#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد770 )
«ذوقِ گُفتن» یا«شوقِ شنُفتن»؟!
من «فرمانروایی فرنشین» و «خودكامه ای خودبزرگ بين» را ديدم
كه «كرامت انسان» و «شخصيّت شهروندان» را
نه در «دغدغه جان»، كه در «لقلقه زبان» نشخوار مي كرد.
همه شهروندان در نگاه او «زار» بودند و «ابزار»!
او «شیفته گفتار» و «فریفته رفتار» خود بود!
«نظریات» همه را «سُست» و «افاضات» خود را «دُرُست» می پنداشت!
مردم را «فروتر از انقیاد» و خود را «فراتر از انتقاد» می دانست!
نه «چشمی برای دیدن» داشت و نه «گوشی برای شنیدن»؛
تنها «بیانی باز» و «زبانی دراز» داشت
برای «گُفتن سلایق» و «نهُفتن حقایق»!
او تنها «ذوقِ گُفتن» داشت،نه «شوقِ شنُفتن»!
«فرجامِ تباه» و «سرانجامِ سیاه»
برای چنین خودکامگانی «مُردن در تیه تنهایی» است
و «جان سپُردن در رُسیِ رُسوایی» است!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
فرنشین: رئیس،حاکم
لقلقه: بانگ لک لک،بیهوده گویی،هر بانگ همراه با اضطراب
انقیاد:خوار و رام شدن،گردن نهادن،فرمانبرداری و فروتنی،گردن نهادن
تیه: گمراهی،سرگردانی،خودپسندی،بیابان شنزار و بی آب و علف
رُسی: پرخوری،شکم پرستی،حرص در خوردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد770 )
«ذوقِ گُفتن» یا«شوقِ شنُفتن»؟!
من «فرمانروایی فرنشین» و «خودكامه ای خودبزرگ بين» را ديدم
كه «كرامت انسان» و «شخصيّت شهروندان» را
نه در «دغدغه جان»، كه در «لقلقه زبان» نشخوار مي كرد.
همه شهروندان در نگاه او «زار» بودند و «ابزار»!
او «شیفته گفتار» و «فریفته رفتار» خود بود!
«نظریات» همه را «سُست» و «افاضات» خود را «دُرُست» می پنداشت!
مردم را «فروتر از انقیاد» و خود را «فراتر از انتقاد» می دانست!
نه «چشمی برای دیدن» داشت و نه «گوشی برای شنیدن»؛
تنها «بیانی باز» و «زبانی دراز» داشت
برای «گُفتن سلایق» و «نهُفتن حقایق»!
او تنها «ذوقِ گُفتن» داشت،نه «شوقِ شنُفتن»!
«فرجامِ تباه» و «سرانجامِ سیاه»
برای چنین خودکامگانی «مُردن در تیه تنهایی» است
و «جان سپُردن در رُسیِ رُسوایی» است!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
فرنشین: رئیس،حاکم
لقلقه: بانگ لک لک،بیهوده گویی،هر بانگ همراه با اضطراب
انقیاد:خوار و رام شدن،گردن نهادن،فرمانبرداری و فروتنی،گردن نهادن
تیه: گمراهی،سرگردانی،خودپسندی،بیابان شنزار و بی آب و علف
رُسی: پرخوری،شکم پرستی،حرص در خوردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد769 )
سرانجامِ «نورگریزی» و «شعورستیزی»
من مردی را دیدم که از دیار «افسردگان غافل»
و «شب زدگان تاریک دل» آمده بود.
او با نور «بازی» می کرد و با شب، «هم ترازي».
او «شعور را نمي شناخت» و با «نور نمي ساخت».
او می کوشید با «کرشمه کور»،«سرچشمه نور» را بیالاید؛
او نمی دانست اگر هزار «پاره ابر» و صدهزار «پتیاره ستبر» هم
در «پهنای سپهر» مانع تابش «دریای مهر» شوند،
خورشید همچنان «بیتابانه می تابد»
و به سوی روشنگری «عاشقانه می شتابد».
گل که «شکُفت»،با پرپرکردن نمی توان عطر آن را «نهُفت»!
چشمه خورشید را نه می توان با «گِل اندود» و نه با «باطل زدود»!
سرانجامِ «نورگریزی» و «شعورستیزی»،
«هبوط در خطِّ خطا» است تا «سقوط در بلوای بلا»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
تراز :نوع،روش،طرز(معرب آن طراز است)
پتیاره: آفت،آسیب،بلا،مخلوق اهریمنی،دیو
ستبر: بزرگ،گنده،فربه،غلیظ،سفت و سخت
اندودن: پوشاندن چیزی با مالیدن چیز دیگر بر روی آن
زدودن: پاک کردن،محوکردن
هبوط: فرودآمدن
بلوا: بلیه ،مصیبت،سختی،آشوب و غوغا
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 768)
«قلم پویا» و «زبان گویا»
من «مهرِ درخشان» را نه در «سپهرِ رخشان»
که در «دستانِ منوّر» و «زبانِ روشنگر» دیدم؛
زبان و دستان انسانی که «در جهان می خروشد» و «به جان می کوشد» ،
تا «نهری از نور» را در رگ های سردِ «شبِ دَیجور» جاری سازد.
آن گاه که «شبِ ستم»،«کوکبِ قلم» را در سپهرِ اندیشه می شکند،
از آن پس دیگر صد «مهرِ فروزان» نمی تواند «بدرخشد»
و «سپهرِ ایمان» را «نور بخشد»!
در چنین روزگاری یک «قلم پویا» و یک «زبان گویا»
می تواند بیش از صد «خورشیدِ پگاهی»،«نورِ آگاهی» «بیفشانَد»
و «توده مردم» را با «شالوده تفاهُم» «بیاگاهانَد»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
رخشان: درخشان،روشن،تابان
دَیجور: تاریک،شب تیره رنگ
شالوده: بنیاد،پی دیوار
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد767 )
«بوی هُدا» و «سوی خدا»
«آفرینشگر هستی» و «داورِ دادورِ اَلَستی»
خداوندگاری است که «گستره گسترده زمین و آسمان»
و «میمنه و میسره کیهان و کهکشان»
«ظهورِ او» و «حضورِ هو» را برنمی تابد؛
اما در «دل تنگ» و «سینه آذرنگ»
«بنده ای پارسا» و «برازنده ای پریسا» مي گنجد.
برای میزبانی خدا نه به «قصرِ قیصر» نیاز داریم
و نه به «کاخِ ستمگر»،
تنها کافی است«جانی زلال» داشته باشیم و «ایمانی لایزال».
خدا در «دل های شکسته» است و «جان های خسته».
بیاییم به «بوی هُدا» به «سوی خدا» برویم.
