،طریقه،فن و طرز عمل
نژند: اندوهگین،افسرده،پژمُرده
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد665 )
«روند» یا «برایند»؟!
در «سابقه زندگی» و «مسابقه ارزندگی»
نه تنها «برندگان خجسته»،که «بازندگان دلخسته» نیز
«شایسته ستایش» اند و «بایسته نیایش» .
البته بازنده در صورتی «قابل تقدیر» و «شامل توقیر» است
که همه «توش و تلاش» و «توان و کنکاش» خود را به کار گرفته باشد؛
زیرا «جانسوزی، یک روند» است و «پیروزی ،یک برایند»!
انسان مکلّف به «انجامِ تلاش» است،نه «اغتنامِ پاداش»!
در یک «نظام عادلانه» و «مرام عاقلانه»
«پاداش» متناسب با «تلاش» دیده می شود.
#شفیعی_مطهر
----------------------------------
نیایش: آفرین،ستایش،دعا
شامل:فراگیرنده ،دربر گیرنده
توقیر: بزرگداشت،تعظیم،احترام
کنکاش: شور،مشورت
جانسوزی: تلاش و کوشش با جان و دل
رَوَند: روش،رفتار،طرز،طریقه
برایند:حاصل،نتیجه
اغتنام: غنیمت شمردن،غنیمت دانستن چیزی
مرام: آرمان،مقصود،،هدف،مراد و مطلب
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد664 )
«افزایش آگاهی» و «فرسایش تباهی»
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد663 )
«سموم بیداد» و «هجوم استبداد»
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
ملیکه: پادشاهی
محاق :پوشیده شده، احاطه شده ،حالت ماه در سه شب آخر ماه قمری که دیده نمی شود
هبوط: فرودآمدن
سقوط: افتادن،به پستی افتادن
سموم: باد گرم مُهلِک،باد زهرآلود
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 662)

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد660 )
«تحمُّلِ لاک» یا «تذلّلِ هلاک»؟!
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد659 )
در «تکاپوی روزی» یا «آرزوی پیروزی»؟!
بیشتر مردم این شهر در عرصه «اقتصاد و فرهنگ» بر اثر سلطه «بیداد و نیرنگ»،
بیش از آن چه در «آرزوی پیروزی» باشند،در «تکاپوی روزی» هستند.
شبانه روز به «سختی،کار» و با «بدبختی، پیکار» می کنند،
تا تنها «وضع موجود» و «وضعیت جور و جمود» را حفظ کنند!
بیش از آن چه به فکر «به دست آوردن» باشند
دغدغه «از دست دادن» دارند.
اینان نه «ذوق آینده» دارند ،نه «شوق پاینده»!
با «پویایی می دَوَند»،امّا به «پایایی نمی رسند»!
دائم «راه می پویند» و «جاه می جویند»؛
امّا گویی «سیرشان دَوَرانی» است و «مسیرشان سرگردانی»؛
زیرا هر چه تندتر «با تاخت و تاز می دَوَند»،
زودتر «به نقطه آغاز می رسند»!
#شفیعی_مطهر
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد658 )
«یار» یا «سربار»؟!
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد657 )
«واژه واهی» در «تیراژه تناهی»
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.