موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
مدیریت شایعه(13)واپسین بخش
ارائه راهکارهای عملی مسئولان برای مدیریت شایعه
#سیدعلیرضاشفیعی_مطهر
با مطالعه صحيح شايعه ميتوان راهكارهاي عملي خوبي را براي مديريت و كنترل آن پيدا كرد . بنابراين به تناسب سمت و سو و هدف شايعه، مسؤولان :
1- ابتدا باید در حد توان، به دنبال شناسایی و سپس جمعآوری و کنترل ابزار و سامانههای پخش شایعه باشند.
2- باید ديد، آیا واقعاً شایعهای وجود دارد یا خير؟ ممکن است خبر گستردگی شایعه، خودش یک شایعه باشد .
3- به هر نحو، مستقیم یا غیر مستقیم، بین خود و مخاطبان شایعه يك پل ارتباطی ایجاد کنند، با حوصله کامل به حرفهاي گوناگون جامعه (سازمان، اداره يا كشور)، گوش فرا دهند، اطلاعات، نيازها و سوء تفاهمها را به دست آورند، پيامهاي نهفته در آن ها را درك كنند، و در نهايت متناسب با خواسته و هدف شايعه، اقدام مناسب و موثر را انجام دهند.
4- قسمتی از شایعه را كه احياناً درست است، مشخص کرده و از طريق رسانههاي مورد اعتماد جامعه تایید کنند. این كار به جلب اطمینان جامعه (سازمان يا كشور)، کمک خواهد كرد .
5- قسمتهای غلط شایعه را به استناد منابع معتبر و از طريق رسانههاي مورد اعتماد جامعه تکذیب کنند .
6- خبر صحيح و حقيقي را خیلی روشن، قاطع و طوري که به یاد افراد بماند، از طريق رسانههاي مورد اعتماد جامعه اعلام کنند.
7- دانش و قدرت مديريتي و ارتباطاتي تمامي سطوح مديريتي و کارشناسي خود را، با هدايت در آموزشهاي گوناگون، تقويت نمايند، تا با فرايند شايعه به صورت علمي و سامانهاي برخورد نمايند.
8- اخبار و اطلاعاتي كه جامعه عطش دريافت آن را دارد، شناسايي و در اختيار عموم قرار دهند. چرا كه پنهانکاري، آثار مخربي دارد که شايد مسئولان، فکر آن را هم نکنند.
9- نظارت داشته باشند تا در استخدام و انتصاب کارکنان و مديران در سطوح مختلف سازمان و كشور، روابط کنار گذاشته شود و ضوابط را جاري کنند. هر چقدر به شايسته سالاري توجه شود، شيوع شايعهها کمتر خواهد شد و اگر مسئولان در کار مديريت و رهبري عادل نباشند، نميتوانند از بروز و شيوع شايعه جلوگيري کنند.
10- همه مسئوليت برخورد با شايعه هم به مسئولان و سازمانهاي اطلاعاتي و امنيتي باز نميگردد و شنونده شايعه هم وظايفي دارد. او بايد از گوينده شايعه شهود يا سند طلب كند، وگرنه وى را بايد به عنوان دروغگويي شايعه پرداز قلمداد كند.
(خالدی، سمانه، مقاله شایعه، روزنامه 19 دی قم، شماره 325، 3 شهریور، 1383، ص7. )
روشنگري در بخش اطلاع رساني و شفافيت در امر آگاهي بخشي و صداقت در بيان اخبار و رويدادهاي سياسي،فرهنگي،اجتماعي،اقتصادي و... مهم ترين و كاري ترين ضربه را بر پيكر مخوف و وحشتناك شايعه و شايعه افكنان مي زند.
بياييم با تابش نور صداقت و افشاندن بذز حقيقت ، گامي بلند و اقدامي شكوهمند در راه نفي ناراستي و شايعه سازي برداريم و به جاي نفرت و نفرين به تاريكي ، شمعي فروزان و چراغي درخشان برافروزيم.
در كسب رضاي حق موفق باشيد
موضوعات مرتبط: مقالات
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.