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
هُدا: راستی،رستگاری،راهنمایی،راه راست
میمنه: طرف راست،سمت راست میدان
میسره: طرف چپ ،سمت چپ میدان
هو: او،وی،در اصطلاح عرفا اشاره به دات باری تعالی
آذرنگ: روشن،فروغ،سرخ رنگ،به رنگ آتش
برازَنده: شایسته،زیبنده،نیکو
پریسا: مانند پری،پری موجودی افسانه ای که چون فرشته بال دارد و در زیبایی نقیض دیو است
لایزال: زوال ناپذیر،بی زوال ،جاوید،ابدی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد766)
«بُحران مدیریّت» یا «مدیریّت بُحران»؟!
در این «شهر خراب» و «دیار سرب و سراب»
به گاه «رویدادهای ناگهانی» و «مواقع بُحرانی»
آن چه بیشتر «رُخ می نماید» و «مُخ را می فرساید»
«بُحران مدیریّت» است، نه«مدیریّت بُحران»!
مردم را «سیلاب» می بَرَد و برخی مدیران را «سیلِ سراب»!
مردم «زیرِ آوار» اند و مدیران «اسیرِ شعار»!
«دانشِ معماری» بر اثر «رانشِ آواری»
«رنگ می بازد» و «ننگ می سازد»!
شهر با «لغزشی خفیف» و «لرزشی ضعیف» فرو می ریزد
و بعضی مدیران غرق در «بَحرِ بُحران» اند و «قهرِ یزدان»!
«نَیّرانِ نیک اندیش» و «خَیّرانِ سبزکیش» بسیارند،
«هدایای مالی» و «کمک های ارسالی» نیز فراوان است،
بیشترین «علّت کمبود» و «عامل رکود»،
«بحران مدیریت» است و «فقدان عقلانیّت»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
نَیِّر: نوردهنده، روشنایی دهنده،کنایه از نیکوکار
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد765)
«آیین آیینه»،«پاکی از هر کینه»!
«آيين آيينه»،«چه سیمینه و چه زرّینه»
به دو دليل «شایسته ستایش» است و «بایسته نیایش» ؛
نخست اين كه هر چه را «مي بيند» و بر دلش «می نشیند»،
همان گونه كه «هست» بدون هرگونه «پیوست» نشان مي دهد،
بي «كم و كاستن» و بدون «آراستن و پيراستن»؛
و ديگر اين كه هر چه را «مي بيند»،هیچ یک را «برنمی گزیند»،
و همه را نه «مخدوش»،بلکه «فراموش» مي كند ،
نه هيچ «كينه اي» به دل راه مي دهد و نه هیچ «پیشینه ای».
بیاییم «سینه ها» را بشوییم از «کینه ها»!
نه به خاطر این که «دشمن» از ما «اِیمن» باشد،
بلکه به خاطر این که خود «رامش را بشاییم» و با «آرامش بیاساییم»!
کینه قبل از «دشمن»،«من» را می کشد
و قبل از «من»،«ثَمَنِ من» را!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
نیایش: ستایش،آفرین،دعا
مخدوش: خراشیده شده،خدشه دار
اِیمن: رستگار،در امان و بی خوف،آسوده خاطر
رامش: آرامش،فراغ و سکون،آسودگی
بشاییم: شایسته باشیم
ثَمَن: قیمت،بها،ارزش،(قبل از من ارزش شخصیت مرا نابود می کند)
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد764 )
«نیل به اهداف»یا«میل به اطراف»؟!
من حركت دو دست را به هنگامِ«چلاندن لباس خيس»،«چه ناشور و چه نفیس»
بدون «اختلاف نظر» در جهت «خلاف يكديگر» ديدم ،
در حالي كه «طرفشان ،متضادّ»،امّا «هدفشان،اتّحاد» است.
بنابراين دانستم كه چه بسيار مي توان راه هايي مخالف و متفاوت «برگزيد»،
امّا به يك هدف «رسيد».
در «گردنه زمین» و در «گردونه زمان» ،
آن چه «دلالت» و «اصالت» دارد،
«نیل به اهداف» است ،نه «میل به اطراف».
بنابراین در «گزینش راه» و «چینش همراه»
نباید با هر «عزیز درآویزیم» و به «ستیز برخیزیم»!
#شفیعی_مطهر
------------------------------
چلاندن: چلانیدن،فشردن،فشاردادن چیزی ،فشردن چیزی آبدار که آب آن بریزد
ناشور: پارچه نخی چرکتاب مانند متقال
نفیس: گرانبها،مرغوب
درآویختن: گلاویزشدن،درگیرشدن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد763 )
«همایش های اداری»و«نمایش های تکراری»

در این «ایالت عالی» و «ولایت بی والی»
بسیاری از «همایش های فراگیر» و «گردهمایی های چشمگیر»،
اجتماع «مدیراني ناتوان» و «وزیرانی نگران» است ،
كه چون «به تنهايي»،«توانایی» ندارند تا كاري را انجام دهند،
ناگزیر «گرد هم مي آيند» و بر تعداد مدیران «می افزایند»،
تا همه بدين نتيجه برسند كه نه مي توان «كاري» كرد و نه «ابتکاری».
بیشتر «همایش های اداری» و «نمایش های تکراری»،
«مُرادی بهتر» و «بُروندادی برتر» از این ندارد!
#شفیعی_مطهر
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 762)
دو «بدیعه آگاهی»و«ودیعه الهی»
زندگی نه «پرواز بین پَرهون و پَروه»،
که چون «سعی بین صفا و مروه» است.
«مهار جوان» و «اختیار انسان» را
گاهی «صفای احساس» می کشد و گاهی «مروه خرد».
این «شور» می افکند و آن،«نور».
این از «شعار» می گوید و آن از «شعور».
این «تَپش می آفریند» و آن «رَوش برمی گزیند».
هر دو هم در «ساخت» سهیم اند و هم در «شناخت».
برای انسان هر دو «انباز»اند و موردِ «نیاز».
همه سختی انسان ها حفظِ «تعادُل» و «تعامُل»
بین این دو «ودیعه الهی» و «بدیعه آگاهی» است.
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
ودیعه: امانت،سپرده
بدیعه: نوآوری،تازه و نو
پَرهون:هاله،خرمن ماه
پَروه:پروین،چند ستاره درخشان در صورت فلکی ثور که فقط شش ستاره دیده می شود،به عربی ثُریّا گویند
انباز: همتا،همکار،شریک،حریف
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد760 )
«پندِ توبیخ» از «فرایندِ تاریخ»
روزگار، «نهان ترین حصار» و «گران ترین آموزگار» است.
او به هر دانش آموز که تجربه «می آموزد» ،عمرش را «می سوزد»!
یعنی «عمرِ نفیس» را به بهاي «حقّ التّدريس» از او مي گیرد!
تاریخ،«آیینه عبرت» است و «گنجینه بصیرت».
کسی که از «فرایندِ تاریخ»،«پندِ توبیخ» نمی گیرد،
ناگزیر خود «تاریخ را تکرار» و «توبیخ را نُشخوار» می کند!
کسی که از «روزگار، عبرت» نگیرد،خود «عبرتِ روزگار» می شود!
#شفیعی_مطهر
-------------------------
توبیخ: نکوهش،سرزنش،نکوهیدن
نفیس: گرانبها،هر چیز گرانبها و مرغوب
نُشخوار: برگرداندن غذای نیم جویده به دهان و جویدن مجدد آن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد759 )
«بهشت»و مردمِ«نیکوسرشت»!
من کسی را دیدم که نه تنها «مُل» ،که «گُل» را هم دوست دارد؛
زیرا نه «گلگون»،که «همرنگ خون» است.
و نیز کسی را دیدم که اگر «خون»،این «مایع لاله گون» را هم دوست دارد،
به خاطر «همرنگی با گُل» است.
و خیلی فرق است بین این دو «نگاه» و این دو «دیدگاه»!!
یکی «گُل» را می پسندد و یکی «گلوله» را!
آن که «گفتارش گُل» و «رفتارش با تعادُل» است،
«دریای مهر» و «صفای سپهر» او
«کران در بی کران» دارد و «نشان در بی نشان»!
دنیا را «بهشت» می داند و مردم را «نیکوسرشت»!
امّا آن که قامت اندیشه اش «کوتوله» و منطقش «گلوله» است،
دنیا را «جهنّم» می بیند و همه مردم را «متّهم»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------------
مُل: شراب،می
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
8 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد758 )
«ایثارِ تلاش» بدون «انتظارِ پاداش»!
چه زیباست بدون «چشمداشت» و بی هیچ «انگاشت»،
«ریشه تاریکی برکندن» و «اندیشه نیکی پراکندن»!
چه نیکوست «یاری آزادگان» و «همیاری افتادگان»،
با «ایثارِ تلاش» ،امّا بدون «انتظارِ پاداش»!
چه دل انگیز است «پایداری تا پای دار» و حفظِ «هوشیاری تا لقای یار»!
در راه «حراست از حُرّیت» و «حمایت از حمیّت»!
#شفیعی_مطهر
------------------------------
همسر: برابر،همراه
مَدّ: کشیدن،درازکردن،بسط دادن
مَدید: کشیده شده ،دراز
تناهی: به نهایت رسیدن،پایان یافتن،بازایستادن
حمیّت:مروّت،نخوت،غیرت،ننگ و عار
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد757 )
«فرصت» و «فراست»
فرصت ها چون «انبوه ابر می گذرند» و «اندوه ستبر به جای می گذارند».
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد755 )
«انصاف در گفتار» و «انعطاف در رفتار»
دو «قطره آب» و دو «دُرّه خوشاب»
می توانند «به هم نزدیك» و «با هم شریک» شوند
و «قطره اي بزرگ تر» و «شطره ای سترگ تر» تشكيل دهند.
ولی دو «تکّه سنگ» با هم «بیگانه» اند و هیچ گاه «یگانه» نمی شوند
و هرگز نه تنها نمی توانند «با هم بیامیزند»،که «با هم می ستیزند»!
پس ما انسان ها هر چه در گفتار،«قالبی تر و سخت تر»
و در رفتار،«خشک تر و پَخت تر» باشیم،
فهم و درک دیگران برایمان مشكل تر،
و در نتیجه امکان بزرگ تر شدنمان نیز كاهش می یابد.
هنر ما این است که بتوانیم انسان ها را «درک» کنیم،نه «ترک»!
در جامعه انسانی نیز نخستین «گام پیوستگی» و «دوام همبستگی»
«انصاف در گفتار» است و «انعطاف در رفتار».
«راه نجاح» و «فرگاه فلاح»
برای هر «مجمع انسانی» و «جامعه جهانی»،
«همبستگی در راهبُرد» و «پیوستگی در کاربُرد» است.
برای استمرار زندگی در جامعه بشری «بهترین راه» و «برترین نگاه»،
«تعامل» است،نه «تقابل»!
چه در «پیوند با شهروندان» و چه در «پیمان با ملل جهان»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
دُرّه : یک مروارید درشت،مروارید یکتا
خوشاب: خوش آب،آبدار،تر و تازه،خوش آب و رنگ
شطر(شطره): جزء،پاره،نیمه،پاره ای از چیزی
پَخت: پهن،چیزی که زیر پا یا در اثر ضربه و فشار کوبیده و پهن شود
انگ(در اینجا): تنبوشه،لوله سفالی که در آبراهه کار می گذارند
نجاح: پیروزشدن،کامیاب شدن،پیروزی،رستگاری
فَلاح: رستگاری،پیروزی،نجات،صلاح حال
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد753 )
«تغییر» و «تدبیر»
در «دیار هستی» و «مدار حق پرستی»
کسی «همیشه پیروز» است،که «در اندیشه به روز» است!
کسی از «طراوت بِکر» و «لطافت فِکر» برخوردار است،
که «فراز هر پگاه نو» را «آغاز یک نگاه نو» به هستی بداند.
جهان آفرینش هر لحظه در «حال تغییر» و در «روال تقدیر» است
کسی که نمی تواند پا به پای «تغییر» به «تدبیر» بپردازد،
از «کاروان زمان» و «گذران زمین» بازمی ماند!
«همه کائنات» در «همه لحظات»
«همراه و هماهنگ» و «با یک ضرباهنگ»
در «آرزوی وصال»،«به سوی کمال» در حرکت اند.
انسانی که از «هماهنگی با کائنات» و «همراهی با لحظات» ناتوان است،
«معمارِ نابودی» و «حصارِ جُمودی» خویش است!
#شفیعی_مطهر
------------------------
بِکر: اول هر چیز،تازه و دست نخورده
فراز (در اینجا):رسیدن«نزدیک شدن،پیش آمدن،پدیدشدن
روال: روش،اسلوب،نظم و ترتیب
ضرباهنگ: نواختن آهنگ
جُمود: خشکی و افسردگی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد752 )
«چکادِ پیروزی» یا «ناکجاآباد تیره روزی»؟!
من ملتي را ديدم كه «بپاخاست» و «آرمان هایش را آراست»،
تا «سياستش را ديني» و «کیاستش را آیینی» كند،
ولي «دينش سياسي» و «آیینش احساسی» شد.
اين ملّت به جاي ساختن «اقتصاد انساني»، «انسان اقتصادي» ساخت،
به جاي «خيابانِ شريف»، «شرافتش، خياباني» شد ،
به جاي «ديدنِ رنگِ آزادي» ،به «اسارتِ رنگ شده» رسید؛
و به جاي «درمانِ دردها»، «دردِ بي درمان» گرفت.
هر ملّتی که بدون «شناخت»،نظام حاکم را «بر انداخت»
و با «التهاب احساسی» به «انقلاب سیاسی» «پرداخت»،
سرانجام به جای «چکادِ پیروزی»،به «ناکجاآباد تیره روزی» می رسد!
آینده هر ملّت نه «رسیدنی»،که «آفریدنی» است؛
و «بینش» نخستین شرط هر گونه «آفرینش» است.
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
آراستن: نظم و ترتیب دادن،خوشنماکردن
کیاست: زیرکی،هوشیاری
التهاب: افروخته شدن آتش،برافروختگی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 751)
«وقوع قدرتمداری»و«شیوع ریاکاری»
من شهري را ديدم كه در آن نه تنها «آزمونه ارزش ها»،
که «گونه لغزش ها» نیز عوض شد!
شگفت این که چون «ارزش ها عوض شد»،«عوضي ها با ارزش شدند».
در شهری که «ریا»،«روایت» کند،
حتماً «جانی» هم،«جنایت»می کند!
هر گاه، در هر «جامعه ایده ئولوژیک»، «چه دور و چه نزدیک»
هر گونه ایده ئولوژی بر «اریکه قدرت» نشیند و «ملیکه صدارت» گیرد،
«بارزترین ویژگی» و «واضح ترین آویژگی» آن جامعه
«وقوع قدرتمداری» و «شیوع ریاکاری» است.
در این شهر «چاپلوسی ،عیار تقرُّب» است و «دستبوسی،معیار تقارُب».
نسبت به دربار هر چه «متملّق تر»،«متعلّق تر»!
و نسبت به شاه هر چه «وابسته تر»،«شایسته تر»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
آزمونه: وسیله آزمایش
ایده ئولوژی: مسلک سیاسی یا اجتماعی
اریکه: سریر،تخت پادشاهی،اورنگ
ملیکه: پادشاه،صاحب ملک
آویژگی: خاص بودن،خالص بودن،ویژگی
تقارُب: به یکدیگر نزدیک شدن،نزدیک هم شدن
متعلّق: درآویخته،دلبسته به کسی یا چیزی،وابسته به چیزی یا کسی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد750 )
اندیشه «تا زِنده است»،«تازَنده است»!
من زير پوست «تاريخي منجمد»،«جرياني مولّد» را ديدم
كه مي رود تا «روزي نو بياغازد» و «روزگاري نوين بسازد».
در «عرصه زمان» و «صحنه زمین»
گاه از «استعدادی» ،«دادی» می ماند
و از «فریادی»،«یادی»!
امّا اگر «گامی گویا»،«پیامی پویا» در بر داشته باشد،
پس از «گذار قرون» و «گذر گردون»،
باز می تواند آن «اخگر پنهان» از «خاکستر نهان» «سر برافرازد»
و «خیزشی نوین» و «جنبشی بنیادین» «بیاغازد».
هر «اندیشه دیرینی» اگر دارای «ریشه آیینی» باشد،
«آیه یکرنگی» و «سرمایه فرهنگی» است
و هر «سرمایه ای» اگر «مایه ای» از حقیقت در بر داشته باشد،
همواره «زنده» و «پاینده» می ماند
و اندیشه «تا زِنده است»،«تازَنده است»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
تازَنده: دونده،تاخت و تازکننده
اخگر:آتش،پاره آتش،زغال افروخته
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد749)
«عیار بینش» و «معیار گزینش»
در جوامع تك صدايي و «بسته»،با حاکمانی «گول و گُجسته»
پيوندهاي سرمايه هاي اجتماعي «بسی سُست» و «بسیار نادرست» است.
طنين «صدايي خفيف» از «دگر انديشان حريف»،
احساس ها را «برمي انگیزد» و اركان جامعه «فرومي ریزد».
از مخالف نه «صدایی شنیده» و نه «سیمایی دیده» می شود!
حاکمان نه «فرجادی را درمی یابند» و نه «فریادی را برمی تابند»!
هر «انتقاد» را «عِناد» می پندارند
و هر «شادی» را «شَیّادی»!
همه شهروندان را «پای در قیر» و «سر به زیر»می خواهند!
«عِیار بینش» و «معیار گزینش»
«چاپلوسی» و «دستبوسی» است.
در چنین جوامعی «فکوران می نالند» و «مزدوران می بالند»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------
گول: ابله،نادان،احمق
گُجسته: خبیث،ملعون،پلید و ناپاک،ضدّ خجسته
فرجاد: فاضل ،دانشمند
عناد: ستیزه،گردنکشی،لجبازی
می بالد: نمو می کند،رشد می کند،تناور می شود
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد748 )
«آزاده سلیم»،نه «آماده تسلیم»
من نوزادي را ديدم كه چون مي خواستند او را «ناگزیر» از «شير» بازگيرند،
به جاي «پستان مام»، «پستانك ابهام» در دهانش نهادند.
بنابراین او به جای «سعادت»،«عادت» كرد
که به جاي «نوشيدن شير»،
«نيوشيدن تحقير» را تجربه كند.
تربیت،شربتی است که با شیر «اندرون»
و با جان «بیرون» می شود.
انسان با «تحقیر»،«حقیر» می شود
و با «تکریم»،«کریم»!
تشنگیِ عقلانیت با «زُلالِ استدلال» سیراب می شود
نه با نشان دادنِ «یال و کوپال»!
ذهنِ پرسشگر تنها با «اقناع»،«اشباع» می شود
و با «ابهام»،«اسیر اوهام»!
انسانِ فطری «آزاده سلیم» است،نه «آماده تسلیم».
به هر «نوزاد» و «انسان آزاد» باید اجازه داد
تا خود «هویّت خود را بسازد» و «شخصیّت خود را بپردازد»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------
سلیم:سالم،درست،بی عیب،رهیده از آفات
مام: مادر
نیوشیدن: شنیدن،گوش دادن
کوپال: گُرز،عمود،بر و بازو(یال و کوپال:کنایه از تن و توش و زور بازو)
اشباع: سیرکردن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد747 )
«باور آیین» در فرایند«داور آروین»
یقین،«چکادی رفیع» است و «میعادی منیع».
برای «صعود به این چکاد» و «ورود بدین میعاد»،
«بهترین راه» و «برترین همراه»،
نه «مسلک و تقلید»،که «شک و تردید» است!
شک و تردید،«پُلی برای عبور» است،نه «تخیُّلی برای حضور».
باوری که از «مسیر شک» بگذرد،به «اکسیر محک» می رسد.
«ماندن در شک»،«مُردن مهلَک» است.
باید از «گذرگاه شک» عبور کرد و به «نگاه محک» رسید.
شک فرایندی است که همواره ما را از «یقینی فروتر» به «یقینی فراتر» می رساند.
شک،«باور» را «بارور»می کند
و «باور آیین» را به «داور آروین» می سپارد!
ماندن در مسیر شک و تردید،«بستر شک» را
به «خاکستر مُهلک» تبدیل می کند.
#شفیعی_مطهر
---------------------------
آروین: امتحان،آزمایش،تجربه
میعاد: جای وعده،وعده گاه
منیع: استوار و بلند،جای بلند
مسلک: راه،روش،طریقه
مِحَک: سنگی که با آن عیار طلاو نقره را می آزمایند
مُهلک:هلاک کننده،کُشنده
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد746 )
«بانی ساخت» و «مبانی شناخت»
هر «بذر باور» و «نهال رویشگر» که در بستر ذهن ،
«عالمانه برویَد» و راه رشد را «عاقلانه بپوید»،
می توان آن «نهالِ باور» را «بارور» كرد
و در «شایگانش شیوه درایت دید» و از «شاخسارانش ميوه حقيقت چید» .
در «بنای باور» و «مبنای نظر»،
اگر «بانی ساخت»، بنا را بر «مبانی شناخت» بسازد،
از آن پس بنا نه از «طوفان ویرانگر» آسیب می بیند،نه از «بوران مستمَر».
اگر مبانی شناخت «پژوهشگرانه» و «خردمندانه» باشد،
بسیاری از «خلاف» ها و «اختلاف»ها
در عرصه «نظر» و «باور» حل می شود!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
شایگان: شایسته و سزاوار،لایق،درخور
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد744 )
«شراب شرور» و «سراب سُرور»
شیوه همه «جبّاران زمان» و «خودکامگان زمین» این است
که هر چه در «منجلاب رسوایی» و «مُرداب تنهایی»
«ژرف تر» و «شگرف تر»فرومی روند،
بيشتر از «صداقت» مي كاهند و بر «حماقت» مي افزایند.
خودکامگی، «شراب شرور» است و «سراب سُرور».
بنابراین او هر چه بیشتر «می نوشد»،کمتر«می نیوشد»!
زیرا «مستی می» کجا و «سرمستی وی»کجا؟!
«مستی قدرت» و «سرمستی قساوت»
نه تنها او را «مدهوش»،که خطرناک تر از «وحوش» می کند!
در «توهُّمِ خودکامه» ، «مردمِ عامّه» دو گروه اند:
او «دشمنان را زار» می بیند «دوستان را ابزار»!
او با «جامی ریخته» و «لجامی گسیخته» همچنان «پیش می تازد»
تا سرانجام ،خود و «خلقِ ستم پذیر»
و «مردم سربه زیر» را به دره نابودی «درمی اندازد»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
شگرف: عجیب،طُرفه
شُرور: جمع شر،بدی ها
نیوشیدن: شنیدن، گوش فرادادن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد743 )
«شنیدن ناگفته ها» و «فهمیدن نهفته ها»
من دو مرد را دیدم: یکی «هنرپیشه» و دیگری «اهل اندیشه».
اولی سخن «نمی گُفت»،امّا مخاطب آن را «می شنُفت».
مخاطب «ناگُفته ها را می شنید» و «نهفته ها را می فهمید»!
ولی دومی هر چه «می گُفت»،مخاطب «می شنُفت»،
امّا تنها «می شنید»،ولی چیزی «نمی فهمید»!
اولی «چارلی چاپلین»،«هنرپیشه هنرور» بود
و دومی «آلبرت انیشتین»،«اندیشمند پژوهشگر» .
او «ناگفته ها را به تصویر» می کشید و این «گفته ها را به تحریر»!
هنر،«شنیدن ناگفته ها» است و «فهمیدن نهفته ها».
ولی در «عرصه اندیشه»، لازمه درکِ سخنِ «خردپیشه»،
«ترکِ وَهم» است و «درک و فهم».
باید «آژوی تفکُّر» و «ترازوی تدبُّر» را
از «حالتِ انفعال» به «حالِ فعّال» درآورد
و نه تنها «گوش»، که از سر تا پای باید «هوش» شد.
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
تحریر:نوشتن،خوب نوشتن
وَهم: گمان، خیال،پندار
آژو:(اوستایی) کوشش،همّت و غیرت
تدبُّر: اندیشیدن،در عاقبت کار اندیشیدن،ژرف اندیشی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد742 )
«کال» یا «در حالِ کمال»؟!
من شب پره را ديدم كه روزها «نهان» است و شب ها، «عیان» .
او خود را «هاله نور» و «نواله نار» می پنداشت،
بنابراین روزها «می خوابید» و شب ها «می تابید»!
چون مي ترسيد مردم «شيفته زيبايي» و «فریفته فریبایی» او شوند!
او در «تنهایی دون» و «تنگنایی درون»،
خود را «هاله هیولایی» و «الهه اهورایی» می پنداشت.
من چه «پیوندی تام» و «همانندی تمام» یافتم
بین «شب پره شیفته» و «انسان خودفریفته».
انسان خودشیفته ،خویش را «تافته ای بهتر» و «بافته ای برتر» می بیند؛
در حالی که همه انسان ها «آمیزه ای از ضعف و قوّت»اند
با «انگیزه ای از طینت و طبیعت».
هیچ انسانی نه «کاملاً خوب» است و نه «مطلقاً معیوب» است .
بلکه همه «در حال،کال اند»، ولی «در حالِ کمال اند».
#شفیعی_مطهر
------------------------------------------
کال: میوه نارس،میوه ای که هنوز نرسیده و قابل خوردن نیست
هاله: خرمن ماه،دایره روشن که گاهی گرداگرد ماه ظاهر می شود
نواله: گلوله خمیر،لقمه،،توشه
تافته: نوعی پارچه ابریشمی
طینت: خلقت، سرشت،خوی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد741 )
«حسرت جاودانه» و «ندامت بی کرانه»!
من «کرم خاک خوار» و «مرغ بوتیمار» را دیدم،
که هر دو «اندوهناک می لرزند» و «امساک می ورزند»؛
آن در «خوردن خاک و رِمال» و این در «نوشیدن آب زلال»!
کرم خاکی خوراکش «خاک»، ولی شیوه اش «امساک» است!
و بوتیمار نیز «روز و شب»،«تشنه لب»
«با ناز و کرشمه» در «کنار چشمه» می نشیند،
حتّی با «تنِ بی تاب»، «لب به آب» نمی زند!
زیرا اینان حقیقت را «نمی شناسند» و از تمام شدن آب و خاک «می هراسند»!
«افراد «بخیل و خسیس» و «اهل تدلیس» نیز چون بوتیمار و کرم خاکی
عمری با «ذلّت می لرزند» و «خسّت می ورزند»
«نه خود می خورند و می نوشند» و «نه در بهبود وضع جامعه می کوشند».
سرانجام با «هلاک و ثبور» روانه «خاک گور» می شوند
و تنها«پشیزی که می خرند» و تنها «چیزی که با خود می برند» ،
یک دنیا «حسرت جاودانه» است و «ندامت بی کرانه»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
بوتیمار: مرغی ماهی خوار که با وجود تشنگی شدید آب نمی خورد،مبادا آب کم شود!
امساک: بخل و خسّت،خودداری از خوردن غذا
رِمال:(جمع رَمل):ریگ،ریگ نرم،شن،ماسه
تدلیس: فریب دادن،عوام فریبی،ریاکاری،تظاهر
خسّت: خسیس بودن،فرومایگی،پستی
ثبور: هلاک شدن،هلاک،وای
پشیز: فلس،پول خُرد و فلزی کم ارزش،پول سیاه،سکه مسین کم ارزش
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد740 )
«گریستن» یا «شادزیستن»؟!
بسیاری از مردم نه به «لطیفه های تکراری» می خندند
و نه به «سخیفه های استمراری»،
ولي براي «غم های استمراری» و «غُصّه هاي تكراري»
«بارها» چون «بی قرارها» مي گريند!!
گویی در «رنگ دهر» و «فرهنگ شهر»،
آن چه «دلالت دارد» و آن را «اصالت می شمارد»،
«اندوه غمبادی» است،نه «شکوه شادی»!
گویی «گریستن ثواب» دارد و «شادزیستن،عِقاب».
حتّی «چندیدن، مُجاز» است و «خندیدن، بدون جواز»!
بیاییم نه «به هم»،که همه «با هم» بخندیم!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
سخیف: سست، سبک ،ضعیف، ناقص
غمباد: ورم زیر گلو و گردن
عِقاب: سزای گناه و کار بد،شکنجه کردن،عذاب،شکنجه
چندیدن:حالت اشمئزار از دیدن چیزی ناپسند(چَندش: حرکت اعصاب توام با نفرت از چیزی)
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد739 )
«شکوفه لبخند» بر «لب های نژند»
در «بازار بزرگ زندگی» و در «مدار سترگ ارزندگی»،
«ارزان ترین کالا» و «زیباترین غنچه شکوفا»،
«شکوفه لبخند» حتّی بر «لب های نژند» است.
لبخند می تواند از «نیش زهرآگین»،«نوش شیرین» بسازد
و از «ضَلالِ نفرین»،«زُلالِ آفرین»!
چه بسیار «بینوای دردمند» که با یک «اکسیر لبخند» «درمان»،
و چه بی شمار «خارِ خلنده» که با یک «گلنارِ خنده» «گلستان» می شود.
یک «کوفه دردمند» را با یک «شکوفه لبخند» می توان شاد کرد.
لبخند برای «اَخم»ها «همدم»است و برای «زخم»ها،«مرهم»!
با سرانگشت لبخند چه «گره های کور را که می توان گشود»
و چه «گریوه های دور را که می توان پیمود»!
بیاییم «آفتِ نژند» را با «لطافتِ لبخند» «بزداییم»
و دروازه های «شادی» را به روی این «دُژآبادی» «بگشاییم»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------------
مدار: جای دورزدن و گردش ،آنچه که چیزی به دور آن می گردد
نژند: اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته
ضَلال: گمراهی،گم شدن
اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسمی را تغییر دهد،مثلا مس را طلا کند
خلنده: فرورونده،فرورونده چیزی نوک تیز مانند خار یا سوزن در بدن یا چیز دیگر
اَخم: چین پیشانی و ابرو،ترشرویی
گریوه: پشته ،تپه،گردنه کوه
دُژآباد: خشم آلود،بدخو،زشتخو،سهمگین
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد735 )
«شمشير قدرت» یا «اكسير محبت»؟!
«اكسير محبت» برنده تر از «شمشير قدرت» است.
مهر و محبت، «شير درنده را رام» و «وحشي غُرّنده را آرام» مي كند.
قدرتمداران که از هر «انتقاد برمی آشوبند» و بر «طبل عناد می کوبند»،
اگر جرعه ای «کرشمه زُلال محبّت» از «چشمه لایزال فضیلت» بنوشند،
آن گاه می توانند «دل ها را تسخیر» و «جان ها را تدبیر» کنند!
در این صورت اینان «پایتخت» و «پایه تخت» را
می توانند نه بر «توده گِل ها»،که بر «شالوده دل ها» استوار سازند!
خودکامه ای که به «قدرت می نازد» و بر «فضیلت می تازد»،
نمی داند که «جُرعه ای از نوش محبّت»
می تواند «تُرعه ای از تلخی نیش قدرت» را شیرین کند.
این «محبّت» است که «قدرت» می آورد، نه «قدرت» ، «محبّت» را.
محبّت،از «مار گزنده» ، «يار برازنده» مي سازد.
#شفیعی_مطهر
-------------------------
اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسمی را تغییر دهد.مثلا مس را طلا کند
عناد: ستیزه،کجروی،گردنکشی
شالوده: بنیاد،پی دیوار،طرح و نقشه
تُرعه: نهر بزرگ و عمیق بین دو دریا
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد734 )
«ثقل سامعه» و «جهل جامعه»!
چه بسيار فرمانرواياني بودند «مست از بادِ شوکت» و «سرمست از باده قدرت» .
آنان «حقايق» را از خلق مي «نهفتند» و پند «افراد لایق» را «نمي پذيرفتند» .
سرانجام آن قدر با «سمند ستم» به سوی «جهنّم» تاختند،
تا «مركب هاي غرور» ، «راكبان مغرور» را
از «صدرِ زین» به «قعر زمین» افکندند
و از «بلندای ارگ شاهی»به «ژرفاي مرگ و تباهي» فروانداختند.
«گرانی گوش»و «نقصانی هوش»،
از ویژگی های مشترک همه «قُلدران زمان» و «خودکامگان زمین» است.
در جهان سوم دو «گروه» به خاطر دو «اندوه»،
با وجود «زیبازیستی» به سوی «فنا و نیستی» می روند:
«حاکمان از ثقل سامعه» و «حکیمان از جهل جامعه»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
ثقل سامعه: سنگی گوش،ناشنوایی گوش
باده: شراب،می،هر نوشابه مست کننده
سمند: اسب زردرنگ
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد733 )
«گفتارِ فرهنگ» یا «رگبارِ تفنگ»!
در «گلگشت زمان» و در «پهندشت زمین»
«عفریت عَفِنِ جنگ» و «کبریت گُلخَن تفنگ»
جز «کشتار و ویرانی» و «استمرار پریشانی»
برای «جهان آباد» و «انسان آزاد»
«سودی دیگر از این سودا» و «دُرّی برتر از این دریا» در بر نداشته است.
خداوند به «جوان ورجاوند» و «انسان خردمند»،
«وجدانی پویا» و «زبانی گویا» داده،
تا برای «تدوین نگاه» و «تبیین دیدگاه» خود
با همنوع خود نه «سنانِ های و هو» را، که «زبانِ گفت وگو» را بگشاید .
انسان متمدّن، با «فرهنگ» سر و کار دارد،نه با «تفنگ»!
زبان تفنگ،«لال» است و بیان فرهنگ،«با استدلال»!
تفنگ جز با «زبان خشونت» و «بیان رعونت» سخن نمی گوید؛
اما فرهنگ برای هر «دل»،«دلیل» دارد و برای هر «حال»،«تحلیل»!
انسانِ «خردپیشه» و «بااندیشه»
برای «حلِّ هر خلاف» و «محلِّ هر اختلاف»
«باب گفت و شنود» را با «ارباب عِناد و عَنود» می گشاید.
بیاییم با هر «انسان باکمال»،با «زبان استدلال» سخن بگوییم.
#شفیعی_مطهر
------------------------------
عفریت: خبیث،موجود زشت و بد و سهمناک،دیو،غول
عَفِن: پوسیده ،فاسد،بدبو،گندیده
گُلخَن: آتشخانه،تون،آتشخانه حمام
ورجاوند: بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند
سنان: سرنیزه
رعونت: احمق شدن،نادانی،کم عقلی،سستی،خودآرایی،یاوه سرایی
عِناد: ستیزه کردن،کجروی،گمراهی،گردنکشی،لجاج
عَنود: ستیزه کار،ستیزنده
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
(ضمنا تا آخر این هفته کلیه کتاب های این مرکز با 25درصد تخفیف عرضه می شود.)
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد732 )
«آزادی اندیشه» و «شادی همیشه»
پرنده هر چه «بلندپروازتر»، افق ديدش «بازتر».
مرغ انديشه نیز هرچه بیشتر خود را «از موجِ مهر برهاند»،
بیشتر می تواند خود را «بر اوجِ سپهر برساند».
پرندگانِ «در حصارِ قفس» و «گرفتارِ محبس»،
«نه اوجی می بینند» و «نه بر موجی می نشینند».
«بیشه های کاکتوس» و «اندیشه های محبوس»،
افقی فراتر از «میله های قفس» و «پیله های هوس» نمی بینند؛
عمری چون کرم ابریشم به دور خود «تارِ خیال می تَنَند»
و بر «بافتارِ آمال می دَمَند»!
برای «ارتقای بینش» و درکِ «معمّای آفرینش»،
باید «غُل ها را شکست» و «زنجیرها را گسست»؛
غُل ها و زنجیره هایی که «اساس اسارت اندیشه»اند
و مایه «احساس حقارت همیشه»!
هر «رشته جُمود» و هر «سرشته خُمود»،
که مرغِ «آزادی اندیشه» و «شادی همیشه» را
بی رحمانه «به بند می کَشَد» و «نیوَند را می کُشَد»،
باید «شجاعانه از هم گسست» و نیرنگش را «جاودانه درهم شکست»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
کاکتوس: گیاهی دارای ساق و برگ ضخیم و گل های رنگین
پیله: پرده نازکی که کرم ابریشم از لعاب دهان خود به دور خود می تَنَد و در میان آن محصور می شود
می تَنَند: می بافند،می تابند
بافتار: بافت،تار و پود
غُل: طوق و بند آهنی که به گردن یا دست و پای زندانی می بندند
جُمود: بسته شدن،یخ بستن،خشکی و افسردگی
سرشته: خمیرشده،مخلوط شده،آغشته شده
خُمود: خاموش شدن آتش،سکوت و خاموشی،بی هوشی
نیوَند: فهم،ادراک
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
(ضمنا تا آخر این هفته کلیه کتاب های این مرکز با 25درصد تخفیف عرضه می شود.)
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد731 )
سختی ها ؛«روان سوز» یا «انسان ساز»؟!
در «زندگی بشر» و در همه «رویدادهای پرشور و شَرَر»
«یاری بهتر» و «یاوری برتر»
از «رنج و سختی» و حتی «شرّ و شوربختی» نیست!
به شرطی که انسان بتواند با خردورزی از سختی ها «سود بجوید»
و این راهِ «صعب الصّعود را بپوید»!
سختی ها برای «افراد بی ریشه» و «فاقد اندیشه»،
«سَدِّ راه» است و «مَدِّ چاه»؛
ولی اندیشمندان می توانند با «خردورزی» و «خودارزی»
«تاب» را از «آفتاب» بگیرند
و «آب» را از «سراب»!
اگر انسان هایی «اوتادِ برگزیده» و «پولاد آبدیده» شده اند،
به خاطر این است که از «گردنه سختی ها» و «گریوه شوربختی ها» گذشته اند!
سختی ها برای «انسان آزاده»،«نردبان فوق العاده» است
و برای «افراد بی اراده»،«نماد قلّاده»!
سختی ها هم می توانند«انسان ساز» باشند و هم «روان سوز»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
مَدّ: سیل و آبخیز و بالاآمدن آب
تاب: فروغ،روشنی،گرمی
گریوه: پشته،تپّه،گردنه کوه
اوتاد:(جمعِ وَتَد»،میخ ها،پیشوایان،بزرگان طریقت،پارسایان ثابت قدم
قلّاده: گردن بند،گلوبند،آنچه به گردن حیوانات می آویزند
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
(ضمنا تا آخر این هفته کلیه کتاب های این مرکز با 25درصد تخفیف عرضه می شود.)
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد730 )
«سخت ترین کُنش» و «دشوارترین واکُنش»
برای «بشر» ،«چه خیر و چه شر»
اندیشیدن ،«سخت ترین کُنش» و «دشوارترین واکٌُنش» است.
انسان ها در «درازنای زمان» و «پهنای زمین»
به هر «حیله ژرف» و «وسیله شگرف» متوسّل شده اند،
تا از سختی «اندیشیدن» و «فهمیدن» برهَند!
در حالی که اندیشیدن از «کار»،«ابتکار» می آفریند
و از «ثار»،«ایثار»!
نهال انسان اگر «ریشه» در زلالِ «اندیشه» داشته باشد،
می تواند با «برگ و بار» و «نور و نار» خود،
«سایه بر سرِ سپهر اندازد» و «مناره بر ماه و مهر افرازد»!
«ملل خاورزمین» آن گاه در مُرداب «نفرت و نفرین» فرورفتند،
و از «طُمطُراقِ شکوفایی فروماندند» و در «باتلاق واپسگرایی درماندند» ،
که اندیشیدن را به «نُخبگان باختر» و فرمانروایی را به «پخمگان خاور» وانهادند
و خود به «نُشخوار یافته ها» و «تکرار بافته ها»ی آنان پرداختند!
هر انسان باید خود «بیندیشد» و راه خویش را «برگزیند»!
#شفیعی_مطهر
--------------------
ثار: کینه کشیدن،انتقام،خونخواهی
ایثار: بذل کردن،عطاکردن،دیگری را بر خود برتری دادن
طُمطُراق: نمایش شکوه و جلال،کرّ و فرّ،سر و صدا
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
(ضمنا تا آخر این هفته کلیه کتاب های این مرکز با 25درصد تخفیف عرضه می شود.)
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد729 )
«شباهنگ دلنواز» و «فرهنگ انسان ساز»!
فرهنگ،وزش «کرشمه نسیم» است از «چشمه تسنیم»
و بی فرهنگی،«طوفانی توفنده» است از «خزانی گزنده»!
این ، «نوازشگر» است و آن ، «ويرانگر».
این «می سوزد» و آن، «می سازد» .
این با «رنگ» سر و کار دارد و آن با «فرهنگ».
این «تحجُّر» را می آفریند و آن،«تفکُّر» را!
فرهنگِ خردمحور،چتری از «عقلانیّت» را
بر سَرِ صحن و سرای «بشریّت» می گسترد؛
ولی آذرنگ احساس مدار،با وزش طوفانی از «بلاهت» و «حماقت»،
خیمه و خرگاه «کیاست» و «فراست» را
به «بادِ فنا» و «فَرنادِ جفا» می سپارد.
برای جوامع بشری ،لازم تر از «نانِ شب» و «اسبابِ طرب»،
«فرهنگ انسان ساز» است و «شباهنگ دلنواز»!
#شفیعی مطهر
-----------------------------------
تسنیم: نام چشمه ای در بهشت
آذرنگ:اندوه،رنج،محنت /آذرگون،آتش رنگ،روشن،روشنی،فروغ،پرتو
توفنده:خروشنده،سخت،شدید
بلاهت: نادانی،کودنی،ضعف عقل
فرناد: پایاب،قسمت کم عمق رودخانه،پایان
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد728 )
«مروارید اصلاحات» و «امید نجات»
اصلاحات، «حرکت هایی تدریجی» و درک «فرصت هایی ترویجی» است،
که در «فضایی رام» و «جَوّی آرام»
در جهت رفع «ناهنجاری ها» و «ناهمواری ها»
و «فسادهای موجود» و «بیدادهای مشهود»
در «ساختار سیاسی و اقتصادی» و «بافتار اجتماعی و بنیادی»
برای پیشگیری از وقوع یک «فاجعه راژمانی»
در یک «جامعه انسانی» جریان می یابد.
بنابراین «جنبش های انقلابی» و «خیزش های التهابی»،
در «روند حرکات» و «فرایند اصلاحات» نقشی ندارند!
«فرایند اصلاحات» یک «هدف راهبُردی» است
و «روند اعتدال» یک «شیوه کاربُردی».
بنابراین اعتدال نه یک «هدف اصیل»،که یک «صدف دخیل» است؛
صدفی که «مروارید اصلاحات» و «امید نجات» را
در «کانون خود پردازش» و در «درون خود پرورش» می دهد.
#شفیعی_مطهر
------------------------------
ترویج: رواج دادن،رونق بخشیدن،رواکردن چیزی
بافتار: تار و پود،بافت
راژمان:دستگاه،سیستم
پردازش: جلادادن،مرتب کردن،آراستن،انجام دادن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد727 )
«گوش های گران» و «چشم های نگران»
من در این «شهرِ فریب» و «دهرِ غریب»،
« چوپان دروغگو » را با «چوگان تابو» دیدم
که بر «صدر می نشیند» و «قدر می بیند»
و صدها «دهقان فداکار» و «انسان بزرگوار»
«دست ها بر سینه» ،ولی «دل ها پر از کینه» ،
«گوش ها سپُرده به فرمان» و «جان ها افسُرده از اين دوران».
«بارِ گِل می برند» و «خونِ دِل می خورند»!
«هنروران، رنج» می برند و «بی هنران،گنج»!
«گوش های آنان گران» است و «چشم های اینان ،نگران».
خودکامگان،«خلایق را می فریبند» و «لایق را نمی شکیبند»!
«انتقاد را برنمی تابند» و «مُنتقد را درنمی یابند»!
«رایت ریا در اهتزاز» است و «روایت رویا در تاخت و تاز»!
بی خردان «بر خرِ مراد سوار» اند و «بر پشت مرید،ماندگار»!
این «روال» کی «زوال» می پذیرد؟
آن گاه که من و تو «برخیزیم» و با بی خردی «بستیزیم»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
تابو: شخصی یا چیزی مقدس که دست زدن و نزدیک شدن به آن ممنوع است
نمی شکیبند: تحمّل نمی کنند
درنمی یابند:نمی فهمند،درک نمی کنند
رایت: پرچم، بیرق،عَلَم
اهتزاز: جنبیدن و تکان خوردن پرچم
روال: روش،اسلوب،نظم و ترتیب
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد725 )
«سرشت ویژه»و«سرنوشت آویژه»
«نظام آفرینش» و «مرام گزینش» به گونه ای طراحی شده
که «بدترین انسان» می توانسته و می تواند«بهترین خوبان» باشد.
هر انسان «سرشتی» دارد و «سرنوشتی»!
او می تواند در چهارچوب «سرشت ویژه»،«سرنوشت آویژه»،خود را بسازد.
سرشت ها «گوناگون» اند و سرنوشت ها «ناهمگون» ؛
امّا آن که «سیر حیات» را «سمت و سو»
و «مسیر ممات» را «رنگ و رو» می بخشد،
نه «شست تقدیر آسمان»،که «دست تقریر خود انسان» است.
در اجرای نمایش هستی، خدا در «کمین» است و ما در «تمکین».
او برای هر یک از ما «نقشی می آفریند» و «طرحی برمی گزیند»
و به هر یک از ما «مکانی ویژه» و «امکانی آویژه» می دهد؛
امّا این ماییم که می توانیم «بازیگری خوب» باشیم و «اثری مطلوب» بیافرینیم،
یا «بازی را ببازیم» و «خودسازی را براندازیم»!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
مرام: مراد و مطلب،مقصود،آرمان،هدف
سرشت:خوی،نهاد،طینت،فطرت
آویژه: ویژه،خاص،خالص،یار و دوست نزدیک
شست:انگشت بزرگ دست یا پا،انگشت سترگ
تقریر:بیان کردن،اقرار کردن،برقرارکردن
تمکین: پابرجاکردن،قبول کردن و پذیرفتن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: ،فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد723 )
«نفرین»یا «آفرین»؟!
«زندگی زناشویی» همراه با «گزندگی پُشت و پَستویی»
چون صحنه «اجرای برنامه» و «ماجرای نمایشنامه» است ،
که مردم، «صحنه زیبا و آراسته» را می بینند
و زن و شوهر، «پشت صحنه فریبا و ناخواسته» را .
اینجا «رنگ ها به هم آمیخته» و آنجا «نیرنگ ها درهم ریخته»
اینجا همه «زیبایی» می آفرینند و آنجا «فریبایی»!
اینجا «ضیافت» است و آنجا،«آفت»!
اینجا «بهار دلاویز» است و آنجا «خزان برگریز»!
با وزش «نسیم صداقت» و «شمیم محبّت»
می توان از «نفرین»،«آفرین» آفرید
و از «تلخند حزین»،«لبخند شیرین» .
آن گاه «عادت»،«سعادت» می شود
و «سعادت»،«مساعدت» می کند.
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
---------------------------------------------------
کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد
مراکز پخش:
تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774 و 66973659
شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن: 55904203
کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.